بیمه

سرپرست دفتر هیئت مدیره سازمان بیمه سلامت:
نبود منابع پایدار برای بیمه‌ها، پرداخت هزینه‌ها را با مشکل مواجه کرده است


تاریخ انتشار : 31 شهریور 1397 ساعت 20:00
0
0
e
p
+
-
اندازه متن :
سرپرست دفتر هیئت مدیره و مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران گفت: نبود بودجه پایدار برای بیمه‌ها، سازمان‌های بیمه‌گر را در پرداخت هزینه‌ها با مشکل مواجه کرده، ولی با این حال تلاش سازمان بیمه سلامت این است که ارائه خدمات با مشکل مواجه نشود.

به گزارش سپیدآنلاین به نقل از ایسنا، محمد صادق دبیری با بیان این‌که سازمان بیمه سلامت ایران در راستای عمل به قانون و با هدف ادغام تمام صندوق‌های بیمه‌ای سلامت و ساماندهی هزینه‌های بهداشت و درمان کشور در سال ۹۱ ایجاد شد، گفت: در مهر سال ۹۱ مقرر شد که این سازمان جایگزین سازمان بیمه خدمات درمانی شود تا از این طریق بتواند تمام بیمه‌های سلامت کشور را مدیریت کند. سازمان بیمه سلامت ایران تا به امروز یکی از تاثیرگذارترین سازمان‌های موثر در تحقق اهداف کلان دولت در امر خدمت‌رسانی به مردم است و مسئولان این حوزه به دنبال این هستند که با سیاست‌گذاری در حوزه بهداشت و درمان، بیشتر مردم کشور را از نظر بیمه‌ای تامین کنند. بر همین اساس در سال ۹۱ اساسنامه سازمان بیمه سلامت ایران تدوین شد و سازمان بیمه خدمات درمانی به سازمان بیمه سلامت ایران تغییر عنوان پیدا کرد.

وی افزود: براساس تاکید مسئولان عرصه بیمه و درمان طی سال‌های گذشته که خط قرمزشان افزایش پرداختی از جیب مردم است، همچنان این تاکید در مجموعه سازمان بیمه سلامت ایران نیز وجود دارد که نباید به خدمت خدشه‌ای وارد شود و برای این کار، راهی جز مدیریت هزینه‌ها وجود ندارد. به این ترتیب باید به دنبال راه‌کارهایی برای مدیریت هزینه در بیمه سلامت بود و این‌که چطور می‌توان از هدر رفت منابع در این سازمان جلوگیری کرده و منابع لازم برای خرید کارآمد خدمات سلامت و ارائه آن‌ها به بیمه‌شدگان را تامین کرد.

دبیری ادامه داد: از ابتدای طرح تحول نظام سلامت با توجه به بسته‌هایی که در رابطه با این طرح ارائه شد، مسئولان می‌دانستند که هزینه بیمه‌ها به شدت افزایش پیدا می‌کند و از آن‌جا که برای بیمه‌ها هیچ بودجه‌ای به صورت نهادینه و پایدار مشخص نشده بود، پرداخت به موقع هزینه‌ها با مشکل مواجه می‌شود، اما با این حال با تلاش مسئولان پرداخت از جیب مردم تا حدود زیادی کاهش یافت.

سرپرست دفتر هیئت مدیره و مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران گفت: اساسنامه سازمان بیمه سلامت ایران از آغاز با همکاری وزارت بهداشت تدوین و به تصویب رسید. مهم‌ترین هدف از تشکیل سازمان بیمه سلامت، از ابتدای کار این بود که هزینه‌ بیمه‌های بخش سلامت کاهش داده شود. از این رو موضوع خرید راهبردی خدمات در اساسنامه مذکور مطرح شد. بنابراین می‌توان گفت یکی از دلایل تشکیل سازمان بیمه سلامت ایران این بود که خریدهای راهبردی در حوزه بیمه سلامت اتفاق افتد.

وی اظهار کرد: بنا بر این بود که همه بیمه‌های سلامت در کشور ادغام شوند تا با زبانی واحد، خرید راهبردی خدمات سلامت صورت گیرد. خرید راهبردی به این معناست که به جای این‌که سازمان‌های بیمه‌گر مختلف خدمات را خریداری کنند، یک سازمان واحد همه خدمات مورد نیاز را خریداری کند که اگر چنین اتفاقی می‌افتاد خریدار می‌توانست بازار را کنترل کند و فروشندگان خدمات در حوزه سلامت نمی‌توانستند هزینه‌ها را به سازمان‌های بیمه‌گر تحمیل کنند. به زبان ساده‌تر این‌که بیمه سلامت ایران می‌توانست از طریق خرید راهبردی هزینه‌ها را کنترل کرده و بهترین خرید را انجام دهد.

بنابر اعلام روابط عمومی سازمان بیمه سلامت، دبیری گفت: آنچه در حال حاضر تمامی مسئولان در کشور به آن واقف هستند، این است که کاهش هزینه‌های سازمان بیمه سلامت به نفع دولت است؛ چون بیمه سلامت منابع مالی‌اش را از دولت دریافت می‌کند تا به ارائه دهندگان خدمت پرداخت کند.

وی در پایان اظهار کرد: به نظر کارشناسان فنی حوزه بیمه و درمان، خرید راهبردی خدمات مهم‌ترین اقدام در راستای کاهش هزینه‌های سازمان بیمه سلامت ایران است. اگر ادغام فیزیکی در سازمان‌های بیمه‌گر صورت می‌گرفت، هزینه‌های تمام سازمان‌های بیمه‌گر با هم ادغام می‌شد و در این صورت بودجه‌های سازمان‌های بیمه‌گر در حوزه سلامت در سازمان بیمه سلامت ادغام می‌شد. وزیر بهداشت از ابتدای تشکیل سازمان بیمه سلامت ایران، به دنبال انجام این امر بود که متاسفانه محقق نشد. در حال حاضر سازمان بیمه سلامت راه‌کارهای کوتاه مدت و بلند مدتی برای رسیدن به اهدافش در نظر گرفته که نیازمند همراهی تمام بخش‌های حوزه سلامت است تا بتوان مدیریت این مجموعه را روز به روز قوی‌تر کرد.


شما منتشر کنید در


مطالب مرتبط


دیدگاه کاربران


ارسال دیدگاه


نام :    ایمیل : 

عکس خوانده نمی شود کد امنیتی :      
طراحی و اجرا توسط: هنر رسانه