ترجمه: فاطمه مهدیپور
همه والدین به مهارتآموزی فرزندان خود اهمیت میدهند و به همین دلیل کلاسهای فوقبرنامه را در نظر میگیرند. البته از نظر اکثر والدین کلاسهای فوقبرنامه شامل کلاسهای ورزشی یا هنری مانند نقاشی و غیره میشود، اما رباتیک نیز گزینهای ارزشمند است. رباتیک برخلاف برنامهنویسی که مفاهیمی انتزاعی ارائه میکند، با ترکیب دانش فناوری و پویایی عملی، یادگیری را جذابتر میکند. کودکان در این کلاسها مفاهیم آموختهشده را بهصورت عملی به حرکت درمیآورند و تجربهای پویا و تعاملی از یادگیری کسب میکنند. در ادامه، مزایای این کلاسها برای کودکان بررسی میشود.
رباتیک؛ فراتر از یک سرگرمی ساده
رباتیک کودکان را با چالشهایی روبهرو میکند که آنها را به یادگیری مهارتهای جدید وادار میسازد. این فرآیند آموزشی نهتنها سرگرمکننده است، بلکه به تقویت دانش در حوزههای مختلف کمک میکند. ازاینرو، نمیتوان رباتیک را صرفاً یک فعالیت جذاب دانست، چراکه با ورود به این حوزه، کودکان به تجربیات و دانشی عمیقتر از جذابیت اولیه دست مییابند.
رباتیک؛ افزایش خلاقیت و کنجکاوی کودکان
ذهن کنجکاو کودکان، رباتیک را یک فعالیت عالی مییابد. آنها به واسطه رباتیک میآموزند که بسازند، از ابزار مختلف استفاده کنند و چیزهای مختلفی را به کار بیاندازند. این منجر به یادگیری مسائل مهمی میشود که از طریق بازی و سرگرمی حاصل شده است. به گفته یونیسف: «رویکردهای یادگیری فعال که مبتنی بر بازی باشد، میتواند تجربیات آموزشی کودکان را در سالهای ابتدایی متحول کرده و انگیزه و نتایج یادگیری را افزایش دهد.»
کارگاه رباتیک؛ تقویت مهارت حل مسئله
رباتیک به کودکان میآموزد که از طریق آزمون و خطا به حل مسئله برسند. علاوهبراین، آنها باید خود را با سلاح صبر و تفکر مجهز کنند تا بتوانند اشکالات را پیدا کرده، منطقی عمل کنند و بهدرستی قطعات و سیستمها را به هم وصل نمایند. اگر رباتیک را بهعنوان یک فعالیت فوقبرنامه انتخاب کنید، فرزندتان به محیطی ایدهآل برای آموزش حل مسئله دسترسی پیدا خواهد کرد. فعالیتی که روی آزمون و خطا پایهگذاری شده و شامل پیدا کردن ایرادات، اتصال سیستمها، به کارگیری تفکری منطقی و محاسباتی، پیروی از دستورالعملها و بسیار صبور بودن است.
در روزگار پرشتابی که زمان اندکی برای توجه به جزئیات داریم، بسیاری از کودکان نیز این رفتار را طبیعی میدانند و از بررسی علل مشکلات پرهیز میکنند. اما در کارگاه رباتیک، آنها میآموزند که وقت گذاشتن و تفکر، پایه و اساس حل هر مشکلی است. این فرآیند به کودکان نشان میدهد که تامل و تلاش، سوخت اصلی برای دستیابی به راهحلها و درک بهتر مسائل است.
رباتیک؛ بهبود تعامل و کار گروهی در کودکان
طراحی و مونتاژ ربات نیازمند کار تیمی و فرآیندی است که در آن ارتباط موثر و مشارکت ایدهها ضروری است. یعنی کودک هر لحظه باید با دوست خود تعامل داشته و تبادل اطلاعات کند. به همین دلیل یکی دیگر از مزایای رباتیک، ترویج مهارتهای اجتماعی و ارتباطی است.
رباتیک؛ تقویت مهارت در تکنولوژیهای نوین
داشتن مهارتهای انفورماتیک یا همان علوم کامپیوتر مانند برنامهنویسی و رباتیک در دنیای کار حرفهای امروز و آینده ضروری است. فرآیندهای دیجیتالیسازی، رباتسازی و تبدیل سیستمهای مبتنی بر فناوری اطلاعات در حال انجام است و روزبهروز پیچیدهتر میشود و نیاز به افراد آموزشدیده دارد. کودکانی که از سنین پایین با این دنیا آشنایی پیدا میکنند، در آینده برای یافتن شغل و انجام آن با مشکلات کمتری مواجه خواهند شد. حتی اگر کودکی نخواهد خود را وقف رباتیک کند، با انجام این فعالیتهای فوقبرنامه پایه محکمی برای پیشرفت در رشتههای STEM(مخفف علوم، فناوری، مهندسی و ریاضیات) خواهد داشت.
رباتیک؛ آموزش هماهنگی و تفکر سیستماتیک
یکی از چالشهای آموزش سنتی، پراکندگی دانش است که درک مفاهیم را برای کودکان دشوار میسازد. اما رباتیک این مشکل را حل کرده است. این حوزه، دانش و مهارتهای متنوعی را بهصورت یکپارچه ارائه میدهد و کودکان را به یادگیری جامع و سیستماتیک سوق میدهد.
ماهیت آموزش رباتیک بهگونهای است که پراکندگی اطلاعات در آن جایی ندارد؛ زیرا فهم نحوه عملکرد کل سیستم، بخش جداییناپذیر این فرآیند است. کودکان ابتدا باید ایدهها را به فرآیندهای مشخص تبدیل کنند و سپس با دستان خود سیستمی بسازند که تمام اجزای آن هماهنگ عمل کند. مراحل کار شامل طراحی، ساخت، برنامهریزی و راهاندازی ربات است که به رشد مهارتهای عملی و ذهنی کمک میکند.
در کلاسهای فوقبرنامه رباتیک
چه میگذرد؟
هدف اصلی رباتیک، آموزش ساخت و برنامهریزی رباتها به کودکان است. این فرآیند شامل مراحل متنوعی است که به رشد مهارتهای عملی، خلاقیت و تفکر منطقی کمک میکند:
ساختوساز: بخشی از فرآیند است که در آن مهارتهای یدی و عملی به کار گرفته میشود. در این مرحله کودکان شکل و کاری که از ربات انتظار دارند را انتخاب میکنند و سپس تکهها و قطعههای ربات را با ابزارهایی که در اختیار دارند سرهم میکنند.
برنامهنویسی: در این مرحله کودکان یاد میگیرند که چگونه باید سنسورها و موتورها را با نرمافزار بههم متصل کنند تا به ربات خود جان داده و آن را به حرکت در بیاورند. اینجاست که خطاها و شکستها خود را نشان میدهند و کودکان باید بر آنها غلبه کنند. بنابراین مرحله چالشی هیجانانگیز شروع میشود که طی آن ایدههای جدید فعال میشوند و کودک را به چالش میکشند.
رباتیک؛ کودک قهرمان یادگیری
در رباتیک همان اصل یادگیری «مونتهسوری» به کار گرفته میشود. کودکان قهرمانان فرآیندهای یادگیری بوده و مربیها تسهیلگر یا راهنمای آنها هستند. یعنی اینکه معلم متکلموحده نیست و کلاس در اختیار کودکان قرار دارد و آنها هستند که محوریت کلاس را به دست میگیرند. در این صورت، کلاس به محیطی پویا، فعال، مشارکتی، سرگرمکننده و تعاملی تبدیل میشود. آزادی هدایتشدهای که در اختیار کودکان قرار میگیرد به آنها اجازه میدهد تا ایدههای خود را کشف کرده و توسعه دهند. آنها در این فرآیند به تبادل نظر میپردازند، راهحلهای مختلف را بررسی میکنند، اشتباه میکنند، و از طریق تلاش و تفکر به نتایجی درخشان دست مییابند.
خلاصه اینکه در دنیای امروز رباتیک یک فعالیت جالب با مزایای زیاد برای کودکان است. علاوهبراین، دارای ویژگیهایی است که اطلاعات گسترده و عمیقی ارائه میدهد که در پروژهها و کار در هر زمینهای قابل استفاده است.
منبع: etreparents