گزارش سپید از وضعیت صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی در بحران کرونا
صنعت به مسئولیت اجتماعی خود عمل کرد
2 خرداد 1399 ساعت: 10:3



صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی در بحران کرونا توانست مسئولیت اجتماعی خود را به نحو احسن انجام دهد. یکی از اقدامات اساسی این صنعت از آغاز بیماری کووید-19 تولید محصولات ضروری مانند مایع دستشویی بود که به همت تولیدکنندگان داخل هیچ کمبودی در این زمینه گزارش نشد و یک ریال هم افزایش قیمت نداشت درحالی‌که در بسیاری از کشورهای جهان کمبود این محصول و افزایش قیمت آنها بسیار مشهود بود.
به گزارش سپید، علیرضا کیانی، عضو هیئت‌مدیره انجمن صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی ایران در تشریح وضعیت این صنعت، گفت: «صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی قدمتی بیش از 100 سال دارد و امروز بیش از 96 درصد تولیدکنندگان آن را بخش خصوصی تشکیل می‌دهد.»

وی افزود: «قبل از انقلاب محصولات زیادی از برندهای جهانی در ایران تولید می‌شد و ایران هاب صادراتی منطقه بود. ازاین‌رو به جرات می‌توانیم بگوییم که صنعت ما پتانسیل بالایی در این بخش دارد و در بحران اخیر خود را به‌خوبی نشان داد.»

یک ریال هم افزایش قیمت نداشتیم
عضو هیئت‌مدیره انجمن صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی ایران با تاکید بر اینکه این صنعت در بحران کرونا توانست مسئولیت اجتماعی خود را به نحو احسن انجام دهد، اظهار داشت: «امروز در بسیاری از کشورهای مدعی این حوزه تعادلی در میزان تولید و عرضه محصولات بهداشتی ایجاد نشده است، درحالی‌که در کشور ما از زمان آغاز بیماری کووید-19 اقدامات قابل قبولی انجام شد. برای مثال یکی از محصولات ضروری در این بحران مایع دستشویی بود که به همت تولیدکنندگان داخلی هیچ کمبودی در این زمینه گزارش نشد و یک ریال هم افزایش قیمت نداشت. حال آنکه در بسیاری از کشورهای جهان کمبود این محصولات و افزایش قیمت آنها بسیار مشهود بود. سایر اقلام هم مانند محلول‌های ضدعفونی و ژل‌های دست نیز کمبود نداشتند و از همان ابتدای بحران تعادلی در بازار این محصولات وجود داشت و این افتخار برای همه تولیدکنندگان ایرانی بود که توانستند به این زیبایی نقش خود را ایفا کنند.»

کیانی اضافه کرد: «تولیدکنندگان از ابتدای شیوع این بیماری در کشور حتی یک روز هم کار را تعطیل نکردند و از روز نخست سال جدید خطوط تولید را فعال نگه‌ داشتند و وظیفه اخلاقی خود را به نحو احسن انجام داده و یک ریال هم افزایش قیمت نداشتند.»

رئیس شورای آرایشی انجمن صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی ایران اظهار داشت: «البته این صنف مشکلات خود را هم دارد و اگر به این مشکلات توجه نشود موجب سرخوردگی آن خواهد شد. برای مثال این صنعت در سال‌های 97 و 98 یک دلار دولتی دریافت نکرده و اگر در سال جدی مسیر دسترسی ارزی آن توسط دولت تسهیل نشود، نمی‌توانند مسیر خود را با قدرت طی کنند.»

وی افزود: «البته در حوزه‌های دانش‌بنیان به سمتی رفته‌ایم که در مسیر تامین مواد اولیه گام‌های اساسی برداشته شود. همچنین امروز ماده اولیه بسیاری از شوینده در داخل تولید می‌شود، اما در حوزه‌های آرایشی و بهداشتی باید ارتباطاتی با تولیدکننده مواد اولیه خارجی وجود داشته باشد. ازاین‌رو انتظار داریم تا با همراهی وزارتخانه‌های صمت و بهداشت و بانک مرکزی بر مشکلاتی که در آینده ممکن است رخ دهد، فائق آییم.»

کیانی در بخش دیگری از سخنان خود به بازار این محصولات اشاره کرد و گفت: «با بازاری روبه‌رو هستیم که 45 تا 50 هزار میلیارد تومان گردش مالی دارد و نزدیک به 50 هزار نفر در این بازار مشغول به فعالیت هستند؛ ضمناً این صنعت علیرغم بحران‌های مختلف از قبیل تحریم‌ها هیچ تعدیل نیرویی نداشته‌ و در مواردی حتی افزایش نیرو هم داشته است.»

وی به محاسن بیماری کووید-19 برای صنعت اشاره کرد و گفت: «خوشبختانه در این مدت مرزها بسته شد و با قطع شدن قاچاق این محصولات به کشور، تولید خود را نشان داد و حتی ما در مواردی شاهد قاچاق معکوس محصولات ایرانی به خارج از کشور بودیم.»

تدوین استانداردهای جهانی محصولات کازمتیک توسط متخصصین ایرانی
علی فاطمی، نایب‌رئیس انجمن داروسازان ایران هم در خصوص محصولات سلامت‌محور تولید داخل گفت: «یکی از موضوعات که همواره در خصوص دارو و محصولات آرایشی و بهداشتی مطرح است، بحث کیفیت این محصولات در مقایسه با برندهای خارجی است. اگر نگاهی به استانداردهای کالاهای ایرانی بیندازیم و امروز را با 20 سال پیش مقایسه کنیم، خواهیم دید که تفاوت‌های بزرگی به وجود آمده است؛ زیرا استانداردهای ایران در گذشته به یک سری پارامترهای فیزیکی و شیمیایی محدود بود درحالی‌که اگر امروز به استاندارهای همه محصولات بادی کیر مانند شامپو و یا اورال کیر مانند خمیردندان نگاه کنیم خواهیم دید که بسیار تفاوت کرده‌اند. البته امروز آنچه در خصوص محصولات آرایشی و بهداشتی از اهمیت بسیاری برخوردار است ایمنی این محصولات است.»

وی افزود: «یک تفاوت عمده بین دارو و محصولات کازمتیک این است که در رابطه با دارو ایمنی مطلق وجود ندارد و این محصول می‌تواند عارضه جانبی داشته باشد؛ زیرا ما با علم به اینکه مصرف دارو می‌تواند عوارضی را با خود به همراه داشته باشد، منافع این محصول را در برابر مضرات آن مورد سنجش قرار می‌دهیم و برای بیمار تجویز می‌کنیم، ولی محصول آرایشی و بهداشتی باید کاملاً ایمن باشد و هیچ محصولی ازاین‌دست نباید عارضه‌ای را به همراه داشته باشد. البته نباید فراموش کنیم که ما دارو را در شرایط بیماری مصرف می‌کنیم درحالی‌که محصول آرایشی و بهداشتی را در شرایط استفاده می‌کنیم که در صحت و سلامت هستیم و انتظار نداریم که عارضه‌ای به همراه داشته باشد.»

فاطمی اضافه کرد: «در سال‌های اخیر اقدامات خوبی در این حوزه در کشور انجام شده است و تولیدکنندگان سرمایه‌گذاری‌های زیادی در ارزش‌گذاری کیفی محصولات داشته‌اند و پارامترهای مهمی مانند پایداری محصول، سهولت استفاده و اثربخشی آن به جد از سوی شرکت‌های ایرانی دنبال می‌شود.»

نایب‌رئیس انجمن داروسازان ایران ادامه داد: «خوشبختانه آزمایشگاه انجمن صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی ایران یکی از آزمایشگاه‌های مرجع در ایران است که بسیاری از تست‌های صنایع دیگر را انجام می‌دهد. اتفاقی که اصلاً در یک دهه قبل چنین امکاناتی در کشور وجود نداشت. ما امروز در جایگاهی قرار داریم که دبیرخانه دائمی تدوین استاندارد محصولات کازمتیک سازمان جهانی استاندارد و همین‌طور کمیته فنیISO-TC91 هر دو در ایران مستقر هستند و حتی دبیر این کمیته ایرانی و کارشناسان و متخصصین این بخش ایرانی هستند و امروز تدوین بسیاری از استانداردهای جهانی محصولات کازمتیک توسط متخصصین صنایع ایرانی انجام می‌شود.»

فاطمی افزود: «خوشبختانه دستاوردهای بسیار زیادی را در سال‌های اخیر داشته‌ایم و بنده به‌عنوان یک داروساز در داروخانه شاهد هستم که محصولات ایرانی همپای محصولات خارجی و برندهای معتبر در حال رقابت است. درحالی‌که در گذشته این اختلاف بسیار زیاد بود و این تفاوت هم از بسته‌بندی و قدرت برند و مارکتینگ قابل رویت بود و هم از نظر کیفیت که مردم به ما اعلام می‌کردند، ولی امروز ما می‌بینیم که مردم در مراجعات خود عنوان می‌کنند که کالاهای کازمتیک ایرانی از بسیاری از محصولات خارجی هم بهتر بوده است. البته این کیفیت و توان رقابت اتفاق نمی‌افتاد مگر با همراهی همه نهادهای تاثیرگذار مانند سازمان غذا و دارو، وزارت صمت و سازمان ملی استاندارد.»

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: «ما در ایران قریب به 13 هزار داروخانه خصوصی داریم که همه این داروخانه ویترینی برای عرضه محصولات کازمتیک هستند. از سوی دیگر مردم به داروخانه‌ها اعتماد دارند و سعی می‌کنند دکتر داروساز را به‌عنوان امین خود در انتخاب محصول بشناسند. البته خوشبختانه در سال‌های اخیر ارتباط خوبی بین دانشگاه و صنعت برقرار شده است و در دوره‌های بازآموزی مباحث مربوط به محصولات آرایشی و بهداشتی جدی گرفت می‌شود.»

فاطمی افزود: «امروز همکاران داروساز شاغل در داروخانه‌ها علاوه بر اینکه دورهای آکادمیک را در دانشگاه‌ها می‌گذرانند، در دوره‌های بازآموزی از متخصصین صنعت آخرین دستاوردهای صنعت را فرا می‌گیرند و این موجب شده است تا داروسازان بتوانند مشاوره‌های خوبی را برای انتخاب محصول به مردم بدهند.»

نایب‌رئیس انجمن داروسازان ایران در ادامه به کنترل‌های شدید بر روی داروخانه‌ها اشاره کرد و اظهار داشت:‌ «امروز هیچ محلی به ‌اندازه داروخانه تحت کنترل نهادهای مختلف نیست و مردم می‌توانند با خیال راحت و با اطمینان از اصالت و کیفیت آنها از داروخانه‌ها تهیه کنند.»

افزایش 5 برابری تولیدکنندگان در دو سال گذشته
عبدالعظیم بهفر، مدیرکل فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو هم با اشاره به اینکه اداره کل آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو در اواخر سال 96 تشکیل شد، اظهار داشت: «از لحاظ توان علمی و صنعتی کشور می‌توان به جرات گفت که تولیدکنندگان داخلی همه نیازهای کشور را هم از نظر کمی و هم از لحاظ کیفی تامین می‌کنند و ما امروز شاهد هستیم که بسیاری از واردکنندگان محصولات برند اقدام به تولید محصول در داخل کرده‌اند.»

وی افزود: «در طی دو سال از تشکیل اداره کل آرایشی و بهداشتی در سازمان غذا و دارو میزان پروانه‌های ساخت و قراردادی و تولیدی افزایش 5 برابری را داشته است و این نشانگر توانمندی در صنعت داخلی است.» بهفر اضافه کرد: «نمود این توان را در بحران کرونا دیدیم، چراکه تولیدکنندگان داخلی ما در کمترین زمان توانستند نیاز کشور را تامین کنند درحالی‌که امروز بسیاری از کشورهای مدعی در تامین محصولات آرایشی و بهداشتی با مشکل مواجه هستند.»

بهفر ادامه داد: «البته در این بین از کیفیت و ایمنی محصولات فروگذار نبوده‌ایم و این موضوع را می‌توان از رضایت مصرف‌کنندگان داخلی و خریداران خارجی محصولات ایرانی هم جویا شد. ازاین‌رو با توجه به کیفیت بالای محصولات ایرانی به دلیل نظارت بالا در تولید این محصولات، صادرات بالایی در این حوزه داشتیم و هیچ‌گونه کمبودی در کشور احساس نشد، درحالی‌که مشکلات عدیده‌ای همچون تحریم‌ها بر سر راه این صنعت وجود داشت.»

مدیرکل فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو در ادامه به استاندارد اجباری این محصولات اشاره کرد و گفت: «استاندارد اجباری یعنی مسئولیت محصول با تولیدکننده و یا واردکننده آن است و باید قدرت انتخاب و تنوع در محصول را داشته باشد. البته نهاد رگولاتوری هم نباید به نحوی عمل کند که قدرت انتخاب و تنوع را برای این نوع محصولات که ذات آنها تنوع است محدود کند. یک اصل مهم هم در این خصوص وجود دارد و آن اطمینان از سلامت محصول است و ما باید ضامن سلامتی محصولات تولید داخل باشیم.»

بهفر در بیان راهکارهای سازمان غذا و دارو در مبارزه با محصولات قاچاق گفت: «برای مبارزه با معضلی مثل قاچاق باید زنجیره مشخص و قطع شود. این زنجیره هم شامل محصولات تولید داخل است و هم محصولات وارداتی؛ بنابراین در خصوص شرکت‌های توزیع کنند ضابطه‌ای در سال 97 اعلام کردیم و در روزهای اخیر هم اعلام کرده‌ایم که انبارها رجیستری شوند. البته این به‌منزله سخت‌گیری نیست ولی باید انبارهای همه شرکت‌ها رجیستری شوند و اگر دانشگاهی در این خصوص کوتاهی کند باید پاسخگوی مقامات قضایی باشد.»

بهفر ادامه داد: «یکی از مشکلاتی که در سیستم رگولاتوری وجود دارد و باید به نحوی در مجلس آینده رفع شود، یک دست کردن مقرراتی است که ناظر بر تولید محصولات است. لذا باید مرجعی که نظارت و رگولاتوری می‌کند یک نهاد مشخص داشته باشد و رگولاتوری چند نهاد در عمل مانع تولید می‌شود که امیدواریم با همکاری همه نهادهای دخیل این مشکل رفع شود.»

وی افزود: «امروز نهادهای مختلفی مسئولیت یک موضوع معین مانند قاچاق را بر عهده دارند، ولی در عمل کنترل وضعیت قاچاق با ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز است و این نهاد باید در این خصوص تصمیم‌گیری کرده و اقدام کند. البته سازمان غذا و دارو هم هماهنگی را با این ستاد دارد.»

مدیرکل فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو اضافه کرد: «در سال‌های 97 و 98 که این اداره کل فعالیت خود را آغاز کرده است، نزدیک به 200 قلم محصول تقلبی و قاچاق را ریکال کرده است و از ابتدای سال 99 نیز نزدیک به 30 قلم محصول ریکال شده است.»
دیدگاه کاربران
نام :    ایمیل : 

عکس خوانده نمی‌شود کد امنیتی :      

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو