صفحه نخست چاپ
پایگاه خبری سلامت
ورود بالگردهای امدادی خارجی به کشور تا 6ماه آینده

به گزارش سپیدآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، سیدحسن هاشمی در حاشیه مراسم افتتاح پایگاه اورژانس هوایی با اشاره به نقش اورژانس کشور در کاهش مرگ و میر، گفت: «یکی از اقدامات مهم که موجب کاهش مرگ و میر و افزایش آرامش می‌شود توسط اورژانس صورت می‌گیرد که خوشبختانه مجموعه اورژانس بسیار ارزشمند و قابل اعتمادی داریم، البته کاستی‌هایی در این حوزه وجود دارد که تلاش شده به حداقل برسد.»
وی با اشاره به تجهیز ناوگان آمبولانس کشور به 2هزار و 400دستگاه آمبولانس بیان کرد: «اورژانس هوایی نیز در این دولت ایجاد شد و اکنون 25پایگاه به افتتاح رسیده است. البته تا پایان این دولت این رقم به 44پایگاه می‌رسد که با بهره‌گیری از امکانات ارتش جمهوری اسلامی و نیروی انتظامی فعالیت می‌کنند.»
هاشمی افزود: «امیدواریم در این دولت شاهد ورود بالگردهایی باشیم که ویژه حمل بیمار است و موجب کاهش مرگ و میر می‌شود آن هم در کشوری که آمار مرگ و میر ناشی از تصادفات بسیار بالاست، تاکنون نزدیک به پنج‌هزار و ۵٠٠نفر از طریق بالگرد به مراکز درمانی منتقل شدند و این آمار نشان می‌دهد از تعداد مرگ و میر و معلولیت کاشته شده است.»
هاشمی با اشاره به ورود چندین بالگرد به کشور عنوان کرد: «هنوز مشخص نیست این بالگردها از کدام کشور وارد می‌شود، اما آروز می‌کنم این اتفاق با تاخیر صورت نگیرد و ظرف 6ماه آینده شاهد حضور عملی آنها در آسمان ایران باشیم.» وی افزود: «البته ورود این بالگردها به این معنی نیست که آنچه در اختیار داریم کم توان یا ناتوان است فقط سرعت بلند شدن و نشستن بالایی دارد از طرفی از اورژانس به علت ارائه خدمات هوایی مطلوب سپاسگزاریم.»
وزیر بهداشت در پاسخ به میزان ایمنی بالگردهای موجود در پایگا‌ه‌ها، تصریح کرد: «ایمنی بالگردها رشته من نیست و نمی‌توانم در این خصوص اظهارنظر کنم. تاکنون دو حادثه سقوط بالگرد در شیراز و مازندران داشتیم که هر دو به علت خطای انسانی رخ داد.»
هاشمی در تشریح دو حادثه گفت: «در حادثه‌ای از شیراز نیروهای اورژانس جانشان را بر کف دستشان گذاشتند و فردی که بر اثر اصابت گلوله مجروح شده بود را حمل کردند، اما به علت تاریکی هوا و نبود سیستم دید در شب حادثه سقوط رخ داد. در سقوط بالگرد در شمال تهران نیز به علت اشتباه خلبان صورت گرفت؛ قطعا وسیله حمل بیمار باید ایمن باشد و در این دو حادثه تصمیم‌گیری برای پرواز نیز می‌توانست شرایط را متفاوت سازد.»