مالزی هدف احتمالی داعش/ دولت برای مقابله با تروریسم ناتوان است
21 January 2016 ساعت: 11:1



افزایش شمار افراط گرایان مالزی و ناتوانی دولت در مقابله با این پدیده، در کنار شرایط اقتصادی مردم ، مالزی را مستعد انجام حملات تروریستی کرده است.
به گزارش ایرنا، تارنمای 'مالیزیا کرونیکل' روز پنجشنبه با اعلام این مطلب، نوشت: با وقوع حملات تروریستی در جاکارتا پایتخت اندونزی اکنون گروه تروریستی داعش ردپای آشکاری از خود در منطقه جنوب شرقی آسیا بر جای گذاشته است.
'نور جزلان' معاون وزیر کشور مالزی ساعاتی پس از وقوع انفجارهای تروریستی جاکارتا اعلام کرد: مالزی برای مقابله با حملات تروریستی آمادگی ندارد.
در این گزارش آمده است: عاملان انفجارهای جاکارتا از اواسط سال 2015 قصد داشتند با راه اندازی فروشگاهی در این منطقه، عضوگیری را از طریق شبکه های اجتماعی افزایش دهند.
نتایج مطالعات اخیر نشان می دهد که هدف این گونه فعالیت ها، جوانان، افراد تحصیلکرده و مردان اندونزیایی و مالزیایی که به زبان مشترک سخن می گویند بوده است، تا از این طریق بتوانند از آنها برای اهداف خود استفاده کنند.
بر اساس نتایج این مطالعات، 'کتیبه نوسانتارا' (گروه مالایی زبانان داعش) درصدد است با اعلام رهبری داعش در این منطقه، جنوب شرق آسیا را به منطقه جنگی تبدیل کند.
عاملان انفجارهای جاکارتا خود را از اعضای 'کتیبه نوسانتارا' می دانند و برخی دیگر نیز تروریست هایی بودند که گفته می شود از طریق شبکه های اجتماعی از قبیل 'تلگرام' با همتایان خود در سوریه و عراق در ارتباط بوده اند.
'مالیزیا کرونیکل' نوشت: در روندی مشابه، شمار مالزیایی که حامی افراط گرایی هستند و تمایل دارند در این راه کشته شوند رو به افزایش است. پیوستن 'محمد لطفی' از اعضای سابق حزب اسلامی مالزی (پاس) که سال 2014 با پذیرش دیدگاههای افراطی به سوریه رفت و در جنگ به هلاکت رسید ، نمونه ای از افزایش تندروهای مالزی است.
نتایج تعجب آور تحقیق یک رسانه خارجی (نیویورک تایمز) در ایالت کداح که زادگاه 'محمد لطفی' است، نشان می دهد که بسیاری از نوجوانان این منطقه تمایل دارند راه وی را دنبال کنند.
در این گزارش آمده است که حتی در حال حاضر یک مدرسه به یادبود 'محمد لطفی' در این ایالت مالزی در حال ساخت است.
به نوشته 'مالیزیا کرونیکل'، برغم تلاش ها برای معرفی مالزی به عنوان یک کشور میانه رو، شمار افراط گرایان این کشور نیز به طرز قابل توجهی در حال افزایش است.
'شرایط اقتصادی نامناسب و افزایش بیکاران ممکن است برخی را متمایل به افراط گرایی کند تا با قربانی کردن خود به زندگی پس از مرگ که به آنها وعده داده می شود، دست یابند.'
برخی منابع اعلام کرده اند که دستکم 50 هزار مالزیایی حامی گروه تروریستی داعش هستند و وجود این افراد می تواند منشا تهدید جدی برای این کشور جنوب شرق آسیا باشد.
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد