بر اساس صحبتهای وزیر بهداشت در برنامه «نبض» گفتوگویی با احمد فیاضبخش، مشاور معاون وزیر رفاه در توسعه منابع و سرمایه و دانشیاراقتصاد سلامت دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام دادیم.
وزیر بهداشت در پاسخ به این انتقاد که اجرای طرح تحول سلامت مراجعات غیرضروری به بیمارستانهای دولتی را افزایش داده و باعث شلوغی مراکز درمانی شده گفت: «تنها 8 درصد به ضریب اشغال تختهای بیمارستانی اضافه شده است.» شما این آمار را واقعی میدانید؟
آمار مربوط به ضریب اشغال تخت بر فرض صحت، تنها یکی از شاخصهای شلوغ شدن بیمارستانها است. سایر شاخصها افزایش قابل توجه حجم عملیات بالینی و درمانی را در بیمارستانها نشان می دهد که این موضوع موجب افزایش بار خدمت بر ارائه کنندگان شده است. البته هم طرفداران این طرح و هم منتقدین آن باید با اتکا بر مطالعات علمی و بی طرفانه نسبت به تعیین و تفکیک نسبت مراجعات غیر ضروری و ضروری به بیمارستانها که در اثر ارزان شدن خدمات اتفاق افتاده اقدام کنند.
وزیر بهداشت مشکلات و اعتراضات جامعه پزشکی را بیشتر معطوف به دیرکرد پرداخت مطالبات آنها میداند و معتقد است پرداخت این بدهیها اجرای طرح تحول را بسیار مستحکم خواهد کرد نظر شما در این خصوص چیست؟
قطعا این جمله در مورد تعدادی از ارائه کنندگان صحیح است ولی معلوم نیست که این گروه چه نسبتی از کل معترضین به این طرح در جامعه پزشکی را تشکیل میدهند. به جهت آنکه در نظام فعلی پرداخت، بسیاری از ارائه کنندگان یا اصلا منتفع نشدهاند ولذا مطالباتی از وزارت بهداشت یا بیمهها ندارند و یا درآمدشان پایین آمده و یا به جهت آنکه میزان افزیش دریافتی خود را در قیاس با افزایش همکاران خود عادلانه نمی دانند و لذا به دلایل دیگری معترض به موضوع هستند که پرداخت بیمهها تاثیری در اتمام اعتراضات آنها نخواهد داشت.
وزیر بهداشت معتقد است که بیمهها باید بر خدمات نظارت داشته باشند تا از تقاضاهای القایی جلوگیری شود، آیا از نظر شما بیمهها میتوانند تغییر رفتار ایجاد کند؟
بعد از اجرای طرح تحول سلامت در بیمارستانها، ارزان شدن خدمات منجر به افزایش انگیزه بیماران برای دریافت خدمات شده است. از سوی دیگر چون در حال حاضر مبنای نظام پرداخت براساس کارانه است،ارائه کننده هم برای ارائه خدمت انگیزه بیشتری دارد. (به خصوص در مواردی که تعرفه خدمت افزایش قابل توجهی پیدا کرد.) لذا احتمال تقاضای القایی افزایش مییابد.
در وضعیت فعلی بیمهها به عنوان یک سازمان نمیتوانند نقشی در کاهش تقاضاهای القایی داشته باشند. یکی از روشهایی که برای پیشگیری از تقاضاهای القایی در نظامهای مختلف پیش بینی شده ، نظارتهای اعمال شده توسط پزشک خانواده بر خدمات تخصصی است که لازمه آن تثبیت نظام ارجاع است که متاسفانه ما در کشور از آن برخوردار نیستیم. از سویی بیمهها میتوانند با عجین کردن دستورالعملهای بالینی(کلینیکال گایدلاین) در نرم افزارهای پشتیبانی از تصمیمهای بالینی، از تقاضاهای القایی جلوگیری کنند.