پیشنهاداصلاح قوانین کمیته اضطرارآلودگی هوا
به گزارش ایسنا وحید حسینی با تشریح گزارشی از عملکرد مرکز کنترل کیفیت هوای پایتخت در روزهای آلاینده، گفت: در اواخر آذر و اوایل دیماه شاهد تداوم 22 روزه وضعیت آزاردهنده آلودگی هوا بودیم که حواشی زیادی ایجاد کرد.
وی با بیان اینکه در طول این 20 روز مصاحبههای زیادی از سوی مسوولان شرکت کنترل کیفیت هوا انجام گرفت، گفت: شاید یکی از جنجالیترین مصاحبهها، گفتوگوی ویژه خبری بود که در آن با رییس پلیس راهور تهران دچار بحث جدی شدیم و وی معتقد است که معاینه فنی تاثیری در کاهش هوا ندارد، اما ما به قوت میگوییم که مصوبات و قوانین به درستی توسط پلیس اعمال نمیشود و پلیس قوانین را تفسیر میکند.
حسینی با بیان اینکه پیشنهاد بازنویسی قانون کمیته اضطرار آلودگی هوا را ارائه کردهایم، گفت: قانون کمیته اضطرار آلودگی هوا زمانی نوشته شده است که شاخص آلایندگی به دلیل وجود منوکسیدکربن به عدد 200 نزدیک میشد، اما حالا متوجه شدیم که قانون درست نیست چرا که با این وضعیت ذرات کمتر از 2.5 میکرون و تداوم آلودگی هوا عدد بالای 130 نیز خطرناک است.
وی با بیان اینکه کمیته اضطرار در روزهای آلودگی هوا نمیخواست برخلاف قانونش عملی انجام دهد، گفت: حتی در روزهایی که مدارس تعطیل بود، با اصرار این اتفاق افتاد و حتی در یک جلسهای به وزیر آموزش و پرورش تماس گرفته و او اجازه تعطیلی مدارس را نداد!
به گفته حسینی، فیمابین وزارت بهداشت و سازمان محیط زیست درخصوص تعیین معیار آلودگی هوا که آیا میانگین، شاخص ایستگاهها باشد یا ماکسیموم آن، اختلافنظر وجود دارد و اگر قرار بود که ماکسیموم شاخص ایستگاهها محاسبه شود، تمام این 10 روز مدارس تعطیل میشد.