صفحه نخست چاپ
پایگاه خبری سلامت
تبلیغات پزشکی موتور جستجوی «بایدو» مشکل آفرین شده است

به گزارش رویترز این دانشجوی ۲۱ ساله به نام وئی زکسی پیش از مرگ از بیمارستان نظامی محل درمان ناموفقش برای ادعاهای گمراه‌کننده درباره تاثیربخشی این درمان انتقاد کرده و بایدو را که ۸۰ درصد از بازار جست‌و‌جوی اینترنتی چین را در دست دارد به تبلیغ اطلاعات دروغین پزشکی متهم کرده بود.

این هفته وزارت بهداشت چین تحقیقاتی را درباره این بیمارستان آغاز کرد و سازمان ناظر بر اینترنت چین هم به تحقیق درباره عملکرد بایدو پرداخت

بر اساس این قانون آگهی‌های بخش بهداشت نباید حاوی تاکید بر تاثیربخشی باشند. بایدو گفته است که خودش هم تحقیقاتی در این باره آغاز کرده و کاملا با مقامات ناظر همکاری می‌کند.

روشن نیست که آیا درمان معمول – جراحی برای برداشتن تومور- وئی را که مبتلا به یک سرطان نادر به نام سارکوم سینوویال بوده، معالجه می کرده است یا نه

بایدو به خاطر شیوه برخوردش با تبلیغات درون نتایج جست‌و‌جوها به خصوص تبلیغات از صنعت حساسی مانند مراقبت‌های بهداشتی در فضای اینترنت به‌شدت مورد انتقاد قرار گرفته است.

آگهی‌های صنعت مراقبت‌های بهداشتی ۲۰ تا ۳۰ درصد درآمد ناشی از جست‌و‌جوها را برای بایدو فراهم می‌کند. درآمدهای بایدو از جست‌و‌جوی اینترنتی در سال ۲۰۱۵ معادل۷.۵۵ میلیارد یوآن (۶.۸ میلیارد دلار) یا ۸۴ درصد فروش کل این شرکت بوده است.

بایدو می‌گوید نظارت مخصوصی را بر مشتریانش از صنعت مراقبت بهداشتی از طریق غربالگری آگهی‌های گمراه‌کننده و یک برنامه تاییدکننده با وارسی قوی‌تر را برای آگهی‌دهندگان پزشکی به کار می‌برد.

این برای نخستین بار نیست که این شرکت به خاطر شیوه مواجهه‌اش با آگهی‌ها و بلاگ‌های مراقبت بهداشتی مورد انتقاد ناظران و افکار عمومی قرار گرفته است، اما تابه‌حال دچار ممنوعیت عمده‌ای نشده است.

بایدو در سال ۲۰۰۸ پس از گزارش رسانه‌های دولتی چین گفتند که به سازندگان وسایل پزشکی غیرمجاز امکان خریدن رده‌های بالا در نتایج جست‌و‌جوهای اینترنتی را داده است، اعلام کرد که به بازبینی کامل عملیاتش خواهد پرداخت. ب

ایدو در ماه ژانویه امسال پس‌ازآنکه ناظران اینترنت محتواهای غیرقانونی را در نتایج جست‌و‌جوها و فوروم‌های (نظرآزمایی‌ها) اینترنتی یافته شد، از جمله آگهی برای کلینیک‌های بدون مجوز، عذرخواهی کرد.

بایدو همچنین حقوق مدیریت یک سایت بحث درباره یک بیماری را به یک شرکت فروشنده درمان‌ها برای همان بیماری واگذار کرده بود.

بایدو مانند اغلب موتورهای جست‌و‌جوی اینترنتی با دریافت پول آگهی‌ها را در صفحات نتایج جست‌و‌جوها قرار می‌دهد، اما یک بررسی نشان داد که شمار این آگهی‌ها نسبت به آگهی‌ها در موتور جست‌و‌جوی گوگل که در چین ممنوع است، دست‌کم دو برابر است و در مکان‌های بالاتری در فهرست نتایج قرار می‌گیرند. ضمنا گوگل با اضافه کردن کلمه Ad در یک باکس زرد این آگهی‌ها را کاملا مشخص می‌کند.

انتقادات در این باره در چند رسانه دولتی چین در این هفته بیانگر سخت‌تر شدن موضع دولت این کشور در این باره است.