صفحه نخست چاپ
پایگاه خبری سلامت
اطمینان بخشی آموزش و پرورش برای حفظ سلامت دانش‌آموزان

بازگشایی مدارس الزاماً به معنی باز کردن درب مدرسه نیست

در حالی که هنوز کرونا می‌تازد و قربانی می‌گیرد و شهر به شهر و استان به استان زرد و قرمز می‌شوند چرا مدارس باید در 15 شهریورماه بازگشایی شوند. به گزارش خبرنگار سپید، رضوان حکیم‌زاده معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در ششمین نشست از سلسله نشست‌های گفتگوی هفته که با حضور روسای ۷۶۰ منطقه آموزشی کشور به این پرسش پاسخ داد و گفت: «با توجه به اینکه در سال گذشته دانش آموزان نتوانستند در تمام مدت در مدارس حضور داشته باشند، زمان برای آموزش در سال جدید بسیار بااهمیت‌تر شد. یکی از دلایل شروع مدارس از نیمه شهریور این است که معلمان زمان کافی برای شناخت دانش‌آموز و مرور دروس سال قبل را داشته باشند و با مرور بر آموخته‌های قبلی، آموزش دروس جدید را شروع کنند تا برای دانش آموزان در سال جدید مشکلی پیش نیاید. این امر مخصوصاً در دوره ابتدایی اهمیت بالایی دارد چون مفاهیم پایه آموزشی در کلاس‌های اول، دوم و سوم ابتدایی ارائه می‌شود و کیفیت یادگیری دانش آموزان از این لحاظ دارای اهمیت است.»

حکیم‌زاده افزود: «نمی‌دانیم تا چه زمانی شرایط به حالت عادی بازخواهد گشت، با شروع مدارس جریان یادگیری شروع می‌شود. در شرایط شیوع بیماری کرونا استمرار آموزش در تمام کشورهای دنیا یکی از رویکردهای اصلی برای حفظ روحیه و بازگشت به شرایط عادی زندگی است. ما نمی‌توانیم زندگی را به دلیل بی‌خبری از شرایط آتی تعطیل کرده و امید را از دست بدهیم.»

معاون وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: «بازگشایی مجدد مدارس نشانگر شروع با اطمینان جریان جدید زندگی است هرسال با آغاز ماه مهر و بازگشایی مدارس این پیام به جامعه داده می‌شود که زندگی در جریان است. شرایط امسال و شیوع بیماری کرونا شروع سال را از سال‌های گذشته متفاوت کرده است و این تفاوت به‌ویژه در دوره ابتدایی از اهمیت خاصی برخوردار است.»

وی با بیان اینکه وقتی به بازگشایی مدارس می‌پردازیم الزاماً منظورمان باز کردن درب مدرسه نیست بلکه منظور شروع مجدد فرایند آموزش است که در استان‌ها، مناطق و مدارس شروع شود و حضور دانش آموزان در فرایند یاددهی و یادگیری و آموزش به آن‌ها به جامعه یادآوری کند که آموزش‌وپرورش به‌عنوان یک دستگاه کل به آموزش اهمیت داده و در هر شرایطی اجازه ایجاد وقفه در آموزش را نخواهد داد.»

حکیم زاده ادامه داد: کرونا یک فرصت طلایی در اختیار معلمان، دانش آموزان و بسیاری از مردم در جامعه قرارداد تا با فناوری آشنا شوند. همچنین باعث شد تا آموزش‌وپرورش با فناوری آشتی کند و ما امروز شاهد آن هستیم که معلمان و آموزگاران به‌صورت خودجوش محتواهایی را تولید و آن را از طریق شبکه آموزشی شاد در اختیار دیگران قرار می‌دهند. این موضوع ازآن‌ جهت که می‌تواند به غنی‌تر شدن فرایند یادگیری کمک کند برای ما بسیار حائز اهمیت خواهد بود.»

معاون آموزش ابتدایی با تاکید بر اینکه هیچ نوع آموزشی جایگزین آموزش حضوری نخواهد شد، گفت: «ما ناگزیر از ارائه آموزش مجازی در مناطق قرمز رنگ هستیم. در دستورالعمل بازگشایی مدارس که به استان‌ها ارسال ‌شده است، معلمان و مدیران و کادر مدرسه مسئولیت اصلی نظارت بر فرایند آموزش را دارند.»

وی با اشاره به اینکه بارها وزیر آموزش‌وپرورش بر رسالت این دستگاه و مسئولیت آن در قبال آموزش به تمام افراد لازم التعلیم تاکید کرده است، تصریح کرد: «یکی از وظایف مهم مدیران مدارس ایجاد شرایط نظارتی کامل بر روند ارائه آموزش است و باید با استفاده از بسترهای متفاوت، بسته‌های آموزشی و راهبران آموزشی به تمام افراد واجدالشرایط آموزش‌های لازم را بدهیم.»

معاون آموزش ابتدایی در خصوص توانمندسازی معلمان در فضای مجازی گفت: «در حال حاضر از شبکه شاد و شبکه آموزش، برنامه‌هایی در دسترس معلمان قرار داده ‌شده است که از طریق آن‌ها نحوه آموزش، کلاس‌داری و دریافت بازخورد و به معلمان آموزش داده خواهد شد و آن‌ها را برای تدریس در فضای مجازی توانمند خواهد کرد.»

حکیم زاده در رابطه با ثبت‌نام دانش آموزان به ویژه کلاس اولی‌ها و نوآموزان در مدارس گفت: «در خصوص کلاس اولی‌ها و موضوع انسداد بی‌سوادی جلسات متعددی برگزار شده است که طی آن مقرر شد مشخصات تمام این افراد از طرف ثبت‌احوال در اختیار آموزش‌وپرورش قرار گیرد تا بتوانیم با تطبیق آن با افراد ثبت‌نام شده، دانش آموزان ثبت‌نام نشده را تشخیص داده و مسئله را پیگیری و رفع کنیم.»

مدیران مناطق آموزش و پرورش به خانواده‌ها اطمینان دهند

وی گفت: «مدیران مناطق باید به خانواده‌ها اطمینان دهند که سلامتی دانش‌آموزان برای ما بسیار مهم است و با ایجاد طیب خاطر در آن‌ها، از آنان در نظارت بر سیستم ثبت‌نام و فرایند آموزش کمک بگیرند. شورای مدرسه نقش راهبری را بر عهده خواهد داشت و لازم است با همکاری خانواده‌ها در خصوص حضور یا عدم حضور دانش آموزان در مناطق زرد تصمیم‌گیری کند. دانش آموزان باید همه بتوانند از طریق تلویزیون، شبکه آموزش شاد، بسته‌های آموزشی و راهبران این سال را به‌خوبی و با موفقیت پشت سر بگذارند.»

از سوی دیگر حکیم زاده با روز گذشته با حضور در یک برنامه زنده سعی کرد خانواده‌ها را در رابطه با حفظ سلامت فرزندانشان مطمئن کند. وی در این رابطه اظهارکرد: « طبق اعلام آموزش و پرورش در سال تحصیلی جدید مدارس از ۱۵ شهریورماه به صورت رسمی آغاز می‌شود. از آنجا که هنوز هم کشور درگیر بیماری کرونا است و ما نمی‌توانیم روند آموزش را متوقف کنیم در سال جدید، سه سناریو برای برگزاری کلاس و ادامه روند آموزش نوشته شده است و کلاس‌ها به صورت مجازی در مناطق قرمز و نیمه حضوری در مناطق زرد و حضوری در مناطق سفید برگزار خواهد شد.»

وی همدلی و همکاری خانواده‌ها با مدرسه را در دوران کرونا بیش از قبل دانست و گفت: «خوشبختانه در این مسیر سخت، خانواده‌ها پابه‌پای معلمان پیش رفته و در امر آموزش به ما کمک کردند و این امر مخصوصا در دوران ابتدایی به خوبی قابل مشاهده بود. مسلما برای یک دانش آموز کلاس اولی که تازه وارد مدرسه شده است اگر حمایت‌های خانواده نباشد یادگیری موثر اتفاق نخواهد افتاد.»

معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: «حضور خانواده‌ها در دوران کرونا در کنار مدرسه، یادآور نقش راهبردی خانواده در امر آموزش بود که به این مساله در سندتحول بنیادین به طور مکرر اشاره شده بود ولی متاسفانه در دوران قبل از کرونا این همکاری اتفاق نیفتاده بود و ما امیدواریم بتوانیم از این پس هم حمایت خانواده‌ها را مخصوصا در دوران ابتدایی داشته باشیم.»

حکیم زاده تاکید کرد: «خانواده‌ها نگران سلامتی فرزندانشان نباشند، اگر قرار شود در مناطقی کلاس‌ها را به صورت حضوری برگزار کنیم به خانواده اطمینان می‌دهیم که این کار با رعایت کامل پروتکل بهداشتی ابلاغ شده از سوی وزارت بهداشت و ستاد ملی کرونا انجام گرفته است و به آنها اعلام می‌کنم هرچند آموزش و پرورش متولی آموزش فرزندان این کشور است ولی سلامت فرزندان در این شرایط برای ما در اولویت قرار دارد.»

همزمان با این سخنان، محسن حاجی میرازایی وزیر آموزش و پرورش اطمینان داد که تمامی پروتکل‌های بهداشتی را بازگشایی مدارس اجرا می‌کند. وی که در جمع معاونان، دبیران کل و دبیران شوراهای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان‌ها سخن می‌گفت: « به همان میزانی که آموزش برای ما اهمیت دارد، سلامت دانش آموزان هم مهم است و تلاش داریم تمام پروتکل‌های بهداشتی را برای بازگشایی مدارس در ۱۵ شهریور اجرا کنیم.»

وزیر آموزش و پرورش افزود: «باید نسل خود را در برابر مخاطرات ایمن کنیم، براساس اعلام سازمان جهانی بهداشت تا ۲ سال آینده با پدیده کرونا سرو کار داریم و نمی‌شود همه خانه‌نشین شویم و منتظر شویم این دو سال به سر برود، زندگی باید جریان داشته باشد. باید همه یاد بگیرند که چطور می‌توانند در عین حالی که مراقب خود و فرزندشان باشند، آسیب نبینند، نه سلامتی آنها و نه آموزششان آسیب ببیند.»

حاجی میرزایی با بیان اینکه به دلیل وجود شرایط کرونا، در حال حاضر آموزش در خانواده‌ها شکل گرفته است، گفت: «امروزه خانواده‌ها خود را در کنار متولیان مدارس می‌بینند و پیوند بین خانواده و مدارس ایجاد شده است، خانواده‌ها دیگر می‌دانند که برای توانمندسازی فرزندانشان باید در کنار مربیان و معلمان مدارس باشند.»

وزارت بهداشت در کنار آموزش و پرورش است

در عین حال روز یکشنبه دوم شهریورماه سعید نمکی در دیدار با محسن حاجی میرزایی که درمحل وزارت بهداشت برگزار شد، وزیر بهداشت با ابراز رضایت از عملکرد وزارت آموزش و پرورش همزمان با شیوع کرونا در کشور گفت: « در رعایت پروتکل‌ها، بایدها و نبایدهایی که باید اجرا می‌شد، وزیر آموزش و پرورش، همواره پیشگام بود و بارها گفت که همه فضاها، معلمان و ظرفیت‌های این وزارتخانه در خدمت مدیریت کرونا است.»

نمکی تاکید کرد: «زحمتی که همکاران ما در وزارت آموزش و پرورش برای ایجاد و تقویت زیرساخت فضای مجازی برای آموزش به دانش آموزان کشیدند، قوت قلب زیادی به ما داد که هم می‌توانیم از اینکه دانش‌آموزان از تحصیل دور می‌مانند، نهراسیم و هم اینکه نگران نباشیم که دچار مشکلات ناشی از بیماری می‌شوند. روزهای اول اگر می‌گفتند که کودکان کمتر به این ویروس مبتلا می‌شوند اما امروز شواهد محکمی داریم که با تغییر رفتار ویروس، کودکان را هم ممکن است گرفتار کند.»

وی تصریح کرد: «ممکن است پاییز سختی در پیش داشته باشیم که شاید شاهد همزمانی کرونا و آنفلوآنزا باشیم، وجود زیرساخت قوی استفاده از فضای مجازی برای آموزش، به ما خیلی جسارت و قدرت تصمیم گیری می‌دهد که هم آموزش و پرورش را دایر نگه داریم و هم برای پیشگیری از بیماری تلاش کنیم.»

وزیر بهداشت یادآور شد: «امروز مشخص شده است کودکان و نوجوانانی که دچار کووید19 می شوند و عامل خطری مانند چاقی دارند حداقل تا 10 برابر خطر مرگ و میر بالاتری دارند. اگر این مورد را با برنامه ای مدون و منظم پیش ببریم قطعا به کاهش آسیب های ناشی از کووید19 در گروه دانش آموزان، کمک کرده‌ایم.»

نمکی تصریح کرد: «قطعا در مورد بازگشایی مدارس در کنار وزارت آموزش و پرورش هستیم و ممکن است خانواده‌ها اضطراب داشته باشند. یقینا تک تک دانش آموزان، فرزندان و نوه‌های ما هستند و قطعا تلاش می کنیم تا هیچ کدام از آنها دچار مشکلات خاص نشوند اما سازمان جهانی بهداشت اخیرا اشاره کرده که کشورها، افزایش بزهکاری‌های اجتماعی و مشکلات ناشی از عدم زیستن دانش آموزان در مدرسه در کنار همدیگر، انزوا و مشکلات زندگی مدرن، عدم تحرک کافی و بهداشت روان را باید در دوران کرونا مدیریت کنند.»

وی افزود: «اگر بتوانیم با آمیزه‌ای از آموزش‌های مجازی و حضوری و اطمینان بخشی به خانواده‌ها برای اینکه فرزندانشان در معرض آسیب نیستند، کار را دنبال کنیم اختلالی در سیستم آموزشی پیش نمی‌آید همانگونه که در کنکور اثبات کردیم بهترین و سالم ترین لحظاتی که داوطلبان گذرانده اند، لحظاتی بود که آنها در جلسه کنکور حضور داشتند اما اگر تغییراتی حاصل شد با وزارت آموزش و پرورش بررسی خواهیم کرد.»