اعتراض به نحوه پذیرش آزمون تخصصی دندانپزشکی
به گزارش سپید، شرکت کنندگان آزمون دستیاری تخصصی دندانپزشکی سال جاری در نامهای خطاب به سعید نمکی به نحوه پذیرش داوطلبین آزمون تخصصی دندانپزشکی در سهمیه قانون برقراری عدالت آموزشی (سهمیه بومی) اعتراض کردند.
متن این نامه به شرح زیر است:
عطف به درخواست شرکت کنندگان آزمون دستیاری تخصصی دندانپزشکی سال جاری در خصوص نحوه پذیرش در سهمیههای مختلف موارد ذیل جهت استحضار ایفاد میگردد.
براساس تبصره 3ماده واحده قانون برقراری عدالت آموزشی در پذیرش دانشجو در دورههای تحصیلات تکمیلی و تخصصی مصوب مورخ 10/7/ 1392 مجلس شورای اسلامی، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی موظف است سی درصد (۳۰%) ورودیهای رشتههای پزشکی عمومی، دستیاری تخصصی پزشکی و سایر رشتههای گروه پزشکی را از طریق جذب دانشجوی بومی با اولویت مناطق محروم و متناسب با نیاز استانها و در چارچوب نظام سطحبندی پذیرش کند.
تبصره ۳ـ قانون فوق بدین شرح میباشد: تحصیل دانشجویان بومی در دانشگاههای استان مربوطه در اولویت میباشد. در صورتی که داوطلب نمره لازم برای تحصیل در دانشگاههای دیگر را کسب کرده باشد، تحصیل او برابر مقررات این بند منوط به موافقت وی خواهد بود. (طبق این قانون بعنوان مثال داوطلب بومی همدان فقط در استان همدان حق استفاده از پذیرش بومی را داشته و در صورت تمایل برای تحصیل در سایر استانها باید موفق به اخذ نمره لازم برای تحصیل در دانشگاههای دیگر شده باشد.) که این مورد در پذیرش دستیاری تخصصی دندانپزشکی با توجه به اینکه همه استانها دارای دانشگاه پذیرش تخصصی نیستند اعمال نمیگردد و قسمت اعظمی از پذیرش بومی در دانشگاههای کلانشهرها بدون احراز نمره آن دانشگاه صورت میگیرد.
طبق بند ت ماده ۳ در قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دورههای تحصیلات تکمیلی در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی کشور (مصوب 1394 مجلس شورای اسلامی) تعیین نصاب قبولی در مرحله سنجش عمومی برای ورود به مرحله بعدی سنجش از وظایف و اختیارات شورا در خصوص سنجش و پذیرش دانشجوی تحصیلات تکمیلی است.
براساس مصوبه شورای آموزش دندانپزشکی و تخصصی کسانی که حد نصاب نمره را کسب کردهاند (50 درصد نمره قابل کسب) مجاز به انتخاب رشته هستند. این مورد در بند انتخاب رشته/محل صفحه 4 دفترچه ثبت نام دستیاری دندانپزشکی نیز قید شده که تنها داوطلبانی که با در نظر گرفتن احراز حداقل50 درصد کل نمرهی خام آزمون، مجاز به انتخاب رشته میشوند، میتوانند رشته/محلهای مورد علاقه خود را به ترتیب اولویتِ دلخواه، انتخاب کنند.
با این وجود که در دفترچه دستیاری دندانپزشکی حد نصاب علمی برای مجاز شدن کلیه داوطلبین درنظر گرفته شده است، در فاجعه بیسابقهای طی چهل سال اخیر، داوطلبین دارای سهمیه بومی در آزمونی کشوری و تخصصی بدون احراز صلاحیت علمی مجاز به انتخاب رشته گردیدهاند. سنجش پزشکی همه داوطلبین بومی را خارج از عرف و شئون هر آزمونی بدون احراز صلاحیت علمی و حتی با نمره صفر و به صرف اینکه دارای سهمیه بومی هستند، مجاز به انتخاب رشته کرده است.
سنجش پزشکی در دفترچه دستیاری پزشکی و اعمال این قانون دچار خلل و اشتباه نشده، اما در دفترچه دستیاری دندانپزشکی علاوه بر اینکه بدون توجه به اولویتبندی داوطلبین بومی در استان مربوطه، انتخاب رشته/محل داوطلبین بومی را با هر نمرهای در کلیه دانشگاههای کشور آزاد گذاشته است، احراز صلاحیت علمی بعنوان مجوزی جهت ورود به دورههای تخصصی را نادیده گرفته و همه داوطلبین دارای سهمیه بومی را به صرف داشتن سهمیه بومی مجاز اعلام کرده است. آیا میتوان به همین سادگی و بدون بررسی کیفیت آموزشی را زیر سوال برد؟! حتی در مقطع دبستان هم احراز صلاحیت علمی برای رفتن از پایه اول دبستان به دوم دبستان الزامی است.
بدینوسیله و با استناد به موضوعیت و نحوه اعمال قوانین مصوبه مجلس محترم شورای اسلامی، خواهشمند است اصلاح پذیریش سهمیه بومی منطبق بر قوانین و حدود علمی در ظرفیت پذیرش دانشگاهها قبل از فوت وقت در سال جاری صورت گیرد. ضمن تقدیر و تشکر از زحمات جنابعالی و همکاران، تسریع در رسیدگی به موارد فوق موجب امتنان خواهد بود.