اقامت در هتل ارزانتر از بیمارستان خصوصی است
به گزارش سپیدآنلاین به نقل از نظام پرستاری، کامران سیفیپور اظهار داشت: «سازمان نظام پزشکی به عنوان یک واحد صنفی و مدافع حقوق اعضای ذینفع حق دارد درخصوص کم یا زیاد بودن تعرفهها چانهزنی کند و با داشتن مستندات میتواند خواستار اصلاح تعرفهها باشد.»
سیفیپور افزود: «درخصوص آنچه به عنوان تعرفهگذاری خدمات و بنیان پایهگذاری تعیین ارزش خدمات گفته میشود هنوز توافق جامع و کاملی صورت نگرفته، اما پایهریزی نرخگذاری خدمات درمانی براساس بند هشتم ماده یک قانون بیمه خدمات درمانی حاصل جمع قیمت واقعی خدمات و سود استهلاک سرمایه ثابت است. البته بر روی قیمت واقعی خدمات همواره مناقشه بوده و تاکنون مورد مطالعه قرار نگرفته است، اما مولفههای موثر نیروی کار و تخصص مربوطه، ملزومات مصرفی، ساختمانی، تجهیزات مورد استفاده و بعد فنی کار را شامل میشود ولی پس از تعیین تعرفه واقعی افزایش تعرفهها صرفا براساس نرخ تورم خواهد بود که در آن توانایی دولت و جامعه قرار داده شده است.»
سیفیپور ادامه داد: «مدیرکل تعرفه و استاندارد خدمات پزشکی وزارت بهداشت در پایان ماه گذشته عنوان داشتند که وزارت بهداشت امسال برای رشد تعرفههای پزشکی عدد خاصی را پیشنهاد نداده و خواهان مبنا قرار گرفتن قیمت تمام شده خدمات است (احتمالا همان ۱۰درصد) که مورد تصویب شورای عالی بیمه قرار گرفته است، اما اخیرا وزیر بهداشت از پیشنهاد ۱۵درصدی افزایش تعرفهها خبر دادند که مایه تعجب است.»
عضو شورای عالی نظام پرستاری گفت: «نکته قابل توجه این است که وزارت بهداشت نباید به سلامت جامعه و ایجاد دسترسی عادلانه خدمات پزشکی، کاسب کارانه و به عنوان یک بنگاه اقتصادی نگاه کند بلکه باید آن را وظیفه بدون قید و شرط خود بداند و برای سلامت جامعه شرط غیرقابل اجرا که از توان دولت و مردم خارج است، تعیین نکند.»
وی افزود: «امروزه اقامت در هتلهای سه ستاره با اتاق اختصاصی دو تخته با امکانات پذیرایی و فضای شخصی کمتر از هزینه تخت روز بخش خصوصی است و اگر تعرفهها اضافه شود مطمئنا درجه ارزشیابی و کیفیت بیمارستانها و خدمات نیز به همان نسبت باید ارتقاء داده شود. البته باید توجه شود که هزینه خدمات ویزیت و... در بیمارستانها جدا از هزینه تخت روز محاسبه و در صورت حساب درج میگردد. از طرف دیگر وقتی تورم در دولت ۱۱درصد اعلام میگردد و حقوق کارکنان دولتی ۱۲درصد افزایش مییابد پیشنهاد افزایش تعرفهها به ۱۵درصد ناعادلانه و غیرمنطقی جلوه میکند.»
سیفیپور اظهار داشت: «اجرای طرح تحول سلامت و ارزشگذاری خدمات پزشکی که موجب رشد ۳۰۰برابری تعرفهها و در برخی خدمات بیشتر شد به چه بهانهای بود مگر به نام واقعی شدن تعرفهها و جهت حذف زیرمیزی و ارتقاء کیفیت خدمات پزشکی و برقراری عدالت در سلامت نبود؟ کدام یک محقق شده است؟»
وی ادامه داد: «مگر نه این است که زیرمیزی هنوز به وفور وجود دارد و شاخصی جهت کیفیت خدمات وجود ندارد و نظارت فعالی جهت رسیدگی به امور تعرفهها و سیستم نظارتی مناسبی جهت ارزشیابی موسسات و بیمارستانها وجود ندارد؟ اولا، به چه دلیل باید تعرفهها رشد داشته باشد. ثانیا در قیمت واقعی تعرفهها خصوصا در بخش خصوصی، یکی از مولفههای توان پرداخت مردم است درحالی که این روزها صحبت از فیشهای چند ده و چند صد میلیونی و وفور آن در سطح وزارت بهداشت و بخش دولتی است، افزایش تعرفهها زیادهخواهی بوده و صحبت از واقعی شدن تعرفهها میشود و میگویند نرخ تعرفهها واقعی نیست.»
سیفیپور تاکید کرد: «در این خصوص دو نکته وجود دارد؛ من این سخن وزیر بهداشت که سال گذشته فرمودند «به یاری خدا اصلاحاتی در تعرفهها ایجاد کردیم، اما برخی دوستان در این زمینه همراهی نکردند و میگفتند که تعرفهها باید ۶ یا ۸ برابر شود بدون اینکه به شرایط دولت و وضعیت مردم توجه داشته باشد. برخی از دوستانی که از تعرفهها و میزان آن انتقاد میکنند نباید فراموش کنند از پول مالیات و بودجه عمومی دولت برای درس خواندن، رفتن آنها به بهترین دانشگاهها و افزایش مقبولیت اجتماعی برای آنها سرمایهگذاری شده است.»
عضو شورای عالی سازمان نظام پرستاری افزود: «نکته دوم این است که بعضی گفتهها حاکی از بازگشت زیرمیزی به جامعه است اولا که زیرمیزی در هیچ کجا و حتی مناطق محروم حذف نشده ولی وزارت بهداشت درخصوص زیرمیزی و دریافتهای غیرقانونی میتواند برابر میثاق نامه آخرین جلسه معاونین درمان با تقویت نظارت فعالانه اقدام نماید.»