رییس پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران:
رییس پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: «نظام آموزش عالی باید سیاستهای روشنی برای تحولات آموزش پزشکی با تاثر از همه گیری کووید-۱۹، اتخاذ کند چرا که افت کیفی آموزش پزشکی تاثیراتی نه تنها در داخل کشور بلکه تاثیرات فرامرزی و جهانی در پی خواهد داشت.»
نظام آموزش عالی سیاستهای روشنی برای تحولات آموزش پزشکی اتخاذ کند
11 September 2020 ساعت: 10:9
11 September 2020 ساعت: 10:9
رییس پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: «نظام آموزش عالی باید سیاستهای روشنی برای تحولات آموزش پزشکی با تاثر از همه گیری کووید-۱۹، اتخاذ کند چرا که افت کیفی آموزش پزشکی تاثیراتی نه تنها در داخل کشور بلکه تاثیرات فرامرزی و جهانی در پی خواهد داشت.»
به گزارش سپید، باقر لاریجانی در وبینار آموزش پزشکی در دوران پساکووید گفت: «برگزاری وبینارهای بینالمللی منشاء حرکتی جدید در مسیر بینالمللیسازی آموزش است.»
وی با بیان این که با گذشت حدود ۸ ماه از آغاز همه گیری کووید-۱۹ نظامهای سلامت در دنیا درگیر این همه گیری هستند و هر روز یافتههای علمی جدید در مورد این همه گیری آشکار میشود، گفت: «این پاندمی نه تنها یک چالش جدی برای نظامهای سلامت در جهان است بلکه روی نظامهای آموزشی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی نیز تاثیر به سزایی داشته است به طوری که طبق گزارش یونیسف، آموزش حدود ۸۰ درصد از دانشآموزان جهان تحت تاثیر این همهگیری قرار گرفته است وبخش زیادی از دانشگاهها در اروپا و آمریکا فعالیتهای حضوری خود را تا سال ۲۰۲۱ به حالت تعلیق درآوردهاند.»
رئیس گروه آموزش فرهنگستان علوم پزشکی کشور افزود: «از نظر بار اقتصادی نیز گزارشهای بین المللی نشان داده که کرونا به اقتصاد کشورها خصوصا کشورهایی که اقتصاد شکننده دارند آسیبهای جدی وارد کرده است.»
وی اظهار کرد: «در حوزه آموزش نیز کرونا تاثیرات شگفت انگیزی بر اقتصاد آموزش عالی، فعالیتهای بینالمللی دانشگاهها و روند مهاجرت تحصیلی برای دانشجویان بین المللی داشته بطوریکه کشورهایی که موقعیت مطلوبتری در کنترل پادمی داشتهاند انتخاب اول برای مهاجرت تحصیلی میباشند.»
لاریجانی ادامه داد: «در برخی کشورهای غربی با توجه به وضع محدودیتهای صدور ویزا برای دانشجویان بین المللی و محدودیت تردد برای دانشجویان بومی تمرکز بیشتری بر آموزش آنلاین و ادغام برنامههای تحصیلی قرار گرفته است.»
عضو فرهنگستان علوم پزشکی کشور با بیان اینکه آموزش پزشکی یکی از مهمترین حوزههای آموزش عالی است تصریح کرد: «با توجه به اینکه آموزشهای در عرصه و عملی در رشتههای پزشکی نقش بسیار پررنگی دارند، آسیبپذیری این حوزه نیز در دوران کرونا بیش از حوزههای دیگر آموزش است.»
رئیس پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب گفت: «برنامه تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی که برای حدود ۶ سال محور فعالیتهای آموزش در کشور بود نگاه بلندمدتتر و قالب منطقی و تجربه شدهای را برای سیاستگذاری در حوزه آموزش به متولیان امر معرفی کرده است و به نظر میرسد که تجربه آموخته شده در اجرای این سیاستها امروزه نیز به کار بیاید و با توجه به الزامات القا شده به واسطه کرونا بتوان نسخه به روز شدهای از این سیاستها را در اختیار گرفت.»
لاریجانی افزود: «مهمترین رکن در تدوین این سیاستها، آینده نگری و تعیین آینده مطلوب در جهان پس از کووید و تبیین سیاستهای تحولی مبتنی بر آینده است و مرکز آینده پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی کرمان تجربیات ارزشمندی در این زمینه دارد و در تدوین و اجرای برنامههای تحول نیز کمک شایانی به اجرای این سیاستها داشته است.»
در این وبینار همچنین رضا ملک پور افشار، معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی کرمان، به شرح فرصتها و چالشهای آموزش علوم پزشکی در دوران کرونا و تجربیات دانشگاه علوم پزشکی کرمان در این زمینه و رضا دهنویه، رئیس مرکز تحقیقات آینده نگری و نوآوری سلامت دانشگاه علوم پزشکی کرمان، به بیان اهمیت تقویت نگاه به آینده در برنامههای حوزه آموزش علوم پزشکی پرداختند.ایرنا
وی با بیان این که با گذشت حدود ۸ ماه از آغاز همه گیری کووید-۱۹ نظامهای سلامت در دنیا درگیر این همه گیری هستند و هر روز یافتههای علمی جدید در مورد این همه گیری آشکار میشود، گفت: «این پاندمی نه تنها یک چالش جدی برای نظامهای سلامت در جهان است بلکه روی نظامهای آموزشی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی نیز تاثیر به سزایی داشته است به طوری که طبق گزارش یونیسف، آموزش حدود ۸۰ درصد از دانشآموزان جهان تحت تاثیر این همهگیری قرار گرفته است وبخش زیادی از دانشگاهها در اروپا و آمریکا فعالیتهای حضوری خود را تا سال ۲۰۲۱ به حالت تعلیق درآوردهاند.»
رئیس گروه آموزش فرهنگستان علوم پزشکی کشور افزود: «از نظر بار اقتصادی نیز گزارشهای بین المللی نشان داده که کرونا به اقتصاد کشورها خصوصا کشورهایی که اقتصاد شکننده دارند آسیبهای جدی وارد کرده است.»
وی اظهار کرد: «در حوزه آموزش نیز کرونا تاثیرات شگفت انگیزی بر اقتصاد آموزش عالی، فعالیتهای بینالمللی دانشگاهها و روند مهاجرت تحصیلی برای دانشجویان بین المللی داشته بطوریکه کشورهایی که موقعیت مطلوبتری در کنترل پادمی داشتهاند انتخاب اول برای مهاجرت تحصیلی میباشند.»
لاریجانی ادامه داد: «در برخی کشورهای غربی با توجه به وضع محدودیتهای صدور ویزا برای دانشجویان بین المللی و محدودیت تردد برای دانشجویان بومی تمرکز بیشتری بر آموزش آنلاین و ادغام برنامههای تحصیلی قرار گرفته است.»
عضو فرهنگستان علوم پزشکی کشور با بیان اینکه آموزش پزشکی یکی از مهمترین حوزههای آموزش عالی است تصریح کرد: «با توجه به اینکه آموزشهای در عرصه و عملی در رشتههای پزشکی نقش بسیار پررنگی دارند، آسیبپذیری این حوزه نیز در دوران کرونا بیش از حوزههای دیگر آموزش است.»
رئیس پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب گفت: «برنامه تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی که برای حدود ۶ سال محور فعالیتهای آموزش در کشور بود نگاه بلندمدتتر و قالب منطقی و تجربه شدهای را برای سیاستگذاری در حوزه آموزش به متولیان امر معرفی کرده است و به نظر میرسد که تجربه آموخته شده در اجرای این سیاستها امروزه نیز به کار بیاید و با توجه به الزامات القا شده به واسطه کرونا بتوان نسخه به روز شدهای از این سیاستها را در اختیار گرفت.»
لاریجانی افزود: «مهمترین رکن در تدوین این سیاستها، آینده نگری و تعیین آینده مطلوب در جهان پس از کووید و تبیین سیاستهای تحولی مبتنی بر آینده است و مرکز آینده پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی کرمان تجربیات ارزشمندی در این زمینه دارد و در تدوین و اجرای برنامههای تحول نیز کمک شایانی به اجرای این سیاستها داشته است.»
در این وبینار همچنین رضا ملک پور افشار، معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی کرمان، به شرح فرصتها و چالشهای آموزش علوم پزشکی در دوران کرونا و تجربیات دانشگاه علوم پزشکی کرمان در این زمینه و رضا دهنویه، رئیس مرکز تحقیقات آینده نگری و نوآوری سلامت دانشگاه علوم پزشکی کرمان، به بیان اهمیت تقویت نگاه به آینده در برنامههای حوزه آموزش علوم پزشکی پرداختند.ایرنا
برچسب ها
دیدگاه کاربران
ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد