بیشترین شکایت از اصناف با سامانه بهداشت190 مربوط به اماکن مسکونی است
به گزارش سپیدآنلاین به نقل از وزارت بهداشت، محراب آقازاده گفت: کثرت شکایات در اصناف مختلف به ترتیب اماکن مسکونی 13 درصد، نانوایی 10 درصد، اغذیه فروشی و ساندویچ و پیتزا 9 درصد، سوپرمارکت و بقالی 9 درصد و سلف سرویس و رستوران 8 درصد بوده است.
وی افزود: بیشترین نوع درخواست ومشکلات بهداشتی عبارت از عرضه مواد غذایی صنفی سنتی فاسد 8 درصد، عرضه مواد غذایی بسته بندی شده فاسد و فاقد تاریخ معتبر6 درصد، دفع غیر بهداشتی فاضلاب 6 درصد، انجام فعالیت غیرمجاز( تهیه و بسته بندی موادغذایی ) 6 درصد، وجود جسم خارجی در مواد غذایی صنفی سنتی 4 درصد، استفاده از کارکنان فاقد کارت بهداشتی معتبر 3 درصد، عدم رعایت بهداشت دست ها 3 درصد و همچنین عرضه قلیان در مراکز غیر مجاز 1.5 درصد بوده است.
آقازاده افزود: تعداد سه هزار و 852 تماس مربوط به مسائل بهداشتی منجربه ثبت شکایت درسامانه بهداشت 190 شد و بیش از 9 هزار مورد تماس به مبادی ذیربط و سازمان های برون بخشی و درون بخشی برای راهنمایی افراد ارجاع شد. وی ادامه داد: تاکنون به 70 درصد از کل شکایات رسیدگی شده است و 15 درصد به سازمان های برون بخشی ارجاع شده و 11 درصد آن نیز در دست اقدام است.
رئیس سامانه بهداشت 190 وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: از70 درصد شکایات مختومه شده، 22 درصد با نتیجه رفع نقص، 14درصد با نتیجه معرفی متخلفین به مراجع قضایی، 9 درصد با صدور اخطار کتبی بوده و 5 درصد منجر به معدوم سازی یک هزار و 863 کیلوگرم کالای آسیب رسان و مواد غذایی غیر بهداشتی شده است. آقازاده اضافه کرد: یشترین شکایات ثبت شده به ترتیب در دانشگاه های علوم پزشکی مشهد 13 درصد، شهید بهشتی 13 درصد، ایران 11 درصد، شیراز 11 درصد و اصفهان 9 درصد بوده است.
وی افزود: از نظر جنسیت تماس گیرندگان نیز 74 درصد مرد و 26 درصد زن بوده اند. آقازاده گفت: در بخش نظر سنجی مردمی از نحوه رسیدگی به شکایات و درخواست ها نیز طی تماس با تماس گیرندگان ، میزان رضایتمندی مردمی 95 درصد بوده است.