صفحه نخست چاپ
پایگاه خبری سلامت
شیشه‌های جانبی ماشین نمی‌تواند جلوی پرتوهای ماورای بنفش را بگیرد

به گزارش رویترز دکتر برایان باکسر واچلر از انستتیتوی بینایی باکسر واچلر در بورلی هیل در کالیفرنیا و انجام‌دهنده این پژوهش گفت: «برخی از ماشین‌ها فقط تا حد ۵۰ درصد حفاظت ایجاد می‌‌کنند. حتی ماشین‌هایی که در کارخانه با شیشه‌های رنگی تولید می‌شوند، لزوما در برابر پرتوهای ماورای بنفش حفاظت ایجاد نمی‌کنند.»

اشعه ماورای بنفش بخش کوچکی از پرتوهای خورشید را تشکیل می‌دهند، اما بیشترین آسیب را به پوست انسان می‌زنند. پرتوهای ماورای بنفش A یا UV-A رایج‌ترین این پرتوها هستند و به طور عمیق‌تری نفوذ می‌کنند.

از آنجایی که طرف چپ بدن رانندگان در کشورهایی مانند آمریکا در معرض نور خورشید قرار می‌گیرد، باکسر واچلر در مقاله منتشرشده‌اش در ژورنال JAMA Ophthalmology
پرتوهای ماورای بنفش را مقصر افزایش موارد کاتاراکت (آب مروارید) و سرطان‌های پوستی می‌داند که در طرف چپ بدن رخ می‌دهند.

پرتوهای ماورای بنفش می‌توانند از میان ابرها و عینک بگذرند. باکسلر واچلر یک نورسنج UV-A بر روی شمار از فروشندگان ماشین در لوس‌آنجلس در یک روز بی‌ابر در مه مه ۲۰۱۴ به کار برد.
پنجره‌های جلوی ماشین‌ها به طور متوسط ۹۶ درصد از پرتوهای َUV-A را فیلتر کردند. این حفاظت بر حسب ماشین‌های متفاوت از ۹۵ تا ۹۸ درصد متغیر بود.

اما شیشه‌های درهای جانبی ماشین‌ها از این لحاظ کمتر قابل‌اتکا بودند. درصد پرتوهای UV-A فیلترشده از ۴۴ درصد تا ۹۶ درصد متغیر بود. فقط چهار ماشین از ۲۹ ماشین آزمایش شده بیش از ۹۰ درصد پرتوهای UV-A را فیلتر می‌کردند.

دکتر جین وایس در اظهار نظری که به همراه مقاله منتشر شده است، یادآوری می‌کند که شیشه‌های جلویی به این علت حفاظت بیشتری نسبت به شیشه‌های جانبی ایجاد می‌کنند که از شیشه چندلایه ساخته‌شده‌اند تا در تصادفات گسیخته نشوند. شیشه‌های درهای ماشین معمولا فقط از شیشه حرارت‌دیده ساخته می‌شوند.

وایس که مدیر مرکز چشم اکسلنس در نیو اورلئان در دانشگاه ایالتی لوئیزیانا است، افزود: «بهترین کار برای چشم‌ها به چشم زدن عینکی است که هر دو نوع پرتوی UV-A و UV-B را فیلتر کند و به دور صورت قوس بخورد.»

به گفته باکسر واچلر، افراد می‌توانند فیلترهای شفاف UV را به شیشه‌های ماشین‌شان بیفزایند تا آسیب پرتوها در امان بمانند