سخنگوی وزارت بهداشت:
نشست خبری هفتگی سخنگوی وزارت بهداشت صبح دیروز با حضور جمعی از اصحاب رسانه برگزار شد و ایرج حریرچی به سوالات خبرنگاران پاسخ گفت.
هماهنگ با آنچه این روزها در فضای رسانهای کشور میگذرد، تبعات تغییر نرخ ارز بر ارائه خدمات درمانی به خصوص قیمت دارو، ازجمله مهمترین مباحث مطرحشده در این نشست بود. ایرج حریرچی با بیان اینکه با تلاشهای صورتگرفته، حوزه دارو به وضعیت عادی بازگشته است، از مردم خواست به داروهای ایرانی اعتماد کنند. وی از چهرههای شناخته شده کشور نظیر سیاستمداران و مدیران اجرایی، ورزشکاران، هنرمندان و ... خواست تا از داروهای ایرانی حمایت کنند.
داروهای بدون نسخه از شمول بیمه خارج شدند
4 تیر 1397 ساعت: 15:4
4 تیر 1397 ساعت: 15:4
نشست خبری هفتگی سخنگوی وزارت بهداشت صبح دیروز با حضور جمعی از اصحاب رسانه برگزار شد و ایرج حریرچی به سوالات خبرنگاران پاسخ گفت.
هماهنگ با آنچه این روزها در فضای رسانهای کشور میگذرد، تبعات تغییر نرخ ارز بر ارائه خدمات درمانی به خصوص قیمت دارو، ازجمله مهمترین مباحث مطرحشده در این نشست بود. ایرج حریرچی با بیان اینکه با تلاشهای صورتگرفته، حوزه دارو به وضعیت عادی بازگشته است، از مردم خواست به داروهای ایرانی اعتماد کنند. وی از چهرههای شناخته شده کشور نظیر سیاستمداران و مدیران اجرایی، ورزشکاران، هنرمندان و ... خواست تا از داروهای ایرانی حمایت کنند.
به گزارش سپیدآنلاین، معاون کل وزارت بهداشت تصریح کرد: « حوزه دارو به وضعیت عادی بازگشته است.» حریرچی ادامه داد: «وزارت بهداشت، تولید کنندگان و وارد کنندگان دارو سینهمان را سپر کردهایم و اعلام کردیم امسال فقط 9 درصد افزایش قیمت دارو خواهیم داشت. این دستاورد بزرگی است.» وی خاطرنشان کرد: «در حال حاضر هیچ شرکت دارویی وجود ندارد که بگوید ارز ۴۲۰۰ تومانی خواستهایم اما به ما ندادهاند.»
ایرج حریرچی با بیان اینکه در همه جای دنیا یک تا یک و نیم درصد کمبود دارو وجود دارد و قابل قبول است، تاکید کرد: «در همه کشورهای دنیا در یک بازار چند هزار قلمی کمبودهای یک تا ۱.۵ درصد قابل قبول است، اما وقتی بیماری برای دریافت یک دارو مراجعه میکند و نمیتواند آن را تهیه کند، نگران میشود.» وی با اشاره به کسانی که تمایل به استفاده از داروهای خارجی دارند، گفت: «این حرف مغایر با قانون برنامه پنجساله و نظام سلامت است.» حریرچی افزود: «طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی، وظیفه ما تامین داروهای ژنریک است و بر همین اساس داروهای ژنریک و برند ژنریک را تامین میکنیم.» وی تصریح کرد: «البته در یک تا دو مورد اجازه واردات موازی را هم دادهایم. در همه دانشگاههای علوم پزشکی سیستمهای نظارتی قرار دادهایم و هر روز به تعدادی از داروخانهها سرکشی کرده و وضعیت را ثبت و با متخلفان برخورد میکنیم. در عین حال باید بدانیم که فرهنگ مردم هم باید تغییر کند.»
سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه به عنوان یک کارشناس میگویم که داروهای ایرانی کیفیت لازم را دارند، از مردم خواست به داروهای ایرانی اعتماد کنند. وی از شخصیتهای سیاسی، هنرمندان، وزرشکاران و مدیراناجرایی خواست که هرکدام به سهم خودشان از داروی تولید داخل حمایت کنند. حریرچی گفت: « چه عیبی دارد که پویشی هم برای حمایت از داروی ایرانی راه بیندازیم؟»
معاون کل وزارت بهداشت همچنین در این نشست از راهاندازی سامانهای در سایت سازمان غذا و دارو به آدرسirb.fba.gov.ir خبر داد و گفت: «مردم میتوانند برای اطلاع از کمبودهای دارویی و قیمت داروها به آن مراجعه کنند.» وی در عین حال از راهاندازی نسخه اندروید این سامانه تا اوائل هفته آینده خبر داد و گفت: «مردم میتوانند با وارد کردن نام دارو، از نزدیکترین داروخانهای که آن دارو را موجود دارد، مطلع شوند.» حریرچی از مردم خواست چنانچه در دسترسی به دارو با مشکلی مواجه شدند، آن را با تلفن 190 در میان بگذارند.
خروج داروهای بدون نسخه از شمول بیمه
حریرچی در ادامه صحبتهایش در پاسخ به سوالی درباره خروج داروهایی OTC یا بدون نسخه از شمول بیمه گفت: «باید توجه کرد که ۹۰ درصد مصرف داروهای OTC در گذشته هم خارج از بیمه بوده است و مردم خارج از بیمه آنها را خریداری میکردند. طبق مصوبه جدید شورای عالی بیمه نیز در حال حاضر تهیه این داروها برای سنین زیر ۱۲ سال تحت پوشش بیمه است و بالای ۱۲ سال از شمول بیمه خارج شده است، اما این داروها هزینه زیادی ایجاد نمیکند.» وی درباره وضعیت ایرانیان فاقد بیمه و تعداد آنها گفت: «طبق اعلام مرکز آمار ایران، تعداد ایرانیان فاقد بیمه بین ۶.۹ و ۱۰.۵ درصد است که به ۵.۵ تا ۶ میلیون نفر میرسد. باید توجه کرد که قسمت قابل توجهی از افراد فاقد بیمه یا افراد جوان مجرد هستند که احساس نیاز نمیکنند و یا افراد متمولی هستند که برای بیمه شدن مراجعه نکردهاند. البته تعدادی از افراد هم مشکل شناسنامه یا کارت ملی دارند و تعدادی هم واقعا به بیمه شدن نیاز دارند، اما به دلیل ضعف اطلاعرسانی نتوانستند از پنجره طلایی بیمه در سال ۹۳ و ۹۴ استفاده کنند و این فرصت را از دست دادند.»
معاون کل وزارت بهداشت اضافه کرد: «در حال حاضر به دو روش میتوان افراد را تحت پوشش بیمه قرار داد. در روش اول اگر ثابت شود فردی نیازمند است و تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی قرار دارد و یا با معرفی این دو ارگان میتواند تحت پوشش بیمه رایگان قرار گیرد. تعدادی هم بر اساس آزمون وسع که طبق قانون برنامه ششم باید انجام شود میتوانند بیمه شوند. به طوریکه اگر در آزمون وسع مشخص شود که استطاعت لازم را برای پرداخت حق بیمه ندارند تحت پوشش بیمه رایگان قرار میگیرند. در عین حال یک بیمه روی تخت هم وجود دارد به این ترتیب که افرادی که تحت پوشش کمیته امداد یا بهزیستی نباشند و یک استطاعت منطقی را داشته باشند میتوانند با پرداخت ۵۰ درصد حق بیمه تحت پوشش بیمه قرار گیرند و بلافاصله هم بیمه میشوند. البته امیدوارم روزی برسد که در ایران هیچ فرد بدون بیمهای وجود نداشته باشد. هر چند که پیش از طرح تحول نظام سلامت ۱۶.۷ درصد ایرانیان یعنی بالغ بر ۱۳ میلیون نفر فاقد بیمه بودند که در حال حاضر این امر بسیار کاهش یافته است.»
محدودیتهای قانونی برای تبلیغات پزشکان
سخنگوی وزارت بهداشت در پاسخ به سوالی درباره تبلیغات پزشکان گفت: «تبلیغات پزشکان محدودیتهای جدی و قانونی دارد و گستره و طیف وسیعی را هم در بر میگیرد. تبلیغاتی که اکنون در این حیطه میبینیم اکثرا یا غیرعلمی یا غیرقانونی و یا غیراخلاقی هستند و چیزهای عجیب و غریبی درباره نحوه بهبودی و ... میگویند. البته این تبلیغات فقط به طب مدرن منحصر نیست، بلکه طب سنتی، طب مکمل و سوزنی را هم شامل میشود. مسئولیت نظارت در این زمینه عمدتا با سازمان نظام پزشکی است و اگر در مواردی تبلیغی غیرعلمی باشد و فرد بر اساس آن تبلیغ به پزشک مراجعه کرده و دچار عارضه شود، به طور قانونی مورد پیگرد قرار میگیرد.»
حریرچی در پاسخ به سوالی درباره ارتباط غیرقانونی برخی پزشکان با شرکتهای تجهیزاتی و دارویی هم گفت: «دکتر فاضل چندی پیش در یک نشست خبری این موارد را با عنوان سهمخواهی و حتی رشوه نام بردند و اگر ثابت شود رابطه مالی، کالایی، سفر به خارج و ... در برخی پزشکان به دلیل استفاده از یک دارو یا تجهیزات خاص است، شایسته همین تعابیر است. در این زمینه هم نظام پزشکی و هم وزارت بهداشت برخوردهای قانونی لازم را انجام میدهند، اما مهمترین کنترل ارتقای فرهنگ، اخلاق و نظارت است.»
حریرچی درخصوص میزان خطاهای پزشکی و ارتباط آن با شکایاتی که علیه پزشکان میشود، گفت: «شکایتها ممکن است به حق یا نا به حق باشند و زمانی رخ میدهد که بیمار تصور کند قصوری از سوی پزشک انجام شده است. بنابراین شکایات بررسی میشوند و ممکن است اتهام وارد باشد یا نباشد، اما باید توجه کرد که نمیتوان میزان شکایات را با میزان خطای پزشکی مقایسه کرد. بنابراین مقایسه تعداد شکایات با خطاهای پزشکی مقایسهای مع الفارغ است.»
ماجرای تعیین سقف ریالی برای بیمهشدگان بیمه سلامت
ازجمله موضوعاتی که در این نشست مطرح شد، ماجرای تعیین سقف ریالی برای ارائه خدمت به بیمهشدگان بیمه سلامت بود.
حریرچی اظهار داشت: «با توجه به هزینههایی که در بیمارستانهای دولتی وجود داشت، تفاهمنامهای امضا شده تا بتوانیم از طریق آن هزینههایمان را کاهش دهیم، اما دسترسی مردم به خدمات نباید آسیب ببیند و بیمه سلامت هم اعلام کرده که سقفی برای ارائه خدمات نداریم، اما برخی مدیران محیطی برداشتی اشتباه کردند که تذکرهای لازم داده شد. مقصود این بود که هزینههای سرباری و هزینههای زائد باید کنترل شوند. در عین حال میبینیم که برخی اقدامات پزشکی در شرایطی لازم است، اما اورژانسی نیست. بنابراین یک سری بستههای صرفهجویی را تدوین کردیم، اما همانطور که وزیر بهداشت هم تاکید کردند خدمترسانی به مردم نباید آسیب ببیند.»
انتقال شورای عالی بیمه به وزارت بهداشت
سخنگوی وزارت بهداشت در پاسخ به سوالی درباره وضعیت شورای عالی بیمه گفت: «شورای عالی بیمه با همان ماهیت و سیستم رایگیری گذشته به وزارت بهداشت منتقل شده و از آنجایی که تولیت سلامت یعنی وزارت بهداشت نقش مستقیمتری را بر عهده گرفته است و بیمه سلامت هم به وزارت بهداشت منتقل شده است، میتوان دستاوردهای بهتری را شاهد بود.»
ایرج حریرچی درباره پرداخت کارانه پرستاران هم گفت: «پرداخت کارانه پرستاران و پیراپزشکان همزمان با پزشکان یا دو تا سه ماه بعد از آنهاست. البته در حال حاضر تاخیرهایی در پرداخت کارانه به دلیل تاخیر بیمهها در پرداخت مطالباتشان وجود دارد. خوشبختانه در روزهای اخیر تعرفه خدمات پرستاری در منزل را هم ابلاغ کردیم که باید تحت پوشش بیمه قرار گیرد.»
ایرج حریرچی با بیان اینکه در همه جای دنیا یک تا یک و نیم درصد کمبود دارو وجود دارد و قابل قبول است، تاکید کرد: «در همه کشورهای دنیا در یک بازار چند هزار قلمی کمبودهای یک تا ۱.۵ درصد قابل قبول است، اما وقتی بیماری برای دریافت یک دارو مراجعه میکند و نمیتواند آن را تهیه کند، نگران میشود.» وی با اشاره به کسانی که تمایل به استفاده از داروهای خارجی دارند، گفت: «این حرف مغایر با قانون برنامه پنجساله و نظام سلامت است.» حریرچی افزود: «طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی، وظیفه ما تامین داروهای ژنریک است و بر همین اساس داروهای ژنریک و برند ژنریک را تامین میکنیم.» وی تصریح کرد: «البته در یک تا دو مورد اجازه واردات موازی را هم دادهایم. در همه دانشگاههای علوم پزشکی سیستمهای نظارتی قرار دادهایم و هر روز به تعدادی از داروخانهها سرکشی کرده و وضعیت را ثبت و با متخلفان برخورد میکنیم. در عین حال باید بدانیم که فرهنگ مردم هم باید تغییر کند.»
سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه به عنوان یک کارشناس میگویم که داروهای ایرانی کیفیت لازم را دارند، از مردم خواست به داروهای ایرانی اعتماد کنند. وی از شخصیتهای سیاسی، هنرمندان، وزرشکاران و مدیراناجرایی خواست که هرکدام به سهم خودشان از داروی تولید داخل حمایت کنند. حریرچی گفت: « چه عیبی دارد که پویشی هم برای حمایت از داروی ایرانی راه بیندازیم؟»
معاون کل وزارت بهداشت همچنین در این نشست از راهاندازی سامانهای در سایت سازمان غذا و دارو به آدرسirb.fba.gov.ir خبر داد و گفت: «مردم میتوانند برای اطلاع از کمبودهای دارویی و قیمت داروها به آن مراجعه کنند.» وی در عین حال از راهاندازی نسخه اندروید این سامانه تا اوائل هفته آینده خبر داد و گفت: «مردم میتوانند با وارد کردن نام دارو، از نزدیکترین داروخانهای که آن دارو را موجود دارد، مطلع شوند.» حریرچی از مردم خواست چنانچه در دسترسی به دارو با مشکلی مواجه شدند، آن را با تلفن 190 در میان بگذارند.
خروج داروهای بدون نسخه از شمول بیمه
حریرچی در ادامه صحبتهایش در پاسخ به سوالی درباره خروج داروهایی OTC یا بدون نسخه از شمول بیمه گفت: «باید توجه کرد که ۹۰ درصد مصرف داروهای OTC در گذشته هم خارج از بیمه بوده است و مردم خارج از بیمه آنها را خریداری میکردند. طبق مصوبه جدید شورای عالی بیمه نیز در حال حاضر تهیه این داروها برای سنین زیر ۱۲ سال تحت پوشش بیمه است و بالای ۱۲ سال از شمول بیمه خارج شده است، اما این داروها هزینه زیادی ایجاد نمیکند.» وی درباره وضعیت ایرانیان فاقد بیمه و تعداد آنها گفت: «طبق اعلام مرکز آمار ایران، تعداد ایرانیان فاقد بیمه بین ۶.۹ و ۱۰.۵ درصد است که به ۵.۵ تا ۶ میلیون نفر میرسد. باید توجه کرد که قسمت قابل توجهی از افراد فاقد بیمه یا افراد جوان مجرد هستند که احساس نیاز نمیکنند و یا افراد متمولی هستند که برای بیمه شدن مراجعه نکردهاند. البته تعدادی از افراد هم مشکل شناسنامه یا کارت ملی دارند و تعدادی هم واقعا به بیمه شدن نیاز دارند، اما به دلیل ضعف اطلاعرسانی نتوانستند از پنجره طلایی بیمه در سال ۹۳ و ۹۴ استفاده کنند و این فرصت را از دست دادند.»
معاون کل وزارت بهداشت اضافه کرد: «در حال حاضر به دو روش میتوان افراد را تحت پوشش بیمه قرار داد. در روش اول اگر ثابت شود فردی نیازمند است و تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی قرار دارد و یا با معرفی این دو ارگان میتواند تحت پوشش بیمه رایگان قرار گیرد. تعدادی هم بر اساس آزمون وسع که طبق قانون برنامه ششم باید انجام شود میتوانند بیمه شوند. به طوریکه اگر در آزمون وسع مشخص شود که استطاعت لازم را برای پرداخت حق بیمه ندارند تحت پوشش بیمه رایگان قرار میگیرند. در عین حال یک بیمه روی تخت هم وجود دارد به این ترتیب که افرادی که تحت پوشش کمیته امداد یا بهزیستی نباشند و یک استطاعت منطقی را داشته باشند میتوانند با پرداخت ۵۰ درصد حق بیمه تحت پوشش بیمه قرار گیرند و بلافاصله هم بیمه میشوند. البته امیدوارم روزی برسد که در ایران هیچ فرد بدون بیمهای وجود نداشته باشد. هر چند که پیش از طرح تحول نظام سلامت ۱۶.۷ درصد ایرانیان یعنی بالغ بر ۱۳ میلیون نفر فاقد بیمه بودند که در حال حاضر این امر بسیار کاهش یافته است.»
محدودیتهای قانونی برای تبلیغات پزشکان
سخنگوی وزارت بهداشت در پاسخ به سوالی درباره تبلیغات پزشکان گفت: «تبلیغات پزشکان محدودیتهای جدی و قانونی دارد و گستره و طیف وسیعی را هم در بر میگیرد. تبلیغاتی که اکنون در این حیطه میبینیم اکثرا یا غیرعلمی یا غیرقانونی و یا غیراخلاقی هستند و چیزهای عجیب و غریبی درباره نحوه بهبودی و ... میگویند. البته این تبلیغات فقط به طب مدرن منحصر نیست، بلکه طب سنتی، طب مکمل و سوزنی را هم شامل میشود. مسئولیت نظارت در این زمینه عمدتا با سازمان نظام پزشکی است و اگر در مواردی تبلیغی غیرعلمی باشد و فرد بر اساس آن تبلیغ به پزشک مراجعه کرده و دچار عارضه شود، به طور قانونی مورد پیگرد قرار میگیرد.»
حریرچی در پاسخ به سوالی درباره ارتباط غیرقانونی برخی پزشکان با شرکتهای تجهیزاتی و دارویی هم گفت: «دکتر فاضل چندی پیش در یک نشست خبری این موارد را با عنوان سهمخواهی و حتی رشوه نام بردند و اگر ثابت شود رابطه مالی، کالایی، سفر به خارج و ... در برخی پزشکان به دلیل استفاده از یک دارو یا تجهیزات خاص است، شایسته همین تعابیر است. در این زمینه هم نظام پزشکی و هم وزارت بهداشت برخوردهای قانونی لازم را انجام میدهند، اما مهمترین کنترل ارتقای فرهنگ، اخلاق و نظارت است.»
حریرچی درخصوص میزان خطاهای پزشکی و ارتباط آن با شکایاتی که علیه پزشکان میشود، گفت: «شکایتها ممکن است به حق یا نا به حق باشند و زمانی رخ میدهد که بیمار تصور کند قصوری از سوی پزشک انجام شده است. بنابراین شکایات بررسی میشوند و ممکن است اتهام وارد باشد یا نباشد، اما باید توجه کرد که نمیتوان میزان شکایات را با میزان خطای پزشکی مقایسه کرد. بنابراین مقایسه تعداد شکایات با خطاهای پزشکی مقایسهای مع الفارغ است.»
ماجرای تعیین سقف ریالی برای بیمهشدگان بیمه سلامت
ازجمله موضوعاتی که در این نشست مطرح شد، ماجرای تعیین سقف ریالی برای ارائه خدمت به بیمهشدگان بیمه سلامت بود.
حریرچی اظهار داشت: «با توجه به هزینههایی که در بیمارستانهای دولتی وجود داشت، تفاهمنامهای امضا شده تا بتوانیم از طریق آن هزینههایمان را کاهش دهیم، اما دسترسی مردم به خدمات نباید آسیب ببیند و بیمه سلامت هم اعلام کرده که سقفی برای ارائه خدمات نداریم، اما برخی مدیران محیطی برداشتی اشتباه کردند که تذکرهای لازم داده شد. مقصود این بود که هزینههای سرباری و هزینههای زائد باید کنترل شوند. در عین حال میبینیم که برخی اقدامات پزشکی در شرایطی لازم است، اما اورژانسی نیست. بنابراین یک سری بستههای صرفهجویی را تدوین کردیم، اما همانطور که وزیر بهداشت هم تاکید کردند خدمترسانی به مردم نباید آسیب ببیند.»
انتقال شورای عالی بیمه به وزارت بهداشت
سخنگوی وزارت بهداشت در پاسخ به سوالی درباره وضعیت شورای عالی بیمه گفت: «شورای عالی بیمه با همان ماهیت و سیستم رایگیری گذشته به وزارت بهداشت منتقل شده و از آنجایی که تولیت سلامت یعنی وزارت بهداشت نقش مستقیمتری را بر عهده گرفته است و بیمه سلامت هم به وزارت بهداشت منتقل شده است، میتوان دستاوردهای بهتری را شاهد بود.»
ایرج حریرچی درباره پرداخت کارانه پرستاران هم گفت: «پرداخت کارانه پرستاران و پیراپزشکان همزمان با پزشکان یا دو تا سه ماه بعد از آنهاست. البته در حال حاضر تاخیرهایی در پرداخت کارانه به دلیل تاخیر بیمهها در پرداخت مطالباتشان وجود دارد. خوشبختانه در روزهای اخیر تعرفه خدمات پرستاری در منزل را هم ابلاغ کردیم که باید تحت پوشش بیمه قرار گیرد.»
دیدگاه کاربران
ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد