معاون آموزشی دانشکده پرستاری و مامایی علومپزشکی تهران خبر داد
معاون آموزشی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران از اجرای طرح تلفیق آموزش و بالین رشته پرستاری از 24 شهریور ماه جاری (شروع ترم) در این دانشکده خبر دادو گفت: این برنامه بر پایه بستههای تحول و نوآوری آموزش معاونت آموزشی وزارت بهداشت و برنامه چهارساله (1396-1400) دانشگاه و دانشکده و به منظور از بین بردن شکاف موجود بین آموزش تئوری و بالینی و عرصه آموزشی و بالینی در پرستاری و در آینده نزدیک در رشته مامایی و پاسخگو کردن آموزش این رشته به نیازهای واقعی جامعه طراحی و اجرا شده است.
اجرای طرح تلفیق آموزش و بالین در پرستاری
26 شهریور 1397 ساعت: 20:6
26 شهریور 1397 ساعت: 20:6
معاون آموزشی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران از اجرای طرح تلفیق آموزش و بالین رشته پرستاری از 24 شهریور ماه جاری (شروع ترم) در این دانشکده خبر دادو گفت: این برنامه بر پایه بستههای تحول و نوآوری آموزش معاونت آموزشی وزارت بهداشت و برنامه چهارساله (1396-1400) دانشگاه و دانشکده و به منظور از بین بردن شکاف موجود بین آموزش تئوری و بالینی و عرصه آموزشی و بالینی در پرستاری و در آینده نزدیک در رشته مامایی و پاسخگو کردن آموزش این رشته به نیازهای واقعی جامعه طراحی و اجرا شده است.
به گزارش سپیدآنلاین، هومن شهسواری در گفتوگو با ایسنا با اشاره به اینکه اقدامات اولیه و فراهمسازی بستر این طرح از هشت ماه گذشته و با نیازسنجی وسیع از همه ذینفعان و آنالیز وضعیت موجود و با تشکیل جلسات متعدد و حمایت معاونت آموزشی و درمان دانشگاه شروع شده است، افزود: ساختارمند نبودن ارتباط عرصه آموزشی و بالینی، بهینه نبودن کیفیت دانشآموختگان، کاستیها و مهیا نبودن شرایط حضور کافی اساتید پرستاری در آموزش بالینی و مطالبات بر زمین مانده همکاران پرستاری و حتی بیماران باعث شد که با طراحی این برنامه محیط و شرایط آموزشی بهتری برای دانشجویان مهیا کنیم تا این شکاف عمیق و کاستیهای موجود تا حد ممکن از بین برود.
وی بیعلاقگی دانشآموختگان دانشگاه علوم پزشکی تهران برای همکاری و جذب در بیمارستانهای این دانشگاه را به عنوان یکی دیگر از مشکلات دانشجویان دانست و اظهار کرد: هدف از این طرح از بین بردن شکاف موجود بین آموزش تئوری و بالینی در پرستاری است و این طرح با ایجاد همکاری و تلفیق بین بدنه آموزشی پرستاری و پرستاران در سطوح مختلف منجر به بهبود محیط یادگیری برای دانشجویان پرستاری شده و متعاقب آن بر بیعلاقگی آنها برای ادامه همکاری با مراکز درمانی دانشگاه اثر خواهد داشت.
معاون آموزشی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: این طرح، خروجیهای بسیار خوبی خواهد داشت؛ اگرچه ممکن است هر طرحی در اجرا با مشکلاتی مواجه شود، اما قطعاً هماهنگی دو طرف به تسهیل کار کمک خواهد کرد.
شهسواری در ادامه به شکلگیری تیم تدریس این طرح اشاره کرد و توضیح داد: در تیم تدریس یک استاد مسئول در یک لاین تخصصی مراقبتی خواهیم داشت که به همراه تیم تدریس شامل سرپرستار بخش، CTA (پرستاران بخشها) و TA (دانشجویان دکتری) و مربیان آموزشی مسئولیت آموزش دانشجویان را برعهده خواهند داشت. این ترکیب با توجه به حجم واحدها و بار آموزشی مربوطه طراحیشده است.
وی با اشاره به آغاز این طرح با گروه آموزشی پرستاری داخلی جراحی اظهار کرد: این گروه بزرگترین گروه آموزشی دانشکده است و مسئولیت ارائه حجم بالایی از دروس بالینی را بر عهده دارد.
معاون آموزشی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: روزهای این کارآموزی به طور دقیق توسط تیم تدریس برنامهریزی شده و در آن از مرکز مهارتهای بالینی دانشکده، بخشهای تخصصی بیمارستانها و مرکز آزمونهای بالینی (آسکی) استفاده خواهد شد که رفتهرفته ممکن است برنامه مهارتآموزی شبیهسازی شده و آزمون مرتبط آن نیز در بیمارستانها انجام شود.
شهسواری با تاکید بر این مطلب که ارزیابی نهایی دانشجویان، منوط به انجام آزمون نهایی در مرکز آسکی دانشکده است، گفت: ارزیابی با حضور تیم تدریس و همراه با تکمیل فرمهای ارزشیابی دانشجویان توسط CTAها انجام میشود. این امر این اطمینان را ایجاد خواهد کرد که دانشجویان ما بصورت عینی مهارتها و صلاحیتهای لازم را برای دانشآموختگی تا پایان تحصیل به تصویر کشیده و مورد تائید ارزیابان قرار خواهند گرفت.
وی در پایان با اشاره به اینکه پایه این طرح محیط آموزشی میتواند به نیاز بالین به توسعه و ارتقا پاسخ داده و محیط بالینی نیز به نیازهای آموزش پاسخ دهد تا مجموعه دانشگاه به یک همافزایی در راستای ارتقای پرستاری و مامایی و آموزش بهینه آن دست پیدا کند، افزود: این طرح طرحی پویا و روبه رشد و در حال شکلگیری است و هرجایی که احساس شود نیاز به تغییر و یا تعدیل دارد، حتماً اتفاق خواهد افتاد.
وی بیعلاقگی دانشآموختگان دانشگاه علوم پزشکی تهران برای همکاری و جذب در بیمارستانهای این دانشگاه را به عنوان یکی دیگر از مشکلات دانشجویان دانست و اظهار کرد: هدف از این طرح از بین بردن شکاف موجود بین آموزش تئوری و بالینی در پرستاری است و این طرح با ایجاد همکاری و تلفیق بین بدنه آموزشی پرستاری و پرستاران در سطوح مختلف منجر به بهبود محیط یادگیری برای دانشجویان پرستاری شده و متعاقب آن بر بیعلاقگی آنها برای ادامه همکاری با مراکز درمانی دانشگاه اثر خواهد داشت.
معاون آموزشی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: این طرح، خروجیهای بسیار خوبی خواهد داشت؛ اگرچه ممکن است هر طرحی در اجرا با مشکلاتی مواجه شود، اما قطعاً هماهنگی دو طرف به تسهیل کار کمک خواهد کرد.
شهسواری در ادامه به شکلگیری تیم تدریس این طرح اشاره کرد و توضیح داد: در تیم تدریس یک استاد مسئول در یک لاین تخصصی مراقبتی خواهیم داشت که به همراه تیم تدریس شامل سرپرستار بخش، CTA (پرستاران بخشها) و TA (دانشجویان دکتری) و مربیان آموزشی مسئولیت آموزش دانشجویان را برعهده خواهند داشت. این ترکیب با توجه به حجم واحدها و بار آموزشی مربوطه طراحیشده است.
وی با اشاره به آغاز این طرح با گروه آموزشی پرستاری داخلی جراحی اظهار کرد: این گروه بزرگترین گروه آموزشی دانشکده است و مسئولیت ارائه حجم بالایی از دروس بالینی را بر عهده دارد.
معاون آموزشی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: روزهای این کارآموزی به طور دقیق توسط تیم تدریس برنامهریزی شده و در آن از مرکز مهارتهای بالینی دانشکده، بخشهای تخصصی بیمارستانها و مرکز آزمونهای بالینی (آسکی) استفاده خواهد شد که رفتهرفته ممکن است برنامه مهارتآموزی شبیهسازی شده و آزمون مرتبط آن نیز در بیمارستانها انجام شود.
شهسواری با تاکید بر این مطلب که ارزیابی نهایی دانشجویان، منوط به انجام آزمون نهایی در مرکز آسکی دانشکده است، گفت: ارزیابی با حضور تیم تدریس و همراه با تکمیل فرمهای ارزشیابی دانشجویان توسط CTAها انجام میشود. این امر این اطمینان را ایجاد خواهد کرد که دانشجویان ما بصورت عینی مهارتها و صلاحیتهای لازم را برای دانشآموختگی تا پایان تحصیل به تصویر کشیده و مورد تائید ارزیابان قرار خواهند گرفت.
وی در پایان با اشاره به اینکه پایه این طرح محیط آموزشی میتواند به نیاز بالین به توسعه و ارتقا پاسخ داده و محیط بالینی نیز به نیازهای آموزش پاسخ دهد تا مجموعه دانشگاه به یک همافزایی در راستای ارتقای پرستاری و مامایی و آموزش بهینه آن دست پیدا کند، افزود: این طرح طرحی پویا و روبه رشد و در حال شکلگیری است و هرجایی که احساس شود نیاز به تغییر و یا تعدیل دارد، حتماً اتفاق خواهد افتاد.
دیدگاه کاربران
ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد