مدیرکل تجهیزات و ملزومات پزشکی سازمان غذا و دارو:
برخی تجهیزات و ملزومات پزشکی تا ۴۰ درصد کاهش قیمت داشته‌اند
22 February 2023 ساعت: 11:2



مدیرکل تجهیزات و ملزومات پزشکی سازمان غذا و دارو گفت: با باز مهندسی که صورت گرفته است برخی اقلام تجهیزات و ملزومات پزشکی تا ۴۰ درصد هم کاهش قیمت داشته است.
به گزارش سپیدآنلاین، روح‌الله مزینانی در گفت‌وگو با ایلنا در پاسخ به این سوال که آیا با حذف ارز دولتی در بخش تجهیزات و ملزومات پزشکی با مشکل مواجه خواهیم شد؟ گفت: ما ارز دولتی نداریم و ارزی که به تجهیزات پزشکی تعلق می‌گیرد ارز نیمایی است، اما پرداخت یارانه در ابتدای زنجیره و در پایان زنجیره وجود دارد، اما برای آن چیزی که اداره کل شرکت‌های تجهیزات پزشکی به همراه تجهیزاتی که مراکز درمانی می‌خواهند از طریق هیات‌امنای ارزی تامین شود به حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان نیاز است.

وی در پاسخ به این سوال که برای سال آینده با توجه به میزان بودجه با مشکل مواجه خواهید شد؟ ادامه داد: این بودجه باید اصلاح شود و هنوز قطعی نشده است و ما هم درخواست اصلاح بودجه را داده‌ایم و امیدواریم اصلاح شود و بودجه تجهیزات پزشکی نیز در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ در نظر گرفته شود. در حال حاضر فعلا یارانه در ابتدای زنجیره پرداخت می‌شود.

مدیرکل تجهیزات و ملزومات پزشکی سازمان غذا و دارو درباره گرانی برخی اقلام تجهیزات پزشکی تصریح کرد: تعداد کالاهایی که مشمول یارانه ارزی می‌شوند در یکسال اخیر هیچ گونه افزایش نداشته و تا ۴۰ درصد هم کاهش قیمت هم داشته اند. به طور مثال در برخی اقلام مانند استنت کرونر قلبی ما تا ۳۵ درصد کاهش ارز بری داشته‌ایم. یعنی استنتی که ۳۰۰ یورو بوده است را امسال با مبلغ ۲۰۰ یورو خریداری کرده‌ایم در واقع با بازمهندسی که انجام شده در سیاست‌دهی این اقدامات را انجام دادیم.

مزینانی با اشاره به برندهای اقلام تجهیزات و ملزومات پزشکی خاطرنشان کرد: از تمامی برندها در داخل کشور استفاده می‌شود و سهمیه خود را دریافت کرده‌اند البته سهمیه‌های ویژه نیز حذف شده است و قیمت ریالی همین کالایی که عرض کردم از سه میلیون و ۱۰۰ هزار تومان به دو میلیون و ۱۰۰ هزار تومان رسیده است لذا در این حوزه ما افزایش قیمتی نداشته‌ایم.

وی تصریح کرد: اما برخی از کالاها از سال ۹۷ تا دی ماه ۱۴۰۰ از ارز ترجیحی به ارز نیمایی تغییر داده شده‌اند و این کالاها حدود ۱۵ هزار IRC هستند که این کالاها را قیمت‌گذاری کرده و به بیمه‌ها اعلام کرده‌ایم که آنها را پوشش دهند.

مدیرکل تجهیزات و ملزومات پزشکی سازمان غذا و دارو گفت: اما رویه قبل و در سال‌های گذشته اینگونه بود که فقط حذف صورت گرفته و به دست رقابت بازار می‌سپردند که البته کار اشتباهی هم نبوده است اما پوشش بیمه انجام نشده است.

مزینانی با بیان اینکه نرخ ارز هم تغییر کرده ادامه داد: ما اقلام را با نرخ ارز نیمایی قیمت‌گذاری کرده‌ایم و در سایت کل تجهیزات پزشکی قرار داده شده است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا با سازمان پزشکی قانونی درخصوص استفاده از بافت افراد فوت شده برای تولید اقلامی مانند پودر استخوان همکاری می‌کنید، تصریح کرد: در تولید الوگرافت، ایران در سطح دنیا از کشورهای تولید کننده است و در برخی اقلام این تولیدات به صورت محدود صادرات انجام می‌شود.
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد