معاون آموزشی وزارت بهداشت خبرداد:
معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: «موضوع تغییر در برنامه آموزشی دکترای تخصصی اخلاق پزشکی و فلوشیپ اخلاق زیست پزشکی در دومین جلسه شورایعالی اخلاق پزشکی کشور، طرح و تصمیماتی درخصوص نحوه پذیرش دانشجویان در این مقطع اتخاذ شده است.»
تغییر در نحوه پذیرش دانشجویان دکترای تخصصی اخلاق پزشکی
16 January 2016 ساعت: 14:1
16 January 2016 ساعت: 14:1
معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: «موضوع تغییر در برنامه آموزشی دکترای تخصصی اخلاق پزشکی و فلوشیپ اخلاق زیست پزشکی در دومین جلسه شورایعالی اخلاق پزشکی کشور، طرح و تصمیماتی درخصوص نحوه پذیرش دانشجویان در این مقطع اتخاذ شده است.»
به گزارش سپیدآنلاین به نقل از روابط عمومی معاونت آموزشی وزارت بهداشت، باقر لاریجانی با اعلام این خبر اظهار داشت: «باتوجه به موارد مصوب شورایعالی اخلاق پزشکی، به سرعت برنامهریزی لازم برای برگزاری دورههای فلوشیپ اخلاق زیستپزشکی با گرایشهای مختلف ویژه اعضای هیات علمی فعلی دانشگاه ها انجام گیرد.»
لاریجانی با بیان اینکه درحال حاضر دانشجویان دکترای تخصصی اخلاق پزشکی تنها از میان دانشآموختگان رشتههای دکترای عمومی پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی جذب میشوند، اظهار داشت: «از این پس کسب حداقل50درصد نمره هم در آزمون کتبی و هم در آزمون شفاهی از شروط اصلی پذیرش در این دوره است و در بخش شفاهی60درصد نمره داوطلبان به مواردی مانند قدرت تجزیه و تحلیل مفاهیم علمی، قدرت بیان و توانایی انتقال مطالب علمی و ... اختصاص خواهد یافت.»
نائب رئیس شورایعالی اخلاق پزشکی با اشاره به اهمیت پاسخگویی به نیازهای جامعه گفت: «براین اساس برنامهریزی جهت بازبینی و ارتقاء برنامه درسی این دوره صورت گرفته است.»
لاریجانی اضافه کرد: «تقویت زیرساخت تئوریک دانشآموختگان رشته اخلاق پزشکی یکی از مواردی است که موجب ارتقاء دانش این عزیزان میشود، لذا درنظر است بهمنظور تقویت بعد نظری آموزش این رشته از منابع بهروز بومی و بینالمللی در برنامه درسی بهرهبرداری شود.»
وی گفت: «در کنار بعد نظری تقویت مهارتهای عملی دانشآموختگان از اهمیت بسزایی برخوردار است و در این راستا ساماندهی دوره کارآموزی دانشجویان از مواردی است که در مورد آن برنامهریزی شده است. ضمنا باتوجه به لزوم حفظ جامعیت در آموزش دانشجویان رشته اخلاق پزشکی لازم است دوره کارآموزی دانشجویان در محیطهای بالینی بهصورت رسمی و با ذکر دقیق مدت حضور و شرح وظایف و بخش های مورد نظر در برنامه آموزشی ذکر شود.»
لاریجانی با اشاره به اینکه کمیتههای متعددی در حوزههای مرتبط با اخلاق پزشکی فعال هستند گفت: «برخی از این کمیتهها ازجمله کمیتههای اخلاق در پژوهش و کمیتههای اخلاق بیمارستانی درون دانشگاهها و برخی نیز مثل کمیتههای نظام پزشکی و پزشکی قانونی در سازمانهای ذیربط فعالیت دارند و لازم است این کمیتهها بهعنوان بخشی از برنامه کارآموزی دانشجویان مدنظر قرار گیرند.»
لاریجانی با بیان اینکه درحال حاضر دانشجویان دکترای تخصصی اخلاق پزشکی تنها از میان دانشآموختگان رشتههای دکترای عمومی پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی جذب میشوند، اظهار داشت: «از این پس کسب حداقل50درصد نمره هم در آزمون کتبی و هم در آزمون شفاهی از شروط اصلی پذیرش در این دوره است و در بخش شفاهی60درصد نمره داوطلبان به مواردی مانند قدرت تجزیه و تحلیل مفاهیم علمی، قدرت بیان و توانایی انتقال مطالب علمی و ... اختصاص خواهد یافت.»
نائب رئیس شورایعالی اخلاق پزشکی با اشاره به اهمیت پاسخگویی به نیازهای جامعه گفت: «براین اساس برنامهریزی جهت بازبینی و ارتقاء برنامه درسی این دوره صورت گرفته است.»
لاریجانی اضافه کرد: «تقویت زیرساخت تئوریک دانشآموختگان رشته اخلاق پزشکی یکی از مواردی است که موجب ارتقاء دانش این عزیزان میشود، لذا درنظر است بهمنظور تقویت بعد نظری آموزش این رشته از منابع بهروز بومی و بینالمللی در برنامه درسی بهرهبرداری شود.»
وی گفت: «در کنار بعد نظری تقویت مهارتهای عملی دانشآموختگان از اهمیت بسزایی برخوردار است و در این راستا ساماندهی دوره کارآموزی دانشجویان از مواردی است که در مورد آن برنامهریزی شده است. ضمنا باتوجه به لزوم حفظ جامعیت در آموزش دانشجویان رشته اخلاق پزشکی لازم است دوره کارآموزی دانشجویان در محیطهای بالینی بهصورت رسمی و با ذکر دقیق مدت حضور و شرح وظایف و بخش های مورد نظر در برنامه آموزشی ذکر شود.»
لاریجانی با اشاره به اینکه کمیتههای متعددی در حوزههای مرتبط با اخلاق پزشکی فعال هستند گفت: «برخی از این کمیتهها ازجمله کمیتههای اخلاق در پژوهش و کمیتههای اخلاق بیمارستانی درون دانشگاهها و برخی نیز مثل کمیتههای نظام پزشکی و پزشکی قانونی در سازمانهای ذیربط فعالیت دارند و لازم است این کمیتهها بهعنوان بخشی از برنامه کارآموزی دانشجویان مدنظر قرار گیرند.»
دیدگاه کاربران
ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد