پنل آموزشی داروسازی در آخرین روز بیستمین سمینار دانشجویان داروسازی سراسر کشور
عبداللهی درارتباط با تغییرات کوریکولوم بیان کرد: جهت مشاهده نتایج تغییرات اعمال شده در کوریکولوم داروسازی، باید صبر کرده و در چندسال آینده نظارهگر آن باشیم.
دبیرشورای آموزش داروسازی و تخصصی در ادامه اظهار کرد: دانشجویان محدود به داروخانه شدهاند درحالیکه حوزههای مختلفی مثل آرایشی بهداشتی، تجهیزات پزشکی از حضور داروسازان محروم مانده است، برای رفع کمبود آموزشی در این زمینه واحدهای جدیدی ازجمله واحد آرایشی بهداشتی و داروسازی بیمارستانی به کوریکولوم اضافه شد.
وی گفت: باید به این نکته توجه داشت که قرار نیست همه چیز در دانشگاه آموزش داده شود؛ از نقش کسب تجربه در هر دو جنبهی صنعت و داروخانه نیز نباید غافل شد.
اکبری پیرامون علت بازنگری درآموزش داروسازی بیان نمود: درابتدا برای بلوکه نمودن دروس داروسازی اقداماتی انجام شد اما پاسخی گرفته نشد، به همین دلیل تصمیم برآن شد که آزمون علوم پایه حذف شده و به جای آن آزمون مهارت حرفهای از دانشجویان گرفته شود زیرا وجود علوم پایه باعث میشد، دانشجوی داروسازی 2سال وقت خود را صرف خواندن دروسی کند که درآینده دارویی آن تاثیری نداشت و همچنین دانشجو با گذراندن 140واحد و اخذ کارت انجمن، درحالیکه هنوز هیچگونه واحد کارآموزی و کارورزی را نگذرانده بود در داروخانه مشغول به کار میشد. به همین دلیل تصمیم برآن شد که آزمون علوم پایه حذف شده تا بتوان بعد از ترم2 برای دانشجو دروس مربوط به داروسازی را ارائه نمود و بعد از قبولی درآزمون مهارت حرفهای و گذراندن 180 واحد بتواند در داروخانه مشغول به کار شود.
میرزازاده تصریح کرد: متاسفانه ما یکی از ضعیفترین کشورها در حوزهی آموزش هستیم.
وی افزود: قرار نیست هرآنچه که در هر کجای دنیا انجام میشود، در اینجا نیز با موفقیت به انجام برسد زیرا فرآیند اجرا بحثی سختتر و فراتر از برنامهریزی است. اجرای مناسب برنامهها نیازبه صبر و همکاری همهی گروههای درگیر در بحث آموزش دارد.
رئیس مرکز توسعه دانشگاه علوم پزشکی تهران بیان کرد: باید بپذیریم که بهعنوان دانشجو وظایفی داریم و حتی اگر هیچیک از موارد دیگر اصلاح نشود، ما نباید دست از تلاش برداریم. این معنای واقعی student centered بوده، یعنی دانشجو دنبال این باشد که اگر استاد بخشی از کار را به درستی ارائه نمیدهد، دانشجو خود به دنبال آن برود نه اینکه منتظر درست شدن اوضاع بنشیند.
وی گفت: دانشجویان باید با اساتید همکاری کنند و آنان را مقابل خود نبینند زیرا دانشجویان فقط بخشی از این پازل هستند و نمیتوانند به تنهایی کارها را پیش ببرند.
میرزازاده در پایان افزود: این موضوع در ارتباط با مدیران و هیئت علمی نیز صادق است. مدیران باید به این نکته توجه کنند، اگر برنامهای برای دانشجویان مناسب به نظر میرسد بهعنوان مثال طرح integration واحدها، باید تا آنجا که ممکن است در اجرای آن بکوشند حتی اگر برای خودشان مشکلآفرین باشد.
در بخش دوم پنل، دکتر کبریایی زاده، رئیس هیئت مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران در ارتباط با راهاندازی کسب و کار جدید اظهار کرد:
نقطهی آغازین ایجاد کسب و کار، انگیزه است که آن نیز با توجه دقیق به محیط اطراف و تفکر خلاق به دست میآید.
در کنار بحث تخصص، باید دانش بازار را هم فرا گرفت. الزاماً کسی که فرمولاتور باتجربهای باشد، نمیتواند در بازار موفق شود. کسی که میخواهد کسب و کار جدید راه بیندازد باید بداند طرف مورد نظر چگونه فکر میکند تا بتواند در بازار پیش برود.
شریفزاده، رئیس هیئت مدیره شرکت داروسازی البرز دارو در ارتباط با نقش دانشگاه در ایجاد کسب و کار بیان کرد:
انجام پایاننامههای محصولمحور باید تسهیل شود تا دانشجویانی که دنبال اینگونه پایاننامهها هستند، کمتر دغدغهی مشکلات دیگر را داشته باشند. هماکنون دانشکدهی داروسازی تهران به صورت آزمایشی، 25 درصد از پایاننامهها را به انواع محصولمحور اختصاص داده است. شرکتها نیز باید دانشجویان مستعد را شناسایی کرده و از آنها در این مسیر حمایت کنند.
کبریاییزاده در اینباره افزود:
دانشگاه تهران اولین دانشگاهی بوده که مرکز رشد ایجاد کرده و به واسطهی گروه اقتصاد و مدیریت دارو، چندین کارگاه رایگان در این زمینه برگزار کرده است.
در وبسایت سندیکای صنایع داروسازی نیز برای دانشجویان علاقهمند جهت ورود به صنعت، گزینهای قرار داده شده که میتوانند ثبتنام کرده و به این وسیله به صنعت مرتبط شوند.
قدیری، مدیرعامل و عضو هیئت مدیره موسسه صندوق پژوهش و فناوری پرشین داروی البرز بیان کرد:
در حال حاضر بسترهای خوبی فراهم شده است و کمیتهای نیز برای کارهای غیر پایاننامهای ایجاد شده تا بتواند از طرحهای پژوهشی مشابه حمایت مالی کند.