صفحه نخست چاپ
پایگاه خبری سلامت
عده‌ای موضوع «درآمد پزشکان» را با «حقوق پزشکان» خلط کرده‌اند

به گزارش «سپیدآنلاین» حیدرعلی عابدی در توضیح این مطلب گفت: «این مسئله مثل این است که همه متمرکز شوند بر روی مهندسان ساختمانی و درآمد آنها را به جای حقوقشان قلمداد کنند. مثلا تصور کنید دو مهندس در یک شرکت یا مثلا شهرداری مشغول خدمت باشند. یکی از آنها که کارنامه بهتری دارد، در اوقات آزاد خود سفارش‌هایی هم خارج از وظائف شرکتی خود بپذیرد و از این راه درآمد دیگری هم به دست آورد. اگر ما این درآمد خارج از شرکت را با حقوق شرکت جمع ببندیم و سپس حاصل را با حقوق مهندس دوم که کار آزاد انجام نداده جمع کنیم، دقیقا در ورطه‌ای گرفتار می‌شویم که امروز پزشکان ما عمدا در آن انداخته شده‌اند.»
نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی ضمن تاکید بر اینکه مردم می‌توانند نسبت به مسائل مبتلابه نظام سلامت مطالبه و نقد داشته باشند، خاطرنشان کرد: «البته هر موضوعی در جایگاه خودش باید دنبال شود.» وی اضافه کرد: «دو دسته موضوع وجود دارد. یک دسته موضوعاتی هستند از قبیل اینکه آیا بیمه‌های ما وظایف خودشان را به خوبی به انجام می‌رسانند؟ آیا کیفیت خدمات درمانی ما قابل قبول است؟ آیا کیفیت مراقبت‌های پرستاری قابل قبول است؟ اینها مباحثی هستند که مربوط به عامه مردم می‌شود و خود مردم باید مطالبه و مراقبت کنند.» عابدی به دسته دیگری از موضوعات که لازم است در جایگاه تخصصی مورد بررسی قرار بگیرند، اشاره کرد و گفت: «شکل و میزان دریافت‌ها و پرداخت‌ها، فاصله درآمد بین پزشکان، فاصله درآمد بین پرستاران و پزشکان از این قبیل هستند که باید در سیستم و جایگاه خودش مورد بررسی قرار بگیرد. در این‌صورت می‌توانیم هم موضوعات مربوط به مسائل مالی را ریشه‌یابی و حل‌وفصل کنیم و هم مسائل درمانی و مراقبتی را.»
عضو کمیسیون بهداشت مجلس تصریح کرد: «آنچه که امروز به توده جامعه مربوط می‌شود، این است که مردم حق دارند مراقبت‌های خوبی دریافت کنند. لازم است که هرجا در دریافت مراقبت‌های پزشکی و مراقبتی نقصی وجود دارد، آن را ‌های‌لایت کرده و از وزارتخانه و دیگر مسئولین بخواهند که نسبت به آن تجدیدنظر کرده و جوابگو باشند. اما آن چیزی که به بحث دریافت‌ها و پرداخت‌ها برمی‌گردد را به کمیسیون‌های تخصصی واگذار کنیم تا آنها این مسائل را با دقت بررسی کنند.» وی در پایان تاکید کرد:‌ »حرکت در چهارچوب قانون و بررسی مسائل در جایگاه تخصصی، ما را در مسیری قرار می‌دهد که با آرامش و گام به گام به سمتی برویم که تعرفه‌های پزشکی، سیستم ارجاع، سیستم سطح‌بندی خدمات و دیگر موضوعات مهم نظام سلامت، جایگاه واقعی خودشان را پیدا کنند.»

سپید) برای آنکه دوباره جامعه پزشکی و پزشکان جایگاه حکیمانه خودشان را در بین مردم پیدا کنند، چه باید کرد؟
من به عنوان کسی که درون این سیستم مشغول به کار هستم و از طرفی نمایندگی مردم را هم دارم، می‌خواهم بگویم که ارتباط بدنه اصلی پزشکان با مردم خوب است، خادم مردم هستند و دلسوزانه کار می‌کنند. من متخصصان زیادی را می‌شناسم که زندگی شخصی خودشان را وقف مردم کرده‌اند و شبانه‌روز مشغول کار هستند. خود من در یک روز جمعه برای بازدید به یکی از بیمارستان‌ها رفتم. دیدم که ظهر روز تعطیل یک متخصص استاد تمام شیمی‌درمانی به بیمارستان آمده، بالای سر بیمارش نشسته و شخصا درحال انجام کارهای بیمارش است. وقتی با او صحبت کردم، گفت: «این بیمار، وضعیت حساسی دارد و من نمی‌توانستم به دستیارانم بسپارم.» پزشکان این مدلی زیاد داریم. یک بار دیگر ساعت 2 نصف‌شب به یک بیمارستان رفتم و دیدم که اتند (استاد) بیمارستان با دستیارانش مشغول هستند که به آنها خسته نباشید گفتم. پزشک متعهد که خالصانه مخلصانه برای مردم کار کند، زیاد داریم. ولی به‌هرحال می‌پذیرم که مانند هر قشر دیگری یک درصدی هم هستند که ممکن است خطاهایی داشته باشند. از آنها هم می‌خواهم که به واقع خودشان را اصلاح کنند و عملکردشان را با عملکرد اکثریت جامعه پزشکی منطبق کنند. با این‌وجود نباید عملکرد عده‌ای انگشت‌شمار را به حساب کل بگذاریم.
به مردم هم عرض می‌کنم که به شنیده‌ها کاری نداشته باشند. ببینند نوع خدماتی که دریافت می‌کنند، برای آنها قابل‌قبول است یا نه؟ آیا پس از مراجعه به یک پزشک، احساس رضایت خاطر دارند یا نه؟ بر اساس شنیده‌ها قضاوت نکنیم و چیزی که خودمان تجربه کرده‌ایم، منشاء قضاوت ما باشد.