ارائه کنندگان خدمت باید به جای درمان به دنبال پیشگیری باشند
به گزارش «سپیدآنلاین» ایرج حریرچی در نشست خبری سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به اشکالاتی که در نظامهای فیفورسرویس وجود دارد گفت: «نظامهای فیفور سرویس مثل نظام بهداشت و درمان کشور خودمان دارای اشکالاتی هستند که یکی از این اشکالات مربوط به راهنماهای بالینی است. راهنماهای بالینی در نظامهایی به خوبی شکل میگیرند و به اجرا درمیآیند که بخش پابلیک یعنی بیمهها و دولت در تامین منابع نقش اساسی داشته باشد.» قائممقام وزیر بهداشت ادامه داد: «اشکال اصلی نظامهای فیفورسرویس، ایجاد تقاضاهای القایی است. البته نباید ذهنمان به این سمت برود که ایجاد تقاضای القایی فقط به وسیله پزشکان انجام میشود. به عنوان مثال خود مردم و بیماران از طریق اینترنت مطالعاتی انجام میدهند و در آنها تقاضا ایجاد میشود. البته پزشکان هم در این مسئله نقش کلیدی دارند.» حریرچی راه حل کاهش تقاضای القایی را تقویت نقش تولیت در سیستم بهداشت و درمان و وجود و اجرای راهنماهای بالینی دانست و گفت: «هر ارائه کننده خدمتی باید مسئول «سلامت» افراد باشد نه اینکه صرفا به درمان افراد مشغول باشد که دراینصورت نظام بودجهریزی هم باید تغییر کند.» سخنگوی وزارت بهداشت درادامه پرداختن به اشکالات اساسی نظامهای فیفورسرویس اظهار داشت: «در نظامهای فیفورسرویس، پزشکان به ازای تعداد عمل درمانی که انجام میدهند، دستمزد دریافت میکنند. ولی چنانچه دستمزد یک پزشک در قبال پیشگیری و حفظ سلامتی افراد پرداخت شود، آنوقت همه رفتارها تغییر میکند.»