وزیر بهداشت در پاسخ به خبرنگار سپید، نظر قطعی خود را درخصوص طرح ترافیک اعلام کرد
همراهی مشروط با شهردار تهران
نمکی: درباره سلامت مردم با احدی شوخی ندارم


13 خرداد 1399 ساعت: 19:3



در تهران تنها کرونا نیست که مشکل ایجاد کرده است؛ بلکه راه‌بندان‌ها در خیابان‌های شهر نیز مشکل مضاعف دیگری در تهران است. طرح ترافیک به درخواست شخص شماره یک نظام سلامت کشور سعید نمکی از تاریخ 23 فروردین‌ماه برای محافظت از شهروندان در برابر تهدیدهای بیماری کووید-19 لغو شد، این موضوع موجب کاهش تماس‌های فیزیکی افراد و حتی پایین آمدن آمار ابتلای روزانه افراد به بیماری شد.
آخرین آمار اعلام شده مبتلایان به کرونا و میزان مرگ و میر در حالی از سوی سخنگوی وزارت بهداشت اعلام شد، که افزایش موارد روزانه ابتلا به مراتب بسیار بیشتر از هفته‌های گذشته شده است. این در حالیست که علی‌رغم هشدارهای داده شده از سوی مسئولان وزارت بهداشت و افراد دست‌اندرکار مبارزه با بیماری کووید-19 بسیاری از افراد جامعه فراموش کرده‌اند که یک بیماری بسیار واگیر همچنان روزهای اوج خود را می‌گذراند، چنانکه طی روزهای اخیر خوزستان در وضعیت قرمز و شش استان دیگر در مرحله هشدار قرار گرفتند چرا که میزان مبتلایان روزانه در آنها به سرعت در حال افزایش است، مراسم‌های عروسی و عذا در این مناطق افزایش پیدا کرده و تجمعات به حالت روزهای قبل از کرونا بازگشته است. این موضوع در تهران به گونه‌ای دیگر در حال بروز است و همچنان ستاد مبارزه با کرونا تهران بزرگ در حال هشدارهای روزانه در مورد این بیماری است و اعلام می‌کند این بیماری هنوز تمام نشده است و مردم نباید کرونا را عادی جلوه دهند.

اما در تهران تنها کرونا نیست که مشکل ایجاد کرده است؛ بلکه راه‌بندان‌ها در خیابان‌های شهر نیز مشکل مضاعف دیگری در تهران است. طرح ترافیک به درخواست شخص شماره یک نظام سلامت کشور سعید نمکی از تاریخ 23 فروردین‌ماه برای محافظت از شهروندان در برابر تهدیدهای بیماری کووید-19 لغو شد، این موضوع موجب کاهش تماس‌های فیزیکی افراد و حتی پایین آمدن آمار ابتلای روزانه افراد به بیماری شد.

گره‌های کور ترافیکی در مقابل بیمارستان‌ها
با بازگشایی‌های صورت گرفته در صنوف مختلف و بازگشت کارمندان به اداره‌ها، تردد در سطح کلان‌شهرها به وسیله خودروی شخصی به ویژه در تهران افزایش پیدا کرد. چنانکه موجب راه‌بندان‌های طولانی به لحاظ مکانی و زمان شده است؛ در واقع می‌توان گفت: ترافیک سنگین روزانه‌ در نقاط مرکزی و پر تردد شهر در حال حاضر علاوه برکرونا مشکلی است که هر روز شهروندان با آن مواجه می‌شوند. کارمندان ادارات یا شرکت‌ها که بر سر کار حاضر می‌شوند باید زمان زیادی را چه در حین عزیمت به محل کار و چه در حال مراجعت به منزل در ترافیک این روزهای تهران سپری کنند. از سوی دیگر به دلیل عدم وجود محل پارک اتومبیل به اندازه کافی در بسیاری از خیابان‌ها از جمله مقابل‌ بیمارستان‌ها گاه اتومبیل‌های شخصی در چندین لاین در یک خیابان پارک کرده و تنها کانال باریکی را برای عبور خودروها باقی گذاشته‌اند. به عنوان مثال می‌توان به بیمارستان شریعتی تهران اشاره کرد که در بزرگراه جلال‌آل احمد واقع است، خودروهای پارک شده در مقابل این بیمارستان در لاین‌های مختلف بزرگراه، عملا قاصله بین بزرگراه شهید چمران تا خیابان کارگر شمالی را به یکی از گره‌های کور ترافیک این روزهای تهران تبدیل کرده است. خیابان‌های دیگر به ویژه در محدوه بین بلوار کشاورز و خیابان انقلاب اسلامی نیز وضعیتی به مراتب بدتر دارد، این محدوده که بیشترین بیمارستان‌های تهران در آن واقع بوده و حجم مراجعان آنها از سراسر کشور است، وضعیت بسیار نا مناسبی را برای تردد شهروندان و حتی خودروهای امدادی به وجود آورده است.

تردیدها در اجرای طرح‌های ترافیک
این وضعیت موجب شد تا هر هفته اجرای طرح ترافیک روزانه پیشنهاد شود. تا اینکه تعیین تکلیف طرح ترافیک از سوی ستاد کرونا بر عهده شورای ترافیک گذاشته شود چنانکه تصمیم این شورا بر آن شد تا طرح با شیوه‌ای جدید اجرایی شود. اجرای مجدد طرح ترافیک با سبک و سیاق جدید مطرح شد و در نهایت نیز ستاد ملی کرونا تصمیم گیری در مورد نحوه و زمان اجرای طرح‌های ترافیکی را بر عهده شورای ترافیک گذاشت، در آخرین مصوبه این شورا که با حضور، فرمانده پلیس راهور فاتب، فرمانده ستاد کرونا تهران، شهردار تهران، رئیس شورای شهر، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شهرداری، نمایندگان وزارت کشور و استانداری تهران قرار شد طرح ترافیک و طرح کنترل آلودگی هوا به صورت همزمان در روز 29 اردیبهشت‌ماه اجرا شود.

اگرچه این طرح از سوی شهرداری مورد تایید قرار گرفته بود اما با مخالفت شخص پرویز حناچی شهردار و انوشیروان محسنی بندپی استانداری تهران تاریخ اجرای آن به روزهای بعد از عید فطر موکول شد. البته در همان روز بندپی اعلام کرد: « انوشیروان محسنی بندپی استاندار تهران اعلام کرد که طرح ترافیک تهران با توجه به شیوع ویروس کرونا تا اطلاع ثانوی اجرای نمی‌شود.».روز 5 خرداد یعنی پس از تعطیلات عید فطر دوباره قرار شد این طرح در روز 6 خرداد اجرا شود، اما شب 5 خرداد غلامحسین محمدی رئیس مرکز ارتباطات شهرداری تهران با انتشار توئیتی این موضوع را لغو اعلام کرد و نوشت: « بنا به نظر غیررسمی وزیر بهداشت و به منظور رفع نگرانی درباره افزایش شیوع ویروس کرونا و حفاظت از سلامت شهروندان، با وجود مصوبات مشترک شورای ترافیک و مسئولان سلامت شهر تهران، طرح‌های ترافیکی که قرار بود از ۶ خرداد ماه مجدداً اجرا شود، تا بررسی در اولین جلسه ستاد ملی کرونا اجرا نخواهد شد.» پس از این توئیت رئیس مرکز ارتباطات شهرداری تهران، روابط عمومی معاونت حمل و نقل نیز در این باره اطلاعیه‌ای صادر و اعلام کرد: « در حالی که برابر پنجاه و نهمین مصوبه شورای حمل ونقل و ترافیک شهر تهران که با حضور شهردار تهران، رئیس شورای اسلامی شهر، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر، فرمانده پلیس راهور فاتب، فرمانده ستاد مقابله با کرونای استان تهران و نمایندگان وزارت کشور و استانداری تهران برگزار شد، اجرای مجددا طرح ترافیک از امروز (۶ خرداد ماه) در دستور کار قرار داشت، اما با عنایت به تماس تلفنی وزیر بهداشت و درمان با شهردار تهران و درخواست وی مبنی بر توقف اجرای طرح ترافیک، مقرر شد اجرای مجدد طرح‌های ترافیکی، شنبه (١٠ خرداد ماه) در ستاد ملی کرونا مطرح و در خصوص آن تصمیم‌گیری شود.همزمان مرکز افکار سنجی دانشجویان ایران(ایسپا) نیز با انتشار یک نظرسنجی در سایت خود خبر از مخالفت 51 درصدی شهروندان تهرانی با اجرای طرح ترافیک داد، در حالیکه تنها 28 درصد موافق اجرای این طرح یا مخالف با لغو طرح در ایام کرونا بودند.

ایسپا در این باره نوشت: « 37 درصد از پاسخگویان گفته‌اند در سال جدید حداقل یک بار در ساعت اداری به محدوده ترافیک رفته‌اند و در بین کسانی که تجربه رفتن به محدوده داشته‌اند، میزان موافقت با اجرا نشدن طرح ترافیک 64 درصد است در حالی که برای کسانی که به این محدوده نرفته‌اند میزان موافقت 44 درصد است همچنین در یک سوال دیگر از شهروندان پرسیده شده که آیا موافق‌اند طرح ترافیک به‌کلی برداشته شود. 44 درصد مخالف و 30 درصد موافقند.»

کیانوش جهانپور سخنگوی وزارت بهداشت نیز در همین رابطه طی توئیتی از قول وزیر بهداشت نوشت: « اگر اجرای مجدد طرح ترافیک باعث تراکم بیشتر جمعیت در اتوبوس و مترو شود حتما با آن مخالفیم و دوستانی که نگران مشکل ترافیک شهرها هستند بهتر است شیوه‌های دیگری را بررسی کنند.» از سوی دیگر زمانی که اطلاعیه معاونت حمل و نقل شهرداری تهران مبنی بر عدم اجرای مصوبه طرح ترافیک منتشر شد، در شبکه‌های اجتماعی به ویژه توئیتر که عمده روزنامه‌نگاران و فعالان سیاسی، اجتماعی و مدنی در آن عضو هستند به انتقاد از رویه موجود بر سر اجرا یا عدم اجرای طرح ترافیک و عدم یکسانی مواضع منتشره از سوی مسئولان شد، این انتقادات واکنش علی اعطا عضو شورای شهر تهران را در پی داشت وی توئیت کرد: « امشب به شهردار تهران گفتم اگر حجم اخبار ضد و نقیض در شبکه های اجتماعی را ببینید؛ که هر خبر، خبر قبل را تکذیب می کند، متحیر خواهید شد! پیشنهاد کردم امشب، شخصا مطلبی منتشر کنند تا مردم تکلیف خودشان را درباره طرح ترافیک فردا سه شنبه بدانند .ما که نمی‌دانیم!»

هوای تهران از سال گذشته بهتر است
موضوع آلودگی هوا نیز یکی از بهانه‌های اجرای طرح ترافیک بود، اما امسال نسبت به سال گذشته هوای تهران از کیفیت مناسب‌تری برخوردار است، بر اساس آمارهای وزارت بهداشت، از اول فروردین تا ۲۱ اردیبهشت، در سال ۹۸، تعداد ۳۱ روز هوای قابل قبول و در سال ۹۹، تعداد ۴۰ روز هوای قابل قبول بوده است. همچنین در این بازه زمانی در سال ۹۸، تهران با ۲۱ روز ناسالم برای گروه‌های حساس و در سال ۹۹، با ۱۱ روز ناسالم برای گروه‌های حساس مواجه بوده است. به گزارش سپید به نقل از ایرنا، عباس شاهسونی رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت در این رابطه گفت« لغو طرح ترافیک در تهران و افزایش تردد خودروها در سال جاری تاثیری روی شاخص کیفیت هوا نداشته و پیشنهاد وزارت بهداشت این است که تا زمان کنترل کرونا یا افزایش ظرفیت حمل و نقل عمومی، طرح ترافیک اجرا نشود.کلانشهر تهران به عنوان پرجمعیت‌ترین شهر کشور وضعیتی استرتژیک و حساس نسبت به سایر شهرهای کشور برای کنترل کرونا دارد و هرگونه تراکم جمعیت یا تغییر در اجرای برنامه فاصله گذاری فیزیکی (اجتماعی) ممکن است منجر به طغیان مجدد کرونا در شهر تهران شده و با توجه به حجم تردد‌ها در این شهر باعث گسترش بیماری به سایر نقاط کشور شود.»

سرانجامِ رای وزیر
هربار که سخن از طرح ترافیک می‌شود، تنها شهرداری یا راهور تنها نهادهای تصمیم‌گیر نیستند، این روزهای کرونا عمده تصمیمات کشور از مجرای ستاد ملی کرونا عبور می‌کند، پیش از این جهانپور نیز در گفت‌وگویی با روزنامه سپید نظر ستاد ملی کرونا مجوز اجرای هر طرحی را منوط به موافقت ستاد ملی کرونا دانسته بود. در این روزها که صدای ساز برخی از نهادها در رابطه با موضوعاتی مانند طرح ترافیک برخلاف ارکستری است که توسط ستاد ملی کرونا تنظیم شده است این شائبه را به وجود می‌آورد که دیگر ستاد، مرجع تصمیم‌گیری نبوده یا اقلا برخی‌ها نمی‌خواهند نت‌های نوشته شده توسط آن را بنوازند و مخالف خوانی را ترجیح می‌دهند. این موارد موجب شد تا روز دوشنبه 12 خردادماه، حاشیه برنامه گسترش کشوری هر خانه یک پایگاه سلامت، خبرنگار سپید پرسشی را در رابطه با نظر صریح این وزارت‌خانه در مورد اجرا یا عدم اجرای طرح ترافیک مطرح کند. سعید نمکی، در پاسخ به این پرسش اظهار کرد: « موضوع طرح ترافیک را دوستان مطرح کردند من خدمت آقای شهردار هم عرض کردم که ما موافق تراکم جمعیت در منطقه محدوده طرح ترافیک نیستیم. برای ما امروز مهم‌ترین عامل و اولویت اصلی ما مهار کرونا است. آلودگی هوا آنچنان برای ما دارای اهمیت نیست و در واقع در حال حاضر اولویت اول ما نیست؛ کما اینکه امسال در تهران آلودگی هوای چندانی نیز گزارش نشده است.»

با وجود اجباری شدن ماسک خطرهمچنان مسافران را تهدید می‌کند
وزیر بهداشت با انتقاد ترمیم نشدن ناوگان حمل و نقل عمومی اعم از اتوبوس و مترو در شرایط کرونای موجود گفت:« متاسفانه به ناوگان مترو و اتوبوسرانی، هیچ چیزی ا اضافه نشده است. ماسک را هم در این فضاها اجباری کردیم اما وقتی استفاده از ماسک در ساعات پیک، تردد اجباری می‌کنیم و مردم در گرمای هوا وارد ناوگان حمل و نقل عمومی می‌شوند، ممکن است چند دقیقه آن را بردارند؛ چراکه نمی‌توانند نفس بکشند و در همان لحظه می‌تواند ویروس را منتشر کنند.»

نمکی افزود: «بنابر این وقتی ناوگان حمل و نقل زمینی عمومی اعم از اتوبوس و مترو را نتوانستیم تامین کنیم و تعداد اتوبوس‌هایی که قرار شده بود اضافه شوند، به ناوگان نیاورده‌ایم، قطعاً ما به عنوان متولی سلامت می‌ایستیم تا حداقل مردم بتوانند از خودروی شخصی استفاده کرده و میزان خطر ابتلا را کاهش دهیم.»

راه آمدن وزیر با شهردار بر سر طرح ترافیک
وی با اشاره به جلسات خود با شهردار تهران و وزیر کشور در رابطه با آخرین تصمیمات در زمینه ترافیک تهران گفت: «در جلسه‌ای که با شهردار و وزیر کشور داشتیم، آنها به ما اعلام کردند که می‌خواهیم به نحوی عمل کنیم تا در ساعاتی که مردم به سمت محل کار می‌روند و در ساعاتی که از محل کار بازمی‌گردند، طرح ترافیک را حذف کرده و دوربین‌ها را خاموش کنیم و فقط مانع ورود بعضی از پلاک‌های شهرستان‌ها شویم که وارد تهران و محدوده طرح ترافیک می‌شوند که همه چیز را به هم می‌ریزند. ما نیز گفتیم چند روزی با شما راه می‌آییم، اما بدانید که من در زمینه سلامت مردم با احدی رودربایستی ندارم و با هیچ کس هم شوخی نمی‌کنم. اگر ببینم که حتی دو درصد بار مسافر مترو و اتوبوس افزایش یافته و به این دلیل فاصله‌گذاری‌ها به هم می‌ریزد، قطعا اعلام می کنیم و شخصا می گویم که دوباره طرح ترافیک باید لغو شود.»

اگرچه نظر وزیر بهداشت همچنان مخالفت با اجرای طرح ترافیک است اما در پایان سخن خود شرطی را برای این مساله مطرح کرده است؛ لذا بر اساس گفته‌های وزیر به شرطی که اضافه باری بر مترو یا ناوگان اتوبوس به وجود نیاید، امکان اجرای طرح وجود دارد. قطعا اضافه‌بار مسافر موجب تجمع و تراکم بیشتر در نتیجه افزایش سطح تماس و ریسک بالای بیماری می‌شود، حال باید منتظر روزهای آینده ماند با تا ببینیم که سرانجام این طرح که امضای علیرضا زالی فرمانده ستاد کرونای استان تهران را نیز در پای مصوبه آن دارد به کجا می‌انجامد و آیا در صورت اجرا تداوم پیدا می‌کند یا اینکه وزیر بهداشت آن را دوباره لغو خواهد کرد.
دیدگاه کاربران
نام :    ایمیل : 

عکس خوانده نمی‌شود کد امنیتی :      

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو