صفحه نخست چاپ
پایگاه خبری سلامت
ایمنی بیمار و کاهش خطاهای پزشکی، مهمترین ویژگی‌های نسل جدید اعتباربخشی

محمد آقاجانی ضمن بیان این مطلب گفت: «بهترین ابزار و موثرترین روش برای ارتقاء کیفیت خدمات بیمارستانی و بهتر شدن نتایج درمان و پیشگیری از خطاهای پزشکی و جلب رضایت مردم، اعتباربخشی بیمارستان‌هاست.» وی افزود: «در نسل سوم اعتباربخشی بیمارستان‌های کشور 248 استاندارد وجود دارد و در مجموع 903 سنجه هستند که ما بیمارستان‌ها را براساس نحوه عملکردشان با این استانداردها و سنجه‌ها اعتباربخشی می‌کنیم.» معاون درمان وزارت بهداشت در ادامه گفت: «با توجه به این اعتبارسنجی، همه بیمارستان‌ها اعم از بیمارستان دولتی، خصوصی، خیریه و عمومی و یا تک تخصصی، مورد اعتباربخشی قرار خواهند گرفت.»
آقاجانی در تشریح بیشتر روش جدید اعتباربخشی اظهار داشت: «نسل سوم اعتباربخشی بیمارستان‌های کشور حاصل کار یک‌ساله فشرده و مستمر معاونت درمان وزارت بهداشت با کمک 123 استاد دانشگاه، مدیران بخش دولتی، مدیران بخش خصوصی و صاحبنظران و فعالان این حوزه است که برای اجرا آماده شده است.» معاون درمان وزارت بهداشت در ادامه افزود: «نسل سوم اعتباربخشی بیمارستان‌های کشور که حاصل تلاش کار کارشناسان این حوزه است قبل از ابلاغ برای نظرخواهی به دانشگاه‌های علوم پزشکی و بیمارستان‌های کشور ارسال شده است و آنها نظرات تخصصی را برای ویرایش ماقبل آخر، ارائه داده‌اند. تمامی پیشنهادات در کمیته علمی مورد بررسی قرار گرفته و ویرایش نهایی هفته گذشته به طور رسمی توسط وزارت بهداشت به تمام بیمارستان‌های کشور برای اجرا ابلاغ شد.»
آقاجانی با بیان اینکه رویکردهای جدیدی در این اعتباربخشی لحاظ شده است ، گفت: «مهمترین ویژگی آن، ایمنی بیمار است. به طوری که در این نسل از اعتباربخشی 110 سنجه ویژه ایمنی بیمار و کاملاً هدفمند برای تضمین ایمنی بیمار و به طور خاص کاهش خطاهای پزشکی در آن گنجانده شده است.» معاون درمان، بیمار محوری را از دیگر موارد این اعتبارسنجی عنوان کرد و گفت: «تمرکز بر خدمات بالینی و وظیفه‌محوری به جای بخش‌محوری، نتیجه‌گرایی به جای مستندگرایی نیز از دیگر موارد لحاظ شده در اعتبار سنجی نسل سوم است.» آقاجانی در ادامه به اهمیت و توجه به کارگروهی در این نسل از اعتباربخشی اشاره کرد و گفت: «در این اعتبارسنجی به نقش پزشکان و پرستاران توجه ویژه شده و امتیاز برای کار گروهی است، یعنی اگر حاصل کار گروهی بخش پرستار و پزشک مطلوب باشد و منجر به سلامت و رضایت بیماران شود، امتیاز لازم را کسب می‌کند و در غیر این صورت امتیاز لازم را نخواهند گرفت.» آقاجانی به کاهش تعداد سنجه‌ها و افزایش عمق آنها به عنوان یکی دیگر از اتفاقاتی که در نسل سوم اعتبار بخشی افتاده، اشاره کرد و گفت: «ما سنجه‌ها را از حدود 8 هزار به 903 سنجه کاهش داده‌ایم و این به معنای کاستن از سطح است و سنجه‌ها را کاملاً عمیق، نتیجه‌گرا کردیم.» وی کاهش مستندات غیر ضروری و تبدیل مستندات کاغذی به مستندات الکترونیکی را از دیگر موارد لحاظ‌شده در این اعتباربخشی برشمرد و گفت: «این عمل برای اینکه هم از کاغذ بازی بیهوده کاسته شود و هم مستندات جهت قابل پیگیری باشد صورت گرفته است.»
معاون درمان وزارت بهداشت توجه به استانداردهای بین المللی را از رویکردهای دیگر نسل سوم اعتباربخشی عنوان کرد و گفت: «البته هدف ما در وزارت بهداشت، اعتباربخشی ملی است و نه نسخه‌هایی از اعتباربخشی که توسط موسسات خارجی در گذشته در بعضی از بیمارستان‌های کشور به اجرا در آمده است.» وی افزود: «ضمن ارتقا و استمرار اعتباربخشی ملی به عنوان تنها ابزار سنجش و ارزیابی بیمارستان‌های کشور، برای اینکه این اعتباربخشی با اعتبار بخشی بین‌المللی منطبق باشد، این سنجه‌ها به گونه‌ای طراحی شده که تایید انجمن‌های بین‌المللی اعتباربخشی را نیز اخذ نماییم.» محمد آقاجانی همچنین خاطرنشان کرد: «یکی دیگر از رویکردهای مهم اعتباربخشی نسل سوم، حفظ و توجه به ارزش‌های طرح تحول نظام سلامت است به گونه ای که کاهش پرداختی مردم از هزینه های درمانی و یا عدم ارجاع بیمار برای گرفتن خدمت و تهیه دارو به خارج از بیمارستان و دیگر بسته های طرح تحول سلامت در متن اعتباربخشی لحاظ شده است.»
معاون درمان وزارت بهداشت با بیان این که نسخه نهایی نسل سوم اعتباربخشی هفته گذشته برای اجرا ابلاغ شد، گفت: «کتاب راهنمای آن نیز در آینده نزدیک ابلاغ خواهد شد و استقرار استانداردهای موجود در بیمارستان‌های کشور لازم الاجرا خواهد بود.» آقاجانی از برنامه‌ریزی برای تربیت ارزیاب‌های تخصصی ویژه این نسل از اعتباربخشی با رویکرد جدید خبر داد و تصریح کرد:‌ «از اول مهرماه، به طور رسمی ارزیابان ما عملیات ارزیابی اعتباربخشی را در بیمارستان‌های کشور را انجام خواهند داد.» وی در پایان گفت: «وزارت بهداشت تمهیدات لازم را برای آموزش و آشنایی کامل بیمارستان‌ها، پزشکان، مدیران و پرستاران با برنامه اعتباربخشی بیمارستان‌های کشور آماده کرده است به گونه‌ای که بیمارستان‌ها نیازمند استفاده از شرکت‌های متفرقه در این خصوص نباشند.»