هیچکس مجاز نیست دانشآموزان را به حضور در مدارس ملزم کند
محسن حاجی میرزایی افزود: «وظیفه ما ارائه خدمات آموزشی و ترجیح بر آموزش حضوری است، اگر کسانی به هر دلیل نمیتوانند از آموزش حضوری استفاده کنند میتوانند از سایر روشهای آموزشی بهره ببرند.»
وی با اشاره به نسخه جدید شاد که روز پنجشنبه نهایی شد اظهار کرد:«باید اطلاعات بیش از ۱۲ میلیون دانشآموز بارگذاری شود. حداکثر ظرف ۲۴ ساعت آینده مشکلی در اتصال به این سامانه وجود نخواهد داشت.»
وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه هیچکس مجاز نیست دانشآموزان را ملزم به حضور در مدارس کند اما شرایط برای آموزش حضوری فراهم است گفت: «در گفتوگو با وزارت بهداشت به این نتیجه رسیدیم که همه مناطق کشور را از نظر وضعیت شیوع کرونا یکسان ببینیم. آغاز سال تحصیلی در ۱۵ شهریور تصمیم وزارت آموزش و پرورش نبود بلکه از سوی ستاد ملی تصمیمگیری شد و ما هم مجری دستورات ستاد هستیم.»
دلیل تاکید بر آموزش حضوری مدارس از زبان وزیر
حاجی میرزایی در حالی به صراحت اعلام کرد که کسی نمیتواند دانشآموزان را به حضور در مدارس ملزم کند که صبح روز گذشته نیز در جلسه ویدیو کنفرانسی شورای معاونین، مدیران کل استانی و روسای۷۶۰ منطقه آموزش و پرورش کشور نیز با تاکید بر اصل آموزش حضوری در مدارس، تصریح کرد: «از دومین ماه تابستان سه سناریوی پیشبینی شده برای آموزش در سال تحصیلی جدید را با توجه به وضعیت سفید، زرد و قرمز استانها به وزارت بهداشت و درمان اعلام کرده بودیم ولی درنهایت با توجه به مسائل مطرح شده و پروتکلهای ابلاغی وزارت بهداشت و ستاد ملی کرونا، تصمیم بر آموزش حضوری دانش آموزان در سال تحصیلی جدید گرفتیم.» وزیر آموزشوپرورش بیان کرد: «سختگیرانهترین پروتکل ارسالی از سوی وزارت بهداشت بر فاصله یک متری دانش آموزان و کنترل تعداد آنها با توجه به ابعاد و مساحت کلاس تاکید دارد، شرایطی که در سختگیرانهترین پروتکل ابلاغی از سوی ستاد ملی کرونا ذکر شده بود دقیقا همان شرایطی بود که ما برای سناریوی آموزشی در مناطق زرد پیشنهاد داده بودیم. بنابراین تاکید اصلی آموزش را بر آموزش حضوری قراردادیم.»
مدیران مدارس خانوادهها را برای اطمینان از اجرای پروتکلها به مدارس دعوت کنند
وی با بیان اینکه فضای جامعه با آنچه در رسانه مطرح میشود تفاوت دارد، گفت: «مطلع هستیم که خانوادهها نگران هستند و مدیران وظیفه دارند برای رفع نگرانی با آنها مدارا کنند. اگر هر دانشآموزی در مدرسه به هر دلیلی حضور نداشت، مدیر مدرسه موظف است بادانش آموز تماس گرفته و در خصوص عدم حضور او و برنامه درسی صحبت کند. باید از نگرانی خانواده برای حضور فرزندانشان در مدرسه بکاهیم، با آنها مدارا کنیم و به خانواده فرصت بدهیم که با حضور در مدرسه و اطمینان از رعایت کامل پروتکلهای بهداشتی راحت و آسوده تصمیمگیری کنند.»
حاجیمیرزایی با بیان اینکه هیچ سازمانی به اندازه وزارت آموزشوپرورش در اجرای پروتکلها دقیق نبوده و در وزارت کشور هم این موضوع اعلام شده است، تصریح کرد:« ما ضامن اجرای پروتکلهای بهداشتی در مدارس هستیم و موظفیم در این مورد هر هفته و بهصورت مستمر در ستاد ملی کرونا گزارش دهیم به همین دلیل انتظار میرود همکاران و مدیران استانی بهگونهای تدبیر کنند که گزارشها حاکی از رعایت کامل پروتکل باشد. رمز موفقیت جدیت، انضباط و ارتباط در کار است. مهم است که قادر باشیم منظم فکر کنیم و ارتباطات را طوری بگیریم که توجه جدی به همه امور داشته باشیم.»
وزیر آموزشوپرورش افزود: «از اعضای شورای معاونین و مدیران کل و مسئولان مناطق تقاضا دارم بازدیدهای سرزده و واقعی داشته باشند و بدون هماهنگی به مدارس بروند تا از طرف مدیران مدارس دقت نظر فراهم آید.»
حاجی میرزایی با بیان اینکه میتوانیم با استفاده از فضای رسانه و با گفتگو و مدارا، نگرانی خانوادهها را کم کنیم و آنها را به آرامش نسبی برسانیم، گفت: «باید به نگرانی خانوادهها رسمیت بدهیم. مهم این است که دانشآموزان آموزش ببینند و اصل را هم بر آموزش حضوری قراردادیم. خانوادهها برای دانشآموز برنامه داشته باشند و مدیر مدرسه از این برنامه باخبر باشد.»
وزیر آموزشوپرورش خطاب به مدیران مدارس گفت: «مدیران مدارس تلاش کنند که با اولیا بهخوبی ارتباط بگیرند و آنها را از تصمیمات اتخاذ شده آگاه کرده و به آنها اطمینان دهند تا نگرانی خانوادهها از بین برود و از مدیران استان تقاضا دارم مدیران خلاق را معرفی کنند تا مورد تشویق قرار دهیم.»
وی همچنین در رابطه با شبکه آموزشی دانشآموز(شاد)، نیز گفت: «پلتفرم شاد در نسخه جدید ارتقا یافته و در حال بارگذاری محتواهای تولید شده در آن هستیم. بارگذاری تمام محتواهای آموزشی تا ۱۶ شهریور انجام شده است. شاد یک دستاورد بزرگ برای نظام آموزشی کشور است که خوشبختانه استفاده از آن برای همه رایگان شد و عملاً برای خانواده و مدرسه هزینهبردار نیست، این حمایت استراتژیک دولت از شاد و آموزش در کشور است.»
شواهدی مبنی بر تاثیر بسته بودن مدارس در کاهش ابتلای دانشآموزان در دست نیست
وزیر آموزشوپرورش با اشاره به یکی از مادههای پروتکل ابلاغی وزارت بهداشت گفت: «در آخرین پروتکل ارسالی از سوی وزارت بهداشت و ستاد ملی کرونا تاکید شده است که شواهد کافی برای آنکه نشان دهد بسته ماندن مدارس توانسته باشد خطر ابتلا دانش آموزان را کاهش دهد در دست نیست، ولی از سویی دیگر آثار سو ناشی از وقفه آموزش بر سلامت، رفاه و آموزش دانش آموزان اثبات شده است. ازهمگسیخته شدن آموزش دانش آموزان تاثیر زیادی بر اقتصاد و عوامل اجتماعی دارد و نابرابریها را گسترش میدهد و حتی پیامدهای ناگوار بر عرصههای سلامت برجای میگذارد. همبستگی عمومی و ملی را نیز کاهش خواهد داد.»
وی با تاکید بر اینکه وزارت آموزشوپرورش در موضوع بازگشایی مدرسه موردحمایت بسیاری از دستگاهها قرارگرفته است، گفت: «یکی از معیارهای شایستگی نظام آموزشی این است که بتواند مدارس را بهخوبی بازگشایی کرده و آن را تا انتها بدون ایجاد مسئله و بحران پیش ببرد و این مستلزم دقت و مسئولیتپذیری همه مدیران و معلمان است.»