۵درصد کودکان مدرسهای مبتلا به آسیب شنوایی هستند
به گزارش سپیدآنلاین به نقل از مهر، فرنوش جاراللهی گفت: «این آسیب در کودکان، بزرگسالان و سالمندان دیده میشود و علائم مشخص این نوع آسیب با ورود کودک به مدرسه تظاهر میکند. البته مشکلات شنوایی مرکزی گرچه از سنین حدود پنج سالگی ازطریق روشهای تخصصی قابل تشخیص هستند اما توسط روشهای غربالگری شنوایی محیطی که در بدو ورود به مدرسه انجام میشود قابل شناسایی نیستند و نیاز به ارزیابیهای ویژه توسط مجموعه آزمونهای بررسی کننده سیستم شنوایی مرکزی در مراکز تخصصی میباشند.»
جاراللهی افزود: «آسیبهای شنوایی مرکزی بسیار شایعتر از آسیبهای شنوایی محیطی هستند و این نارسایی در جمعیت کودکان ۲ الی ۳ درصد است. ضمنا این مشکل در پسرها دو برابر شایعتر از دختران است و آمار مبتلایان در جمعیت کودکان مدرسهای، تا بیش از ۵درصد نیز برآورد شده است. البته ۷۷درصد کودکان مبتلا به اختلال یادگیری بهنوعی دچار آسیبهای شنوایی مرکزی هستند و شیوع آن در افراد میانسال ۱۰ الی ۲۰ درصد و در سالمندان بیش از ۷۰درصد میباشد.»
وی اظهار داشت: «عوامل مختلفی مانند ابتلا به عفونتهای مزمن گوش میانی بهویژه در سه سال اول زندگی، اختلالات و بیماریهای نورولوژیک، تومورها و مالتیپلاسکلروزیس موجب آسیب به عملکرد سیستم اعصاب شنوایی مرکزی میگردند که در اکثر مواقع علائم آن همراه با اختلال یادگیری و بعضی از اختلالات توام با تاخیرهای رشدی نیز همراه هستند .»
جاراللهی تصریح کرد: «شناسایی زودهنگام و دقیق آسیبهای شنوایی مرکزی بهویژه در کودکان و ارائه اقدامات توانبخشی مرکزی میتواند در رفع مشکلات این افراد بسیار کمککننده باشد. خوشبختانه حدود سه سال است که در کشورمان بهصورت یک مطالعه مقدماتی، غربالگری شنوایی مرکزی و همچنین توانبخشی مرکزی توسط دانشگاه علوم پزشکی ایران آغاز شده که در پانزدهمین کنگره شنواییشناسی ایران که از تاریخ ۲۸ تا ۳۰ اردیبهشت ماه ۹۵ برگزار خواهد شد، نتایج تکمیلی آن ارائه میشود.»