فناوری نمیتواند جایگزین آموزش چهره به چهره شود
به گزارش سپیدآنلاین، ابوالفضل باقریفرد در آیین افتتاحیه نخستین همایش ملی فناوریهای نوین در آموزش پزشکی، همایش شیخالرئیس که صبح امروز، چهارشنبه یکم آذر ماه در دانشگاه علومپزشکی ایران برگزار شد، اظهار کرد: آموزش پزشکی کشور را باید جزو دستاوردهای بزرگ انقلاب اسلامی به حساب آورد. پیش از انقلاب اسلامی، لیسانسههای پزشکی کشورهایی مانند فیلیپین و پاکستان برای درمان بیماران به کشور آمده بودند. اما در حال حاضر، شرایط تغییر کرده پس به نحوی که است به نحوی که دانشجویان این کشورها برای تحصیل در رشتههای علوم پزشکی به ایران سفر میکنند.
وی درباره وضعیت دانشجویان بینالملل شاغل به تحصیل در دانشگاههای علومپزشکی گفت: دانشجویان بینالملل از ۳۲ کشور جهان در دانشگاههای علومپزشکی مشغول به تحصیل هستند. کیفیت آموزش علوم پزشکی ما به حدی رسیده است که دانشجویان سایر کشورها متقاضی تحصیل در دانشگاههای علومپزشکی هستند و این یک افتخار است.
معاون آموزشی وزارت بهداشت ادامه داد: این موفقیتها حاصل شده اما باید برای ارتقاء بیشتر آموزش علوم پزشکی تلاش کنیم.
باقریفرد با بیان اینکه موفقیتهای وزارت بهداشت محدود به عرصه آموزش نمیشود و در عرصه درمان نیز موفقیتهای بسیاری حاصل شده است، افزود: در گذشته، شاهد صفهای طویل پشت دربهای «کمیسیون اعزام به خارج» بودیم. این کمیسیونها وضعیت بیماران را به منظور اعزام به خارج از کشور برای درمان بررسی میکردند؛ نه تنها دیگر چنین کمیسیونی وجود ندارد بلکه بسیاری از کشورهای منطقه و سایر مناطق جهان برای درمان و تشخیص بیماریها به ایران سفر میکنند.
وی با بیان اینکه معاونت آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برنامههای بسیاری در دست دارد، اظهار کرد: اجرای برنامه «عدالت، تعالی و بهرهوری» یکی از برنامههای متعدد معاونت آموزشی وزارت بهداشت است که بهکارگیری تکنولوژیها در عرصه آموزش در این برنامه مورد بررسی قرار میگیرد.
معاون آموزشی وزارت بهداشت درباره اهمیت آموزش چهره به چهره گفت: به کار گرفتن فناوری میتواند به عرصه آموزش کمک کند اما نمیتواند جایگزین آموزش چهره به چهره شود. سیستم آموزش پزشکی در تمام دنیا به صورت «شاگرد معلمی» است؛ بازهم تاکید میکنم که فناوریهای آموزشی نمیتوانند جایگزین آموزش چهره به چهره در آموزش پزشکی شوند.
باقریفرد ادامه داد: ما در عرصه بهکارگیری فناوری در آموزش نباید دچار تجهیزاتزدگی شویم.
معاون آموزشی وزارت بهداشت درباره وضعیت برخورداری دانشگاههای علومپزشکی از فناوریهای آموزشی گفت: ۷۰ درصد از شبیهسازهای آموزشی در کشور بومیسازی شدهاند و این موضوع در شهرهای کوچکی مانند سقز، بروجرد و بروجن قابل مشاهده است. دانشگاه علومپزشکی ایران به بیمارستان مجازی مجهز است و شبیهسازها، واقعیت افزوده و بیمار مجازی در دانشگاهها به کار گرفته میشود.
باقریفرد با بیان اینکه به کارگرفتن فناوریهای نوین در عرصه آموزش تنها موضوع مهم این عرصه نیست، افزود: چگونگی بهکارگیری فناوریهای نوین در آموزش علوم پزشکی نیز اهمیت دارد و باید آموزش داده شود. اگر چگونگی آموزش به کارگرفتن فناوریهای نوین در کوریکولومهای آموزشی لحاظ نشود بهکارگیری فناوریهای نوین در عرصه آموزش بیتاثیر است.
معاون آموزشی وزارت بهداشت با بیان اینکه همایشهای متعددی در حوزه آموزش علوم پزشکی برگزار میشود، گفت: نخستین همایش ملی فناوریهای نوین در آموزش پزشکی با عنوان همایش شیخالرئیس با تمرکز بر کارگیری فناوریهای نوین در عرصه آموزش در حال برگزاری است. در نظر داریم که کنگره بهکارگیری تکنولوژی در عرصه آموزش را به صورت سالیانه برگزار کنیم.
وی ادامه داد: بیش از ۲۰۰ طرح به همایش شیخالرئیس ارسال شدهاند و طرحهای برتر معرفی میشوند. من از مرکز ملی تحقیقات راهبردی آموزش علومپزشکی (نصر) میخواهم که بر موضوع بهکارگیری فناوریها در عرصه آموزش متمرکز شود که تا پایان دولت سیزدهم بتوانیم نقشه راه این موضوع را ترسیم کنیم و پس از تیین نقشه راه در مسیر بومیسازی این فناوریها گام برداریم؛ همانطور که ۷۰ درصد شبیهسازهای آموزشی را بومیسازی کردهایم.
باقریفرد خطاب به مرکز نصر گفت: من از شما میخواهم که در ارتباط با حوزه بهکارگیری فناوری در عرصه آموزش علوم پزشکی نه تنها در سطح کشور بلکه در عرصه بینالمللی هم متمرکز شوید.
وی درباره ضرورت اثربخشی همایشها گفت: گاهی محدود به همایشها میشویم و فقط نسبت به ادوار برگزاری یک همایش افتخار میکنیم. برگزاری همایشهایی از جنس همایش شیخالرئیس باید منجر به تولید محصول شود. امیدوارم که مرکز نصر در دوره بعدی همایش شیخالرئیس، گزارشی از وضعیت کارهای پژوهشی، شبیهسازها و فناوریها ارائه دهد تا شاهد رشد و شکوفایی دانشگاهها باشیم.ایسنا