سنجههای اعتباربخشی باید ویراستاری ادبی شوند
علیمحمد مصدقراد با بیان اینکه کمیته فنی اعتباربخشی پس از تعیین محورهای اصلی باید محورهای فرعی را تعیین کند، ادامه داد: «این کار با استفاده از نظرات متخصصان مربوطه صورت میگیرد. به عنوان مثال اگر آموزش را یکی از محورهای اصلی اعتباربخشی در نظر بگیریم، این محور اصلی میتواند شامل 4 محور فرعی آموزش کارکنان، آموزش بیماران و همراهان، آموزش دانشجویان و فراگیران و آموزش جامعه باشد.» وی با تاکیدبر اینکه برای هر محور فرعی باید استانداردها را نوشت، تصریح کرد: «برای نوشتن استانداردها به فرایندهای کاری در محور فرعی مربوطه توجه میشود و عناصر ساختار، فرایند و پیامد در سطوح فرد، بخش و بیمارستان مورد توجه قرار میگیرد.»
مصدقراد با تاکیدبر اینکه برای هر استاندارد تعدادی سنجه نوشته میشود، خاطرنشان کرد: «عناصر برنامه، اجرا، ارزیابی و اقدام (PDCA ) در نوشتن سنجههای استاندارد مورد نظر باید استفاده شوند. اثربخشی، کارایی، ایمنی، عدالت، بیمار محوری، به موقع بودن، کارمند مداری و تداوم نیز باید در تکمیل سنجههای هر استاندارد استفاده شوند. کمااینکه بررسی استانداردهای 79 موسسه اعتباربخشی در جهان نشان میدهد که تعداد مطلوب سنجههای اعتباربخشی بیمارستانها بین 600 تا 800 سنجه در قالب حدود 100 تا 120 استاندارد است. بهعنوان مثال، تعداد سنجههای اعتباربخشی بیمارستانهای دانمارک 470 سنجه است.»