رتبهبندی سال 1400 دانشگاههای علوم پزشکی با محوریت مدل شش وجهی تعالی
به گزارش سپید به نقل از وبدا، سعید نمکی در نامهای به روسای دانشگاهها و دانشکدههای علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کشور، با تاکید بر لزوم شفافیت در حوزه آموزش عالی، رتبهبندیها را یکی از ابزارهای شفافسازی عنوان و تصریح کرد: «همانطور که مطلع هستید، امروزه در مباحث بینالمللی حوزه آموزش عالی، واژه «شفافیت» که ارائه دقیق و صریح اطلاعات در باب فعالیتهای دانشگاهی است، مورد توجه ویژهای قرار دارد.»
وی افزود: «در این مقوله، رتبهبندیها به عنوان یکی از ابزارهای شفافسازی نام برده شده و هر ساله سازمانهای متولی رتبهبندی دانشگاهها تلاش میکنند تا عینیترین تصویر از موقعیت دانشگاهها در مقایسه با یکدیگر را در معرض قضاوت و تصمیم ذینفعان مختلف (دانشجویان، مدیران، سیاستگذاران وغیره) قرار دهند و تاثیر فزایندهای بر موسسات آموزش عالی و محیط پیرامون آنها میگذارند. همچنین، ایجاد رقابت مثبت و سازنده ناشی از رتبهبندیها، نه تنها میتواند بهرهوری ناشی از تلاشهای تیمی را افزایش دهد، بلکه اغلب منجر به افزایش انگیزه، نوآوری و خلاقیت لازم برای بهبود فرآیندها و نتایج برجسته دانشگاهی میشود و امروزه دانشگاهها برای حفظ اعتبار، دریافت بودجه بیشتر، جذب بهترین و درخشانترین اساتید و دانشجویان، تلاش میکنند تا در رتبهبندیهای مختلف برترین جایگاهها را تصاحب کنند.»
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ادامه خاطرنشان کرد: «در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز سالهاست که انجام رتبهبندیهای ملی در حوزههای پژوهشی و آموزشی به صورت مجزا منتشر و دانشگاهها برای تصاحب موقعیت برتر رقابت میکنند. اما امروزه توجه به «رتبهبندیهای چند بعدی» این نکته را تاکید میکند که دانشگاههایی که به واسطه تحقیقات و فناوری یا آموزش، سطح بالایی از شهرت را به خود اختصاص دادهاند، اگر در صدد جذب دانشجویان با توانایی بالا نیز هستند، بایستی در شاخصهای رتبهبندی غیر پژوهشی و آموزشی نیز استانداردهای قابل قبولی را ضمانت کنند. در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز سالهاست که انجام رتبهبندیهای ملی در حوزههای پژوهشی و آموزشی به صورت مجزا منتشر و دانشگاهها برای تصاحب موقعیت برتر رقابت میکنند.»
وی تاکید کرد: «لذا، در رتبهبندی علمی دانشگاههای علوم پزشکی کشور در سال 1400 تلاش شده است تا فعالیت در حوزههای دانشگاه در پیکرهای واحد و موثر بر کیفیت «سرمایههای انسانی» دیده شود. در این رتبهبندی تلاش شده است تا با محوریت مدل شش وجهی تعالی، شاخصها به گونهای تعریف شود تا حرکت دانشگاه در راستای تحقق مرجعیت علمی، انسانسازی و حکمت بنیانی، فن آور با نگاه به آینده، ماموریت گرا، پاسخگو، و مطرح در گستره بینالمللی، به سمت تعالی سوق یابد.»
وزیر بهداشت در بخش دیگری از این نامه عنوان کرد: «ضمن تشکر از معاونین محترم فرهنگی و دانشجویی، تحقیقات و فناوری و آموزشی، که با تلاش مستمر خود و همکارانشان زمینه این رتبهبندی جامع را فراهم آوردند، از روسای دانشگاهها انتظار میرود، با نظارت دقیق بر روند اجرای این طرح در دانشگاه خود، تلاش شود با همکاری و هماهنگی معاونتهای مذکور، فعالیتهای برجسته دانشگاه به سایرین معرفی شده و برای فعالیتهایی که قابلیت ارتقاء دارند، علاوه بر تعامل با این وزارت و تشریک مساعی در سطح کلان مناطق و سایر دانشگاهها، برنامهریزی مناسب و متناسب صورت پذیرد.»
نمکی در پایان اظهار امیدواری کرد که انجام رتبهبندیهای جامع و دورهای به یک مطالبه دانشگاهی از ستاد وزارت مبدل شود تا همه بتوانند حاصل تلاشهای جمعی مدیران برجسته و همکاران شریفشان برای ارتقای کیفی دانشگاهها را به نظاره و تحسین بنشینند.