معاون آموزش و پژوهش سازمان نظام پزشکی:
بار دیگر نارضایتی جامعه پزشکی و بیماران از تعرفه های خدمات تشخیصی و درمانی رقم خورد
7 اردیبهشت 1401 ساعت: 12:2



معاون آموزش و پژوهش سازمان نظام پزشکی با گلایه از این که درصد اعلامی افزایش تعرفه های بخش خصوصی در سال 1401 مورد رضایت جامعه پزشکی و همسو با اظهار نظرهای کارشناسی شده نیست؛ گفت: اختلاف فاحش تعرفه ها با قیمت واقعی خدمات و پوشش ناکافی بیمه ها به منظور کاهش پرداخت از جیب بیمار ، بار دیگر نارضایتی جامعه پزشکی و بیماران را از تعرفه های خدمات تشخیصی و درمانی رقم زد.
به گزارش سپید، بابک شکارچی در گفت‌وگو با سازمان نظام پزشکی با اشاره به این که کلیات میزان رشد تعرفه‌های پزشکی سال ۱۴۰۱ پس از یک ماه و اندی تاخیر اعلام شد؛ بیان کرد: هرچند که جزئیات این افزایش در بخش‌های مختلف خدمات پزشکی هنوز مشخص نیست، اما این نگرانی را ایجاد کرده است که با وجود تورم افسار گسیخته و عدم پوشش کافی بیمه ها برای خدمات دارویی و درمانی بیماران باز هم شاهد سناریوی تکرای تقابل بیمار و پزشک باشیم.

وی افزود: شورای عالی بیمه سلامت، در راستای تعیین تعرفه‌های خدمات تشخیصی و درمانی ۱۴۰۱، رشد ۲۸.۵ درصدی تعرفه‌های پزشکی را مصوب نمود که مورد تایید سازمان نظام پزشکی نبود و با توجه به این که تناسبی با بهای تمام شده خدمات و افزایش قیمت ها نداشت، رئیس کل سازمان نظام پزشکی از امضای این مصوبه خودداری نمود.

وی با اشاره به کارهای کارشناسی انجام شده از سوی نظام پزشکی و استخراج بهای تمام شده خدمات به منظور مبنا قرار گرفتن تعیین تعرفه های سال 1401 ادامه داد: جامعه پزشکی خود را تافته جدا بافته از مردم نمی داند و به تمام مشکلات اقتصادی و معیشتی موجود اشراف دارد و خود نیز برای گذران زندگی با معضلات ناشی از تورم موجود و تحریم های ظالمانه مواجه است ؛ انتشار جدول بهای تمام شده خدمات به منظور اثبات تفاوت فاحش تعرفه ها با قیمت های واقعی خدمات و جهت آگاهی عموم مردم از اعداد و ارقام واقعی خدمات بهداشتی و درمانی بود.

معاون آموزش و پژوهش سازمان نظام پزشکی تاکید کرد: هر چند که هنوز جدول تعرفه ها به تفکیک خدمات اعلام نشده اما رشد 24 درصدی خود گویای همه چیز است ضمن این که در  تعیین تعرفه‌های پزشکی باید وضعیت اقتصادی و تورم موجود در جامعه را هم برای جامعه پزشکی و  هم مردم در نظرگرفت.

شکارچی گفت: متاسفانه صنعت بیمه در کشور ما نسبت به تعهدات خود عقب بوده و نیازمند تقویت و توجه ویژه است زیرا با افزایش پوشش خدمات میزان پرداخت از جیب بیماران کاهش یافته و رشد واقعی تعرفه ها موجب نارضایتی مردم نخواهد شد.

وی تصریح کرد: سازمان های بیمه گر به عنوان خریداران خدمت خود تعیین کننده قیمت ها بوده و تا کنون گامی در جهت رضایتمندی جامعه پزشکی و بیماران انجام نداده اند و این درحالی است که منافع پزشک و بیمار از یکدیگر جدا نبوده و هر نوع نارضایتی منجر به کاهش کیفیت خدمات و در نهایت آسیب به بیماران خواهد شد.

وی یاد آور شد: جامعه پزشکی همواره با خلوص نیت و با توجه به تعهدات حرفه ای خود نسبت به ارائه خدمات درمانی به بیماران از هیچ کوششی دریغ نکرده است اما نادیده گرفتن حق و حقوق آنان با توجه به سختی کار و سایر مشکلات موجود نوعی بی مهری به این جامعه خدوم محسوب می شود که صرفا اعتماد بین بیمار و پزشک را از بین می برد و آنان را در اذهان عمومی زیاده خواه جلوه می دهد.
دیدگاه کاربران
نام :    ایمیل : 

عکس خوانده نمی‌شود کد امنیتی :      

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو