مدیر شبکه رادیویی سلامت:
مدیر شبکه رادیویی سلامت با بیان اینکه رسانهها از آمار دقیق حوزه پیشگیری کرونا مطلع نیستند، گفت: «دانستن این آمارها میتواند به عملیات رسانهای در این حوزه کمک کند.»
رسانهها از آمار دقیق پیشگیری کرونا مطلع نیستند
30 شهریور 1400 ساعت: 17:6
30 شهریور 1400 ساعت: 17:6
مدیر شبکه رادیویی سلامت با بیان اینکه رسانهها از آمار دقیق حوزه پیشگیری کرونا مطلع نیستند، گفت: «دانستن این آمارها میتواند به عملیات رسانهای در این حوزه کمک کند.»
به گزارش سپید، صدیقه اعتمادسعید در گفتوگو با ایرنا با تاکید بر اینکه در اطلاعرسانی مربوط به همهگیری کرونا تشخیص زمان درست خیلی اهمیت دارد، گفت: «اگر زمان را درست تشخیص دهیم، میتوانیم مخاطب را اقناع کنیم. امیدآفرینی و ترس افکنی هر کدام در زمان خاص خودش میتواند اثرگذار باشد. میزان ایجاد ترس در جامعه اگر خیلی زیاد باشد، مردم احساس میکنند هیچ کاری از دستشان برنمیآید. در این صورت ممکن است رفتار غلطی داشته باشند. باید مراقب باشیم این ترسافکنی منجر به عادی انگاری درباره فاجعه یا بحران نشود.»
وی افزود: «اگر بیش از اندازه بخواهیم روی امیدآفرینی تکیه کنیم، در مقاطعی یک نگرش مثبتی ایجاد میشود که شاید نتیجه آن، رفتار موثر نباشد. رسانهها در جادهای حرکت میکنند که با اهرمهای ترس و امید در کنار هم باید رفتار مورد نظر را از جامعه بگیرند. تحلیل بازخوردهای پیام ما از سمت گیرنده، میتواند کمک کند متوجه شویم آیا درست حرکت کردیم یا خیر.»
وی با دستهبندی اطلاعرسانی سلامت به دو بخش پیشگیری و درمان توضیح داد: «وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تا الان آنچه انجام داده، بیشتر اطلاعرسانی درباره درمان و مرگ و میر بوده. اطلاع رسانی درست و دقیق درباره پیشگیری خیلی دیر و کم انجام شد. این روزها ساعت ۱۴ بعداز ظهر همه منتظر شنیدن آمار ابتلا و مرگ هستند. این خوب نیست. سیستم اطلاعرسانی باید پیشگیری و تغییر سبک زندگی را هدف قرار دهد. پیشگیری باید اولویت یک وزارت بهداشت باشد. اگر این اتفاق بیفتد میتوانیم همهگیریها را کنترل کنیم.»
اعتماد سعید با بیان اینکه رسانهها از اطلاعات درست حوزه پیشگیری مطلع نیستند، اظهار داشت: «اکثر آمارها محرمانه تلقی میشود. در حالی که دانستن این آمارها میتواند به عملیات رسانهای ما در حوزه پیشگیری کمک کند. مثلا ما نمیدانیم تعداد کسانی که ماسک میزنند چقدر است و چند درصد از مردم رفتارهای پیشگیرانه دارند. تحلیل این آمارها کمتر در اختیار رسانه قرار گرفته است.»
وی افزود: «آمارها منطبق بر تحلیل رفتار نیست. آمارهای خامی میدهند که منطقه جغرافیاییاش مشخص نیست و علت رفتار افراد را توضیح نمیدهند. الان نمیدانیم چند درصد مردم مخالف واکسن هستند و علت مخالفتشان نیست. وزارت بهداشت باید آمار بدهد و آمارها را تحلیل کند تا برای اقناع مخاطب استفاده کنیم.»
مدیر شبکه رادیویی سلامت با اشاره به تغییر سبک زندگی مردم پس از کرونا توضیح داد: «باید آماری درباره نحوه نگرش مردم داشته باشیم. مثلا بدانیم مردم نگرششان نسبت به تجمعات خانوادگی چگونه است، تا چه اندازه در مراسم تولد، عزا و عروسی شرکت میکنند. اگر نگرش مردم را بدانیم، میتوانیم پیام درست تولید کنیم. باید بدانیم مردم نسبت به چه چیزهایی سوال دارند و میزان موافقت یا مخالفتشان با موضوعات مختلف چگونه است.»
اعتماد سعید با تاکید بر اینکه باید اطلاعات درست را از منابع درست رسانهای منتقل کنیم بیان کرد: «یکی از معایب فضای مجازی این است که اطلاعات غیرموثق را تولید و توزیع میکند. سواد رسانهای مردم را باید بالا ببریم که بتوانند اطلاعات را ارزیابی کنند و درست و غلط را تشخیص بدهند. دیر عمل کردن رسانهها یکی از دلایل انتشار شایعات کرونایی است. منابع رسانهای موثق اگر اطلاعات درست را سریع در اختیار مردم قرار بدهند، تاثیرگذاری اخبار غلط کم میشود.»
وی طب سنتی را بخشی از فرهنگ عمومی مردم دانست و تاکید کرد: «منابع دانشگاهی باید درباره طب سنتی به اندازه کافی تولید محتوا کنند. در غیر این صورت افراد شارلاتان از اعتقادات مردم سوءاستفاده کرده و با طب سنتی تجارت میکنند. دغدغه این افراد سلامت مردم نیست. منابع دانشگاهی باید در موضوعات مختلف کار علمی کنند.»
اعتماد سعید شروع بحث تغییر سبک زندگی قبل از ورود کرونا را یکی از اقدامات رادیو سلامت عنوان کرد و توضیح داد: «من و همکارانم از دی سال ۱۳۹۸ احتمال دادیم ویروس کرونا از چین به ایران بیاید. هفت و نیم صبح روز هفت دی زنگ تغییر سبک زندگی را در رادیو سلامت زدیم. آن زمان هر روز یک کارشناس پنج دقیقه درباره بیماریهای واگیردار صحبت میکرد. این برنامه از اضطراب ناگهانی جلوگیری و مخاطب را آماده کرد که شاید با یک بحران سلامتی مواجه شود.»
وی مطالبهگری از مسئولان، تبلیغ دستاوردهای حوزه بهداشت و درمان، برجستهسازی فعالیتهای جهادی و علمی و پاسخگویی به سوالات مردم را از دیگر اقدامات رادیو سلامت با موضوع کرونا عنوان کرد.
به گفته اعتماد سعید هماکنون اساتید هیات علمی دانشگاهها در دو برنامه صبح و بعداز ظهر رادیو سلامت به سوالات مردم درباره کرونا پاسخ میدهند.
وی افزود: «اگر بیش از اندازه بخواهیم روی امیدآفرینی تکیه کنیم، در مقاطعی یک نگرش مثبتی ایجاد میشود که شاید نتیجه آن، رفتار موثر نباشد. رسانهها در جادهای حرکت میکنند که با اهرمهای ترس و امید در کنار هم باید رفتار مورد نظر را از جامعه بگیرند. تحلیل بازخوردهای پیام ما از سمت گیرنده، میتواند کمک کند متوجه شویم آیا درست حرکت کردیم یا خیر.»
وی با دستهبندی اطلاعرسانی سلامت به دو بخش پیشگیری و درمان توضیح داد: «وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تا الان آنچه انجام داده، بیشتر اطلاعرسانی درباره درمان و مرگ و میر بوده. اطلاع رسانی درست و دقیق درباره پیشگیری خیلی دیر و کم انجام شد. این روزها ساعت ۱۴ بعداز ظهر همه منتظر شنیدن آمار ابتلا و مرگ هستند. این خوب نیست. سیستم اطلاعرسانی باید پیشگیری و تغییر سبک زندگی را هدف قرار دهد. پیشگیری باید اولویت یک وزارت بهداشت باشد. اگر این اتفاق بیفتد میتوانیم همهگیریها را کنترل کنیم.»
اعتماد سعید با بیان اینکه رسانهها از اطلاعات درست حوزه پیشگیری مطلع نیستند، اظهار داشت: «اکثر آمارها محرمانه تلقی میشود. در حالی که دانستن این آمارها میتواند به عملیات رسانهای ما در حوزه پیشگیری کمک کند. مثلا ما نمیدانیم تعداد کسانی که ماسک میزنند چقدر است و چند درصد از مردم رفتارهای پیشگیرانه دارند. تحلیل این آمارها کمتر در اختیار رسانه قرار گرفته است.»
وی افزود: «آمارها منطبق بر تحلیل رفتار نیست. آمارهای خامی میدهند که منطقه جغرافیاییاش مشخص نیست و علت رفتار افراد را توضیح نمیدهند. الان نمیدانیم چند درصد مردم مخالف واکسن هستند و علت مخالفتشان نیست. وزارت بهداشت باید آمار بدهد و آمارها را تحلیل کند تا برای اقناع مخاطب استفاده کنیم.»
مدیر شبکه رادیویی سلامت با اشاره به تغییر سبک زندگی مردم پس از کرونا توضیح داد: «باید آماری درباره نحوه نگرش مردم داشته باشیم. مثلا بدانیم مردم نگرششان نسبت به تجمعات خانوادگی چگونه است، تا چه اندازه در مراسم تولد، عزا و عروسی شرکت میکنند. اگر نگرش مردم را بدانیم، میتوانیم پیام درست تولید کنیم. باید بدانیم مردم نسبت به چه چیزهایی سوال دارند و میزان موافقت یا مخالفتشان با موضوعات مختلف چگونه است.»
اعتماد سعید با تاکید بر اینکه باید اطلاعات درست را از منابع درست رسانهای منتقل کنیم بیان کرد: «یکی از معایب فضای مجازی این است که اطلاعات غیرموثق را تولید و توزیع میکند. سواد رسانهای مردم را باید بالا ببریم که بتوانند اطلاعات را ارزیابی کنند و درست و غلط را تشخیص بدهند. دیر عمل کردن رسانهها یکی از دلایل انتشار شایعات کرونایی است. منابع رسانهای موثق اگر اطلاعات درست را سریع در اختیار مردم قرار بدهند، تاثیرگذاری اخبار غلط کم میشود.»
وی طب سنتی را بخشی از فرهنگ عمومی مردم دانست و تاکید کرد: «منابع دانشگاهی باید درباره طب سنتی به اندازه کافی تولید محتوا کنند. در غیر این صورت افراد شارلاتان از اعتقادات مردم سوءاستفاده کرده و با طب سنتی تجارت میکنند. دغدغه این افراد سلامت مردم نیست. منابع دانشگاهی باید در موضوعات مختلف کار علمی کنند.»
اعتماد سعید شروع بحث تغییر سبک زندگی قبل از ورود کرونا را یکی از اقدامات رادیو سلامت عنوان کرد و توضیح داد: «من و همکارانم از دی سال ۱۳۹۸ احتمال دادیم ویروس کرونا از چین به ایران بیاید. هفت و نیم صبح روز هفت دی زنگ تغییر سبک زندگی را در رادیو سلامت زدیم. آن زمان هر روز یک کارشناس پنج دقیقه درباره بیماریهای واگیردار صحبت میکرد. این برنامه از اضطراب ناگهانی جلوگیری و مخاطب را آماده کرد که شاید با یک بحران سلامتی مواجه شود.»
وی مطالبهگری از مسئولان، تبلیغ دستاوردهای حوزه بهداشت و درمان، برجستهسازی فعالیتهای جهادی و علمی و پاسخگویی به سوالات مردم را از دیگر اقدامات رادیو سلامت با موضوع کرونا عنوان کرد.
به گفته اعتماد سعید هماکنون اساتید هیات علمی دانشگاهها در دو برنامه صبح و بعداز ظهر رادیو سلامت به سوالات مردم درباره کرونا پاسخ میدهند.
دیدگاه کاربران
ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد