لزوم توجه به ارتقای کیفیت خدمات پرستاری
به گزارش سپید، عباس عبادی، در افتتاحیه دوره آموزشی توانمندسازی مدیران پرستاری که به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی تبریز برگزار شد، اظهار کرد: «دستیابی به کیفیت مطلوب مراقبتهای پرستاری مستلزم فراهم کردن مقدماتی است که مهمترین آنها، توانمندسازی نیروی پرستاری در حوزه اصول و مبانی مدیریت کیفیت و روشهای ارزشیابی و اعتباربخشی این خدمات است.»
عبادی ادامه داد: «عمدتاً در سازمانهای بهداشتی و درمانی در دنیا، بخش اعظم ارائه دهندگان مراقبت را گروه پرستاری تشکیل میدهند که با احتساب 1050 بیمارستان دولتی و غیر دولتی و خصوصی در سطح کشور، در ساختار بزرگ نظام سلامت کشور نیز پرستاران بزرگترین گروه ارائه دهنده مراقبت به شمار میآیند.»
وی با تاکید بر اینکه پرستاران باید در ارائه خدمات، نقشی فعال و آینده نگر داشته باشند، افزود: «در این راستا، وظیفه مدیران خدمات پرستاری، ارتقا و توانمندسازی کارکنان، آموزش مبتنی بر شواهد و مدیریت مبتنی بر تعاملات انسانی است.»
معاون پرستاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برقراری ارتباط صحیح با مراجعه کنندگان را ضروری عنوان کرده و افزود: «مراجعه کنندگان بیشتر از آن که دانش فنی ما را ارزیابی کنند، به ارزشیابی رفتار و ارتباطات ما میپردازند.»
وی افزود: «در تمامی حوزهها و برنامهها، سعی بر این است که در ابتدا جایگاه مردم در برنامه تبیین شود، زیرا کلیه خدمات پرستاری با هدف دسترسی عادلانه مردم به خدمات مناسب، به موقع و مقرون به صرفه ارائه میشود، لذا عنصر کلیدی تمام برنامههای معاونت، مردم هستند. بر این اساس سعی شد تا در طرح بیمارستان الگو، به اصلاح فرآیندهای پرستاری در بیمارستانها اقدام و دسترسی مردم به خدمات تسهیل شود.»
گفتنی است، افتتاحیه دوره آموزشی توانمندسازی مدیران پرستاری به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی تبریز و با حضور بهمن نقی پور، رییس و اعضای هیات رییسه دانشگاه، مدیران کل و کارشناسان معاونت پرستاری و حدود 100 نفر از مدیران پرستاری دانشگاه/ دانشکدههای منطقه 2، مدیران خدمات پرستاری بیمارستانها و مدیران بیمارستان مردانی آذر (بیمارستان الگوی منطقه) برگزار شد.وبدا