تحلیل رییس کمیسیون بهداشت مجلس از بودجه ۱۴۰۰بخش سلامت
به گزارش سپید، حسینعلی شهریاری در گفتوگو با ایسنا با اشاره به بودجه بخش سلامت در لایحه بودجه ۱۴۰۰ گفت: «بودجه وزارت بهداشت و درمان بدون محاسبه بیمه سلامت ۵۷ درصد رشد داشته، بودجه بیمه سلامت نیز حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان پیشبینی شده است.»
وی افزود: «بخشی از پیشبینی بودجه بخش سلامت از محل درآمدهای یک درصد از مالیات بر ارزش افزوده است که طبق قانون باید به حوزه سلامت داده شود. مالیات بر ارزش افزوده پول نقد محسوب میشود، یعنی همان پولی که مردم زمان خرید پرداخت میکنند، اما در نهایت یک درصد مالیات به حوزه سلامت داده نمیشود و شاید کمتر از نیم درصد تخصیص یابد. قطعا اگر این میزان به طور کامل به بخش سلامت پرداخت شود کمکی به وزارت بهداشت میکند.»
وی افزود: «طبق قانون ۱۰ درصد خالص هدفمندی یارانهها باید به حوزه سلامت داده شود که در چند سال اخیر حتی یک ریال هم پرداخت نشده، منظور درآمدهای حاصل از افزایش قیمت حاملهای انرژی است که در بودجه ۱۴۰۰، ۹۰ هزار میلیارد تومان پیشبینی شده و ۱۰ درصد آن ۹۰۰۰ میلیارد تومان میشود. یعنی باید این مبلغ به بخش سلامت داده شود که این اتفاق عملاً رخ نمیدهد.»
رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس یادآور شد: «در سالهای گذشته دولت موضوع پرداخت ۱۰ درصد از درآمدهای حاصل از افزایش قیمت حاملهای انرژی به بخش سلامت را در بودجه قید میکرد اما پولی به وزارت بهداشت داده نمیشد. پس نباید تصور شود که مبلغی که در بودجه میآید عملا تخصیص مییابد. در اینجا تخصیص آن مبلغ برای وزارت بهداشت مهم است.»
شهریاری افزود: «طبق لایحه بودجه، وزارت بهداشت و درمان ۶۶ درصد رشد بودجهای و دانشگاههای علوم پزشکی ۷۷ درصد افزایش بودجه داشتند، ولی با وضعیت فعلی این رقم جوابگوی مشکلات حوزه سلامت نخواهد بود. چون افزایش قیمتها و تورم و نرخهای عجیب و غریب در مواد مصرفی حوزه بهداشت و درمان به گونهای بوده که متاسفانه قیمتها تا ۵۰۰ درصد زیاد شده است، لذا آنچه روی کاغذ در بودجه میآید به معنای عملیاتی شدن آن در بودجه نیست و مهم تخصیص است. آن هم در شرایطی که وزارت بهداشت در کنار مشکلات گذشتهاش با کرونا دست و پنجه نرم کرده و مشکلاتش چند برابر شده است.»
رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس همچنین گفت: «از طرف دیگر یک سری منابع در زیر ردیف یارانهای رفتهاند که از جمله آن میتوان به یارانه دارو، شیر خشک، پزشک خانواده، کمک به اجرای سیاستهای معیشتی و بیماری خاص و صعبالعلاج، کاهش نرخ داروهای ساخته شده و مواد اولیه، واکسن، کیت و فرآوردههای خونی اشاره کرد، عملا این اتفاق رخ میدهد که معلوم نیست تخصیصی در این بخش صورت گیرد.»
وی افزود: «وزارت بهداشت میگوید برخی ردیفها به اسم یارانه میآید و اما پولی داده نمیشود. این مشکلاتی است که همیشه وجود داشته و در آینده هم خواهد بود. پس باید نگاهها معطوف به بودجه تخصیص یافته به وزارت بهداشت باشد نه آن چیزی که در لایحه میآید.»
شهریاری افزود: «با توجه به نامه مقام معظم رهبری به رئیس جمهور درباره 2.5 میلیون یورو در صندوق ذخیره ارزی و پیشبینی دولت درباره آن در بودجه به نظر میرسد که عملا کل منابع بودجه تحت تاثیر قرار خواهد گرفت. چون دولت پیشبینی کرده بود که منابعی از صندوق ذخیره ارزی را تامین کند.»
شهریاری در پایان و در جمعبندی اظهار کرد: «مجلس نمیتواند لایحه بودجه را تغییر اساسی دهد چون طبق تجربه مجلس نهم، شورای نگهبان به این کار ایراد میگیرد که لایحه بودجه از شاکله اصلی آن خارج شده است. لذا تنها میتوان گفت که اگر بودجه بخش سلامت تحقق پیدا کند در سال آینده مناسب خواهد بود که اینها همه بر اساس منابع موجود در کشور است. در ظاهر ۱۵ درصد بودجه عمومی به حوزه سلامت داده شده اما مهم میزان تخصیص آن است.»