سخنگوی دولت:
کرونا و واکسن کرونا یک مسئله ملی است
29 December 2020 ساعت: 18:12



سخنگوی دولت گفت: «کرونا و واکسن کرونا یک مسئله ملی است که با روح، روان و جان همه جامعه در ارتباط است و خدشه به آن به اعتماد ملی ما لطمه خواهد زد. دولت همه اهتمام خود را با عدالت و شفافیت به کار خواهد بست و از همگان می‌خواهیم از قطب سازی‌های داخل و خارج و مسائلی که به حل مساله کمک نمی‌کند، خودداری کنند.»
به گزارش سپید، علی ربیعی در نشست خبری هفتگی خود به وضعیت کرونا در کشور پرداخت و با بیان اینکه در مورد بحث کرونا خوشبختانه امروز هیچ شهر قرمزی نداریم، افزود: «با این وجود در حال حاضر 108 شهر نارنجی و 140 شهر در وضعیت زرد داریم. تاکنون ویروس جهش یافته انگلیسی در ایران مشاهده نشده ولی وزارت بهداشت و درمان با هماهنگی سایر دستگاه‌ها به ویژه وزارت راه و شهرسازی مراقبت لازم را برای پیشگیری را دنبال می کند.»

وی تصریح کرد: «ابتلاها به یک چهارم و در تعداد مرگ و میر در هر هفته به یک سوم کاهش یافته است و 7500 مورد مرگ و میر کم شده است. البته این وضعیت کاملا شکننده است. ما کماکان نیازمند رعایت پروتکل‌های بهداشتی هستیم. مقداری تعلل و کوتاه آمدن‌ها، ما را دوباره به وضعیت نگران کننده‌ای پیش خواهد برد. نباید بعد از فروکش کردن موج بیماری دچار عادی انگاری و خوشبینی و در نهایت غفلت از ویروس بشویم.»

ربیعی خاطرنشان کرد: «این ویروس در کل دنیا در حال تغییر است و البته می‌تواند بدتر یا بهتر شود. هنوز هم تجمعات عامل اصلی ابتلا به ویروس کرونا است و هر تجمعی امکان بالقوه انتشار ویروس را دارد. در فصل سرما قرار داریم و مراقبت‌ها و رعایت پروتکل‌ها و عدم تجمعات ما را به سمت قطع زنجیره انتشار ویروس کمک می‌کند. مصوبات ستاد کرونا علمی و براساس نظرات کارشناسان و تجربیات سایر کشورهاست و هرگاه مردم این مصوبات را به طور جدی اجرا کرده‌اند توفیقات بسیار خوبی داشته‌ایم.»

وی ادامه داد: «دستورالعمل‌های وضع شده پویا بوده و تا پایان کرونا این قواعد حکمفرما هستند و این مردم هستند که می‌توانند با رعایت درست پروتکل‌های بهداشتی شهرهای خود را به سمت زرد شدن پیش ببرند تا براساس دستورالعمل‌ها گشایش‌های بیشتری برای آن‌ها اتفاق بیفتد.»

وی درباره اختلال در سیستم جی‌پی‌اس کشور و همچنین مرگ جمعی از کوهنوردان در ارتفاعات شمال تهران در زمان بروز این اختلالات اظهار کرد: «اولاً به همه خانواده‌هایی که عزیزان خود را در این حادثه از دست دادند تسلیت می‌گویم و همچنین در مورد درگذشت دکتر فاطمی عزیز در این حادثه نیز به طور ویژه به خبرگزاری ایسنا تسلیت می‌گویم. دکتر فاطمی پیش از اینکه به عنوان یک پزشک شناخته شود یکی از فعالان رسانه‌ای شریف در ایران بود و تلاش‌های او و مدیران ابتدایی ایسنا که منجر به شکل‌گیری این خبرگزاری و پایدارماندن آن شد را هیچگاه از یاد نمی‌بریم.»

ربیعی ادامه داد: «موضوع اختلال جی‌پی‌اس در هیئت دولت بحث شد. همیشه کوه در زمانی که برف می‌نشیند، پرجاذبه می‌شود و امسال نیز به علت شیوع کرونا و تعطیلی مراکز تفریحی، مردم به شکل بی‌سابقه‌ای به کوه رفتند. البته از اواسط هفته گذشته از سوی هواشناسی و فدراسیون کوهنوردی هشدارها در مورد احتمال ریزش بهمن اعلام شده بود.»

سخنگوی دولت تصریح کرد: «همچنین شخصاً با رییس فدراسیون کوهنوردی درباره احتمال تاثیر اختلال در عملکرد سیستم جی‌پی‌اس و ارتباط آن با راه‌گم‌کردن کوهنوردان صحبت کردم که تاکید شد هیچ چیزی در این زمینه اثبات نشده است. من حتی این موضوع را از وزیر ارتباطات نیز پیگیری کردم که آنجا هم تاکید شد این میان این دو موضوع ارتباطی وجود نداشته است. اما به هرحال اصل موضوع اختلال جی‌پی‌اس صحت دارد، البته روز جمعه سیستم جی‌پی‌اس اختلال نداشته است.»

ربیعی با رد شایعات مطرح‌شده درباره عمدی‌بودن این اختلال اظهار کرد: «اصلا اینکه گفته شود این موارد عمدی بوده است یک جرم بزرگ است و چنین شایعاتی صحت ندارد. من امیدوارم هرکس که می‌خواهد درباره این موارد حرف بزند سعی کند با سند و مدرک صحبت کند.»

وی همچنین تاکید کرد: «درباره موضوع اختلال جی‌پی‌اس البته رییس‌ جمهوری از مدت‌ها قبل دستور داده بود که در شورای‌عالی امنیت ملی به ابعاد مختلف آن پرداخته شود.»

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی در خصوص واکسن کرونا و اینکه چه تدبیری برای جلوگیری از شکل‌گیری بازار سیاه این واکسن اندیشیده‌شده است، گفت: «به طور قطع مسئولیت اولویت‌بندی، توزیع و واکسیناسیون برعهده وزارت بهداشت است و ترتیبی اتخاذ خواهد شد که این اقدام صرفا توسط مراکز تحت کنترل و مدیریت وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی صورت گیرد. در دولت و جلسه روسای کمیته‌ها هم در این خصوص بحث و مقرر شد به نحوی اقدام شودکه یک دوز واکسن هم شناسنامه‌دار باشد.»

وی افزود: «قطعاً قرارگاه با ارکان استانداری‌ها، فرمانداری‌ها و دهیاری‌ها در این زمینه همراهی و کمک به وزارت بهداشت خواهند داشت. دولت خود را درگیر و گرفتار قطب‌سازی‌های کاذب خرید و تولید نخواهد کرد. سلامت شهروندان اولویت شماره یک دولت است و قابل‌دوگانه‌انگاری برای تامین واکسن نیست و ما از اولین فرصتی که برای دستیابی به واکسن به وجود آید استفاده خواهیم کرد.»

ربیعی یادآور شد: «مگر در زمان جنگ ایستادیم اول خودمان تسلیحات و تجهیزات جنگی را درست کنیم و بعد به جنگ بپردازیم؟ ما در طول جنگ در تولید سلاح‌ها به خودکفایی رسیدیم. اما دوراندیشی و تدبیر حکم می کند که در کنار اقدام به خرید فوری، تولید داخل را با اولویت و سرمایه گذاری لازمه پیش ببریم. خوشحالم که اعلام کنم که ما در هر دو عرصه گام‌های موثر و موفقی را برداشته‌ایم.»

وی گفت: «حیات و سلامت شهروندان جای تحلیل، تفسیر و داستان سرایی نیست. ما معتقدیم واکسن کرونا آزمونی بزرگ برای همه دولت‌ها است. آزمون کارآمدی دولت‌ها هست.»

ربیعی با بیان اینکه از کانال‌های متعددی خرید را دنبال می‌کنیم، تاکید کرد: «در حال حاضر یکی از خریدهای ما از کوواکس سازمان جهانی بهداشت است که همانگونه که اعلام شد در گام اول ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار دوز واکسن خریداری شده است. حدود ۵.۵ میلیون دوز را هم در قالب قرارداد مشترک تولید با یکی از کمپانی‌های صاحب نام دنبال می‌کنیم و خرید حدود ۲۰ میلیون دوز دیگر هم از کمپانی دیگری در حال پیگیری است. تولید واکسن داخلی هم در موسساتی مثل موسسه رازی و شرکت‌های دانش بنیان که بعضی‌ها به مرحله آزمایش انسانی رسیده‌اند در حال پیگیری است و حتی بحث تولید مشترک هم در برخی کشورها در جریان است و وزیر بهداشت زمان بندی توزیع واکسن را اعلام خواهد کرد.»

سخنگوی دولت با بیان اینکه واردات واکسن حتی با بخش خصوصی هم با مجوز سازمان غذا و دارو صورت خواهد گرفت، اظهار کرد: «حتی نظام توزیع آن نیز توسط وزارت بهداشت خواهد بود و با تمهیداتی که اندیشیده شده و در ستاد ملی کرونا نیز مطرح شد شفافیت و عدالت در اولویت بندی تزریق واکسن از اصول کاری دولت خواهد بود که توسط وزارت بهداشت اعمال خواهد شد. این شفافیت به نحوی خواهد بود که در معرض نظارت همگان قرار گیرد و براساس اولویت بندی وزارت بهداشت افراد دریافت کننده با کد ملی، واکسن را دریافت خواهند کرد.»

وی ادامه داد: «در گام اول به میزان ورود واکسن با اولویت سنی سالمندان، بیماران در معرض آسیب و کادر پزشکی که در خط مقدم قرار دارند، توزیع انجام خواهد شد.»

ربیعی گفت: «با تاکید معاون اول نیز براساس مباحث صورت گرفته بر این امر که هیچ مقام دولتی و خانواده‌های‌شان خارج از اولویت اعلام شده توسط وزارت بهداشت، اجازه استفاده از واکسن را نخواهد داشت، این امر قطعا انجام خواهد شد.»

سخنگوی دولت تصریح کرد: «کرونا و واکسن کرونا یک مسئله ملی است که با روح، روان و جان همه جامعه در ارتباط است و خدشه به آن به اعتماد ملی ما لطمه خواهد زد. دولت همه اهتمام خود را با عدالت و شفافیت به کار خواهد بست و از همگان می‌خواهیم از قطب سازی‌های داخل و خارج و مسائلی که به حل مساله کمک نمی‌کند، خودداری کنند.»ایسنا
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد