مدير كل دفتر طب سنتي ايراني- اسلامي وزارت بهداشت:
مدیرکل دفتر طب سنتی ایرانی- اسلامی وزارت بهداشت، گفت: «استفاده نادرست از واژه «طب اسلامی»، از چالشهای جدی حال حاضر است که میتواند برای اعتقادات و باور مردم خطرآفرین باشد.»
استفاده نادرست از واژه «طب اسلامی» چالش جدی سالهای اخیر است
29 شهریور 1395 ساعت: 23:6
29 شهریور 1395 ساعت: 23:6
مدیرکل دفتر طب سنتی ایرانی- اسلامی وزارت بهداشت، گفت: «استفاده نادرست از واژه «طب اسلامی»، از چالشهای جدی حال حاضر است که میتواند برای اعتقادات و باور مردم خطرآفرین باشد.»
به گزارش سپیدآنلاین، سیدمحمود خدادوست، گفت: «از نظر من، مفهوم واژه «طب اسلامی» در نگاه اداری و اجرایی کشور، همان طب سنتی است که در دوران تمدن اسلامی به اوج شکوفایی خود رسیده و در واقع طب دوران تمدن اسلامی مد نظر است.» وی افزود: «اکثر علما و حکمای طب سنتی ایران از جمله سیداسماعیل جرجانی، ابن ابیصادق نیشابوری و بوعلیسینا مجتهد نیز بودهاند و پیش از نگارش کتابهای خود در زمینه طب سنتی، کتابهایی در زمینه فلسفه و الهیات نوشتهاند.»
مدیر کل دفتر طب سنتی ایرانی- اسلامی وزارت بهداشت سپس با اشاره به استفاده نادرست از واژه «طب اسلامی» در سالهای اخیر، اظهار کرد: «عدهای معتقدند 11هزار روایت طبی داریم و بر اساس آنها میتوان یک مکتب طبی طراحی کرد و با همین دیدگاه، از عناوینی مانند طب اسلامی، طب روایی، طب قرآنی، طبالصادق و طبالرضا استفاده میکنند.» وی با تاکید بر اینکه این تعاریف برای اعتقادات و باور مردم و حتی خود دین خطر آفرین است، با طرح سوالی گفت: «اگر بتوان چنین مکتبی را تنها بر اساس روایات طبی موجود طراحی کرد، مواردی از علوم و یا موارد زیادی از علم طب رایج که روایاتی برای آنها نداریم، چه جایگاهی در این مکتب خواهند داشت؟»
خدادوست سپس به دیدگاه بزرگان و مراجعی چون حضرت آیتا... جوادی آملی در خصوص علوم دینی اشاره و بیان کرد: «بحث اسلامی بودن یا نبودن علم، یک بحث فلسفی است که به جهانبینی ارتباط دارد؛ اگر نگاه ما جهانبینی توحیدی باشد، همه کارهایمان از طریق آن قابل تفسیر است؛ اسلام مسیر را مشخص میکند.» وی در ادامه افزود: «به طور مثال، واژه بانکداری اسلامی نیز بر اساس همین جهانبینی استفاده میشود و به آن دسته از معاملات اقتصادی که رَبَوی و غَرَوی نباشند، اسلامی میگویند؛ در مورد علوم دیگر نیز همینطور است و اگر بایدها و نبایدهای مبانی دینی و اسلامی رعایت شود و از فیلتر اسلام عبور کنند، اسلامی خواهند بود.»
مدیر کل دفتر طب سنتی وزارت بهداشت به نقل از کتابالاعتقادات شیخ صدوق، گفت: «شیخ صدوق 1000 سال پیش در کتاب الاعتقادات خود و در فصلی به نام روایات وارده طبی، دلایل متعددی آورده که بسیاری از روایات وارده در طب، قابلیت تعمیم ندارند و بسیاری از تدابیری که در قالب روایات آمدهاند، بسته به شرایط آب و هوایی مکه و مدینه و شرایط مزاجی و بیماری یک فرد خاص بودهاند.» مشاور وزیر بهداشت تاکید کرد: «آنچه مشخص است این است که طب اسلامی به مفهوم ورود آن در حوزه سلامت معنوی، به طور قطع بسیار غنیتر از علوم دیگر است اما نمیتوان برای روایات طبی موجود، مکتب طبی جداگانهای تعریف کرد.»
مدیر کل دفتر طب سنتی ایرانی- اسلامی وزارت بهداشت سپس با اشاره به استفاده نادرست از واژه «طب اسلامی» در سالهای اخیر، اظهار کرد: «عدهای معتقدند 11هزار روایت طبی داریم و بر اساس آنها میتوان یک مکتب طبی طراحی کرد و با همین دیدگاه، از عناوینی مانند طب اسلامی، طب روایی، طب قرآنی، طبالصادق و طبالرضا استفاده میکنند.» وی با تاکید بر اینکه این تعاریف برای اعتقادات و باور مردم و حتی خود دین خطر آفرین است، با طرح سوالی گفت: «اگر بتوان چنین مکتبی را تنها بر اساس روایات طبی موجود طراحی کرد، مواردی از علوم و یا موارد زیادی از علم طب رایج که روایاتی برای آنها نداریم، چه جایگاهی در این مکتب خواهند داشت؟»
خدادوست سپس به دیدگاه بزرگان و مراجعی چون حضرت آیتا... جوادی آملی در خصوص علوم دینی اشاره و بیان کرد: «بحث اسلامی بودن یا نبودن علم، یک بحث فلسفی است که به جهانبینی ارتباط دارد؛ اگر نگاه ما جهانبینی توحیدی باشد، همه کارهایمان از طریق آن قابل تفسیر است؛ اسلام مسیر را مشخص میکند.» وی در ادامه افزود: «به طور مثال، واژه بانکداری اسلامی نیز بر اساس همین جهانبینی استفاده میشود و به آن دسته از معاملات اقتصادی که رَبَوی و غَرَوی نباشند، اسلامی میگویند؛ در مورد علوم دیگر نیز همینطور است و اگر بایدها و نبایدهای مبانی دینی و اسلامی رعایت شود و از فیلتر اسلام عبور کنند، اسلامی خواهند بود.»
مدیر کل دفتر طب سنتی وزارت بهداشت به نقل از کتابالاعتقادات شیخ صدوق، گفت: «شیخ صدوق 1000 سال پیش در کتاب الاعتقادات خود و در فصلی به نام روایات وارده طبی، دلایل متعددی آورده که بسیاری از روایات وارده در طب، قابلیت تعمیم ندارند و بسیاری از تدابیری که در قالب روایات آمدهاند، بسته به شرایط آب و هوایی مکه و مدینه و شرایط مزاجی و بیماری یک فرد خاص بودهاند.» مشاور وزیر بهداشت تاکید کرد: «آنچه مشخص است این است که طب اسلامی به مفهوم ورود آن در حوزه سلامت معنوی، به طور قطع بسیار غنیتر از علوم دیگر است اما نمیتوان برای روایات طبی موجود، مکتب طبی جداگانهای تعریف کرد.»
برچسب ها
دیدگاه کاربران
ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد