موضوع کرونا از بحث درمانی به مسئله اجتماعی تبدیل شود
به گزارش سپید آنلاین، علیرضا زالی در دیدار با رییس و دبیر شورای عالی سیاستگذاری کرسی ارتباطات علم و فناوری یونسکو با اشاره به لزوم حرکت دانشگاهها به سمت دانشگاههای نسل سوم، پرداختن به دورههای بین رشتهای و رشتههای بین بخشی در این مسیر را بسیار ارزنده خواند و گفت: «در تعاریف پایه تکنولوژیک، دانشگاههایی که به علوم بهداشتی و سلامت میپردازند، باید سهم مطلوبی را در حوزه علوم انسانی بازتعریف کنند.»
زالی با اعلام آمادگی برای گسترش همکاری با این گروه، نسبت به ایجاد بستری مناسب برای راه اندازی رشته ارتباطات سلامت ابراز امیدواری کرد.
وی تصریح کرد: «جدایی دانشگاههای علوم پزشکی از دانشگاههای فنی و پایه به کمرنگ شدن وجوه علوم انسانی در دانشگاه دامن زد و اکنون به عنوان یک نقطه آسیب شناسانه به آن توجه داریم.»
زالی، اظهار کرد: «این موضوع نقطه عطفی شد تا وظایف، راهبردها، برنامهریزیها و آینده نگاریهای دانشگاه علوم پزشکی تغییر کند، اما در حال حاضر از کرونا به عنوان یک فرصت برای تلفیق دانشگاهها استفاده میکنیم. چرا که کرونا دانشگاهها را به هم نزدیک تر کرده و زمینه همکاریهای مشترک را افزایش داده است.»
وی با اشاره به اینکه در اپیدمی کووید-۱۹ نیاز به تحلیلهای بسیار پیچیدهای وجود دارد، ادامه داد: «از روزهای اول نگران بودم با نگاههای ساده انگارانه به کرونا مواجه شویم. به مرور زمان، هنگامی که ابعاد اقتصادی و اجتماعی این بحران بیشتر جلوه کرد، این نگرانی به واقعیت تبدیل شد.»
رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تصریح کرد: «اگر بتوانیم موضوع کرونا را از یک بحث درمانی به یک مسئله اجتماعی تبدیل کنیم و این نگرانی را به همه آحاد شهروندی بسط دهیم، بسیاری از مسائل نظام سلامت حل میشود و تاب آوری اقتصادی و اجتماعی مردم هم تحتالشعاع این موضوع قرار خواهد گرفت.»
زالی با بیان اینکه تاکنون کار پژوهشی در زمینه تغییرات خلقی به صورت مستند انجام نشده است، گفت: «طبق مطالعات و نظرسنجیهای صورت گرفته، در برخی از رفتارهای مردم در جریان اپیدمی کرونا هیجان و تنش مشاهده میشود، این موضوع باید با یک مدیریت هوشمندانه هدایت شود و نیاز به انجام یک پروژه پژوهشی در این زمینه احساس میشود.»
وی با اشاره به لزوم گسترش همکاری های پژوهشی دانشگاه با دانشگاه علامه طباطبایی، عنوان کرد: «باید چند موضوع بین بخشی را به عنوان کار پژوهشی مشخص و آغاز کنیم.»
زالی در خصوص افزایش همکاریهای آموزشی دانشگاه با دانشگاه علامه طباطبایی در قالب رشته ارتباطات سلامت، افزود: «برای تحقق این امر به ویژه در بحث رسانهها نیازمند تربیت افرادی هستیم که نگاه به یک موضوع خاص بین رشتهای نداشته باشند. در واقع مفهوم کلی ارتباطات با هر ابعاد آن باید در نظر گرفته شود.»
اعلام آمادگی دانشگاه علامه طباطبایی برای گسترش همکاریهای آموزشی و پژوهشی با دانشگاه
هادی خانیکی رییس شورای عالی سیاستگذاری کرسی ارتباطات علم و فناوری یونسکو با اشاره به اینکه بحران کرونا به تصور زمینهای ما برای همکاری با دانشگاه دامن زد، گفت: «این حجم از کار خیری که با ماهیتی متفاوت به بهانه مقابله با این همهگیری انجام شد، یکی از تغییراتی است که زمینه را برای رشد روندهای همبستگی ساز فراهم کرد.»
وی ادامه داد: «در حال حاضر با پزشکانی رو به رو هستیم که در برخی مواقع ایدهای برای اطلاع رسانی ندارند. باید اقدامات استراتژیکی در زمینه ارتباطات سلامت صورت گیرد. در همین راستا پاییز سال جاری دهمین نشست روان و رسانه برگزار میشود.»
مدیر گروه مطالعات ارتباطی دانشگاه علامه طباطبایی از آمادگی طراحی دوره کارشناسی ارشد ارتباطات و سلامت با همکاری دانشگاه خبر داد و گفت: «ترجیح بر طراحی دورهها در مقطع کارشناسی ارشد است و مقطع دکترا با نگاه دقیقتر و متمرکز بر حوزهای خاص باید طراحی و راه اندازی شود.»
وی ادامه داد: «با ارائه مباحث جامعه شناسی، اقتصاد و ارتباط سلامت در این دورهها، راههای اطلاع یابی درست کوتاه میشود، توان ارتباطی مردم بالا میرود و ماهیت ارتباطات را بیشتر درک میکنند.»
خانیکی از آمادگی گروه مطالعات ارتباطی دانشگاه علامه طباطبایی برای برگزاری وبینار، سمینار و نشستهای مشترک پژوهشی با دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی خبر داد و گفت: «سامان دادن اقدامات نهادی از اولویتهای این همکاری محسوب میشود.»
چالش نحوه اطلاع رسانی در کرونا باز هم خود را نشان داد
علی ماهر مشاور رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در امور سرمایهگذاری و مشارکتهای اقتصادی در این دیدار یکی از بزرگترین مشکلات ارگانها به ویژه ستاد مقابله با بیماری کرونا در کلانشهر تهران را نحوه اطلاع رسانی و انتقال اطلاعات به مردم دانست و گفت: «این معضل در بحران کرونا باز هم خود را نشان داد و نیاز به ارزیابی و برنامهریزی دقیقتر احساس شد.»
وی ادامه داد: «باید افرادی را پیدا کنیم که در بحرانها بدون اینکه به جامعه استرس وارد کنند، اطلاع رسانی و آموزش درستی داشته باشند و بتوانند به نوعی استرس زدایی کنند.»
لزوم وجود توانایی ذهنی سلامت محور در حوزه ارتباطات
حائری عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، اهمیت توانایی ذهنی سلامت محور در حوزه ارتباطات را بسیار پررنگ خواند و بیان کرد: «در این زمینه افرادی که دید پزشکی عمیقی دارند همچون پرستاران، ماماها، دندانپزشکان، داروسازان و متخصصان امور بهداشتی، از لحاظ مهندسی ذهنی در ارتباطات موفقتر خواهند بود و جایگاهشان را بهتر پیدا میکنند.»
اهمیت طراحی دورههای آموزشی میان رشتهای
زرین زردار، عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی و دبیر شورای عالی سیاستگذاری کرسی ارتباطات علم و فناوری یونسکو با اشاره به اهمیت طراحی دورههای میان رشتهای، گفت: «درسهایی باید طراحی شود که برآیند ۲ حوزه ارتباطات و سلامت باشند و فارغالتحصیلان آن باید بتوانند مسائل حوزه سلامت را از راههای ارتباطی حل کند.»
وی ادامه داد: «تصمیم گرفتیم در حوزههای کوچکتر آزمون و خطاهایی صورت دهیم. به همین منظور دورههای کوتاه مدت رسانه برای رزیدنتهای رشتههای پزشکی برگزار شد.»
زردار در پایان پیشنهاد همکاری مشترک با دانشگاه را در زمینه طراحی واحد آموزش آنلاین با موضوع کرونا و ایجاد بستر مناسب برای تعریف پروپوزال هایی با دو موضوع ارتباط و رسانه توسط دانشجویان ارائه داد.»
رشد قارچ گونه منابع اطلاعاتی یکی از دغدغه های دانشگاه در بحران کروناست
مژگان کریمی مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با اشاره به زمینههای همکاری دانشگاه با دانشگاه علامه طباطبایی، عنوان کرد: «راه اندازی پویشهای مشترک در زمینه ارتقای سواد سلامتی و سواد رسانهای، ایجاد رشته ارتباط سلامت با گرایشهای مختلف در دو مقطع کارشناسی ارشد و دکترا، انعقاد تفاهمنامه به منظور بسط پژوهشهای حوزه علوم انسانی و سلامت و تعریف و فرصتهای پژوهشی با نگاه به تجربه مدیریت بیماری کرونا از ابعاد این همکاری خواهد بود.»
وی ادامه داد: «یکی از دغدغههای دانشگاه در بحران کرونا رشد قارچ گونه اطلاعات و تولید محتوا توسط افراد متخصص و غیر متخصص است. در این زمینه بسیاری از حوزههای تخصصی نتوانستند به درستی تولید محتوا کنند؛ اما از طرفی بسیاری از افراد غیرمتخصص مطالب نادرستی تولید میکردند و این موضوع ضرورت ارتقای سواد سلامت جامعه را بیش از پیش پررنگ کرده است.»
کریمی ادامه داد: «اشتراک سواد سلامت و سواد رسانهای، لازم و ملزوم یکدیگر است، به ویژه در بحران کرونا که مصرف رسانهای در بین اقشار افزایش یافت. همچنین در این زمینه نیاز به استفاده از روشهای تزریقی و ۲ مرحلهای در آموزش عموم مردم همچون بازیگونه سازی بیشتر احساس شد.»
مدیر روابط عمومی دانشگاه در پایان با اشاره به اینکه کرونا نحوه ارتباطات را دستخوش تغییر کرده است، گفت: «ابتدا باید سطح استفاده مردم از پلتفرمهای اطلاع رسانی و چالشها و فرصتها در این زمینه را بسنجیم؛ چرا که در جریان این اپیدمی سطح ارتباطات بین فردی و استفاده از پلتفرمهای ارتباطی تغییر کرده است.»
به گزارش دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی وی در پایان بر لزوم گسترش همکاریهای آموزشی و پژوهشی دانشگاه علامه طباطبایی با دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تاکید کرد و این فرصت را برای افزایش همکاریهای بین بخشی با هدف ارتقای سواد سلامت ارزشمند خواند.