وزیر بهداشت:
وزیر بهداشت تاکید کرد: «در عرصه فرهنگ به دانشجویان جفا میکنیم و دو کار زشت را انجام میدهیم؛ یکی بیتوجهی و دومی راندن از خود است. متاسفانه زبان گفتمان با دانشجو را گم کردهایم. ارتباط بین ما و دانشجویان، ماشینی و فیزیکی و بسیار زمخت است.»
زبان گفتمان با دانشجو را گم کردهایم
30 مهر 1399 ساعت: 15:7
30 مهر 1399 ساعت: 15:7
وزیر بهداشت تاکید کرد: «در عرصه فرهنگ به دانشجویان جفا میکنیم و دو کار زشت را انجام میدهیم؛ یکی بیتوجهی و دومی راندن از خود است. متاسفانه زبان گفتمان با دانشجو را گم کردهایم. ارتباط بین ما و دانشجویان، ماشینی و فیزیکی و بسیار زمخت است.»
به گزارش سپید، سعید نمکی در نشست اعضای هیات رییسه دانشگاه علوم پزشکی ارومیه و مدیران نظام سلامت استان آذربایجان غربی، اظهار کرد: «متاسفانه دانشجویان دانشگاههای علوم پزشکی تک بُعدی تربیت میشوند که این موضوع خوب نیست. اینکه به تغذیه و سایر مسائل رفاهی دانشجویان رسیدگی کنیم، به تنهایی کافی نیست، بلکه باید به موضوعات دیگر همچون سلامت روان آنها نیز توجه کنیم. چرا دانشجوی ما دچار افسردگی و دلمردگی است؟ گرچه در درون دانشجویان نقاط ظریفی وجود دارد، اما چرا در سال دوم و سوم از او یک موجود رباتیک ِ خشن میسازیم؟»
وی خاطرنشان کرد: «در جلساتی که با فعالان و مدیران فرهنگی داریم همیشه میگویم که راه را در فرهنگ کشور، عوضی رفتهایم و متاسفانه دانشجویان را تک بُعدی تربیت میکنیم.»
نمکی یادآور شد: «دانشجویان ما تک بُعدی تربیت میشوند و برخورد آنها با بیماران نیز اینگونه است و روح ندارد و دستش دیگر شفابخش نیست، چون این پزشک در هاریسون، نلسون، گودمن گیلمن و... غرق شده و تغییر شکل داده است. کدامیک از دانشجویان ما به خوبی فردوسی، مولانا، سعدی، رازی، جابر ابن حیان، حافظ و بوعلی سینا را میشناسد؟»
وی تاکید کرد: «در عرصه فرهنگ به دانشجویان جفا میکنیم و دو کار زشت را انجام میدهیم؛ یکی بیتوجهی و دومی راندن از خود است. متاسفانه زبان گفتمان با دانشجو را گم کردهایم. ارتباط بین ما و دانشجویان، ماشینی و فیزیکی و بسیار زمخت است.»
نمکی گفت: «فرهنگ همانند ملاتهای بین آجر ساختمان است. وقتی دانشجوی عراقی را در ایران و در ارومیه پذیرش میکنید، او باید با خودش سوغات فرهنگی از ایران ببرد نه صرفاً آموختههای علمی. او اگر با سوغات فرهنگی از ایران رفت، دلبسته این کشور خواهد شد، اما دروس و موارد علمی که ما در ایران به او یاد میدهیم را زیباتر از آن در انگلیس یا در دانشگاه آمریکایی بیروت میتواند یاد بگیرد. آنچه که در کشور باید به دانشجویان خارجی بدهیم، خوراک و سوغات فرهنگی است.»
وی ادامه داد: «در زمان تصدی مسئولیت وزارت بهداشت به عنوان فردی که اهل فرهنگ، قلم و هنر است، خیلی برایم سنگین و غم انگیر است که این دوره را سپری کنیم و هنوز این رویکرد را در عرصه فرهنگ در دانشگاهها داشته باشیم. دانشجوی تک بُعدی همانی است که دیگر آب و خاک برایش مهم نیست و علقهای به این سرزمین ندارد و پا در رکاب رفتن است.»
وزیر بهداشت با بیان اینکه آنچه که مرا به این سرزمین گره زد، دلبستگیهای فرهنگی است، عنوان کرد: «ما در ایجاد جذبه فرهنگی برای دانشجویان خیلی قصور کردهایم و در این راستا باید یک کار انقلابی کنیم. این کرسیهای آزاد اندیشی که بارها مقام معظم رهبری فرمودند و علقهای که میشود در دانشجو ایجاد کرد که یک ایرانی مسلمان چه ویژگیهایی باید داشته باشد را در دانشگاهها گم کردهایم. ضمن اینکه برخی اوقات در کلاسهای فرهنگی و مذهبی، راه را اشتباه میرویم، آنچه که از قرآن باید به دانشجو بیاموزیم، زبان عاشقی و دلدادگی به یک سری معنویات است.»
وی گفت: «در دوران قدیم، پزشکانی داشتیم که ادیب و حکیم و موسیقیدان بودند. مانند بوعلی سینا که هم فیلسوف هم حکیم هم شاعر و هم موسیقیدان بود. بروید شخصیت مرحوم دکتر قریب یا پزشکان با انگیزه قدیمیتر را مطالعه کنید، چرا میگویند در دانشگاهها انگیزه نیست؟ آیا انگیزه فقط مربوط به مسائل اقتصادی است؟ چرا باید پزشک ما هر کجا پول بیشتر بود، سفرهاش را پهن کند؟ پس معنویت در طب کجا رفت؟ چرا اینگونه شدهایم؟ چرا قسمی که روز اول برای مردم دردمند خوردهایم جایش را با منفعت طلبی و دنیا طلبی عوض کرده است؟ آیا اندیشه پزشک ما باید با مکانیک یکی باشد و تابخش دولتیِ مستضعف درمان کن، دچار افت منابع شد، اینبخش را ترک کند و بهبخش خصوصی برود؟»
وزیر بهداشت تاکید کرد: «بنده اگر از گشنگی بمیرم امکان ندارد که کار برای مردم در راه رضای خدا -گرچه هنوز هم خیلی به مردم و پروردگارم بدهکارم- را به خاطر دنیا رها کنم و به سمت کاری بروم که جذبه اقتصادی بیشتر داشته باشد، چون سعی کردهام که با نوعی از معنا، زندگی خودم را پر کنم. باید در دانشگاههای علوم پزشکی معنا و معنویت تزریق کنیم. کسی که به علوم پزشکی وارد میشود روزی که روپوش خودش را میپوشید، یعنی لباس احرام به تن کرده است و این به معنی یک تقدس است.»
نمکی تصریح کرد: «باید اجازه دهیم رشد و اعتلای معنویت درون دانشجویان به سمت شکوفایی برود و بنده هم در این زمینه کمک و حمایت میکنم تا دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاهی، افراد چند ظرفیتی و چند بُعدی باشند، پزشک فردی نیست که بیمار را به شکل کالا ببیند و خودش مانند یک ربات رفتار کند.»
وی ادامه داد: «همیشه میگویم که خدمات دوراپزشکی یک مزیت و چندین اشکال و عیب دارد. عیبش این است که اگر همه چیز از راه دور اتفاق بیفتد، رابطه معنوی بیمار و پزشک گم میشود. خیلی وقتها پزشک با یک احوالپرسی ساده از بیمار، یک شوخی، لبخند و تلطیف روحیه، بیمار مداوا میشود و تقاضای من از معاونین فرهنگی و دانشجویی دانشگاهها این است که در تقویت بُعد معنوی دانشجویان، تلاش کنند.»
وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: «بعد از انقلاب اسلامی، مدیران ما خیلی جنبه فرهنگ در کشور برایشان جا نیفتاد و خیلی از مراکز فرهنگی ما، کار فرهنگی چندانی نمیکردند. همواره معتقدم فرهنگ همانند ملات بین آجرهای یک ساختمان است و فرهنگ باید اقوام و مردمان یک سرزمین را به همدیگر پیوند دهد. آن چیزی که ایجاد گسست کند دیگر فرهنگ نیست و آن کسی که با فحش، ناسزا و تخریب بودجه میگیرد، دیگر کار فرهنگی نیست.»
وی یادآور شد: «نقطه مقابل عشق، نفرت نیست، بلکه بیتفاوتی است و متاسفانه دانشجویان ما دچار بیتفاوتی هستند و عشق در دانشگاهها را باید زنده کرد. یکی از دلایل این بیتفاوتی این است که دیگر اسوهها و الگوهایی که خودشان محور عاشقی، عرفان و عشق بودند را در دانشگاهها نداریم. متاسفانه برخی اساتید در دانشگاهها، پلی برای رفتن دانشجویان به خارج از کشور میشوند و راه را برای مهاجرت دانشجویان باز میکنند.»
وزیر بهداشت افزود: «برخی اساتید به دانشجوی عاشق این سرزمین میگویند که برای چه در این کشور ماندهای؟ برو خارج از کشور و زندگی کن و راههای مهاجرت را به او نشان میدهند. اسوههایی که روزی که منبع و منشا عشق در دانشگاهها بودند را متاسفانه امروز دیگر نداریم و خیلی روزهای سختی بر ما تحمیل میشود.»
نمکی دربخش دیگری از سخنانش عنوان کرد: «همه مستحضرید که کار وزارت بهداشت را از پشت میز دانشگاه شروع نکردهام بلکه از سربازی و درجه داری تا ژنرالی را مرحله به مرحله از مدیریت یکی از دورترین شبکههای بهداشت و درمان کشور تا قائم مقام معاونت بهداشت و معاون بهداشت وزارت بهداشت در نظام سلامت طی کردهام.»
وی خاطرنشان کرد: «تمام کاستیها و مشکلات نظام سلامت را درک میکنم. دورهای هم که در سازمان برنامه و بودجه حضور داشتم به تکمیل نگاه بنده برای اداره امور کشور، کمک کرد. بحث پرستاری در کشور دو جنبه وجود دارد؛ یکی جنبه مشکلات جامعه پرستاری و جنبه دیگر مشکلات نظام سلامت. یک وقتی که به پرستار به عنوان یک صنف نگاه میکنیم، یک نوع باید تحلیل کنیم و یک وقتی که به پرستار به عنوان ارائه دهنده خدمت نگاه میکنیم، هم یک نوع دیگر باید تحلیل کنیم و هیچ وزیر بهداشتی موفق نخواهد بود مگر به هر دو جنبه نگاه کند و اگر فقط بخواهد به عنوان نمونه در وزارت آموزش و پرورش، معلمان راضی باشند، مطمئن باشید در انتهای این برنامهریزی بهم ریختگی به وجود خواهد آمد و اگر فقط نظام ارائه خدمت، خدمت را با هر شیوهای بگیرد و ارائه دهنده خدمت، مورد بیلطفی و بیمهری قرار گیرد هم باز دچار مشکل خواهد شد.»
وزیر بهداشت یادآور شد: «اول باید دردهای واقعی جامعه پرستاری را را درک کنیم و به مشکلات این قشر زحمتکش رسیدگی کنیم که در هیچ دورهای این اتفاقات نیفتاده بود و البته حق آنها بود چون ثابت کردند پرستاران ما نجیبترین پرستاران دنیا هستند. یک پرستار ایرانی در دوره کووید19 گرو کشی نکرد و نگفت که من بستانکارم بلکه گفت به ملت ایران بدهکارم و آمدهام دین خودم را ادا کنم. 12 تا 18 ماه کارانه عقب بود، البته زمانی که به وزارت بهداشت آمدم معوقات کارانه تا 24 ماه هم بود، اما به طور متوسط به 5 تا 8 ماه رساندیم اما یکبار یک پرستار گرو کشی نکرد و بنده واقعا شرمسار آنها شدم.»
وزیر بهداشت اظهار کرد: «صد در صد موافق تعریف استاندارد برای جبران کمبود نیروهای پرستاری در کشور هستم، اما استانداردها باید بومی و ملی و بر مبنای مقتضیات کشور باشد. کشوری که سرانه پرستاران آن به ازای هر تخت فلان میزان است، درآمد سرانهاش هم 50 هزار یورو است. از طرفی به ردههای میانی پرستاری نیاز داریم.»
نمکی گفت: «باید برای روز مبادای مردم، نیرو تربیت کنیم، حالا آن نیرو اسمش کمک پرستار باشد یا نه تفاوتی ندارد، اما گواهینامه وی باید برای این کشور باشد و اگر فردی با استانداردهای بینالمللی تربیت کردیم، از کشور خارج میشود. چرا بهورزان 30 سال خانه بهداشت را ترک نمیکنند؟ چون او را با این مدل تربیت کردهایم.»
وی با بیان اینکه باید استانداردی را مبتنی بر اقلیم، اقتصاد و ضریب اشغال تخت برای بکارگیری پرستاران تعریف کنیم، گفت: «به موضوع بهبود وضعیت معیشتی پرستاران توجه داریم و به دنبال فوقالعاده ویژه برای پرستاران هستیم که خوشبختانه دکتر نوبخت معاون رییس جمهور و رییس سازمان برنامه و بودجه هم در این زمینه موافقت کرده است و امیدوارم که در دورهای که در وزارت بهداشت حضور دارم، شرمسار همکاران پرستار با شرافت که اثبات کردند در تاریخ این کشور یکی از بهترینهای فداکار در عرصه نظام ارائه خدمت هستند، نشوم.»
نمکی دربخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: «همین که درصد تخت دربخش خصوصی نسبت به تختهای بخش دولتی اینقدر کم است، دلیل عدم منفعت مالی در این حوزه است و به خصوص در ایام کرونا، بخش خصوصی، آسیب جدی دید و بنده هم مسائل آنها را دنبال میکنم. اما وقتی تعرفهها دربخش خصوصی افزایش پیدا میکند و دربخش دولتی حمایتی نمیشود، گرفتار کوچ همکارانمان ازبخش دولتی به خصوصی هستیم که دانشگاههای علوم پزشکی را با مشکل روبرو میسازد.»
وزیر بهداشت تاکید کرد: «بنده خودم را مکلف به حمایت ازبخش خصوصی میدانم البته خودم دربخش خصوصی هیچ سهامی ندارم و در 40 سال گذشته حتی یک درخواست کار خصوصی از وزارت بهداشت نکردهام، اما به شدت مدافع بخش خصوصی هستم و معتقدم تا زمانی که نگاهمان از نگاه دولتی معطوف بهبخش خصوصی نشود، کشور نجات پیدا نمیکند.»
نمکی دربخش دیگری از سخنانش گفت: «بسیار خوشحالم که در استان مملو از مردان بزرگ و زنان فهیم فرهنگی با سابقه بسیار ارزشمند یعنی آذربایجان غربی حضور دارم. دلیل اصلی سفر بنده به این استان عرض خسته نباشید و خداقوت به همکارانم بود که میدانم چه روزها و شبهای سختی را گذراندهاند.»
وی افزود: در دوران بسیار سختی هستیم. دورانی که یک بیماری بسیار سهمگین در سختترین سال اقتصادی دولتهای بعد از انقلاب اسلامی ما را گرفتار کرده است. در این روزهای سخت، ویروسی با پیچیدگیهای خاص خودش ما را گرفتار کرد و خوشبختانه همکاران ما در نظام سلامت تا کنون بسیار هنرمندانه از پس این کار برآمدهاند و نه به عنوان وزیر، بلکه به عنوان یک شهروند زانو میزنم و دست یکایک آنها را صادقانه میبوسم.»
نمکی خاطرنشان کرد: «از قدیم استان آذربایجانهای شرقی و غربی از الگوهای موفق کشور در همه عرصهها به ویژه بهداشت بودهاند. خاطرم هست که روزی در کشور بسیج ملی بهداشت محیط راه اندازی کردیم و استان آذربایجان غربی، رتبه اول را بخصوص در روستاها به دست آورد و این استان همواره در عرصه بهداشت و نظام شبکه، پیشتاز بوده است.»
وی تاکید کرد: «تقاضای بنده این است که تا حد امکان، مراکز 16 ساعته رسیدگی به بیماران کووید19 در این استان را توسعه دهید. بزرگترین کارهایی که ما در زمینه مبارزه با کرونا میتوانیم انجام دهیم، تشخیص زودرس، ایزولاسیون بیمار و کاهش جمعیت بستری در بیمارستانها است و این بزرگترین رسالت حوزه بهداشت در کنار آموزش، اطلاع رسانی و رعایت فاصلهگذاری و استفاده از ماسک است.»
وزیر بهداشت یادآور شد: «علاوه بر توسعه مراکز 16 ساعته باید تعداد آزمایشات روزانه کووید19 در این استان و درمان سرپایی رایگان، افزایش پیدا کند. انگیزهای که میتوان برای مراکز 16 ساعته ایجاد کرد، انجام آزمایش تشخیصی است. تعداد آزمایش برای افرادی که علائم بیماری دارند یا در تماس با بیماران بودهاند را باید بیشتر کرد و ما کیتهای مورد نیاز را تامین میکنیم. در کنار تست PCR بر روی تست سریع آنتی ژن هم کار میکنیم و در داخل کشور هم ساخته شده و امیدوارم به تعداد کافی در کشور تامین کنیم.»
نمکی بیان کرد: «نباید فراموش کنیم که همه مشکلات ما فقط محدود به کووید19 نیست. از کارهایی که نباید از آن غافل شویم، واکسیناسیون، مراقبت از زنان باردار، رسیدگی به وضعیت سالمندان، سلامت روان، بیماریهای غیرواگیر، تقویت پزشکی خانواده و نظام ارجاع است. میخواهیم استان آذربایجان غربی یکی از پیشگامان اجرای نظام ارجاع و پزشکی خانواده باشد و در این زمینه هر کمکی نیاز باشد، انجام میدهیم.»
وی افزود: «برنامه هر خانه یک پایگاه سلامت باید به شدت در این استان دنبال شود. این برنامه یکی از دستاوردهای بزرگ ایران است. اگر در بحران کووید19 در هر خانواده یک سفیر سلامت داشتیم، خیلی از مشکلاتمان حل میشد و اعتقادم بر این است که قبل از خانه بهداشت، برای جامعه محور، محله محور و خانواده محور کردن خدمت نیازی به یک سطح دیگر داریم که آن هم خانواده و برنامه هر خانه یک پایگاه سلامت است.»
نمکی گفت: «در بخش درمان حتما برای بیماران کرونایی و غیر کرونایی در فضاهای مجزا باید برنامهریزی کنیم. نباید بیمار غیرکرونایی مسیر گردش کارش چه در پاراکلینیک چه در کلینیک با بیمار کرونایی، یکی باشد و این بزرگترین هنر معاون درمان است و برای اینکه مردم نگران وضعیت بیماریهایشان غیر از کرونا نشوند، حتما همکاران ما دربخش درمان چنین طراحی را داشته باشند.»
نمکی اظهار کرد: «در هیچ کجای کشور نباید بگوییم که تخت خالی برای بیماران نداریم. خوشبختانه در تمام کشور کادر بهداشتی و درمانی برغم همه مشکلات مثل کوه ایستادهاند و دارند تخت خاص بیماران کرونا اضافه میکنند. اگر لازم باشد ازبخش های غیر کرونا، باز هم بهبخش کووید19 اضافه میکنیم.»
وی افزود: «نگران درآمد اختصاصی بیمارستانها هم نباشید. به شما قول میدهم و رییس جمهور و سازمان برنامه و بودجه هم حمایت میکنند. کسری درآمد اختصاصی بیمارستانها را به دلیل اشغالبخش های کرونایی حتما جبران میکنیم.»
وزیر بهداشت تاکید کرد: «تقاضای من این است که به مردم سیگنال مایوس کننده بیهوده ندهید. مردم را از خطرات کرونا آگاه کنید، هوشیار کنید، اما اینگونه صحبت نکنید که تخت خالی نیست و ممکن است در خیابان بمانید. بنده به عنوان وزیر و شما به عنوان خدمتگزاران کنار مردم در نظام سلامت، وظیفه داریم که همه بیماران را فارغ از هر دلیل و علتی پذیرش و به آنها خدمت رسانی کنیم.»
نمکی دربخش دیگری از سخنانش گفت: «دربخش آموزش باید به سمت آموزشهای موثر حرکت کنیم. باید به دانشجویان مواردی را بیاموزیم که در جایگاه نظام ارائه خدمت کاربرد داشته باشد. یکی از مشکلات ما در آموزش علوم پزشکی این است که دانشجویان ما چیزی را یاد نمیگیرند که در نظام ارائه خدمت به کارش بیاید. دانشجویان ما هنوز جامعه محور تربیت نمیشوند و یکی از کارهای ما در برنامه هر خانه یک پایگاه سلامت همین است که دانشجوی علوم پزشکی، جامعه محور تربیت شود.»
وی افزود: «در ذهن برخی از دانشجویان دندانپزشکی ما انجام ارتودنسی و تبلیغ در فلان مجلات پروازهای داخلی و خارجی شکل گرفته و به سلامت دهان و دندان و ارتقای شاخصهای این حوزه مانند پوسیدگی دندان در فلان شهر و منطقه از کشور توجه چندانی ندارد. دورههای آموزشی در رشتههای علوم پزشکی، گران قیمت و طولانی مدت هستند و ژنرال تربیت میکنیم و دیگر سرباز نداریم.»
وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: «متاسفانه برخی انترنها هنوز امتحان انترنی را نداده به دنبال جابجایی کشیک است که برای تخصص بخواند و هنوز دوره تخصصش تمام نشده به دنبال فوق تخصص است که برای نظام آموزشی خطرناک است. پزشک عمومی، متخصص داخلی و جراحی عمومی و متخصص زنان باید در کشور جایگاه پیدا کنند و باید تعرفه آنها را اصلاح کنیم و نباید نورولوژیست، سایکولوژیست، متخصص کودکان و پزشکی که جراحی نمیکند فکر کند درآمد ندارد و به دنبال رشتههای پردرآمد برود و مردم را تنها بگذارد. حکومت باید این تعرفهها را درست کند و بنده در این زمینه اقداماتی را آغاز کردهام.»
نمکی تاکید کرد: «درخواست دیگر بنده در حوزه آموزش، تقویت آموزش مجازی است. دلیلی ندارد که مرتب کلاس و استاد اضافه کنید، بلکه میتوان از بستر آموزش مجازی، بیشترین بهره را برد و باید از تجارب سایر دانشگاهها نیز استفاده کنید. هر قدر برای تکمیل بستر آموزش مجازی در دانشگاه علوم پزشکی ارومیه کمبود دارید، اعلام کنید تا برطرف کنیم.»
وی بیان داشت: «متاسفانه هنوز پژوهشها مساله محور نیست. خیلی از وقتها منابع مالی را صرف مواد گران قیمت میکنیم و در فاضلاب آزمایشگاهها میریزیم. پژوهشی که برای کشور گره گشا و حل کننده یک مشکل اجتماعی در نظام سلامت، اقتصادی، تشخیصی و درمانی نباشد، بیفایده است.»
وی تاکید کرد: «اعتقاد دارم کهبخش پژوهش باید بر مبنای مشکلات منطقه، بیماریهای بومی و مسائل هر منطقه و همچنین بیماری کووید19 کارهای بیشتری انجام دهد. به عنوان نمونه آذربایجان غربی با کشورهای دیگر مرز مشترک دارد. این نقاط مرزی چقدر میطلبد که ما بر روی بیماریهای مشترک بین انسان و دام و برخی مسائل دیگر کار کنیم؟ قطعا مسائل اقلیمی این استان با آذربایجان شرقی متفاوت است و نیازمند انجام پژوهشهای مساله محور و گره گشا است.»
به گزارش وبدا، وزیر بهداشت گفت: «در غربت جمهوری اسلامی ایران و روزهای سخت که دنیا ناحوانمردانهترین تحریمها را علیه ایران تحمیل کرد، مردم ما در مضیقه و فشار هستند و با این موضوع شعری را تقدیم میکنم.»
پاییز بود و نم نم باران گرفته بود
راه گلو زبغض فراوان گرفته بود
با ردپای نرم نسیمی که میگذشت
آغوش کوچه بوی بیابان گرفته بود
در زیر قطرههای زلالی که میچکید
تندیس خاطرات کهن جان گرفته بود
در پنجههای زرد چنار بلند باغ
کف بین باد فال پریشان گرفته بود
در پیچ کوچه فقیری نشسته خیس
یک بخچه درد و رنج به دامان گرفته بود
طفلی نحیف دسته چتتری بلند را
با دستهای کوچک و لرزان گرفته بود میخواستم بلند بگوییم و بشنویم
از جور روزگار صدامان گرفته بود
رفتم که شعر ناب بگویم برایشان
افسوس سطر عاطفه پایان گرفته بود
پاییز بود و تنگتر از بغض آسمان
دل در هوای غربت ایران گرفته بود
وی خاطرنشان کرد: «در جلساتی که با فعالان و مدیران فرهنگی داریم همیشه میگویم که راه را در فرهنگ کشور، عوضی رفتهایم و متاسفانه دانشجویان را تک بُعدی تربیت میکنیم.»
نمکی یادآور شد: «دانشجویان ما تک بُعدی تربیت میشوند و برخورد آنها با بیماران نیز اینگونه است و روح ندارد و دستش دیگر شفابخش نیست، چون این پزشک در هاریسون، نلسون، گودمن گیلمن و... غرق شده و تغییر شکل داده است. کدامیک از دانشجویان ما به خوبی فردوسی، مولانا، سعدی، رازی، جابر ابن حیان، حافظ و بوعلی سینا را میشناسد؟»
وی تاکید کرد: «در عرصه فرهنگ به دانشجویان جفا میکنیم و دو کار زشت را انجام میدهیم؛ یکی بیتوجهی و دومی راندن از خود است. متاسفانه زبان گفتمان با دانشجو را گم کردهایم. ارتباط بین ما و دانشجویان، ماشینی و فیزیکی و بسیار زمخت است.»
نمکی گفت: «فرهنگ همانند ملاتهای بین آجر ساختمان است. وقتی دانشجوی عراقی را در ایران و در ارومیه پذیرش میکنید، او باید با خودش سوغات فرهنگی از ایران ببرد نه صرفاً آموختههای علمی. او اگر با سوغات فرهنگی از ایران رفت، دلبسته این کشور خواهد شد، اما دروس و موارد علمی که ما در ایران به او یاد میدهیم را زیباتر از آن در انگلیس یا در دانشگاه آمریکایی بیروت میتواند یاد بگیرد. آنچه که در کشور باید به دانشجویان خارجی بدهیم، خوراک و سوغات فرهنگی است.»
وی ادامه داد: «در زمان تصدی مسئولیت وزارت بهداشت به عنوان فردی که اهل فرهنگ، قلم و هنر است، خیلی برایم سنگین و غم انگیر است که این دوره را سپری کنیم و هنوز این رویکرد را در عرصه فرهنگ در دانشگاهها داشته باشیم. دانشجوی تک بُعدی همانی است که دیگر آب و خاک برایش مهم نیست و علقهای به این سرزمین ندارد و پا در رکاب رفتن است.»
وزیر بهداشت با بیان اینکه آنچه که مرا به این سرزمین گره زد، دلبستگیهای فرهنگی است، عنوان کرد: «ما در ایجاد جذبه فرهنگی برای دانشجویان خیلی قصور کردهایم و در این راستا باید یک کار انقلابی کنیم. این کرسیهای آزاد اندیشی که بارها مقام معظم رهبری فرمودند و علقهای که میشود در دانشجو ایجاد کرد که یک ایرانی مسلمان چه ویژگیهایی باید داشته باشد را در دانشگاهها گم کردهایم. ضمن اینکه برخی اوقات در کلاسهای فرهنگی و مذهبی، راه را اشتباه میرویم، آنچه که از قرآن باید به دانشجو بیاموزیم، زبان عاشقی و دلدادگی به یک سری معنویات است.»
وی گفت: «در دوران قدیم، پزشکانی داشتیم که ادیب و حکیم و موسیقیدان بودند. مانند بوعلی سینا که هم فیلسوف هم حکیم هم شاعر و هم موسیقیدان بود. بروید شخصیت مرحوم دکتر قریب یا پزشکان با انگیزه قدیمیتر را مطالعه کنید، چرا میگویند در دانشگاهها انگیزه نیست؟ آیا انگیزه فقط مربوط به مسائل اقتصادی است؟ چرا باید پزشک ما هر کجا پول بیشتر بود، سفرهاش را پهن کند؟ پس معنویت در طب کجا رفت؟ چرا اینگونه شدهایم؟ چرا قسمی که روز اول برای مردم دردمند خوردهایم جایش را با منفعت طلبی و دنیا طلبی عوض کرده است؟ آیا اندیشه پزشک ما باید با مکانیک یکی باشد و تابخش دولتیِ مستضعف درمان کن، دچار افت منابع شد، اینبخش را ترک کند و بهبخش خصوصی برود؟»
وزیر بهداشت تاکید کرد: «بنده اگر از گشنگی بمیرم امکان ندارد که کار برای مردم در راه رضای خدا -گرچه هنوز هم خیلی به مردم و پروردگارم بدهکارم- را به خاطر دنیا رها کنم و به سمت کاری بروم که جذبه اقتصادی بیشتر داشته باشد، چون سعی کردهام که با نوعی از معنا، زندگی خودم را پر کنم. باید در دانشگاههای علوم پزشکی معنا و معنویت تزریق کنیم. کسی که به علوم پزشکی وارد میشود روزی که روپوش خودش را میپوشید، یعنی لباس احرام به تن کرده است و این به معنی یک تقدس است.»
نمکی تصریح کرد: «باید اجازه دهیم رشد و اعتلای معنویت درون دانشجویان به سمت شکوفایی برود و بنده هم در این زمینه کمک و حمایت میکنم تا دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاهی، افراد چند ظرفیتی و چند بُعدی باشند، پزشک فردی نیست که بیمار را به شکل کالا ببیند و خودش مانند یک ربات رفتار کند.»
وی ادامه داد: «همیشه میگویم که خدمات دوراپزشکی یک مزیت و چندین اشکال و عیب دارد. عیبش این است که اگر همه چیز از راه دور اتفاق بیفتد، رابطه معنوی بیمار و پزشک گم میشود. خیلی وقتها پزشک با یک احوالپرسی ساده از بیمار، یک شوخی، لبخند و تلطیف روحیه، بیمار مداوا میشود و تقاضای من از معاونین فرهنگی و دانشجویی دانشگاهها این است که در تقویت بُعد معنوی دانشجویان، تلاش کنند.»
وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: «بعد از انقلاب اسلامی، مدیران ما خیلی جنبه فرهنگ در کشور برایشان جا نیفتاد و خیلی از مراکز فرهنگی ما، کار فرهنگی چندانی نمیکردند. همواره معتقدم فرهنگ همانند ملات بین آجرهای یک ساختمان است و فرهنگ باید اقوام و مردمان یک سرزمین را به همدیگر پیوند دهد. آن چیزی که ایجاد گسست کند دیگر فرهنگ نیست و آن کسی که با فحش، ناسزا و تخریب بودجه میگیرد، دیگر کار فرهنگی نیست.»
وی یادآور شد: «نقطه مقابل عشق، نفرت نیست، بلکه بیتفاوتی است و متاسفانه دانشجویان ما دچار بیتفاوتی هستند و عشق در دانشگاهها را باید زنده کرد. یکی از دلایل این بیتفاوتی این است که دیگر اسوهها و الگوهایی که خودشان محور عاشقی، عرفان و عشق بودند را در دانشگاهها نداریم. متاسفانه برخی اساتید در دانشگاهها، پلی برای رفتن دانشجویان به خارج از کشور میشوند و راه را برای مهاجرت دانشجویان باز میکنند.»
وزیر بهداشت افزود: «برخی اساتید به دانشجوی عاشق این سرزمین میگویند که برای چه در این کشور ماندهای؟ برو خارج از کشور و زندگی کن و راههای مهاجرت را به او نشان میدهند. اسوههایی که روزی که منبع و منشا عشق در دانشگاهها بودند را متاسفانه امروز دیگر نداریم و خیلی روزهای سختی بر ما تحمیل میشود.»
نمکی دربخش دیگری از سخنانش عنوان کرد: «همه مستحضرید که کار وزارت بهداشت را از پشت میز دانشگاه شروع نکردهام بلکه از سربازی و درجه داری تا ژنرالی را مرحله به مرحله از مدیریت یکی از دورترین شبکههای بهداشت و درمان کشور تا قائم مقام معاونت بهداشت و معاون بهداشت وزارت بهداشت در نظام سلامت طی کردهام.»
وی خاطرنشان کرد: «تمام کاستیها و مشکلات نظام سلامت را درک میکنم. دورهای هم که در سازمان برنامه و بودجه حضور داشتم به تکمیل نگاه بنده برای اداره امور کشور، کمک کرد. بحث پرستاری در کشور دو جنبه وجود دارد؛ یکی جنبه مشکلات جامعه پرستاری و جنبه دیگر مشکلات نظام سلامت. یک وقتی که به پرستار به عنوان یک صنف نگاه میکنیم، یک نوع باید تحلیل کنیم و یک وقتی که به پرستار به عنوان ارائه دهنده خدمت نگاه میکنیم، هم یک نوع دیگر باید تحلیل کنیم و هیچ وزیر بهداشتی موفق نخواهد بود مگر به هر دو جنبه نگاه کند و اگر فقط بخواهد به عنوان نمونه در وزارت آموزش و پرورش، معلمان راضی باشند، مطمئن باشید در انتهای این برنامهریزی بهم ریختگی به وجود خواهد آمد و اگر فقط نظام ارائه خدمت، خدمت را با هر شیوهای بگیرد و ارائه دهنده خدمت، مورد بیلطفی و بیمهری قرار گیرد هم باز دچار مشکل خواهد شد.»
وزیر بهداشت یادآور شد: «اول باید دردهای واقعی جامعه پرستاری را را درک کنیم و به مشکلات این قشر زحمتکش رسیدگی کنیم که در هیچ دورهای این اتفاقات نیفتاده بود و البته حق آنها بود چون ثابت کردند پرستاران ما نجیبترین پرستاران دنیا هستند. یک پرستار ایرانی در دوره کووید19 گرو کشی نکرد و نگفت که من بستانکارم بلکه گفت به ملت ایران بدهکارم و آمدهام دین خودم را ادا کنم. 12 تا 18 ماه کارانه عقب بود، البته زمانی که به وزارت بهداشت آمدم معوقات کارانه تا 24 ماه هم بود، اما به طور متوسط به 5 تا 8 ماه رساندیم اما یکبار یک پرستار گرو کشی نکرد و بنده واقعا شرمسار آنها شدم.»
وزیر بهداشت اظهار کرد: «صد در صد موافق تعریف استاندارد برای جبران کمبود نیروهای پرستاری در کشور هستم، اما استانداردها باید بومی و ملی و بر مبنای مقتضیات کشور باشد. کشوری که سرانه پرستاران آن به ازای هر تخت فلان میزان است، درآمد سرانهاش هم 50 هزار یورو است. از طرفی به ردههای میانی پرستاری نیاز داریم.»
نمکی گفت: «باید برای روز مبادای مردم، نیرو تربیت کنیم، حالا آن نیرو اسمش کمک پرستار باشد یا نه تفاوتی ندارد، اما گواهینامه وی باید برای این کشور باشد و اگر فردی با استانداردهای بینالمللی تربیت کردیم، از کشور خارج میشود. چرا بهورزان 30 سال خانه بهداشت را ترک نمیکنند؟ چون او را با این مدل تربیت کردهایم.»
وی با بیان اینکه باید استانداردی را مبتنی بر اقلیم، اقتصاد و ضریب اشغال تخت برای بکارگیری پرستاران تعریف کنیم، گفت: «به موضوع بهبود وضعیت معیشتی پرستاران توجه داریم و به دنبال فوقالعاده ویژه برای پرستاران هستیم که خوشبختانه دکتر نوبخت معاون رییس جمهور و رییس سازمان برنامه و بودجه هم در این زمینه موافقت کرده است و امیدوارم که در دورهای که در وزارت بهداشت حضور دارم، شرمسار همکاران پرستار با شرافت که اثبات کردند در تاریخ این کشور یکی از بهترینهای فداکار در عرصه نظام ارائه خدمت هستند، نشوم.»
نمکی دربخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: «همین که درصد تخت دربخش خصوصی نسبت به تختهای بخش دولتی اینقدر کم است، دلیل عدم منفعت مالی در این حوزه است و به خصوص در ایام کرونا، بخش خصوصی، آسیب جدی دید و بنده هم مسائل آنها را دنبال میکنم. اما وقتی تعرفهها دربخش خصوصی افزایش پیدا میکند و دربخش دولتی حمایتی نمیشود، گرفتار کوچ همکارانمان ازبخش دولتی به خصوصی هستیم که دانشگاههای علوم پزشکی را با مشکل روبرو میسازد.»
وزیر بهداشت تاکید کرد: «بنده خودم را مکلف به حمایت ازبخش خصوصی میدانم البته خودم دربخش خصوصی هیچ سهامی ندارم و در 40 سال گذشته حتی یک درخواست کار خصوصی از وزارت بهداشت نکردهام، اما به شدت مدافع بخش خصوصی هستم و معتقدم تا زمانی که نگاهمان از نگاه دولتی معطوف بهبخش خصوصی نشود، کشور نجات پیدا نمیکند.»
نمکی دربخش دیگری از سخنانش گفت: «بسیار خوشحالم که در استان مملو از مردان بزرگ و زنان فهیم فرهنگی با سابقه بسیار ارزشمند یعنی آذربایجان غربی حضور دارم. دلیل اصلی سفر بنده به این استان عرض خسته نباشید و خداقوت به همکارانم بود که میدانم چه روزها و شبهای سختی را گذراندهاند.»
وی افزود: در دوران بسیار سختی هستیم. دورانی که یک بیماری بسیار سهمگین در سختترین سال اقتصادی دولتهای بعد از انقلاب اسلامی ما را گرفتار کرده است. در این روزهای سخت، ویروسی با پیچیدگیهای خاص خودش ما را گرفتار کرد و خوشبختانه همکاران ما در نظام سلامت تا کنون بسیار هنرمندانه از پس این کار برآمدهاند و نه به عنوان وزیر، بلکه به عنوان یک شهروند زانو میزنم و دست یکایک آنها را صادقانه میبوسم.»
نمکی خاطرنشان کرد: «از قدیم استان آذربایجانهای شرقی و غربی از الگوهای موفق کشور در همه عرصهها به ویژه بهداشت بودهاند. خاطرم هست که روزی در کشور بسیج ملی بهداشت محیط راه اندازی کردیم و استان آذربایجان غربی، رتبه اول را بخصوص در روستاها به دست آورد و این استان همواره در عرصه بهداشت و نظام شبکه، پیشتاز بوده است.»
وی تاکید کرد: «تقاضای بنده این است که تا حد امکان، مراکز 16 ساعته رسیدگی به بیماران کووید19 در این استان را توسعه دهید. بزرگترین کارهایی که ما در زمینه مبارزه با کرونا میتوانیم انجام دهیم، تشخیص زودرس، ایزولاسیون بیمار و کاهش جمعیت بستری در بیمارستانها است و این بزرگترین رسالت حوزه بهداشت در کنار آموزش، اطلاع رسانی و رعایت فاصلهگذاری و استفاده از ماسک است.»
وزیر بهداشت یادآور شد: «علاوه بر توسعه مراکز 16 ساعته باید تعداد آزمایشات روزانه کووید19 در این استان و درمان سرپایی رایگان، افزایش پیدا کند. انگیزهای که میتوان برای مراکز 16 ساعته ایجاد کرد، انجام آزمایش تشخیصی است. تعداد آزمایش برای افرادی که علائم بیماری دارند یا در تماس با بیماران بودهاند را باید بیشتر کرد و ما کیتهای مورد نیاز را تامین میکنیم. در کنار تست PCR بر روی تست سریع آنتی ژن هم کار میکنیم و در داخل کشور هم ساخته شده و امیدوارم به تعداد کافی در کشور تامین کنیم.»
نمکی بیان کرد: «نباید فراموش کنیم که همه مشکلات ما فقط محدود به کووید19 نیست. از کارهایی که نباید از آن غافل شویم، واکسیناسیون، مراقبت از زنان باردار، رسیدگی به وضعیت سالمندان، سلامت روان، بیماریهای غیرواگیر، تقویت پزشکی خانواده و نظام ارجاع است. میخواهیم استان آذربایجان غربی یکی از پیشگامان اجرای نظام ارجاع و پزشکی خانواده باشد و در این زمینه هر کمکی نیاز باشد، انجام میدهیم.»
وی افزود: «برنامه هر خانه یک پایگاه سلامت باید به شدت در این استان دنبال شود. این برنامه یکی از دستاوردهای بزرگ ایران است. اگر در بحران کووید19 در هر خانواده یک سفیر سلامت داشتیم، خیلی از مشکلاتمان حل میشد و اعتقادم بر این است که قبل از خانه بهداشت، برای جامعه محور، محله محور و خانواده محور کردن خدمت نیازی به یک سطح دیگر داریم که آن هم خانواده و برنامه هر خانه یک پایگاه سلامت است.»
نمکی گفت: «در بخش درمان حتما برای بیماران کرونایی و غیر کرونایی در فضاهای مجزا باید برنامهریزی کنیم. نباید بیمار غیرکرونایی مسیر گردش کارش چه در پاراکلینیک چه در کلینیک با بیمار کرونایی، یکی باشد و این بزرگترین هنر معاون درمان است و برای اینکه مردم نگران وضعیت بیماریهایشان غیر از کرونا نشوند، حتما همکاران ما دربخش درمان چنین طراحی را داشته باشند.»
نگویید تخت خالی نداریم
وزیر بهداشت خطاب به مدیران بهداشتی و درمانی عنوان کرد: «مردم را نباید هراسناک و وحشت زده کنیم. مصاحبه نکنید که تخت خالی نداریم. اینگونه نیست. مردم نباید در هیچ کجای کشور هراس نبود تخت بیمارستانی داشته باشند.»نمکی اظهار کرد: «در هیچ کجای کشور نباید بگوییم که تخت خالی برای بیماران نداریم. خوشبختانه در تمام کشور کادر بهداشتی و درمانی برغم همه مشکلات مثل کوه ایستادهاند و دارند تخت خاص بیماران کرونا اضافه میکنند. اگر لازم باشد ازبخش های غیر کرونا، باز هم بهبخش کووید19 اضافه میکنیم.»
وی افزود: «نگران درآمد اختصاصی بیمارستانها هم نباشید. به شما قول میدهم و رییس جمهور و سازمان برنامه و بودجه هم حمایت میکنند. کسری درآمد اختصاصی بیمارستانها را به دلیل اشغالبخش های کرونایی حتما جبران میکنیم.»
وزیر بهداشت تاکید کرد: «تقاضای من این است که به مردم سیگنال مایوس کننده بیهوده ندهید. مردم را از خطرات کرونا آگاه کنید، هوشیار کنید، اما اینگونه صحبت نکنید که تخت خالی نیست و ممکن است در خیابان بمانید. بنده به عنوان وزیر و شما به عنوان خدمتگزاران کنار مردم در نظام سلامت، وظیفه داریم که همه بیماران را فارغ از هر دلیل و علتی پذیرش و به آنها خدمت رسانی کنیم.»
نمکی دربخش دیگری از سخنانش گفت: «دربخش آموزش باید به سمت آموزشهای موثر حرکت کنیم. باید به دانشجویان مواردی را بیاموزیم که در جایگاه نظام ارائه خدمت کاربرد داشته باشد. یکی از مشکلات ما در آموزش علوم پزشکی این است که دانشجویان ما چیزی را یاد نمیگیرند که در نظام ارائه خدمت به کارش بیاید. دانشجویان ما هنوز جامعه محور تربیت نمیشوند و یکی از کارهای ما در برنامه هر خانه یک پایگاه سلامت همین است که دانشجوی علوم پزشکی، جامعه محور تربیت شود.»
وی افزود: «در ذهن برخی از دانشجویان دندانپزشکی ما انجام ارتودنسی و تبلیغ در فلان مجلات پروازهای داخلی و خارجی شکل گرفته و به سلامت دهان و دندان و ارتقای شاخصهای این حوزه مانند پوسیدگی دندان در فلان شهر و منطقه از کشور توجه چندانی ندارد. دورههای آموزشی در رشتههای علوم پزشکی، گران قیمت و طولانی مدت هستند و ژنرال تربیت میکنیم و دیگر سرباز نداریم.»
وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: «متاسفانه برخی انترنها هنوز امتحان انترنی را نداده به دنبال جابجایی کشیک است که برای تخصص بخواند و هنوز دوره تخصصش تمام نشده به دنبال فوق تخصص است که برای نظام آموزشی خطرناک است. پزشک عمومی، متخصص داخلی و جراحی عمومی و متخصص زنان باید در کشور جایگاه پیدا کنند و باید تعرفه آنها را اصلاح کنیم و نباید نورولوژیست، سایکولوژیست، متخصص کودکان و پزشکی که جراحی نمیکند فکر کند درآمد ندارد و به دنبال رشتههای پردرآمد برود و مردم را تنها بگذارد. حکومت باید این تعرفهها را درست کند و بنده در این زمینه اقداماتی را آغاز کردهام.»
نمکی تاکید کرد: «درخواست دیگر بنده در حوزه آموزش، تقویت آموزش مجازی است. دلیلی ندارد که مرتب کلاس و استاد اضافه کنید، بلکه میتوان از بستر آموزش مجازی، بیشترین بهره را برد و باید از تجارب سایر دانشگاهها نیز استفاده کنید. هر قدر برای تکمیل بستر آموزش مجازی در دانشگاه علوم پزشکی ارومیه کمبود دارید، اعلام کنید تا برطرف کنیم.»
وی بیان داشت: «متاسفانه هنوز پژوهشها مساله محور نیست. خیلی از وقتها منابع مالی را صرف مواد گران قیمت میکنیم و در فاضلاب آزمایشگاهها میریزیم. پژوهشی که برای کشور گره گشا و حل کننده یک مشکل اجتماعی در نظام سلامت، اقتصادی، تشخیصی و درمانی نباشد، بیفایده است.»
وی تاکید کرد: «اعتقاد دارم کهبخش پژوهش باید بر مبنای مشکلات منطقه، بیماریهای بومی و مسائل هر منطقه و همچنین بیماری کووید19 کارهای بیشتری انجام دهد. به عنوان نمونه آذربایجان غربی با کشورهای دیگر مرز مشترک دارد. این نقاط مرزی چقدر میطلبد که ما بر روی بیماریهای مشترک بین انسان و دام و برخی مسائل دیگر کار کنیم؟ قطعا مسائل اقلیمی این استان با آذربایجان شرقی متفاوت است و نیازمند انجام پژوهشهای مساله محور و گره گشا است.»
به گزارش وبدا، وزیر بهداشت گفت: «در غربت جمهوری اسلامی ایران و روزهای سخت که دنیا ناحوانمردانهترین تحریمها را علیه ایران تحمیل کرد، مردم ما در مضیقه و فشار هستند و با این موضوع شعری را تقدیم میکنم.»
پاییز بود و نم نم باران گرفته بود
راه گلو زبغض فراوان گرفته بود
با ردپای نرم نسیمی که میگذشت
آغوش کوچه بوی بیابان گرفته بود
در زیر قطرههای زلالی که میچکید
تندیس خاطرات کهن جان گرفته بود
در پنجههای زرد چنار بلند باغ
کف بین باد فال پریشان گرفته بود
در پیچ کوچه فقیری نشسته خیس
یک بخچه درد و رنج به دامان گرفته بود
طفلی نحیف دسته چتتری بلند را
با دستهای کوچک و لرزان گرفته بود میخواستم بلند بگوییم و بشنویم
از جور روزگار صدامان گرفته بود
رفتم که شعر ناب بگویم برایشان
افسوس سطر عاطفه پایان گرفته بود
پاییز بود و تنگتر از بغض آسمان
دل در هوای غربت ایران گرفته بود
دیدگاه کاربران
ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد