صرفه‌جویی یک میلیارد دلاری با اجرای طرح دارویار
11 September 2024 ساعت: 11:9



معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان غذا و دارو گفت: از زمان اجرای طرح دارویار تا کنون، سالانه ۵۰۰ میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی اتفاق افتاده است.
به گزارش سپیدآنلاین، فرشته میرزازاده، در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به این‌که تا پیش‌ازاین سالانه ۴ تا ۴.۵ میلیارد دلار برای تأمین کالاهای سلامت‌محور صرف می‌شد، گفت: «با اجرای طرح دارویار، اولویت بیش‌تری به تأمین مواد اولیه داده شد. به‌علاوه قاچاق داروهای ایرانی به کشورهای همسایه نیز کاهش چشمگیری داشت. در نتیجه نزدیک به ۵۰۰ میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی در هر سال ایجاد شد.»

وی با اشاره به اینکه یکی از نتایج مهم این طرح پرداخت مستقیم مالیات دارو به مردم است، خاطرنشان کرد: «دولت وقتی برای کالاهای اساسی یارانه در نظر می‌گیرد، امکان پیگیری تحقق این یارانه و رسیدن به دست مردم را ندارد اما در حوزه دارو به طور کامل مشخص است که چه کسی و به چه مقدار از یارانه‌های دارویی استفاده کرده است.»

معاون سازمان غذا و دارو به تأثیر طرح دارویار در کاهش قاچاق معکوس دارهای ایرانی به کشورهای همسایه نیز پرداخت و گفت: «به‌واسطه‌ اختلاف قیمت داروهای ایرانی با موارد مشابه در خارج از کشور، حدود ۵ تا ۱۰ درصد داروی کشور از زنجیره خارج و در کشورهای دیگر به فروش می‌رسید. با اجرای طرح دارویار این میزان به کمتر از یک درصد رسیده است.»

وی با اشاره به برخی مشکلات پیش‌آمده در تأمین منابع موردنیاز این طرح، ابراز امیدواری کرد: «با تأمین منابع داخلی طرح دارویار، بخش زیادی از تعهدات دولت به بخش‌های خصوصی و تولیدکنندگان نیز پرداخت خواهد شد.»
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد