ابتلای بیش از ۲۹۰۰ نفر از پرسنل درمانی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به کرونا
28 بهمن 1399 ساعت: 16:11
28 بهمن 1399 ساعت: 16:11
رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: «این دانشگاه بالاترین و بیشترین حجم ارائه خدمت به مبتلایان به کرونا در کشور را در کارنامه خود ثبت کرده است.»
به گزارش سپید، علیرضا زالی در دومین جشنواره بیمارستان بهرهور که با حضور وزیر بهداشت در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار شد، با تاکید بر اینکه دانشگاههای علوم پزشکی از اولین روزهای شیوع کرونا به عنوان پیشقراولان این هماورد سنگین در ارائه خدمات به بیماران کرونایی فعالیت کردهاند، گفت: «دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درتمامی عرصههای مختلف خدمت رسانی با بیش از شش دهه خدمت و کسب تجارب ارزنده علمی، آموزشی، پژوهشی و درمانی خوش درخشید.»
وی ضمن قدردانی از تلاشهای شبانه روزی وزیر بهداشت و دغدغههای فراوان مدیریتی در حوزه بهداشت و درمان ادامه داد: «مدیریت حوزه درمان دغدغههای خاص خود را دارد و این درحالیست که با شیوع پاندمی کووید-۱۹ ابعاد این نبرد سهمگین را نمیتوان با قلم و زبان به تصویر کشید.»
زالی در ادامه با اشاره به کارکردهای بیمارستان بهرهور، ارتقای کیفی و کمی در راستای مدیریت مراکز درمانی را مورد توجه قرار داد و افزود: «استفاده از کاربردهای این سامانه در حوزه خدمت به مبتلایان کرونا نیز بسیار اثربخش و کاربردی بوده است.»
وی با اشاره به اقدامات دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی در این مسیر توضیح داد: «افتخار بالاترین حجم ارائه خدمات به بیماران مبتلا به کرونا در سالی که گذشت به دانشگاه تعلق دارد، دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی بالاترین و بیشترین حجم ارائه خدمت به مبتلایان به کرونا در کشور را در کارنامه درخشان خود ثبت کرده است.»
رییس دانشگاه از ارائه خدمت به ۶۰۵ هزار بیمار مشکوک یا مبتلا به کرونا در بخشهای سرپایی مراکز درمانی و بهداشتی دانشگاه خبر داد و گفت: «۸۷ هزار بیمار کرونایی تا به امروز در بیمارستانهای دانشگاه خدمات منحصر به فردی دریافت کردهاند.»
زالی در ادامه ایثارگری و تلاشهای نمونه گیران مراکز بهداشتی را ستود و گفت: «این کارشناسان در نبردی سخت بارها و بارها با کرونا روبرو شدند؛ به طور مثال یکی از نمونه گیران دانشگاه تا به امروز انجام ۱۸ هزار نمونه کرونا را در کارنامه کاری خود ثبت کرده که حتی اگر ۲۰ درصد این افراد هم به کرونا مبتلا باشند، به این معنی است که این همکار غیور دانشگاه تاکنون با ۳۶۰۰ بیمار مبتلا روبرو شده است.»
وی با بیان این که رشادتهای کادر بهداشت ودرمان دانشگاه قابل توصیف نیست، یادآور شد: «بسیاری از همکاران دانشگاه درحالی که در دوران بازنشستگی به سر میبرند، همچنان داوطلبانه و بدون هیچ چشمداشتی به مردم خدمت ارائه میدهند، این موارد نشان از تجلی رشادتهای این افراد دارد.»
رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از ابتلای بیش از ۲۹۰۰ نفر از پرسنل بخشهای درمانی و بهداشتی دانشگاه به کرونا خبرداد و افزود: «درخواست تغییر بخش کاری این پرسنل خدوم پس از بهبودی و گذراندن دوران نقاهت کمتر از انگشتان دست است، این مهم بیانگر رشادت و افتخار آفرینی ملی فرزندان غیور این مرز و بوم است. حافظه تاریخی، رشادتهای کادر بهداشت و درمان را ثبت خواهد کرد و ایرانیان به این افتخار آفرینی میبالند.»
زالی با تاکید بر مشارکت بخشهای خصوصی وغیر دولتی تحت نظارت دانشگاه در درمان مبتلایان به کرونا افزود: «بیش از ۲۷۰۰ نفر در این مصاف سخت در مراکز خصوصی نیز مبتلا شدند که هرگز نمیتوان رشادتهای مدافعان سلامت را نادیده گرفت.»
رییس دانشگاه عنوان کرد: «چنانچه در بحث کرونا تعداد فوتیها را به تعداد کل مراجعان سرپایی و بستری حوزه درمان تقسیم کنیم به عدد ۱.۸ میرسیم که این رکورد ستونی است و اگر چنانچه مرگ و میر بیماران ICU را در نظر بگیریم این آمار به عدد پایینتری نیز تنزل پیدا خواهد کرد.»
زالی یکی از مهمترین چالشهای ارائه خدمت در پاندمی کووید را متوقف نشدن پروسه درمان مبتلایان غیر کرونایی دانست و گفت: «در سختترین روزهای کرونایی، سنگر اصلی خدمترسانی به سایر بیماران خالی نماند. تنها در بازه زمانی ۹ ماهه از آغاز پاندمی، یک میلیون و ۶۵۰ هزار بیمار غیر کرونایی درمراکز درمانی خدمت دریافت کردند و این درحالیست که تاکنون بالغ بر ۷۵ هزار عمل جراحی نیز به سایر بیمارانارائه شده است. همچنین بستری شدگان غیرکرونایی در دانشگاه عدد ۱۱۰ هزار خدمت را به خود اختصاص داده است.»
زالی مجموع ۳۷۰ هزار مداخله درمانی در حوزه خدمات به بیماران غیرکرونایی در کنار ارائه خدمت به ۸۷ هزار بیمار مبتلا به کرونا را نشان از ارائه خدمت بیکم و کاست دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی در سختترین و پیچیدهترین بحران دنیا دانست.»
رییس دانشگاه اضافه شدن امکان رصد بیماران کرونایی، تعامل با پزشکی قانونی، ایجاد سامانه آموزش هوشمند و شفافسازی اطلاعات بدون نیاز به مراجعه حضوری را از دیگر دسترسیهای استقرار سیستم HIMدر دانشگاه دانست و خاطرنشان کرد: «با این مهم اطلاعات همگون در بالاترین سطح در اختیار گروههای هدف و مدیران قرار میگیرد.»
بررسی میزان رضایتمندی بیماران از خدمات بیمارستانی با کمک سیستم هوشمند بیمارستانی یکی دیگر از امکاناتی بود که زالی به آن اشاره کرد و افزود: «رصد نحوه ارائه خدمت و میزان رضایت بیماران از خدمات با کمک این سیستم و تنها با یک کلیک و به سرعت قابل دسترس است.»
وی با بیان اینکه در بیمارستان کودکان مفید دسترسی کامل به سامانه هوشمند مدیریت بیمارستانی به صورت پایلوت در اختیار دستیاران قرار گرفته است، ادامه داد: «با مجهز شدن به این امکان جدید دستیاران و اساتید میتوانند در طول شبانهروز به اطلاعات کلینیکی و پاراکلینیکی بیمار دسترسی داشته باشند.»
زالی از یکسانسازی و بومی کردن نسل جدید سامانه مدیریت هوشمند بیمارستانی در دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی خبر داد .
زالی در پایان یکپارچهسازی سامانه جامع اطلاعات مبتلایان به کووید۱۹ را فعالیت مبتکرانهای دانست که با مشارکت دانشگاههای علوم پزشکی مستقر در تهران و در هر ۱۰۸ بیمارستان خدمت دهنده به مبتلایان به کووید۱۹ خدمات ویژهای ارائه میدهد.
بر اساس این گزارش، در این مراسم برگزیدگان دومین جشنواره بیمارستان بهرهور نیز به شرح زیر تقدیر شدند:
تندیس زرین بیمارستان بهرهور آموزشی به مرکز آموزشی و درمانی دکتر مسیح دانشوری، تندیس زرین بیمارستان بهرهور درمانی به بیمارستان شهدای گمنام، تندیس سیمین بیمارستان بهرهور آموزشی به مرکز آموزشی، پژوهشی و درمانی امام حسین (ع) و مرکز پزشکی، آموزشی و درمانی شهدای تجریش، تندیس سیمین بیمارستان بهرهور درمانی به بیمارستان شهدای پاکدشت و تندیس اهتمام به بهرهوری به مرکز آموزشی، درمانی و پژوهشی اختر اهدا شد.
همچنین در حوزه تجربیات برتر بیمارستانی مرکز آموزشی و درمانی لقمان حکیم در حوزه تعامل بهرهور با خیرین سلامت، مرکز آموزشی و درمانی شهید مدرس درحوزه تعامل بهرهور با بیماران و رعایت حقوق گیرندگان خدمت و مرکز آموزشی و درمانی پانزده خرداد نیز در راستای ابتکار بهرهور در بیمارستان با اجرای پروژه بیمارستان هوشمند به عنوان بیمارستان برگزیده انتخاب شدند.
گفتنی است، در بخش دیگری از این مراسم نمکی وزیر بهداشتی از اپلیکیشن موبایل و نسل پنجم سامانه مدیریت هوشمند بیمارستانی رونمایی کرد.
بر اساس این گزارش، در نسل پنجم سامانه مدیریت هوشمند بیمارستانی توسعه داشبوردهای تخصصی، ماژول مدیریت اطلاعات کرونا، ماژول تبادل الکترونیکی اسناد با پزشکی قانونی، ماژول رضایت بیماران، ماژول مدیریت محتوای آموزشی و ماژول کاهش تصدیگری خدمات مورد ارتقا قرار گرفته است.
همچنین استفاده از نسخه موبایل سامانه مدیریت هوشمند بیمارستانی، دسترسی به اطلاعات سامانه را تا حد زیادی افزایش میدهد و هر یک از کاربران سامانه با استفاده از گوشی تلفن همراه خود میتوانند در یک بستر امن و رمز گذاری شده بر اساس سطح دسترسی تعریف شده به اطلاعات سامانه در هر زمان و هر مکان دسترسی داشته باشند.ایسنا
وی ضمن قدردانی از تلاشهای شبانه روزی وزیر بهداشت و دغدغههای فراوان مدیریتی در حوزه بهداشت و درمان ادامه داد: «مدیریت حوزه درمان دغدغههای خاص خود را دارد و این درحالیست که با شیوع پاندمی کووید-۱۹ ابعاد این نبرد سهمگین را نمیتوان با قلم و زبان به تصویر کشید.»
زالی در ادامه با اشاره به کارکردهای بیمارستان بهرهور، ارتقای کیفی و کمی در راستای مدیریت مراکز درمانی را مورد توجه قرار داد و افزود: «استفاده از کاربردهای این سامانه در حوزه خدمت به مبتلایان کرونا نیز بسیار اثربخش و کاربردی بوده است.»
وی با اشاره به اقدامات دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی در این مسیر توضیح داد: «افتخار بالاترین حجم ارائه خدمات به بیماران مبتلا به کرونا در سالی که گذشت به دانشگاه تعلق دارد، دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی بالاترین و بیشترین حجم ارائه خدمت به مبتلایان به کرونا در کشور را در کارنامه درخشان خود ثبت کرده است.»
رییس دانشگاه از ارائه خدمت به ۶۰۵ هزار بیمار مشکوک یا مبتلا به کرونا در بخشهای سرپایی مراکز درمانی و بهداشتی دانشگاه خبر داد و گفت: «۸۷ هزار بیمار کرونایی تا به امروز در بیمارستانهای دانشگاه خدمات منحصر به فردی دریافت کردهاند.»
زالی در ادامه ایثارگری و تلاشهای نمونه گیران مراکز بهداشتی را ستود و گفت: «این کارشناسان در نبردی سخت بارها و بارها با کرونا روبرو شدند؛ به طور مثال یکی از نمونه گیران دانشگاه تا به امروز انجام ۱۸ هزار نمونه کرونا را در کارنامه کاری خود ثبت کرده که حتی اگر ۲۰ درصد این افراد هم به کرونا مبتلا باشند، به این معنی است که این همکار غیور دانشگاه تاکنون با ۳۶۰۰ بیمار مبتلا روبرو شده است.»
وی با بیان این که رشادتهای کادر بهداشت ودرمان دانشگاه قابل توصیف نیست، یادآور شد: «بسیاری از همکاران دانشگاه درحالی که در دوران بازنشستگی به سر میبرند، همچنان داوطلبانه و بدون هیچ چشمداشتی به مردم خدمت ارائه میدهند، این موارد نشان از تجلی رشادتهای این افراد دارد.»
رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از ابتلای بیش از ۲۹۰۰ نفر از پرسنل بخشهای درمانی و بهداشتی دانشگاه به کرونا خبرداد و افزود: «درخواست تغییر بخش کاری این پرسنل خدوم پس از بهبودی و گذراندن دوران نقاهت کمتر از انگشتان دست است، این مهم بیانگر رشادت و افتخار آفرینی ملی فرزندان غیور این مرز و بوم است. حافظه تاریخی، رشادتهای کادر بهداشت و درمان را ثبت خواهد کرد و ایرانیان به این افتخار آفرینی میبالند.»
زالی با تاکید بر مشارکت بخشهای خصوصی وغیر دولتی تحت نظارت دانشگاه در درمان مبتلایان به کرونا افزود: «بیش از ۲۷۰۰ نفر در این مصاف سخت در مراکز خصوصی نیز مبتلا شدند که هرگز نمیتوان رشادتهای مدافعان سلامت را نادیده گرفت.»
رییس دانشگاه عنوان کرد: «چنانچه در بحث کرونا تعداد فوتیها را به تعداد کل مراجعان سرپایی و بستری حوزه درمان تقسیم کنیم به عدد ۱.۸ میرسیم که این رکورد ستونی است و اگر چنانچه مرگ و میر بیماران ICU را در نظر بگیریم این آمار به عدد پایینتری نیز تنزل پیدا خواهد کرد.»
زالی یکی از مهمترین چالشهای ارائه خدمت در پاندمی کووید را متوقف نشدن پروسه درمان مبتلایان غیر کرونایی دانست و گفت: «در سختترین روزهای کرونایی، سنگر اصلی خدمترسانی به سایر بیماران خالی نماند. تنها در بازه زمانی ۹ ماهه از آغاز پاندمی، یک میلیون و ۶۵۰ هزار بیمار غیر کرونایی درمراکز درمانی خدمت دریافت کردند و این درحالیست که تاکنون بالغ بر ۷۵ هزار عمل جراحی نیز به سایر بیمارانارائه شده است. همچنین بستری شدگان غیرکرونایی در دانشگاه عدد ۱۱۰ هزار خدمت را به خود اختصاص داده است.»
زالی مجموع ۳۷۰ هزار مداخله درمانی در حوزه خدمات به بیماران غیرکرونایی در کنار ارائه خدمت به ۸۷ هزار بیمار مبتلا به کرونا را نشان از ارائه خدمت بیکم و کاست دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی در سختترین و پیچیدهترین بحران دنیا دانست.»
رییس دانشگاه اضافه شدن امکان رصد بیماران کرونایی، تعامل با پزشکی قانونی، ایجاد سامانه آموزش هوشمند و شفافسازی اطلاعات بدون نیاز به مراجعه حضوری را از دیگر دسترسیهای استقرار سیستم HIMدر دانشگاه دانست و خاطرنشان کرد: «با این مهم اطلاعات همگون در بالاترین سطح در اختیار گروههای هدف و مدیران قرار میگیرد.»
بررسی میزان رضایتمندی بیماران از خدمات بیمارستانی با کمک سیستم هوشمند بیمارستانی یکی دیگر از امکاناتی بود که زالی به آن اشاره کرد و افزود: «رصد نحوه ارائه خدمت و میزان رضایت بیماران از خدمات با کمک این سیستم و تنها با یک کلیک و به سرعت قابل دسترس است.»
وی با بیان اینکه در بیمارستان کودکان مفید دسترسی کامل به سامانه هوشمند مدیریت بیمارستانی به صورت پایلوت در اختیار دستیاران قرار گرفته است، ادامه داد: «با مجهز شدن به این امکان جدید دستیاران و اساتید میتوانند در طول شبانهروز به اطلاعات کلینیکی و پاراکلینیکی بیمار دسترسی داشته باشند.»
زالی از یکسانسازی و بومی کردن نسل جدید سامانه مدیریت هوشمند بیمارستانی در دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی خبر داد .
زالی در پایان یکپارچهسازی سامانه جامع اطلاعات مبتلایان به کووید۱۹ را فعالیت مبتکرانهای دانست که با مشارکت دانشگاههای علوم پزشکی مستقر در تهران و در هر ۱۰۸ بیمارستان خدمت دهنده به مبتلایان به کووید۱۹ خدمات ویژهای ارائه میدهد.
بر اساس این گزارش، در این مراسم برگزیدگان دومین جشنواره بیمارستان بهرهور نیز به شرح زیر تقدیر شدند:
تندیس زرین بیمارستان بهرهور آموزشی به مرکز آموزشی و درمانی دکتر مسیح دانشوری، تندیس زرین بیمارستان بهرهور درمانی به بیمارستان شهدای گمنام، تندیس سیمین بیمارستان بهرهور آموزشی به مرکز آموزشی، پژوهشی و درمانی امام حسین (ع) و مرکز پزشکی، آموزشی و درمانی شهدای تجریش، تندیس سیمین بیمارستان بهرهور درمانی به بیمارستان شهدای پاکدشت و تندیس اهتمام به بهرهوری به مرکز آموزشی، درمانی و پژوهشی اختر اهدا شد.
همچنین در حوزه تجربیات برتر بیمارستانی مرکز آموزشی و درمانی لقمان حکیم در حوزه تعامل بهرهور با خیرین سلامت، مرکز آموزشی و درمانی شهید مدرس درحوزه تعامل بهرهور با بیماران و رعایت حقوق گیرندگان خدمت و مرکز آموزشی و درمانی پانزده خرداد نیز در راستای ابتکار بهرهور در بیمارستان با اجرای پروژه بیمارستان هوشمند به عنوان بیمارستان برگزیده انتخاب شدند.
گفتنی است، در بخش دیگری از این مراسم نمکی وزیر بهداشتی از اپلیکیشن موبایل و نسل پنجم سامانه مدیریت هوشمند بیمارستانی رونمایی کرد.
بر اساس این گزارش، در نسل پنجم سامانه مدیریت هوشمند بیمارستانی توسعه داشبوردهای تخصصی، ماژول مدیریت اطلاعات کرونا، ماژول تبادل الکترونیکی اسناد با پزشکی قانونی، ماژول رضایت بیماران، ماژول مدیریت محتوای آموزشی و ماژول کاهش تصدیگری خدمات مورد ارتقا قرار گرفته است.
همچنین استفاده از نسخه موبایل سامانه مدیریت هوشمند بیمارستانی، دسترسی به اطلاعات سامانه را تا حد زیادی افزایش میدهد و هر یک از کاربران سامانه با استفاده از گوشی تلفن همراه خود میتوانند در یک بستر امن و رمز گذاری شده بر اساس سطح دسترسی تعریف شده به اطلاعات سامانه در هر زمان و هر مکان دسترسی داشته باشند.ایسنا
دیدگاه کاربران
ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد