جلوگیری از تقاضاهای القایی با تثبیت نظام ارجاع امکانپذیر است
احمد فیاضبخش، مشاور معاون وزیر رفاه در توسعه منابع و سرمایه با اشاره به تقاضاهای القایی در بیمارستانها و مراکز درمانی گفت: « معمولا در وضعیت عادی به دلیل پرداخت از جیب، بیمار تلاش میکند که خدمات غیرضروری برای او اتفاق نیفتد. در واقع پرداخت از جیب به عنوان یک مکانیزم پیشگیرانه عمل میکند. ولی در نظامهایی که در حال حاضر بعد از طرح تحول سلامت در بیمارستانها به وجود آمد، با رایگان شدن و نزدیک به رایگان شدن برخی خدمات در نگاه اول، بیمارممکن است انگیزه برای دریافت خدمت داشته باشد.»
وی ادامه داد: «از طرفی ارائهکننده خدمت نیز در این شرایط انگیزه دارد، چرا که در حال حاضر مبنای نظام پرداخت براساس نظام کارانه است. هر چه پزشک لیست بیشتری از خدمات را در صورت حساب بیمار داشته باشد، دریافتی بیشتری خواهد شد لذا احتمال تقاضای القایی افزایش می یابد.»
فیاضبخش به روشهای پیشگیری از تقاضاهای القایی اشاره کرد و گفت: «یکی از این روشها نظارت پزشک خانواده بر خدمات تخصصی است که لازمه آن تثبیت نظام ارجاع است که ما در کشور از آن برخوردار نیسیتم.»
مشاور معاون وزیر رفاه در توسعه منابع و سرمایه افزود: «باید غیر از پزشک متخصص یک ناظر بی طرف که نامش پزشک خانواده است، حضور داشته باشد. یعنی پزشک خانواده بر خدمات پزشک متخصص ناظر باشد.»
وی گفت: « پزشک خانواده می تواند به عنوان واسطه قضاوت کند و با استفاده از ابزارهای مشاوره و کسب اطلاع از سایر متخصصین بر اقدامات درمانی مداخله و از بسیاری از خدمات غیر ضروری جلوگیری کند.لذا تنها بیمهها به عنوان یک نظام یا یک سازمان نمیتوانند نقشی در پیش گیری از تقاضاهای القایی داشته باشند به خصوص وقتی که نظام پرداخت براساس نظام کارانه باشد.»