نظارت بر بیمارستان قابل برونسپاری نیست
نادر توکلی در گفتوگو با سپیدآنلاین ضمن جداکردن بحث اعتباربخشی از نظارت، تصریح میکند: «نظارت درپی جلوگیری از تخلفات است و جنبه قانونی دارد، اما اعتباربخشی جنبه ارائه استاندارد برای ارزش یک خدمت است. مثلا اگر یک پزشک در یک بیمارستان رسیدگی مناسبی برای مریض نداشته باشد، یا اگر اتاق عمل فاقد تجهیزاتی باشد که برای سلامت بیمار ضروری است، جنبه نظارتی پیدا میکند. اما اعتباربخشی براساس ایمنی بیمار است و جنبه تنبیهی ندارد.» وی منطق طرح برونسپاری اعتباربخشی بیمارستانها را میپذیرد، اما در مورد نظارت چنین عقیدهای ندارد. توکلی ادامه میدهد: «از نظر کلی این صحیح نیست که یک سازمان یا بیمارستان، اقدام به اعتباربخشی خود کند. اتفاقا اینکه وزارت بهداشت تا امروز، خود به درجهبندی بیمارستانها میپرداخت، اشتباه بود. با این تفاسیر قابل پذیرش است که یک موسسه تحتعنوان اعتباربخشی فعالیت کرده و ارائه مشاوره کند. به این ترتیب که به آنها کمک میکند تا به یک سطح استاندارد برسند و بعد در یک بازه زمانی پروژههایی را تحویل آنها میدهد تا فرایندهای خود را اصلاح کرده، خود را ارتقا داده و استانداردهای لازم را کسب کنند.»
توکلی لازمه اجرای درست طرح را انجام یک نظارت دقیق میداند. وی میگوید: «نظارتبر کارشناسها و ارزیابهای اعتباربخشی از وظایف مهم وزارت بهداشت است.»