علی ابراهیمی
دکتر سید محمد میرخانی در گفتوگو با سلامت با اشاره به قتل دکتر مسعود داوودی در یاسوج، گفت: «برادر قاتل دو سال پیش در بیمارستانی در یاسوج با سکته قلبی فوت کرده است. کادر درمان در آن زمان وظایف خود را بهدرستی انجام داده بودند، اما برادر قاتل جان خود را از دست داده بود و خانواده بیمار هم شکایت خود را پیگیری کرده بودند.»
عضو هیئتمدیره نظام پزشکی شهر قدس اضافه کرد: «دکتر داوودی با توجه به اینکه اقدامات لازم را برای بیمار مذکور انجام داده بوده، درخواست تجدیدنظر خود را ثبت کرده و در چندین مرحله پرونده بررسی و دکتر داوودی تبرئه شد و هیچ قصور و تقصیری متوجه وی نبود. بنده شخصاً سوابق دکتر داوودی را بررسی کردم. ایشان هیچگونه سابقه قصور و محکومیت انتظامی در نظام پزشکی نداشتند و تنها مورد در پرونده وی این بود که یکبار مهر نظام پزشکیاش را گم شده بود که با مسئولیتپذیری بسیار بالا نامه و درخواست خود را به نظام پزشکی اعلام کرده بود.»
میرخانی ادامه داد: «دکتر داوودی اصالتاً اهل شاهرود بود اما محل طرح تعهد وی در یاسوج بود و به درخواست خودش دوره طرح تمدید و مشغول خدمت بود. حتی برادر دکتر داوودی میگفت که او گویش مردم یاسوج را تمرین میکرد تا بتواند با مسئولیتپذیری بیشتری بیماران را درمان کند.» وی افزود: «در بیمارستان گاها برخی افراد که کادر درمان نبودند، اما در بیمارستانها خدمت میکردند به خانواده قاتل به اشتباه در مورد قصور پزشکی مواردی گفته بودند و آنها را تحریک کرده بودند. ازاینرو عوامل مختلف دستبهدست هم داد تا به شکل نادرست و خشن انتقام اشتباهی گرفته شد.»
مشاور اجتماعی رئیس سازمان نظام پزشکی با اشاره به انتشار گزارشی از پرونده فوت برادر قاتل در دو سال پیش توسط یکی از جراید محلی کهگیلویه و بویراحمد، گفت: «در آن گزارش برای جلبتوجه بیشتر به شرایط سلامت و درمان یاسوج، از خطوط انصاف خارج میشوند و مطالب نامرتبط با دکتر داوودی توسط شخصی که هیچ آگاهی از نظام سلامت ندارد منتشر میشود و متأسفانه فرد قاتل استناد زیادی به این گزارش میکند.» میرخانی از دکتر داوودی بهعنوان فردی بسیار خوشنام و ادیب در یاسوج یاد کرد و گفت: «دکتر داوودی در حال نوشتن شرح مبسوطی بر مثنوی معنوی بوده و این نشان از شخصیت هنری، درستکاری و ساده زیستی وی داشت. متأسفانه حادثه قتل دکتر داوودی علاوه بر داغدار کردن جامعه پزشکی، خطر وقوع شکاف قومیتی در شهرهای ایران را نیز تشدید کرد.»
عضو هیئتمدیره نظام پزشکی شهر قدس با بیان اینکه حتی در صورت قصور پزشک نمیتوان مجوز خودسرانه برخورد خشونتآمیز همراهان بیمار را صادر کرد، افزود: «در برخی شهرها که فرهنگهای طایفهای، خشونت و انتقامگیریهای شخصی و طایفهای وجود دارد، مطرح کردن ریزهکاریهای قضایی میتواند به قیمت شعلهور آتش بزرگ خشونت باشد.»
میرخانی یادآور شد: «در برخی شهرها ممکن است پزشک و کادر درمان، از یک طایفه و بیمار از طایفهای دیگر باشد که اگر اطلاعات نادرستی به خانواده بیماران داده شود، منجر به خشونت و انتقامگیریهای شخصی میشود. البته دکتر داوودی در یاسوج فردی غریب بوده چون اصالتاً اهل شاهرود بوده و بنا به علاقه شخصی در این شهر خدمت میکرده است.»
وی از افرادی که در پرونده فوت برادر قاتل در بیش از دو سال پیش، اطلاعات نادرستی را به خانواده بیمار فوت شده منتقل کردهاند بهعنوان یکی از مقصران اجتماعی قتل دکتر داوودی یاد کرد و گفت: «قاتل دکتر داوودی در فضای مجازی از سالها پیش عکسهایی با اسلحههای گرم و جنگی مانند کلاشنیکف و کلت کمری منتشر میکرد که این خود نشان از عبور از خط قرمزها داشت. داشتن سلاحهای جنگی و انتشار تصاویری از آن در فضای مجازی، توسط فردی که گفته میشود شرور و سابقهدار بوده، دستکم گرفته شده است.»
مشاور اجتماعی رئیس سازمان نظام پزشکی وقوع ناامنی برای کادر درمان در مناطق مختلف کشور را موجب آسیب به سلامت مردم دانست و گفت: «پزشکان و کادر درمان افراد نظامی و مسلح نیستند و وقتی روپوش سپید بر تن دارند، بسیار آسیبپذیر هستند و هیچ امکاناتی بهجز روپوش و گوشی پزشکی ندارند.»
وی ادامه داد: «کادر درمان گاها مجبور است خشم بیماران را با جان خودشان تحمل کند. پزشکانی که برای خدمت به شهر دیگری میروند، ممکن است دختر یا مردی بیستوچند ساله باشد که کاملاً آسیبپذیر است و وقتی با فرهنگ خشن و انتقامجو روبرو شود حتی اگر مقصر نباشد، امنیت و آسایش روانی برای ارائه خدمات نخواهد داشت.»
میرخانی با اشاره به مشکلاتی ازجمله خودکشی و مهاجرت پزشکان جوان در کشور، گفت: «نمیتوانیم در این شرایط سخت شاهد این باشیم پزشکان در مناطقی خدمت کنند که هر لحظه امنیت جانی آنها به مخاطره میافتد و در شرایط ترس و نداشتن امنیت جانی نمیتواند بهخوبی طبابت و فعالیت کند.»
وی افزود: «در برخی شهرها از سوی بیماران و خانوادههای آنها درخواستهای نادرست و غیرعلمی مثلاً در مورد برخی داروهای مخدر مطرح میشود، اما وقتی پزشک جوان با خطر و تهدید جانی و سلاح گرم و سرد روبرو میشود مجبور است اصول علمی و اخلاقی را زیر پا بگذارد و به خواست بیماران یا خانوادههای آنها تن بدهد؛ مواردی از خودکشی پزشکان به دلیل ترس از تهدیدهای مرگآور بیماران یا همراه آنها در کشور وجود دارد.»
مشاور اجتماعی رئیس سازمان نظام پزشکی تأکید کرد: «در مواردی که پزشک برای خدمت گذاری امنیت جانی و روانی ندارد، بیشترین آسیب به مردم آن منطقه میرسد چون رفتارهای خشونتآمیز و پرخاشگرانه برخی جوانان، بیپاسخ میماند. متأسفانه در برخی مناطق دلیل مرگ بیماران، قصور کادر درمان شناخته میشود مگر اینکه خلاف آن ثابت شود که اگر این فرهنگ در شهری جا بیفتد، شاهد فاجعه سلامت و کادر درمان خواهیم بود.»
میرخانی با تأکید بر لزوم تکریم جامعه پزشکی گفت: «در برخی موارد بعضی از رسانهها ازجمله صداوسیما به اشتباه به مخاطبان القا میکنند که پزشکان از طبقهای جدا، متمول و ثروتمندی هستند که به هیچ چیزی بهجز منفعت مالی فکر نمیکنند و آثار چنین رویکردی را در خشونت علیه جامعه پزشکی و قتل دکتر داوودی میتوان بهوضوح دید.»
وی خاطرنشان کرد: «هیچ زمانی با تمام شدن شکایات، موضوعات هم خاتمه پیدا نمیکند. همیشه میتوان گفت اگر خانواده بیمار یا پزشک اعتراضی به آرای قضایی داشته باشند، قابلیت تجدیدنظر با بررسیهای هیئتهای تجدیدنظر وجود دارد. در پرونده خانواده برادر قاتل از دکتر داوودی در مرحله اول ۱۷ درصد قصور در نظر گرفته میشود، اما در بررسیهای کارشناسی و دقیقتر حکم برائت دکتر داوودی صادر شده و تجدیدنظرها در مراحل و مراجع بالاتر بوده و متأسفانه بد مطرح کردن روند و رأی قضایی میتواند در مسموم کردن اذهان عمومی علیه نظام سلامت سهم داشته باشد.»
عضو هیئتمدیره نظام پزشکی شهر قدس بار دیگر تأکید کرد: «حتی در صورت قصور پزشک نمیتوان مجوز خودسرانه برخورد خشونتآمیز همراهان بیمار را صادر کرد. در برخی شهرها که فرهنگهای طایفهای، خشونت و انتقامگیریهای شخصی و طایفهای وجود دارد، مطرح کردن ریزهکاریهای قضایی میتواند به قیمت شعلهور آتش بزرگ خشونت باشد.»