سخنگوی دولت:
بحث سیاسی را از بحث واکسن خارج کنیم
2 February 2021 ساعت: 18:2



سخنگوی دولت گفت: «بحث واکسن را واقعا بگذاریم در ساحت علم و در حوزه وزارت بهداشت و درمان پیگیری شود. بحث سیاسی را از بحث واکسن خارج کنیم چرا که موضوعی است که نگرانی مردم و دولت است، بنابراین دقت و سرعت باید دقیق در این تصمیم در نظر گرفته شود و مطمئن باشید در این زمینه عقب نیستیم. با توجه به شرایط خود اقدامات خوبی انجام دادیم.»
به گزارش سپید، علی ربیعی در ارتباط با خرید واکسن کرونا و زمان واکسیناسیون همه سنین و اینکه از چه کشوری خریداری می‌شود و همچنین نظر دولت درباره انتقاد در خرید واکسن گفت: «از 30 بهمن 98 که در قم کرونا شناسایی شد تا به امروز در همه بحث‌های کرونا حضور جدی داشتیم، باید بگویم به رغم همه مشکلات ارزی و موانع بانکی ناشی از تحریم با همه توان به دنبال خرید و تامین واکسن تولید شده در دنیا و در کنار آن تولید واکسن داخل بودیم.»

ربیعی با تاکید بر این که تاخیری در خرید واکسن کرونا نداشتیم گفت: «ترامپ کشور ما را در وضعیتی قرار داده بود که مانند سایر کشورها نمی‌توانستیم عمل کنیم. اما با این حال با خیلی از کشورها مذاکره کردیم و آقای همتی ارز را تامین کرد که ابتدا برای انتقال ارز با موانع زیادی روبرو شدیم. در کوواکس با موانع زیادی از سوی دولت وقت آمریکا روبرو شدیم که بعدا گفتند ما مشکلی نداریم اما بانک‌ها حاضر نبودند در این زمینه عمل کنند و می‌ترسیدند، که به هر صورت با همه مشکلات پول پرداخت شد.»

سخنگوی دولت در ادامه گفت: «فرایند بررسی و حصول اطمینان از ایمنی و اثر بخشی واکسن نباید فدای سرعت شود. در ابتدا ایران حاضر نشد که در زمینه واکسن مورد مطالعه قرار بگیرد که تصمیم درست وزارت بهداشت بود که گرفت. برخی واکسن‌های کشورهای همسایه که در مورد آن صحبت می‌شود از همان نوع واکسن‌هایی است که ما آمادگی نداشتیم و الان هم در مورد آن تردید وجود دارد.»

وی با بیان این که واکسن‌های در دسترس فعلا محدود هستند، گفت: «ما از چین و هند و کوواکس و مشترکاً با کوبا اقدامات موثری انجام دادیم. از واریز پول تا قرارداد جلو رفتیم. امروز هم در ستاد اقتصادی دولت درباره مذاکراتی که با چین و هند و کشورهای دیگری که در زمینه واکسن برای انتقال و سرعت دادن به کوواکس هستند، صحبت شد.»

ربیعی یادآور شد: «تاکنون مدارک فنی واکسن‌هایی که وصول شده، برخی بررسی و تایید شده و برخی در حال بررسی هستند. سلامت مردم برای وزارت بهداشت و درمان و دولت محور اصلی است بنابراین اجازه دهیم معاونت غذا و دارو بدون فشار روانی کار خود را انجام دهد.»

سخنگوی دولت گفت: «برخی کشورها برای این که مساله خود را حل کنند در شرایط اضطراری مجوز داده‌اند ولی ما صرفا نمی‌توانیم به ادعای سازنده اکتفا کنیم. بنابراین علاوه بر مجوز کشورهای مبدا، استفاده عمومی از آن واکسن در کشورهای مبدا باید صورت بگیرد یا اگر به کشور دیگر داده باشند نتیجه آن را بدانیم بنابراین در صورت داشتن چنین شرایطی تصمیم خواهیم گرفت چرا که سلامت مردم برای ما مدنظر است.»

وی افزود: «بحث واکسن را واقعا بگذاریم در ساحت علم و در حوزه وزارت بهداشت و درمان پیگیری شود. بحث سیاسی را از بحث واکسن خارج کنیم چرا که موضوعی است که نگرانی مردم و دولت است، بنابراین دقت و سرعت باید دقیق در این تصمیم در نظر گرفته شود و مطمئن باشید در این زمینه عقب نیستیم. با توجه به شرایط خود اقدامات خوبی انجام دادیم.»

به گزارش ایرنا، ربیعی بار دیگر تاکید کرد: «به محض این که واکسن‌های اولیه بیاید با همان روالی که اعلام شده است واکسیناسیون آغاز خواهد شد و با هر میزان خرید و با تولید انبوهی که در داخل خواهیم داشت دسترسی همه به واکسن مهیا خواهد شد.»
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد