پرداخت بدهیهای تامین اجتماعی به مراکز درمانی بخش خصوصی درهفته جاری
مصطفی سالاری، مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در نشست خبری روز یکشنبه 22 تیرماه به مناسبت هفته تامین اجتماعی با اشاره به تسویه بدهیهای این سازمان به مراکز درمانی بخش خصوصی و دولتی اظهار کرد: «سال گذشته در همین زمان بنابر اعلام وزارت بهداشت، حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان به بخشهای درمانی و دانشگاهی دولتی بدهکار بودیم و پرداخت ما ۱۸ ماه عقب بود. به بخش خصوصی هم 6 هزار میلیارد میلیارد تومان بدهکار بودیم. مطالبات مراکز درمانی دانشگاهی و بخش دولتی کاملا تسویه شده و اکنون یک ریال بدهی معوق رسیدگی نشده نداریم. همچنین قرار است معوقات فروردینماه بخش خصوصی نیز در این هفته تسویه شود.»
دلایل توقف ساخت مراکز درمانی تامین اجتماعی
23 تیر 1399 ساعت: 10:4
23 تیر 1399 ساعت: 10:4
مصطفی سالاری، مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در نشست خبری روز یکشنبه 22 تیرماه به مناسبت هفته تامین اجتماعی با اشاره به تسویه بدهیهای این سازمان به مراکز درمانی بخش خصوصی و دولتی اظهار کرد: «سال گذشته در همین زمان بنابر اعلام وزارت بهداشت، حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان به بخشهای درمانی و دانشگاهی دولتی بدهکار بودیم و پرداخت ما ۱۸ ماه عقب بود. به بخش خصوصی هم 6 هزار میلیارد میلیارد تومان بدهکار بودیم. مطالبات مراکز درمانی دانشگاهی و بخش دولتی کاملا تسویه شده و اکنون یک ریال بدهی معوق رسیدگی نشده نداریم. همچنین قرار است معوقات فروردینماه بخش خصوصی نیز در این هفته تسویه شود.»
به گزارش خبرنگار سپید، سالاری در ادامه با بیان اینکه تحول دیجیتال به عنوان هدف گذاری امسال سازمان تامین اجتماعی در نظر گرفته شده است، گفت: «در این راستا برنامه گستردهای را آغاز و هدفگذاری کردهایم و امیدواریم تا بهمن ۹۹ مراجعات ما به ۷۵ درصد کاهش یابد. در حال حاضر به دلیل عدم مراجعه حضوری مردم برای تمدید اعتبار دفترچههای بیمه درمان تا ۴۰ درصد این هدف محقق شده است. پیش از این شیوههایی برای استعلام غیرحضوری اعتبار دفترچهها بکارگرفته و اعلام شده است.»
مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی افزود: «گام دوم این تحول دیجیتال نسخهنویسی الکترونیک و حذف کامل دفترچه ها است که در حال کار بر روی آن هستیم. این اقدام با قاعدهمند شدن تجویزها، هم صرفهجویی و هم پرداختهای بروز اسناد پزشکی را به همراه دارد.»
وی درباره هزینه کرد درمان بیماران کرونایی از محل منابع درنظر گرفته شده از صندوق توسعه ملی نیز تصریح کرد: «هنوز بحث درباره هزینه کرد مبلغی که از صندوق توسعه ملی برداشته شده است وجود دارد و در حال کار بر روی آن هستند، اما نظر ما این است که با همه یکسان و مشابه برخورد شود. درباره اینکه چه طور موضوع بین وزارت بهداشت و تامین اجتماعی راهبری شود در حال مذاکره با این وزارتخانه هستیم.»
دلیل توقف ساخت پروژههای درمانی
مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی همچنین درباره پروژههای درمانی این سازمان و روند ساخت بیمارستانهایی چون میلاد ۲ و ۳ اظهار کرد: «هشت پروژه بزرگ چندسال قبل تعریف شد و قرار بود یک شرکت اروپایی تامین کننده مالی ساخت این پروژهها باشد اما به دلیل مشکلاتی امکان مشارکت آنها منتفی و فعلا متوقف شده است. به دنبال آن هستیم که از ظرفیت بورسی املاک و مستغلات و صندوقهای خصوصی استفاده و احداث مراکز را ادامه دهیم که در مرحله گفت وگوی اولیه است و نتیجه نهایی آن حاصل نشده است.»
سالاری همچنن در باره خرید خدمات درمان گفت: «در زمان حاضر در سراسر دنیا صندوقهای بیمه و بازنشستگی خدمات بیمهای را خریداری میکنند؛ این اصل در سازمان تامین اجتماعی نیز وجود دارد اما در کنار آن بهرهگیری از مراکز درمان با مالکیت مستقیم نیز وجود دارد.»
سلاری در ادامه به موضوع بدهیهای دولت به تامین اجتماعی پرداخت و گفت: «حق بیمه اصنافی که امسال دولت باید طبق قانون بپردازد به حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان میرسد. اگر دولت هرسال تعهدش را بپردازد مشکلی در تامین منابع پیدا نمیکنیم. البته طلبهای قبلی هم داریم که اختلاف کارشناسی درباره ارزشگذاری و محاسبه آن وجود دارد که به تعبیر سازمان حسابرسی تا آخر سال ۹۶ این بدهی قطعی شده حدود ۱۳۰ هزار میلیارد تومان است که میزان بدهی را از ۲۰۰ تا ۲۹۰ هزار میلیارد تومان عنوان میکنند.»
مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در ادامه و در رابطه با بیمه بیکاری ناشی از کرونا و وضعیت صندوق بیمه بیکاری نیز بیان کرد: «تقریبا غیر از افراد اضافه شده در دوران کرونا ماهی ۲۲۰ هزار نفر بیمه بیکاری میگرفتند. با شیوع کرونا وزارت کار اعلام کرد که افراد بیکار شده در سامانهای ثبت نام کنند که در فروردین ۶۸۰ هزار نفر اسم نویسی کردند که این یک مسئله ملی فراتر از تامین اجتماعی و ناشی از بحران کرونا بود .نهایتا اینطور تصمیمگیری شد که تا آخر اردیبهشت ضوابط خاص برای پرداخت به افراد بیکار شده ناشی از کرونا پیش بینی شود. ما کماکان خودمان بیمه بیکاری آن ۲۲۰ هزار نفر را میپردازیم و برای بیمه شدگان ناشی از کروناها ضوابط خاص بابت آن ۸۰ روز دیده شود.»
سالاری ادامه داد: «پرداخت و شرایط پرداخت به این گروه تابع ضوابط خاص است و بخش عمده بیمه بیکاری آن ۸۰ روز را پرداخت کردهایم. وجه هم به حساب حدود ۸۵ تا ۹۰ درصد این افراد واریز شده و هنوز ۱۰ درصد برای اعلام شماره حساب و... مشکل دارند.»
وی تاکید کرد: «باید به سمت شرکت داری حرکت کنیم، هرکسی مدیرعامل تامین اجتماعی میشود دغدغه کارخانهداری و بنگاه داری نداشته باشد. این بنگاه داری ما را از وظایف اصلی بازمیدارد.»
وی افزود: « این حرکت الزام قانون برنامه ششم توسعه و تاکید رئیس جمهور و وزیر رفاه است و هم عقل حکم میکند که این کار را انجام دهیم. قصد ما فروش سهام و صرف آن برای امور جاری نیست، بلکه جایی که سهام بالا داریم باید بفروشیم و در جای دیگری سهام خوب بخریم که البته به معنی بنگاه داری نباشد. سهام متفرقه را میفروشیم و سهامی میخریم که بازده سودش بالاتر است.»
وی درباره هزینه کرد منابع حاصل از عرضه سهام شستا در بورس نیز گفت: «منابع حاصله از فرودش این سهام را صرف افزایش سرمایه بانک رفاه کردیم.»
مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی به مطالبه شرکای اجتماعی و حرکت به سمت سه جانبه گرایی و اقدامات انجام شده در این زمینه اشاره کرد و گفت: «یک موضوع مهم آن است که نسبت به ۴۵ میلیون نفر بیمه شده و مستمری بگیر چه خدماتی را باید انجام دهیم و چه خدماتی را کیفیت ببخشیم؟»
درآمد و هزینههای تامین اجتماعی
سالاری افزود: «مجموع درآمد و هزینه ما در سال گذشته ۱۳۴ هزار میلیارد بوده که برای سال ۹۹ روی ۱۷۹ هزار میلیارد بسته شده است. هزینه کرد ماهانه سازمان تامین اجتماعی سال گذشته9 هزار ۶۰۰ میلیارد تومان بوده که امسال به 14 هزار و 500 میلیارد تومان رسیده است. امسال با احتساب متناسب سازی، ماهانه ۱۰ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان باید حقوق بپردازیم که درسال ۹۸ حدود 6 هزار و 700 میلیارد تومان بوده است.»
وی با بیان اینکه به بیمه شدگان اطمینان میدهیم که برای تامین منابع، مشکلی در سال جاری وجود ندارد، گفت: «از اول مرداد عملا همسان سازی را اعمال و پرداخت میکنیم. محل تامین منابع آن، از سوی دولت و در راستای تادیه بدهی دولت بود که ۳۲ هزار میلیارد سهام خوب به تامین اجتماعی داده شد.»
وی در ادامه با اشاره به طرح کاهش شکایات در دیوان عدالت اداری، گفت: «ابهاماتی وجود دارد که باعث میشود افراد برای طرح شکایت مراجعه کنند. تا ۴۰ درصد میتوانیم تعداد پروندهها را با انصراف به نفع فرد شاکی کاهش دهیم که مقدماتش فراهم و به دولت پیشنهاد شده است. تجمیع و تنقیح بخشنامههای تامین اجتماعی نیز میتواند کمک کننده باشد. قصد داریم تعداد بخشنامهها را تجمیع کرده و کاهش دهیم. کار مجریان بخشنامهها ساده تر و ابهامات ناشی از تعدد بخشنامهها کاهش پیدا کند.»
مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در ادامه در رابطه با همسانسازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی نیز گفت: «در قانون بودجه، رسیدن کف حقوق به ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان راجع به بازنشستگان کشوری و لشکری است اما درباره تامین اجتماعی الزام قانونی نیامده اما رافع مسئولیت ما نیست. حداقل حقوق برای افراد دارای ۳۰ سال سابقه یک میلیون و ۵۸۰ هزار تومان بود که با متناسب سازی و افزایش ۲۶ درصدی سنواتی به دو میلیون و ۷۵۰ هزار تومان میرسد. برای ۳۵ سال سابقه خدمتیها به سه میلیون میرسد.
وی ادامه داد: «ابتدا قرار بود همسان سازی اول مهر اجرا شود، اما بنا به پیشنهاد نمایندگان کانونهای بازنشستگان از اول مرداد اجرا و شامل همه بازنشستگان میشود و رقم آن به حقوق زمان بازنشستگی، حق بیمه پرداختی و سنوات خدمت بستگی دارد و الزاما آنطور نیست که پایینترین حقوقها بالاترین میزان افزایش را شامل شوند.از اول مرداد ماه حقوقها با اعمال همسانسازیها و درصد افزایش یافته پرداخت میشود.»
وی در رابطه با مدت زمان اجرای همسان سازی نیز گفت: «مذاکرات ما با دولت مبنی بر تامین سه ساله منابع همسانسازی از محل مطالبات ما از دولت بود که این منابع پایدار هم باشد. حدود ۲۰۰ هزار میلیارد مطالبه دیگر از دولت داریم و اگر آنها محقق شود همسان سازی در سالهای آتی میتواند ادامه داشته باشد.»
مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی یادآور شد: «افزایش سنواتی حقوقها از ابتدای فروردین ماه اعمال شده و معوقات اردیبهشت و خرداد ناشی از این محل نیز تا پایان ماه جاری پرداخت میشود البته این افزایش سنوات جدای از همسانسازی حقوقهاست.»
مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی با اشاره به پرداخت وام قرضالحسنه به بازنشستگان نیز گفت: «امسال 2 هزار میلیارد تومان برای این کار پیش بینی شده است که طی ۶ مرحله پرداخت میشود. کسانی که مشمول دریافت این وام میشوند باید توسط کانونهای بازنشستگان استان خود به بانکهای عامل معرفی شوند. در مجموع به ۵۰۰ هزار نفر امکان وامدهی دارد.
اقدامات درمانی تامین اجتماعی
به گزارش سپید، یک روز قبل از نشست خبری سالاری،سازمان تامین اجتماعی گزارشی از اقدامات درمانی این سازمان منتشر کرد.
در این گزارش آمده است: «فعالیتها و عملکردهای حوزه درمان در سال ۱۳۹۸ در دو بخش آمار عملکرد و اقدامات و برنامههای انجام گرفته طبقهبندی میشود. خدمات درمانی به بیمهشدگان تحت پوشش درمان سازمان تامین اجتماعی، از طریق ۴۸ هزار ۵۸۶ مرکز درمانی ار ائه دهنده خدمت مشتمل بر ۳۷۹ مرکز درمانی ملکی،۶ بیمارستان تحت پوشش هلدینگ درمان و ۴۸ هزار و ۱۹۸ مرکز طرف قرارداد، قرار داشتن تقریبا ۸ درصد بیمارستانهای کل کشور با بیش از ۱۰ هزار و ۸۰۰ تخت فعال بستری و ارائه خدمات به بیش از ۴۴ میلیون نفر بیمه شده تحت پوشش درمان، عقد قرارداد با ۴۸ هزار و ۱۹۸ مرکز درمانی (بیمارستان، مطب، مراکز کلینیکی، پاراکلینیک و...) و ارائه خدمات درمانی مورد نیاز بیمهشدگان تحت پوشش درمان از جمله اقدامات معاونت درمان در سال گذشته است.»
این گزارش ادامه داد: «معاونت درمان سازمان تامین اجتماعی همچنین در سال ۱۳۹۸، با ۳۷۹ مرکز درمانی ملکی مشمول ۷۵ مرکز بستری و ۳۰۴ مرکز سرپایی به بیش از ۴۴ میلیون نفر بیمه شده تحت پوشش درمان، خدمات درمانی بستری و سرپایی ارائه کرد که از تعداد کل مراجعات سرپایی ۹۸.۵درصد و از تعداد بیماران بستری شده ۹۲درصد مشمول بیمه تامین اجتماعی بودهاند. در بخش بستری مراکز ملکی، با تعداد ۹ هزار و ۳۴۱ تخت فعال، تعداد ۹۰۸ هزار و ۹۱۷ نفر بیمار بستری و تحت درمان قرارگرفتهاند و با متوسط اقامت بیمارستانی ۲.۸ روز ، اشغال تخت ۷۳.۵ درصدی را تولید کردهاند که این شاخص در مقایسه با ردهبندی شاخصهای وزارت بهداشت، درمان وآموزش پزشکی در یک رده مطلوب قرار میگیرد.»
در گزارش سازمان تامین اجتماعی اعلام شد: «در سازمان تامین اجتماعی، تقریبا ۸۷۰ تخت فعال در بخشهای ویژه به بیماران بدحال نیازمند بخشهای ویژه اختصاص یافته است و در بخشهای سرپایی مراکز درمانی تعداد ۱۳۹ میلیون و ۴۵۵ هزار و ۳۳۷ خدمت سرپایی شامل ویزیت و خدمات تشخیصی - درمانی (داروخانه، آزمایشگاه، رادیولوژی و ...) به بیمه شدگان ارائه شده است. در ۶۱ بیمارستان ملکی سازمان تامین اجتماعی در سال ۱۳۹۸ همچنین تعداد ۱۳۴ هزار و ۹۱۷ مورد عمل زایمان (طبیعی و سزارین) انجام شد و در ۷۵ مرکز درمانی بستری سازمان تامین اجتماعی، حدود ۴۷۰ هزار مورد عمل جراحی انجام شد.»
این گزارش افزود: «معاونت درمان سازمان در بخش اداره کل درمان غیرمستقیم هم خدمات درمانی خود را در سال ۱۳۹۸، که مشتمل بر ۳۳۴ میلیون و ۱۱۶ هزار و ۱۱۳ نسخ سرپایی و ۳ میلیون و ۹۶۵ هزار و ۹۶۲ پرونده بستری است، از طریق خرید خدمت به بیمهشدگان تحت پوشش درمان ارائه کرد که در ازای خدمات درمانی خریداری شده، (۱۶،۹۸۲ میلیارد تومان) به مراکز طرف قرارداد ارائه دهنده خدمت پرداخت شده است.»
مدیریت بحران و برنامه مقابله با اپیدمی کرونا
بخش دیگری از این گزارش اقدامات بخش درمان سازمان تامین اجتماعی برای مقابله با بیماری کووید-19 تشریح و اعلام شد: «عملکرد بیمارستانهای سازمان تامین اجتماعی در خدمترسانی به بیماران مبتلا به ویروس کرونا لغایت مورخ 15 تیرماه تعدد 27 هزار و 381 نفر در مراکز تامین اجتماعی بستری شدهاند که 9 هزار و 965 نفر آنان مثبت بودهاند. در حال حاضر نیز هزار و 299 نفر بستری هستند ضمن اینکه 23 هزار و 389 نفر نیز از این مراکز ترخیص شدهاند، 2 هزار و 393 نفر نیز تعداد فوتیها در مراکز تامین اجتماعی بودهاند.»
سازمان تامین اجتماعی یادآور شد: « تشکیل ستاد مدیریت بحران در معاونت درمان و تامین تجهیزات پزشکی مورد نیاز مدیریتهای درمان جهت پیشگیری، اعطای مجوز موقت بکارگیری و تامین نیروی انسانی جایگزین واختصاص مبلغ 2 هزارمیلیارد ریال اعتبار برای خرید اقلام مصرفی و غیرمصرفی پزشکی، استفاده از ظرفیت نیروهای بازنشسته بخش درمان کشور به صورت قراردادی با اولویت همکاران بازنشسته بخش درمان سازمان، جبران خدمات آن دسته از پزشکان همکار شاغل در بیمارستانهای ملکی سازمان که با توجه به دستورات ابلاغی اعمال جراحی، تشخیصی و ... آنان متوقف شده- تا سقف ۴۰ درصد متوسط کارکرد ۶ ماه قبل پزشکان موصوف- و همراهی با نظام سلامت و مدیریت بحران کشور در پذیرش بیماران کرونایی و غیرکرونایی و ارائه خدمات با تعرفه دولتی از دیگر اقدامات این سازمان در مواجهه با این بیماری است.»
در ادامه این گزارش تصریح شد: «تشکیل کمیته بحران در ستاد مرکزی و ابلاغ دستور آماده باش کامل جهت مواجهه با تبعات شیوع ویروس کرونا به مدیریتهای درمان استانها، در بخش درمان مستقیم، تفویض ساماندهی و برنامهریزی نیروی انسانی مورد نیاز به مدیریتهای درمان استان و در بخش درمان غیرمستقیم، تفویض اختیار نحوه نظارت و بازرسی از مراکز طرف قرارداد به مدیریت های درمان استان، ارتقاء آگاهی کارکنان صف و ستاد، اعطای مجوز ترک تشریفات خرید اقلام مورد نیاز مراکز هم در جهت ایجاد و افزایش هماهنگیها انجام پذیرفته است.»
اختصاص بالغ بر یک سوم ظرفیت تختهای بیمارستانی سازمان جهت پذیرش بیماران مبتلا به کرونا و کنسل شدن همه اعمال جراحی و فعالیتهای الکتیو، ارائه خدمات در همه درمانگاهها و کلینیکهای تابعه سازمان، در دو شیفت کاری تعیین و صدور مجوز برای مرکز آزمایشگاه رفرانس و بیمارستان لبافی نژاد بهعنوان مرکز پشتیبان انجام خدمات آزمایشگاهی تست PCR و Covid- ۱۹، اختصاص مبلغ ۲۴۰ میلیارد تومان در اسفند ماه ۱۳۹۸ برای تامین لوازم و تجهیزات مورد نیاز، مجوز جذب و بکارگیری نیروهای تخصصی و غیرتخصصی، با شرایط مشخص به استانهایی با بیشترین مواجهه، شناسایی و دعوت از همکاران داوطلب از سایر استانها به استان های درگیر بحران، الزام همکاری کلیه گروههای تخصصی پزشکی در پوشش شیفتهای بیمارستان نیز در جهت توسعه ظرفیتهای ملکی بخش دیگری از اقدامات اعلام شده سازمان تامین اجتماعی در این گزارش است.
گزارش سازمان تامین اجتماعی در بخش درمان یادآور شد: «تمدید اعتبار دفترچهها تا پایان اردیبهشت ۱۳۹۹، تجویز داروهای مزمن برای بیماران دارای پرونده مزمن به صورت ۲ ماهه، تمدید اعتبار پروندههای دارویی بدون نیاز به مراجعه حضوری بیمار تا پایان شهریور ماه، تعیین سقف ریالی قابل تایید از سوی داروخانههای طرف قرارداد برای بیماران دارای پرونده ۸۰ میلیون ریال و برای بیماران غیرپرونده ای ۳۰ میلیون ریال، به تعویق انداختن ارسال اسناد پزشکی، اعطای مجوز افزایش سقف تعدادی وریالی مراکز طرف قرارداد به مدیریتهای درمان استان، تعلیق محدودیت زمانی انجام خدمات CT. sca- و MRI، توقف معرفی بیمهشدگان به مراجع پزشکی (پزشک معتمد، شورا و کمیسیون پزشکی) جهت بررسی استراحت پزشکی و معاینات شروع بیمه و تعلیق برخی فعالیتهای بیمه گری (مانند توقف کلیه بازرسیهای مرتبط با امور بیمهشدگان خاص) نیز از مهمترین اقدامات این سازمان جهت کاهش شیوع ویروس کرونا است.»
مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی افزود: «گام دوم این تحول دیجیتال نسخهنویسی الکترونیک و حذف کامل دفترچه ها است که در حال کار بر روی آن هستیم. این اقدام با قاعدهمند شدن تجویزها، هم صرفهجویی و هم پرداختهای بروز اسناد پزشکی را به همراه دارد.»
وی درباره هزینه کرد درمان بیماران کرونایی از محل منابع درنظر گرفته شده از صندوق توسعه ملی نیز تصریح کرد: «هنوز بحث درباره هزینه کرد مبلغی که از صندوق توسعه ملی برداشته شده است وجود دارد و در حال کار بر روی آن هستند، اما نظر ما این است که با همه یکسان و مشابه برخورد شود. درباره اینکه چه طور موضوع بین وزارت بهداشت و تامین اجتماعی راهبری شود در حال مذاکره با این وزارتخانه هستیم.»
دلیل توقف ساخت پروژههای درمانی
مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی همچنین درباره پروژههای درمانی این سازمان و روند ساخت بیمارستانهایی چون میلاد ۲ و ۳ اظهار کرد: «هشت پروژه بزرگ چندسال قبل تعریف شد و قرار بود یک شرکت اروپایی تامین کننده مالی ساخت این پروژهها باشد اما به دلیل مشکلاتی امکان مشارکت آنها منتفی و فعلا متوقف شده است. به دنبال آن هستیم که از ظرفیت بورسی املاک و مستغلات و صندوقهای خصوصی استفاده و احداث مراکز را ادامه دهیم که در مرحله گفت وگوی اولیه است و نتیجه نهایی آن حاصل نشده است.»
سالاری همچنن در باره خرید خدمات درمان گفت: «در زمان حاضر در سراسر دنیا صندوقهای بیمه و بازنشستگی خدمات بیمهای را خریداری میکنند؛ این اصل در سازمان تامین اجتماعی نیز وجود دارد اما در کنار آن بهرهگیری از مراکز درمان با مالکیت مستقیم نیز وجود دارد.»
سلاری در ادامه به موضوع بدهیهای دولت به تامین اجتماعی پرداخت و گفت: «حق بیمه اصنافی که امسال دولت باید طبق قانون بپردازد به حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان میرسد. اگر دولت هرسال تعهدش را بپردازد مشکلی در تامین منابع پیدا نمیکنیم. البته طلبهای قبلی هم داریم که اختلاف کارشناسی درباره ارزشگذاری و محاسبه آن وجود دارد که به تعبیر سازمان حسابرسی تا آخر سال ۹۶ این بدهی قطعی شده حدود ۱۳۰ هزار میلیارد تومان است که میزان بدهی را از ۲۰۰ تا ۲۹۰ هزار میلیارد تومان عنوان میکنند.»
مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در ادامه و در رابطه با بیمه بیکاری ناشی از کرونا و وضعیت صندوق بیمه بیکاری نیز بیان کرد: «تقریبا غیر از افراد اضافه شده در دوران کرونا ماهی ۲۲۰ هزار نفر بیمه بیکاری میگرفتند. با شیوع کرونا وزارت کار اعلام کرد که افراد بیکار شده در سامانهای ثبت نام کنند که در فروردین ۶۸۰ هزار نفر اسم نویسی کردند که این یک مسئله ملی فراتر از تامین اجتماعی و ناشی از بحران کرونا بود .نهایتا اینطور تصمیمگیری شد که تا آخر اردیبهشت ضوابط خاص برای پرداخت به افراد بیکار شده ناشی از کرونا پیش بینی شود. ما کماکان خودمان بیمه بیکاری آن ۲۲۰ هزار نفر را میپردازیم و برای بیمه شدگان ناشی از کروناها ضوابط خاص بابت آن ۸۰ روز دیده شود.»
سالاری ادامه داد: «پرداخت و شرایط پرداخت به این گروه تابع ضوابط خاص است و بخش عمده بیمه بیکاری آن ۸۰ روز را پرداخت کردهایم. وجه هم به حساب حدود ۸۵ تا ۹۰ درصد این افراد واریز شده و هنوز ۱۰ درصد برای اعلام شماره حساب و... مشکل دارند.»
وی تاکید کرد: «باید به سمت شرکت داری حرکت کنیم، هرکسی مدیرعامل تامین اجتماعی میشود دغدغه کارخانهداری و بنگاه داری نداشته باشد. این بنگاه داری ما را از وظایف اصلی بازمیدارد.»
وی افزود: « این حرکت الزام قانون برنامه ششم توسعه و تاکید رئیس جمهور و وزیر رفاه است و هم عقل حکم میکند که این کار را انجام دهیم. قصد ما فروش سهام و صرف آن برای امور جاری نیست، بلکه جایی که سهام بالا داریم باید بفروشیم و در جای دیگری سهام خوب بخریم که البته به معنی بنگاه داری نباشد. سهام متفرقه را میفروشیم و سهامی میخریم که بازده سودش بالاتر است.»
وی درباره هزینه کرد منابع حاصل از عرضه سهام شستا در بورس نیز گفت: «منابع حاصله از فرودش این سهام را صرف افزایش سرمایه بانک رفاه کردیم.»
مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی به مطالبه شرکای اجتماعی و حرکت به سمت سه جانبه گرایی و اقدامات انجام شده در این زمینه اشاره کرد و گفت: «یک موضوع مهم آن است که نسبت به ۴۵ میلیون نفر بیمه شده و مستمری بگیر چه خدماتی را باید انجام دهیم و چه خدماتی را کیفیت ببخشیم؟»
درآمد و هزینههای تامین اجتماعی
سالاری افزود: «مجموع درآمد و هزینه ما در سال گذشته ۱۳۴ هزار میلیارد بوده که برای سال ۹۹ روی ۱۷۹ هزار میلیارد بسته شده است. هزینه کرد ماهانه سازمان تامین اجتماعی سال گذشته9 هزار ۶۰۰ میلیارد تومان بوده که امسال به 14 هزار و 500 میلیارد تومان رسیده است. امسال با احتساب متناسب سازی، ماهانه ۱۰ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان باید حقوق بپردازیم که درسال ۹۸ حدود 6 هزار و 700 میلیارد تومان بوده است.»
وی با بیان اینکه به بیمه شدگان اطمینان میدهیم که برای تامین منابع، مشکلی در سال جاری وجود ندارد، گفت: «از اول مرداد عملا همسان سازی را اعمال و پرداخت میکنیم. محل تامین منابع آن، از سوی دولت و در راستای تادیه بدهی دولت بود که ۳۲ هزار میلیارد سهام خوب به تامین اجتماعی داده شد.»
وی در ادامه با اشاره به طرح کاهش شکایات در دیوان عدالت اداری، گفت: «ابهاماتی وجود دارد که باعث میشود افراد برای طرح شکایت مراجعه کنند. تا ۴۰ درصد میتوانیم تعداد پروندهها را با انصراف به نفع فرد شاکی کاهش دهیم که مقدماتش فراهم و به دولت پیشنهاد شده است. تجمیع و تنقیح بخشنامههای تامین اجتماعی نیز میتواند کمک کننده باشد. قصد داریم تعداد بخشنامهها را تجمیع کرده و کاهش دهیم. کار مجریان بخشنامهها ساده تر و ابهامات ناشی از تعدد بخشنامهها کاهش پیدا کند.»
مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در ادامه در رابطه با همسانسازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی نیز گفت: «در قانون بودجه، رسیدن کف حقوق به ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان راجع به بازنشستگان کشوری و لشکری است اما درباره تامین اجتماعی الزام قانونی نیامده اما رافع مسئولیت ما نیست. حداقل حقوق برای افراد دارای ۳۰ سال سابقه یک میلیون و ۵۸۰ هزار تومان بود که با متناسب سازی و افزایش ۲۶ درصدی سنواتی به دو میلیون و ۷۵۰ هزار تومان میرسد. برای ۳۵ سال سابقه خدمتیها به سه میلیون میرسد.
وی ادامه داد: «ابتدا قرار بود همسان سازی اول مهر اجرا شود، اما بنا به پیشنهاد نمایندگان کانونهای بازنشستگان از اول مرداد اجرا و شامل همه بازنشستگان میشود و رقم آن به حقوق زمان بازنشستگی، حق بیمه پرداختی و سنوات خدمت بستگی دارد و الزاما آنطور نیست که پایینترین حقوقها بالاترین میزان افزایش را شامل شوند.از اول مرداد ماه حقوقها با اعمال همسانسازیها و درصد افزایش یافته پرداخت میشود.»
وی در رابطه با مدت زمان اجرای همسان سازی نیز گفت: «مذاکرات ما با دولت مبنی بر تامین سه ساله منابع همسانسازی از محل مطالبات ما از دولت بود که این منابع پایدار هم باشد. حدود ۲۰۰ هزار میلیارد مطالبه دیگر از دولت داریم و اگر آنها محقق شود همسان سازی در سالهای آتی میتواند ادامه داشته باشد.»
مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی یادآور شد: «افزایش سنواتی حقوقها از ابتدای فروردین ماه اعمال شده و معوقات اردیبهشت و خرداد ناشی از این محل نیز تا پایان ماه جاری پرداخت میشود البته این افزایش سنوات جدای از همسانسازی حقوقهاست.»
مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی با اشاره به پرداخت وام قرضالحسنه به بازنشستگان نیز گفت: «امسال 2 هزار میلیارد تومان برای این کار پیش بینی شده است که طی ۶ مرحله پرداخت میشود. کسانی که مشمول دریافت این وام میشوند باید توسط کانونهای بازنشستگان استان خود به بانکهای عامل معرفی شوند. در مجموع به ۵۰۰ هزار نفر امکان وامدهی دارد.
اقدامات درمانی تامین اجتماعی
به گزارش سپید، یک روز قبل از نشست خبری سالاری،سازمان تامین اجتماعی گزارشی از اقدامات درمانی این سازمان منتشر کرد.
در این گزارش آمده است: «فعالیتها و عملکردهای حوزه درمان در سال ۱۳۹۸ در دو بخش آمار عملکرد و اقدامات و برنامههای انجام گرفته طبقهبندی میشود. خدمات درمانی به بیمهشدگان تحت پوشش درمان سازمان تامین اجتماعی، از طریق ۴۸ هزار ۵۸۶ مرکز درمانی ار ائه دهنده خدمت مشتمل بر ۳۷۹ مرکز درمانی ملکی،۶ بیمارستان تحت پوشش هلدینگ درمان و ۴۸ هزار و ۱۹۸ مرکز طرف قرارداد، قرار داشتن تقریبا ۸ درصد بیمارستانهای کل کشور با بیش از ۱۰ هزار و ۸۰۰ تخت فعال بستری و ارائه خدمات به بیش از ۴۴ میلیون نفر بیمه شده تحت پوشش درمان، عقد قرارداد با ۴۸ هزار و ۱۹۸ مرکز درمانی (بیمارستان، مطب، مراکز کلینیکی، پاراکلینیک و...) و ارائه خدمات درمانی مورد نیاز بیمهشدگان تحت پوشش درمان از جمله اقدامات معاونت درمان در سال گذشته است.»
این گزارش ادامه داد: «معاونت درمان سازمان تامین اجتماعی همچنین در سال ۱۳۹۸، با ۳۷۹ مرکز درمانی ملکی مشمول ۷۵ مرکز بستری و ۳۰۴ مرکز سرپایی به بیش از ۴۴ میلیون نفر بیمه شده تحت پوشش درمان، خدمات درمانی بستری و سرپایی ارائه کرد که از تعداد کل مراجعات سرپایی ۹۸.۵درصد و از تعداد بیماران بستری شده ۹۲درصد مشمول بیمه تامین اجتماعی بودهاند. در بخش بستری مراکز ملکی، با تعداد ۹ هزار و ۳۴۱ تخت فعال، تعداد ۹۰۸ هزار و ۹۱۷ نفر بیمار بستری و تحت درمان قرارگرفتهاند و با متوسط اقامت بیمارستانی ۲.۸ روز ، اشغال تخت ۷۳.۵ درصدی را تولید کردهاند که این شاخص در مقایسه با ردهبندی شاخصهای وزارت بهداشت، درمان وآموزش پزشکی در یک رده مطلوب قرار میگیرد.»
در گزارش سازمان تامین اجتماعی اعلام شد: «در سازمان تامین اجتماعی، تقریبا ۸۷۰ تخت فعال در بخشهای ویژه به بیماران بدحال نیازمند بخشهای ویژه اختصاص یافته است و در بخشهای سرپایی مراکز درمانی تعداد ۱۳۹ میلیون و ۴۵۵ هزار و ۳۳۷ خدمت سرپایی شامل ویزیت و خدمات تشخیصی - درمانی (داروخانه، آزمایشگاه، رادیولوژی و ...) به بیمه شدگان ارائه شده است. در ۶۱ بیمارستان ملکی سازمان تامین اجتماعی در سال ۱۳۹۸ همچنین تعداد ۱۳۴ هزار و ۹۱۷ مورد عمل زایمان (طبیعی و سزارین) انجام شد و در ۷۵ مرکز درمانی بستری سازمان تامین اجتماعی، حدود ۴۷۰ هزار مورد عمل جراحی انجام شد.»
این گزارش افزود: «معاونت درمان سازمان در بخش اداره کل درمان غیرمستقیم هم خدمات درمانی خود را در سال ۱۳۹۸، که مشتمل بر ۳۳۴ میلیون و ۱۱۶ هزار و ۱۱۳ نسخ سرپایی و ۳ میلیون و ۹۶۵ هزار و ۹۶۲ پرونده بستری است، از طریق خرید خدمت به بیمهشدگان تحت پوشش درمان ارائه کرد که در ازای خدمات درمانی خریداری شده، (۱۶،۹۸۲ میلیارد تومان) به مراکز طرف قرارداد ارائه دهنده خدمت پرداخت شده است.»
مدیریت بحران و برنامه مقابله با اپیدمی کرونا
بخش دیگری از این گزارش اقدامات بخش درمان سازمان تامین اجتماعی برای مقابله با بیماری کووید-19 تشریح و اعلام شد: «عملکرد بیمارستانهای سازمان تامین اجتماعی در خدمترسانی به بیماران مبتلا به ویروس کرونا لغایت مورخ 15 تیرماه تعدد 27 هزار و 381 نفر در مراکز تامین اجتماعی بستری شدهاند که 9 هزار و 965 نفر آنان مثبت بودهاند. در حال حاضر نیز هزار و 299 نفر بستری هستند ضمن اینکه 23 هزار و 389 نفر نیز از این مراکز ترخیص شدهاند، 2 هزار و 393 نفر نیز تعداد فوتیها در مراکز تامین اجتماعی بودهاند.»
سازمان تامین اجتماعی یادآور شد: « تشکیل ستاد مدیریت بحران در معاونت درمان و تامین تجهیزات پزشکی مورد نیاز مدیریتهای درمان جهت پیشگیری، اعطای مجوز موقت بکارگیری و تامین نیروی انسانی جایگزین واختصاص مبلغ 2 هزارمیلیارد ریال اعتبار برای خرید اقلام مصرفی و غیرمصرفی پزشکی، استفاده از ظرفیت نیروهای بازنشسته بخش درمان کشور به صورت قراردادی با اولویت همکاران بازنشسته بخش درمان سازمان، جبران خدمات آن دسته از پزشکان همکار شاغل در بیمارستانهای ملکی سازمان که با توجه به دستورات ابلاغی اعمال جراحی، تشخیصی و ... آنان متوقف شده- تا سقف ۴۰ درصد متوسط کارکرد ۶ ماه قبل پزشکان موصوف- و همراهی با نظام سلامت و مدیریت بحران کشور در پذیرش بیماران کرونایی و غیرکرونایی و ارائه خدمات با تعرفه دولتی از دیگر اقدامات این سازمان در مواجهه با این بیماری است.»
در ادامه این گزارش تصریح شد: «تشکیل کمیته بحران در ستاد مرکزی و ابلاغ دستور آماده باش کامل جهت مواجهه با تبعات شیوع ویروس کرونا به مدیریتهای درمان استانها، در بخش درمان مستقیم، تفویض ساماندهی و برنامهریزی نیروی انسانی مورد نیاز به مدیریتهای درمان استان و در بخش درمان غیرمستقیم، تفویض اختیار نحوه نظارت و بازرسی از مراکز طرف قرارداد به مدیریت های درمان استان، ارتقاء آگاهی کارکنان صف و ستاد، اعطای مجوز ترک تشریفات خرید اقلام مورد نیاز مراکز هم در جهت ایجاد و افزایش هماهنگیها انجام پذیرفته است.»
اختصاص بالغ بر یک سوم ظرفیت تختهای بیمارستانی سازمان جهت پذیرش بیماران مبتلا به کرونا و کنسل شدن همه اعمال جراحی و فعالیتهای الکتیو، ارائه خدمات در همه درمانگاهها و کلینیکهای تابعه سازمان، در دو شیفت کاری تعیین و صدور مجوز برای مرکز آزمایشگاه رفرانس و بیمارستان لبافی نژاد بهعنوان مرکز پشتیبان انجام خدمات آزمایشگاهی تست PCR و Covid- ۱۹، اختصاص مبلغ ۲۴۰ میلیارد تومان در اسفند ماه ۱۳۹۸ برای تامین لوازم و تجهیزات مورد نیاز، مجوز جذب و بکارگیری نیروهای تخصصی و غیرتخصصی، با شرایط مشخص به استانهایی با بیشترین مواجهه، شناسایی و دعوت از همکاران داوطلب از سایر استانها به استان های درگیر بحران، الزام همکاری کلیه گروههای تخصصی پزشکی در پوشش شیفتهای بیمارستان نیز در جهت توسعه ظرفیتهای ملکی بخش دیگری از اقدامات اعلام شده سازمان تامین اجتماعی در این گزارش است.
گزارش سازمان تامین اجتماعی در بخش درمان یادآور شد: «تمدید اعتبار دفترچهها تا پایان اردیبهشت ۱۳۹۹، تجویز داروهای مزمن برای بیماران دارای پرونده مزمن به صورت ۲ ماهه، تمدید اعتبار پروندههای دارویی بدون نیاز به مراجعه حضوری بیمار تا پایان شهریور ماه، تعیین سقف ریالی قابل تایید از سوی داروخانههای طرف قرارداد برای بیماران دارای پرونده ۸۰ میلیون ریال و برای بیماران غیرپرونده ای ۳۰ میلیون ریال، به تعویق انداختن ارسال اسناد پزشکی، اعطای مجوز افزایش سقف تعدادی وریالی مراکز طرف قرارداد به مدیریتهای درمان استان، تعلیق محدودیت زمانی انجام خدمات CT. sca- و MRI، توقف معرفی بیمهشدگان به مراجع پزشکی (پزشک معتمد، شورا و کمیسیون پزشکی) جهت بررسی استراحت پزشکی و معاینات شروع بیمه و تعلیق برخی فعالیتهای بیمه گری (مانند توقف کلیه بازرسیهای مرتبط با امور بیمهشدگان خاص) نیز از مهمترین اقدامات این سازمان جهت کاهش شیوع ویروس کرونا است.»
دیدگاه کاربران
ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد