اصغری در همایش معاونین غذا و داروی سراسر کشور:
رئیس سازمان غذا و دارو با تاکید بر اینکه قانون جامع ملی استاندارد ناقض وظایف وزارت بهداشت نیست، درعینحال ابراز امیدواری کرد که این قانون در هیات وزیران اصلاح شود و نظارت بر همه کالاهای سلامتمحور بهطور اختصاصی بر عهده وزارت بهداشت قرار گیرد.
اختیارات سازمان غذا و دارو همچنان پابرجاست
8 آذر 1396 ساعت: 15:9
8 آذر 1396 ساعت: 15:9
رئیس سازمان غذا و دارو با تاکید بر اینکه قانون جامع ملی استاندارد ناقض وظایف وزارت بهداشت نیست، درعینحال ابراز امیدواری کرد که این قانون در هیات وزیران اصلاح شود و نظارت بر همه کالاهای سلامتمحور بهطور اختصاصی بر عهده وزارت بهداشت قرار گیرد.
به گزارش سپیدآنلاین، غلامرضا اصغری در همایش معاونین غذا و داروی سراسر کشور با بیان اینکه مهمترین دغدغه همه تداوم طرح تحول سلامت است، گفت: بخشی که به ما مربوط میشود، تامین دارو و تجهیزات مصرفی در بیمارستانهاست. البته باید توجه کرد که برای ارزیابی طرح تحول نظام سلامت دو شاخص مهم وجود دارد؛ اول اینکه کسی برای دریافت دارو و تجهیزات پزشکی به بیرون از بیمارستان مراجعه نکند و دوم اینکه زیرمیزی در سیستم بهداشت و درمان کشور وجود نداشته باشد. این شاخصها اکنون نشان میدهند که طرح تحول کارش را به خوبی انجام داده، اما اگر این دستاوردها از بین بروند به شرایط پیش از اجرای این طرح باز میگردیم که زیرمیزی رایج بود و مردم برای تهیه ملزومات و داروی مورد نیاز خود به خارج از بیمارستان میرفتند.
منابع مالی، مهمترین چالش طرح تحول
وی با بیان اینکه باید برای تداوم این طرح تلاش و از دستاوردهای آن حفاظت کنیم، گفت: نباید اجازه دهیم که کسی برای تهیه دارو و تجهیزات پزشکی به بیرون از بیمارستان راهنمایی شود و علیرغم مشکلات مالی و اعتباری که امیدواریم هر چه زودتر رفع شود، وظیفه اصلیمان در دانشگاهها این است که از دستاوردهای طرح تحول حفاظت کنیم.
اصغری با بیان اینکه از همه همکارانم میخواهم که همچنان این دستاوردها را حفظ کنند، افزود: در حال حاضر مهمترین چالش طرح تحول نظام سلامت، چالش منابع مالی است. متاسفانه در ابتدای طرح قبل از انجام آزمون وسع ۱۱ میلیون نفر بهصورت رایگان بیمه شدند و حتی بسیاری از بیمهشدگان سایر صندوقهای بیمه به سمت بیمه رایگان همگانی صندوقشان را تغییر دادند. البته امیدواریم همانطور که رئیسجمهور در گزارش ۱۰۰ روز کاری خود در شب گذشته اعلام کردند تا پایان سال بخش عمدهای از این بدهیها جبران شود.
رئیس سازمان غذا و دارو از معاونین غذا و داروی دانشگاههای علوم پزشکی سراسر کشور درخواست کرد که بحث مدیریت هزینه را پیش برند و افزود: ما به سهم خود میتوانیم در حوزه مدیریت هزینه نقش ایفا کنیم. ماموریت ما این است که هزینهها را در حوزه دارو و تجهیزات مصرفی کنترل کنیم. البته باید توجه کرد که هزینه دارو و تجهیزات مصرفی در بیمارستانها نزدیک به ۱۹ درصد است و این هزینه در سطح کلان نظام سلامت ۱۵ درصد محاسبه میشود. درعینحال در همین سهم ۱۵ تا ۲۰ درصدی هم میتوانیم در راستای مدیریت هزینه نقشآفرینی کنیم.
در شرایط سخت مالی به سر میبریم
اصغری تاکید کرد: باید بدانیم دولت نمیتواند بیش از این منابع مالی در اختیارمان قرار دهد. بنابراین باید هزینهها را مدیریت کنیم. درخواست من از معاونتهای غذا و دارو این است که حتما در بخش تامین داروی بیمارستانها فعال شوند. برخی دانشگاهها تجربیاتی در زمینه خرید متمرکز دارو و تجهیزات پزشکی دارند. بنابراین با این کار میتوانیم صرفهجویی ۱۵ تا ۲۰ درصدی در کل هزینههایمان داشته باشیم. اینکه معاونت غذا و داروی دانشگاهی نداند در بیمارستان تحت پوشش خود چقدر دارو و تجهیزات خریداری میشود، پذیرفته نیست. قطعا معاونتهای غذا و دارو باید در این زمینه فعالتر شوند؛ چراکه این کار میتواند به کاهش هزینه در سطح کلان دانشگاهها کمک کند.
اصغری از تدوین پروتکلهایی برای ۲۰ تا ۳۰ قلم دارو خبر داد و گفت: این پروتکلها بهزودی از سوی سازمان غذا و دارو و معاونت درمان وزارت بهداشت بهصورت مشترک ابلاغ میشود و اجرای آنها الزامی است و اگر رعایت نشود، بیمه کسورات اعمال میکند. این پروتکلها با برخی راهنماهای بالینی هماهنگ هستند و میتوانند به کاهش هزینهها و مصرف منطقی دارو در بیمارستانها کمک کنند.
اصغری با بیان اینکه که اکنون در شرایط سخت مالی به سر میبریم، ادامه داد: عملا در سطح داروخانهها و بیمارستانها میبینیم که بیمهها امکان پرداخت مطالبات را ندارند. بنابراین در این شرایط همه باید کمک کنیم تا در حوزه درمان کاهش هزینه اتفاق افتد و طرح تحول تداوم داشته باشد. بر این اساس باید دید که بیشترین هزینهها در کدام قسمت است تا صرفهجویی انجام دهیم.
وی با بیان اینکه نزدیک به ۷۰ تا ۸۰ درصد منابع مالی معاونتهای غذا و داروی دانشگاهها برای پرداختهای پرسنلی صرف میشوند، گفت: بنابراین نباید برای افزایش پرسنل و گرفتن نیروی جدید اصرار کنیم؛ زیرا این کار به معنی افزایش هزینه است. همچنین اصرار بر توسعه ساختمانها، خرید تجهیزات اداری و غیراداری و ... نیز به نوعی افزایش هزینه محسوب میشود. بنابراین اگر باور داریم بیپولیم باید روشمان را تغییر دهیم و هزینهها را مدیریت کنیم.
آثار تلخ تاخیر بیمهها در تامین دارو
رئیس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه تاخیر پرداخت مطالبات از سوی بیمهها آثار تلخی در ارائه خدماتی مانند تامین دارو بر جای میگذارد، گفت: ما با سختی دارو را تامین میکنیم، اما میبینیم برخی از شرکتهایی که انحصار دارویی را در دست دارند، تامین دارو را به پرداخت نقدی مشروط میکنند. ازاینرو یکی از اقداماتی که میخواهیم انجام دهیم این است که بتوانیم گردش مالی دارو را متمرکز و جدا کنیم تا دانشگاهها نتوانند پولی را که اختصاصا برای دارو داده میشود، برای هزینههای دیگرشان صرف کنند.
اصغری با بیان اینکه درعینحال باید ارتباط تنگاتنگی میان سازمان غذا و دارو، معاونت درمان و معاونت بهداشت وزارت بهداشت وجود داشته باشد، ادامه داد: در حال حاضر معاونت درمان شرایط سختی دارد و معاونتهای غذا و دارو باید در حوزه تامین دارو کمک کنند. از طرفی اولویت ما در حوزه بهداشت، پیشگیری و سلامت غذاست که رئیسجمهور هم به آن اشاره کرده است. باید توجه کرد که آثار تغذیه در سلامت بسیار مهم است. بنابراین اینکه بتوانیم غذاهای سالم در اختیار مردم قرار دهیم و با کمک معاونت بهداشت در راستای تغذیه سالم و تغییر سبک زندگی گام برداریم، بسیار مناسب است. درعینحال در زمینه واردات فراوردههای غذایی هم تلاش میکنیم تا محصولات کیفیتری اعم از گندم، برنج، گوشت و ... وارد کشور شوند.
گردش مالی ۷۰هزارمیلیاردی در سازمان غذا و دارو
اصغری با بیان اینکه در زمینه تفویض برخی اختیارات به معاونتهای غذا و داروی دانشگاهها که از دوره قبل آغاز شده اقدام خواهیم کرد، گفت: این کار در دوره گذشته در حوزه غذا انجام شد و ما آن را برای حوزههای دارو مکمل، آرایشی و بهداشتی نیز پیش میبریم و مسئولیتها را تا حد امکان به دانشگاههای علوم پزشکی تفویض خواهیم کرد تا کار را در استانهایشان پیش برند. البته لازمه این کار ایجاد شفافیت هم در ستاد وزارت بهداشت و هم در دانشگاههای علوم پزشکی است. باید توجه کرد که در سازمان غذا و دارو حواشی زیادی وجود دارد که البته بخشی از این حواشی مربوط به ماهیت کارمان است؛ چراکه در این سازمان یک گردش مالی ۶۰ تا ۷۰ هزار میلیارد تومانی مورد نظارت قرار میگیرد. بنابراین لازمه تفویض اختیارات، وجود شفافیت در کارهایمان است.
حواشی تجمع بیماران مقابل سازمان غذا و دارو
رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به برخی حواشی ایجاد شده در زمینه تجمع بیماران در جلوی این سازمان به دلیل عدم تامین داروهایشان گفت: ما به دنبال اصلاح هستیم و قطعا در برابر اصلاح مقاومت ایجاد میشود. اینکه بیماران را جلوی سازمان غذا و دارو آوردند، اهرمی بود تا بتوانند بر ما فشار وارد کرده و از ما افزایش قیمت بگیرند. این در حالی است که از نظر کارشناسی نیازی به افزایش قیمت این دارو نبود. اصغری افزود: درحالیکه دارو در انبارها موجود بود، شرکت به خودش اجازه داد تا دارو را به بیماران ندهد و با این کار اهرمی برای فشار وارد کردن بر سازمان غذا و دارو برای افزایش قیمت دارویش ایجاد کند.
سیاست سازمان غذا و دارو در قیمتگذاری
وی با اشاره به خروج یک داروی بیماران پوکی استخوان از پوشش بیمه نیز گفت: وقتی میگوییم دارویی هزینه - اثربخشی مناسبی ندارد، یعنی هزینه آن باید کاهش یابد نه اینکه شرکتی مصاحبه و فضاسازی کند تا دارویش به بیمه بازگردد. ما در حوزه قیمتگذاری داروها سه سیاست را دنبال میکنیم. اولا افزایش قیمت دارو باید ضرورت داشته باشد. دوما هیچ دارویی بیش از نرخ تورم افزایش نمییابد و سوما برخی داروها از نظر ما نیازمند کاهش قیمت هستند. بالاخره این سیاستها مقاومتهایی را در پی خواهد داشت و احتمالا منجر به یک سری حواشی خواهد شد.
قانون جدید استاندارد، ناقض وظایف وزارت بهداشت نیست
اصغری در ادامه صحبتهایش با اشاره به تصویب قانون جامع ملی استاندارد از سوی مجمع تشخیص مصلحت نظام، گفت: در گذشته موسسه استاندارد بهعنوان زیرمجموعه وزارت صنعت فعالیت میکرد که بعد از مدتی بهعنوان سازمانی مستقل زیرمجموعه ریاستجمهوری قرار گرفت تا بتواند بهصورت فرابخشی عمل کند. بحث تصویب قانون جامع ملی استاندارد ابتدا در مجلس مطرح شد و مجلس آن را تصویب کرد، اما شورای نگهبان روی این قانون نظر منفی داد و نهایتا این قانون به مجمع تشخیص مصلحت نظام رفت که این مجمع همنظر مجلس را تایید کرد.
وی با بیان اینکه البته همکاران ما در کمیسیونها تلاش کردند تا در سه جای این قانون خدمات و کالاهای سلامت مستثنی شوند، گفت: در تبصره ۴ ماده ۳ این قانون خدمات بهداشتی، درمانی و دارویی مستثنی شدهاند. همچنین در دو جای دیگر اشاره شده که فهرست کالاها و تجهیزات پزشکی و استاندارد آنها بهموجب آییننامهای است که به پیشنهاد سازمان استاندارد و وزارت بهداشت به تصویب برسد و مشخص کند که کدام کالاها را وزارت بهداشت و کدامیک را سازمان استاندارد مورد نظارت قرار دهند. حال اصرار ما بر این بود که در تبصره ۴ ماده ۳ که خدمات بهداشتی، درمانی و دارویی از این قانون مستثنی هستند، خدمات و کالاهای سلامتمحور و تجهیزات پزشکی هم اضافه شود که این موضوع به تصویب هیات وزیران منوط شده است.
اصغری تاکید کرد: در هیچ کجای این قانون وظایف و شرح وظایف وزارت بهداشت نقض نشده و اتفاقا وزارت بهداشت توانسته در سه جا برای خودش استثناء بگیرد. حتی اگر این استثنائات هم نبود باز هم این قانون وظایف وزارت بهداشت را نفی نمیکرد.
اختیارات ما همچنان پابرجاست
اصغری با تاکید بر اینکه قانون جدید استاندارد ناقض وظایف وزارت بهداشت نیست، ادامه داد: وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو همچنان همه وظایف خود را در حوزه غذا، دارو و تجهیزات پزشکی انجام میدهد. اصرار ما برای عدم تصویب این قانون به این دلیل بود که موازی کاری انجام نشود و در قانون تصریح شود که استاندارد وارد حوزه سلامت نشود که این اتفاق رخ نداد و حالا هم آنها این اقدامات را انجام میدهند و هم ما. البته امیدوارم این موضوع در هیات وزیران اصلاح شود و این اقدامات در حوزه کالاهای سلامتمحور اختصاصا بر عهده وزارت بهداشت قرار داده شود. بنابراین باز هم تاکید میکنم که اختیارات سازمان غذا و دارو پابرجاست و هیچ کاستی وجود ندارد. درعینحال امیدوارم بتوانیم مانند گذشته اقداماتمان را پیش بریم تا سلامت مردم ارتقاء یابد.
منابع مالی، مهمترین چالش طرح تحول
وی با بیان اینکه باید برای تداوم این طرح تلاش و از دستاوردهای آن حفاظت کنیم، گفت: نباید اجازه دهیم که کسی برای تهیه دارو و تجهیزات پزشکی به بیرون از بیمارستان راهنمایی شود و علیرغم مشکلات مالی و اعتباری که امیدواریم هر چه زودتر رفع شود، وظیفه اصلیمان در دانشگاهها این است که از دستاوردهای طرح تحول حفاظت کنیم.
اصغری با بیان اینکه از همه همکارانم میخواهم که همچنان این دستاوردها را حفظ کنند، افزود: در حال حاضر مهمترین چالش طرح تحول نظام سلامت، چالش منابع مالی است. متاسفانه در ابتدای طرح قبل از انجام آزمون وسع ۱۱ میلیون نفر بهصورت رایگان بیمه شدند و حتی بسیاری از بیمهشدگان سایر صندوقهای بیمه به سمت بیمه رایگان همگانی صندوقشان را تغییر دادند. البته امیدواریم همانطور که رئیسجمهور در گزارش ۱۰۰ روز کاری خود در شب گذشته اعلام کردند تا پایان سال بخش عمدهای از این بدهیها جبران شود.
رئیس سازمان غذا و دارو از معاونین غذا و داروی دانشگاههای علوم پزشکی سراسر کشور درخواست کرد که بحث مدیریت هزینه را پیش برند و افزود: ما به سهم خود میتوانیم در حوزه مدیریت هزینه نقش ایفا کنیم. ماموریت ما این است که هزینهها را در حوزه دارو و تجهیزات مصرفی کنترل کنیم. البته باید توجه کرد که هزینه دارو و تجهیزات مصرفی در بیمارستانها نزدیک به ۱۹ درصد است و این هزینه در سطح کلان نظام سلامت ۱۵ درصد محاسبه میشود. درعینحال در همین سهم ۱۵ تا ۲۰ درصدی هم میتوانیم در راستای مدیریت هزینه نقشآفرینی کنیم.
در شرایط سخت مالی به سر میبریم
اصغری تاکید کرد: باید بدانیم دولت نمیتواند بیش از این منابع مالی در اختیارمان قرار دهد. بنابراین باید هزینهها را مدیریت کنیم. درخواست من از معاونتهای غذا و دارو این است که حتما در بخش تامین داروی بیمارستانها فعال شوند. برخی دانشگاهها تجربیاتی در زمینه خرید متمرکز دارو و تجهیزات پزشکی دارند. بنابراین با این کار میتوانیم صرفهجویی ۱۵ تا ۲۰ درصدی در کل هزینههایمان داشته باشیم. اینکه معاونت غذا و داروی دانشگاهی نداند در بیمارستان تحت پوشش خود چقدر دارو و تجهیزات خریداری میشود، پذیرفته نیست. قطعا معاونتهای غذا و دارو باید در این زمینه فعالتر شوند؛ چراکه این کار میتواند به کاهش هزینه در سطح کلان دانشگاهها کمک کند.
اصغری از تدوین پروتکلهایی برای ۲۰ تا ۳۰ قلم دارو خبر داد و گفت: این پروتکلها بهزودی از سوی سازمان غذا و دارو و معاونت درمان وزارت بهداشت بهصورت مشترک ابلاغ میشود و اجرای آنها الزامی است و اگر رعایت نشود، بیمه کسورات اعمال میکند. این پروتکلها با برخی راهنماهای بالینی هماهنگ هستند و میتوانند به کاهش هزینهها و مصرف منطقی دارو در بیمارستانها کمک کنند.
اصغری با بیان اینکه که اکنون در شرایط سخت مالی به سر میبریم، ادامه داد: عملا در سطح داروخانهها و بیمارستانها میبینیم که بیمهها امکان پرداخت مطالبات را ندارند. بنابراین در این شرایط همه باید کمک کنیم تا در حوزه درمان کاهش هزینه اتفاق افتد و طرح تحول تداوم داشته باشد. بر این اساس باید دید که بیشترین هزینهها در کدام قسمت است تا صرفهجویی انجام دهیم.
وی با بیان اینکه نزدیک به ۷۰ تا ۸۰ درصد منابع مالی معاونتهای غذا و داروی دانشگاهها برای پرداختهای پرسنلی صرف میشوند، گفت: بنابراین نباید برای افزایش پرسنل و گرفتن نیروی جدید اصرار کنیم؛ زیرا این کار به معنی افزایش هزینه است. همچنین اصرار بر توسعه ساختمانها، خرید تجهیزات اداری و غیراداری و ... نیز به نوعی افزایش هزینه محسوب میشود. بنابراین اگر باور داریم بیپولیم باید روشمان را تغییر دهیم و هزینهها را مدیریت کنیم.
آثار تلخ تاخیر بیمهها در تامین دارو
رئیس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه تاخیر پرداخت مطالبات از سوی بیمهها آثار تلخی در ارائه خدماتی مانند تامین دارو بر جای میگذارد، گفت: ما با سختی دارو را تامین میکنیم، اما میبینیم برخی از شرکتهایی که انحصار دارویی را در دست دارند، تامین دارو را به پرداخت نقدی مشروط میکنند. ازاینرو یکی از اقداماتی که میخواهیم انجام دهیم این است که بتوانیم گردش مالی دارو را متمرکز و جدا کنیم تا دانشگاهها نتوانند پولی را که اختصاصا برای دارو داده میشود، برای هزینههای دیگرشان صرف کنند.
اصغری با بیان اینکه درعینحال باید ارتباط تنگاتنگی میان سازمان غذا و دارو، معاونت درمان و معاونت بهداشت وزارت بهداشت وجود داشته باشد، ادامه داد: در حال حاضر معاونت درمان شرایط سختی دارد و معاونتهای غذا و دارو باید در حوزه تامین دارو کمک کنند. از طرفی اولویت ما در حوزه بهداشت، پیشگیری و سلامت غذاست که رئیسجمهور هم به آن اشاره کرده است. باید توجه کرد که آثار تغذیه در سلامت بسیار مهم است. بنابراین اینکه بتوانیم غذاهای سالم در اختیار مردم قرار دهیم و با کمک معاونت بهداشت در راستای تغذیه سالم و تغییر سبک زندگی گام برداریم، بسیار مناسب است. درعینحال در زمینه واردات فراوردههای غذایی هم تلاش میکنیم تا محصولات کیفیتری اعم از گندم، برنج، گوشت و ... وارد کشور شوند.
گردش مالی ۷۰هزارمیلیاردی در سازمان غذا و دارو
اصغری با بیان اینکه در زمینه تفویض برخی اختیارات به معاونتهای غذا و داروی دانشگاهها که از دوره قبل آغاز شده اقدام خواهیم کرد، گفت: این کار در دوره گذشته در حوزه غذا انجام شد و ما آن را برای حوزههای دارو مکمل، آرایشی و بهداشتی نیز پیش میبریم و مسئولیتها را تا حد امکان به دانشگاههای علوم پزشکی تفویض خواهیم کرد تا کار را در استانهایشان پیش برند. البته لازمه این کار ایجاد شفافیت هم در ستاد وزارت بهداشت و هم در دانشگاههای علوم پزشکی است. باید توجه کرد که در سازمان غذا و دارو حواشی زیادی وجود دارد که البته بخشی از این حواشی مربوط به ماهیت کارمان است؛ چراکه در این سازمان یک گردش مالی ۶۰ تا ۷۰ هزار میلیارد تومانی مورد نظارت قرار میگیرد. بنابراین لازمه تفویض اختیارات، وجود شفافیت در کارهایمان است.
حواشی تجمع بیماران مقابل سازمان غذا و دارو
رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به برخی حواشی ایجاد شده در زمینه تجمع بیماران در جلوی این سازمان به دلیل عدم تامین داروهایشان گفت: ما به دنبال اصلاح هستیم و قطعا در برابر اصلاح مقاومت ایجاد میشود. اینکه بیماران را جلوی سازمان غذا و دارو آوردند، اهرمی بود تا بتوانند بر ما فشار وارد کرده و از ما افزایش قیمت بگیرند. این در حالی است که از نظر کارشناسی نیازی به افزایش قیمت این دارو نبود. اصغری افزود: درحالیکه دارو در انبارها موجود بود، شرکت به خودش اجازه داد تا دارو را به بیماران ندهد و با این کار اهرمی برای فشار وارد کردن بر سازمان غذا و دارو برای افزایش قیمت دارویش ایجاد کند.
سیاست سازمان غذا و دارو در قیمتگذاری
وی با اشاره به خروج یک داروی بیماران پوکی استخوان از پوشش بیمه نیز گفت: وقتی میگوییم دارویی هزینه - اثربخشی مناسبی ندارد، یعنی هزینه آن باید کاهش یابد نه اینکه شرکتی مصاحبه و فضاسازی کند تا دارویش به بیمه بازگردد. ما در حوزه قیمتگذاری داروها سه سیاست را دنبال میکنیم. اولا افزایش قیمت دارو باید ضرورت داشته باشد. دوما هیچ دارویی بیش از نرخ تورم افزایش نمییابد و سوما برخی داروها از نظر ما نیازمند کاهش قیمت هستند. بالاخره این سیاستها مقاومتهایی را در پی خواهد داشت و احتمالا منجر به یک سری حواشی خواهد شد.
قانون جدید استاندارد، ناقض وظایف وزارت بهداشت نیست
اصغری در ادامه صحبتهایش با اشاره به تصویب قانون جامع ملی استاندارد از سوی مجمع تشخیص مصلحت نظام، گفت: در گذشته موسسه استاندارد بهعنوان زیرمجموعه وزارت صنعت فعالیت میکرد که بعد از مدتی بهعنوان سازمانی مستقل زیرمجموعه ریاستجمهوری قرار گرفت تا بتواند بهصورت فرابخشی عمل کند. بحث تصویب قانون جامع ملی استاندارد ابتدا در مجلس مطرح شد و مجلس آن را تصویب کرد، اما شورای نگهبان روی این قانون نظر منفی داد و نهایتا این قانون به مجمع تشخیص مصلحت نظام رفت که این مجمع همنظر مجلس را تایید کرد.
وی با بیان اینکه البته همکاران ما در کمیسیونها تلاش کردند تا در سه جای این قانون خدمات و کالاهای سلامت مستثنی شوند، گفت: در تبصره ۴ ماده ۳ این قانون خدمات بهداشتی، درمانی و دارویی مستثنی شدهاند. همچنین در دو جای دیگر اشاره شده که فهرست کالاها و تجهیزات پزشکی و استاندارد آنها بهموجب آییننامهای است که به پیشنهاد سازمان استاندارد و وزارت بهداشت به تصویب برسد و مشخص کند که کدام کالاها را وزارت بهداشت و کدامیک را سازمان استاندارد مورد نظارت قرار دهند. حال اصرار ما بر این بود که در تبصره ۴ ماده ۳ که خدمات بهداشتی، درمانی و دارویی از این قانون مستثنی هستند، خدمات و کالاهای سلامتمحور و تجهیزات پزشکی هم اضافه شود که این موضوع به تصویب هیات وزیران منوط شده است.
اصغری تاکید کرد: در هیچ کجای این قانون وظایف و شرح وظایف وزارت بهداشت نقض نشده و اتفاقا وزارت بهداشت توانسته در سه جا برای خودش استثناء بگیرد. حتی اگر این استثنائات هم نبود باز هم این قانون وظایف وزارت بهداشت را نفی نمیکرد.
اختیارات ما همچنان پابرجاست
اصغری با تاکید بر اینکه قانون جدید استاندارد ناقض وظایف وزارت بهداشت نیست، ادامه داد: وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو همچنان همه وظایف خود را در حوزه غذا، دارو و تجهیزات پزشکی انجام میدهد. اصرار ما برای عدم تصویب این قانون به این دلیل بود که موازی کاری انجام نشود و در قانون تصریح شود که استاندارد وارد حوزه سلامت نشود که این اتفاق رخ نداد و حالا هم آنها این اقدامات را انجام میدهند و هم ما. البته امیدوارم این موضوع در هیات وزیران اصلاح شود و این اقدامات در حوزه کالاهای سلامتمحور اختصاصا بر عهده وزارت بهداشت قرار داده شود. بنابراین باز هم تاکید میکنم که اختیارات سازمان غذا و دارو پابرجاست و هیچ کاستی وجود ندارد. درعینحال امیدوارم بتوانیم مانند گذشته اقداماتمان را پیش بریم تا سلامت مردم ارتقاء یابد.
برچسب ها
غلامرضا اصغری همایش معاونین غذا و دارو سازمان استاندارد بدهی بیمهها طرح تحول نظام سلامت قیمتگذاری دارو سیاست دارویی
دیدگاه کاربران
ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد