hacklink al duşakabin fiyatları fethiye escort bayan escort - vip elit escort dizi film izle erotik film izle duşakabin hack forum casibom marsbahis marsbahisgirtr marsbahis matadorbet casibom ظرفیت پذیرش در رشته‌های علوم پزشکی برای سال آینده افزایش نخواهد یافت » سپید آنلاین
وزارت بهداشت اعلام کرد:
ظرفیت پذیرش در رشته‌های علوم پزشکی برای سال آینده افزایش نخواهد یافت
11 بهمن 1395 ساعت: 14:11



معاون آموزشی وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه ظرفیت پذیرش در رشته‌های علوم پزشکی برای سال آینده افزایش نخواهد یافت، گفت: درحال حاضر 250هزار دانشجو در رشته‌ها و مقاطع مختلف علوم پزشکی در 65دانشگاه و دانشکده علوم پزشکی تحصیل می‌کنند و ظرفیت پذیرش برای سال آینده تغییر نخواهد یافت.

به گزارش سپیدآنلاین به نقل از ایسنا، باقر لاریجانی در اجلاس معاونین آموزش دانشگاه‌های علوم پزشکی روسا، معاونین و مدیران بیمارستان‌های آموزشی کشور که امروز در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار شد، سند آمایش سرزمین را اولین سند آمایش در کشور توصیف کرد و گفت: این سند در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شد و رئیس‌جمهور مسیر وزارت بهداشت را در این زمینه تایید کرد و از دانشگاه‌ها و وزارت علوم خواست که از تجربه موفق وزارت بهداشت درخصوص سند آمایش سرزمین استفاده کنند. در واقع براساس آمایش سرزمین دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور ماموریت‌مدار شدند و از آنها خواسته شد علاوه بر انجام ماموریت‌های مشترک یک سری ماموریت‌های ویژه را نیز داشته باشند.
وی تصریح کرد: به طور کلی آمایش سرزمین راهبردی اساسی جهت توسعه علوم پزشکی مبتنی بر ظرفیت‌های بومی و امکانات داخلی است که براساس آن مناطق را به 10منطقه آمایشی تقسیم‌بندی کردیم که امیدوارم بتوانیم به اهداف موردنظر دست بیابیم.
معاون آموزشی وزارت بهداشت همچنین بر لزوم آموزش به منظور پیشگیری از گسترش بیماری‌های غیرواگیر در کشور تاکید کرد و افزود: امروزه بسیاری از بیماری‌های غیرواگیر که در کشور شایع هستند را می‌توان با آموزش پیشگیری کرد. به طوری که 80 درصد مرگ و میرها در کشور به دلیل بیماری‌های قلبی و عروقی می‌افتد بنابراین باید به نقش آموزش در پزشکی توجه ویژه‌ای داشته باشیم و در این زمینه سند پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر تصویب شد و سازمان بهداشت جهانی نیز ایران را جزو کشورهای موفق در این زمینه قلمداد کرد. در واقع تربیت نیروی انسانی متخصص و داشتن استراتژی مشخص می‌تواند در کاهش این بیماری‌ها تاثیرگذار باشد.
لاریجانی با تاکید بر اینکه دانشگاه‌های علوم پزشکی باید به بحث آموزش نگاه کلی داشته باشند، گفت: دانشگاه‌های ما نگاه‌های کوچک خوبی به آموزش دارند اما ما در حوزه آموزش و تربیت نیروی انسانی نیازمند نگاه‌های کلی هستیم. بنابراین لازم است روسای دانشگاه‌ها جایگاه خود را در هر منطقه آمایشی تعریف کنند و این کار نیز مستلزم داشتن نگاه به آینده و کلی‌نگری است.
وی بر ضرورت بین‌المللی‌سازی دانشگاه‌های علوم پزشکی تاکید کرد و گفت: با توجه به اینکه بیش از یک‌ونیم میلیون از ظرفیت آموزش عالی کشور خالی است اما در حوزه آموزش پزشکی ظرفیت خالی کمتری داریم. اما نکته قابل توجه این است که به هر حال در سال‌های آینده این وضعیت تغییر خواهد کرد. باید زمینه‌های لازم برای جذب دانشجویان خارجی به منظور تکمیل ظرفیت‌های دانشگاه‌ها را فراهم کنیم.
معاون آموزشی وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه آموزش پزشکی باید آینده‌نگر و مرجعیت علمی باشد، خاطرنشان کرد: برای حرکت در این مسیر باید به توصیه مقام معظم رهبری که همواره تاکید بر خودباوری دارد، توجه داشته باشیم البته در این زمینه دو دیدگاه مطرح می‌شود دیدگاه اول اینکه منتظر بمانیم دیگران تحقیق کنند و ما از پژوهش‌های آنها استفاده و کپی‌برداری کنیم اما در دیدگاه دوم تاکید دارد که ما در شرایطی قرار داریم که می‌توانیم در سطوح ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی به خوبی بدرخشیم و برای موفقیت در این عرصه باید برنامه‌ریزی جدی و به خودباوری اهمیت اساسی قائل باشیم تا بتوانیم یک نظام نوآورانه را ساماندهی کنیم.
به گفته وی، یکی از اقداماتی که معاونت آموزشی وزارت بهداشت در زمینه توجه به نظام نوآورانه انجام داده، راه‌اندازی مرکز تحقیقات راهبردی در وزارت بهداشت است که از این طریق از پروژه‌های تحقیقاتی مراکز تحقیقاتی و دانشگاه‌ها حمایت خواهیم کرد و تا پایان سال جاری نیز حدود 1000 گرنت پژوهشی به دانشگاه‌ها ارسال می‌کنیم.
لاریجانی با اشاره به تشکیل کمیسیون تدوین کتب مرجع پزشکی در وزارت بهداشت افزود: ما می‌توانیم برای هر رشته پزشکی یک کتب مرجع داشته باشیم که در دانشگاه‌ها وسیله استناد قرار بگیرد.اقدامات مربوط به تدوین این کتب در کمیسیون به خوبی پیش می‌رود. وی نقش بیمارستان‌های آموزشی در اجرای طرح تحول آموزش پزشکی را بسیار تاثیرگذار توصیف کرد و گفت: بیمارستان‌ها می‌توانند نقش خود را در هر منطقه آمایشی و حتی کل کشور تعریف کنند به شرطی که در این زمینه برنامه‌ریزی‌های جدی داشته باشند.
معاون آموزشی وزارت بهداشت با بیان اینکه در حال حرکت به سمت دانشگاه‌های نسل سوم هستیم، خاطرنشان کرد: دانشگاه‌ها باید شیوه‌ای را تجربه کنند که اتکا به بودجه‌های دولتی نداشته باشند در واقع زمانی توسعه براساس منابع طبیعی و کسب و کار بود اما امروزه توسعه در امر پژوهش و آموزش باید بر پایه نوع‌آوری و تجاری‌سازی علم اتفاق بیفتد که این اقدام نیز با حرکت در مسیر دانشگاه‌های نسل سوم امکان‌پذیر است.
به گفته معاون آموزشی وزارت بهداشت، دانشگاه‌ها باید برای حرکت به سمت دانشگاه‌های نسل سوم باید بتوانند کارهای تیمی، فرصت‌های مناسب، زمینه‌های پذیرش خطر، توجه به چالش‌ها، ایجاد تغییرات ذاتی در سازمان و غیره را مورد توجه قرار بدهند. لاریجانی تاکید کرد: به دانشگاه‌ها نمی‌توانند برای حرکت در مسیر دانشگاه‌های نسل سوم حصار و دیواری دور خود و بیرون بکشند. باید ابتدا بتوانند با جامعه و صنعت ارتباط بگیرند و در عرصه‌های بین‌المللی نیز خوش بدرخشند.
وی از ابلاغ دستورالعمل آموزش‌های مهارتی به دانشجویان علوم پزشکی در آینده‌ای نزدیک خبر داد و گفت: این آموزش‌ها به منظور رفع نیازهای کشور ابلاغ خواهد شد و بیمارستان‌های آموزشی می‌توانند با گنجاندن برنامه‌های آموزشی در روزهای تعطیل در این زمینه نقش موثرتری ایفا کنند.
لاریجانی با اشاره به لزوم بازنگری برنامه‌های آموزش پزشکی خاطرنشان کرد: سعی می‌کنیم این بازنگری براساس نیازهای کشور صورت بگیرد و در این زمینه دستورالعمل تشکیل کمیته‌های بین‌رشته‌ای را به دانشگاه‌های علوم پزشکی ابلاغ خواهیم کرد.
معاون آموزشی وزارت بهداشت با بیان اینکه 40درصد آموزش عالی در اختیار بخش خصوصی قرار دارد، گفت: امیدواریم وزارت بهداشت نیز به طور جدی در این عرصه وارد شود و در این زمینه دستورالعملی نیز ابلاغ خواهیم کرد.
لاریجانی در پایان با تاکید بر اینکه باید اقدامات اساسی برای جذب دانشجویان خارجی در وزارت بهداشت به کار گرفته شود، گفت: درحال حاضر 1400دانشجوی خارجی از 41ملیت مختلف در 34دانشگاه علوم پزشکی کشور مشغول به تحصیل هستند که 60درصد آنها در مقطع کارشناسی ارشد تحصیل می‌کنند.
برچسب ها
دیدگاه کاربران
نام :    ایمیل : 

عکس خوانده نمی‌شود کد امنیتی :      

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو