ارائه خدمات بهداشتی و درمانی در "دفاتر خدمات سلامت"؛ در آینده نزدیک
به گزارش سپیدآنلاین به نقل از روابط عمومی معاونت بهداشت وزارت بهداشت، علیاکبر سیاری در گردهمایی تعامل دفاتر خدمات سلامت با دانشگاههای علوم پزشکی استان تهران، گفت: «کارکنان حوزه سلامت طی هشت سال دولت گذشته دو برابر شدند ودولت یازدهم هم تصمیمی نداشت کارکنان را زیاد کند، پس یا باید خدمات را توسعه نمیدادیم یا باید از بخش خصوصی برای اجرای برنامهها کمک میگرفتیم. لذا توسعه خدمت با کیفیت بهتر بدون افزایش کارکنان دولت راهکاری بود که در این طرح دیده شده است.»
سیاری افزود: «مسئولیت اثبات سالم بودن خدمات یا کالا بر عهده دولت بود که باید ثابت میکرد کالا یا خدماتی که عرضه میشود، سالم است و آسیب رسان به سلامت مردم نیست. این روند با طرح جدید معکوس شد. یعنی واحد عرضه کننده کالا یا خدمت باید ثابت کند که کالا یا خدمتی که عرضه می کند، سالم است. حالا اگر آن مرکز خودش نمی تواند این کار را انجام دهد و کارها تخصصی شده است، این همه فارغ التحصیل دانشگاهی داریم، باید سیستمی ایجاد میشد که این کار را انجام دهد و تولیدکننده کالا یا خدمت این خدمت را برای اثبات سالم بودن محصولش خریداری کند.»
وی اضافه کرد: «بنابراین دفاتر خدمات سلامت به وجود آمد تا واسطه شود بین فروشنده کالا و خدمات و دریافت کننده خدمات. این واسطه نیاز به ابزار و آموزش و قانون و ضوابط داشت که این چارچوبها را طی یکسال و نیم تلاش همکاران ما ایجاد کردند، به طریقی که هم برای اصناف و هم برای دفاتر و ممیزان وهم برای دولت مشکلی ایجاد نکند.»
سیاری گفت: «عنوان آن هم «دفاتر خدمات سلامت» انتخاب شد که فقط مربوط به حوزه بهداشت عمومی نمی شود و خدمات دیگری هم به اینها اضافه خواهد شد. این دفاتر در سه حوزه غذا و دارو، درمان و بهداشت به مردم در آینده خدمترسانی خواهند کرد.»
سیاری ادامه داد: «البته این موضوع بستگی به عملکرد دفاتر دارد، اگر کار درست انجام شود ماموریتهای جدید هم به دفاتر اضافه خواهد شد. اگر درست انجام نشود ممکن است کارتان محدود هم بشود. ما فرض را بر این گذاشتیم که افرادی آمدهاند انگیزه دارند و کار را بلدند و میخواهند خدمت کنند و با تکنولوژی مناسب و قیمت مناسب عرضه کنند.»
معاون بهداشت وزیر بهداشت تصریح کرد: «ما آمادهایم به شما کمک کنیم تا دفاتر بدرخشند. افرادی که ممیزی انجام می دهند را خوب به کار بگیرید. طرح جدید و سخت است ولی آموزشهای لازم ارائه شده و میشود.» وی تاکید کرد: «وقتی شبکه بهداشتی درمانی ایجاد شد، مقاومت هایی شکل گرفت ولی این شبکه مبتنی بر اصولی شامل عدالت، توانمندسازی مردم، همکاری بین بخشی، استفاده از تکنولوژی ارزان، ارائه خدمات ادغام یافته با کیفیت در کشور را سرلوحه کار خود کرد. این اصول باید در دفاتر هم شکل گیرد و در کشور توسعه یابد.»
سیاری تصریح کرد: «پیشبینی میکنیم بزودی این دفاتر در کل کشور ایجاد شود و فارغالتحصیلان زیادی جذب این دفاتر شوند. مشکل عمده ما در بهداشت موادغذایی است؛ در تولید، توزیع و عرضه که باید بهبود کیفی پیدا کنند. این دفاتر باید رضایت و اطمینان مردم را در بهداشت مواد غذایی جلب کنند. آنچه در این طرح باعث پایداریاش میشود، رضایت و حمایت مردم است. اگر مردم اطمینان یابند و کار با کیفیت عرضه شود، حمایت خواهند کرد. سیاستگذاران مصمم به اجرای این طرح هستند ولی لازمه حمایت از بالا و همراهی، رضایتمندی و تقاضای اجتماعی از پایین یعنی مردم و جامعه است.»