چاپ خبر
پزشکان می‌توانند از شکایات جلوگیری کنند
روزنامه سپید   |   اخبار 6   |   08 مهر 1394   |   لینک خبر:   sepidonline.ir/d8199

یک کارشناس سلامت با تاکید بر اینکه نحوه برخورد کادر پزشکی پس از عارضه ایجادشده در بیمار و دخالت سایر همکاران و پزشکان در جلوگیری یا افزایش شکایات بیماران موثر است، گفت: «بررسی شکایات بیماران در مراکز قانونی نشان داده که رده‌ای از این شکایات ریشه علمی ندارند.» ابراهیم رزم‌پا در خصوص بیشترین علل شکایات بیماران بیان کرد: «برخی از اعمال جراحی باوجود انجام در بهترین مراکز، دارای مقداری عوارض هستند. در این صورت زمانی که بیمار به پزشک مراجعه می‌کند، رفتار و توضیح‌های پزشک در آرام و قانع کردن بیمار یا تحریک و وادار کردن او به شکایت موثر است.» عضو هیئت‌مدیره انجمن راینولوژی یادآوری کرد: «نمی‌توان گفت که تمام شکایات به دلیل رفتار پزشکان است، اما درصد قابل‌توجهی به پزشک و کادر پزشکی بازمی‌گردد که در این موارد گروه پزشکی و پزشک باید احساس مسئولیت داشته باشند تا در صورت ایجاد عارضه در بیمار با یک رفتار معقول و سنجیده او را قانع و از بسیاری شکایات جلوگیری کنند.» رزم‌پا با تاکید بر اینکه با بررسی علل شکایات بیماران در پزشک قانونی به این نتیجه رسیده‌ایم که نحوه برخورد کادر پزشکی با عارضه ایجادشده و دخالت سایر همکاران و پزشکان در تشدید موضوع بسیار مهم است، در پایان گفت: «البته پس از بررسی شکایات بیماران به مراکز قانونی مشخص‌شده است که رده‌ای از آن‌ها ریشه علمی ندارند و اگر اکثر آن‌ها از همان ابتدا توسط کادر پزشکی و پزشکان توجیه شوند، از میزان شکایات کاسته می‌شود.»