چاپ خبر
افزایش ۸ درصدی فوت ناشی از کرونا به ازای یک واحد افزایش ذرات معلق
روزنامه سپید   |   اخبار 2   |   25 آبان 1399   |   لینک خبر:   sepidonline.ir/d75260

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: «یک واحد افزایش در میزان ذرات معلق هوا، مرگ و میر ناشی از کووید۱۹ را تا ۸ درصد افزایش می‌دهد.»
به گزارش سپید، مسعود تجریشی گفت: «شرایط اقتصادی کشور طوری است که ما در این دوران کرونایی قدرت انتخاب نداریم. به عنوان مثال ما برای رعایت فاصله اجتماعی باید اتوبوس‌های زیادی فراهم کنیم اما به دلیل محدودیت‌ها مجبوریم از خودروی شخصی استفاده کنیم که این کار موجب افزایش آلودگی هوا می‌شود.»
وی وضعیت آلودگی هوا طی هفت ماه اخیر را نامطلوب ارزیابی کرد و گفت: «این وضعیت یعنی ما استفاده از وسایل نقلیه عمومی را کنار گذاشته‌ایم که این کار به طور قطع تبعات فراوانی دارد.»
تجریشی با اشاره به ارتباط مستقیم بین مرگ و میرهای ناشی از کووید۱۹ و وجود ذرات معلق در هوا گفت: «با وجود فعالیت ۵۰ درصدی ادارات اما خیابان‌ها همچنان مملو از خودروهای شخصی است و بزرگترین نگرانی ما هم از بابت ذرات معلق هوا و اثراتش بر سلامت انسان‌ها در این اوضاع کرونایی است.»
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست یادآور شد: «بر اساس مطالعات انجام شده در دانشگاه «هاروارد» آمریکا، بین غلظت ذرات معلق در هوا و مرگ و میرهای ناشی از کووید۱۹ ارتباط مستقیمی وجود دارد بطوری که یک واحد افزایش در میزان ذرات معلق هوا، مرگ و میر ناشی از کووید۱۹ را ۸ درصد افزایش می‌دهد.» وی افزود: «دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز اخیراً در مطالعات خود به این نتیجه رسید که میزان مرگ و میر ناشی از کووید۱۹ در شهرهایی که آلایندگی هوا در طی سه سال اخیر بیشتر بوده افزایش پیدا کرده است.»
تجریشی درمورد نقش شورای شهر و سازمان حفاظت محیط زیست در افزایش کیفیت هوا گفت: «سازمان حفاظت محیط زیست بر اساس «قانون هوای پاک» مسئول نظارت بر کیفیت سوخت، ایجاد ایستگاه‌های پایش هوا و ارزیابی عملکرد دستگاه‌ها برای اجرای قانون هوای پاک است و شورای شهر هم به عنوان دستگاه نظارتی دیگر می‌تواند این موضوع را از شهردار مطالبه و بودجه‌های سالانه خود را جهت دهی کند.»
وی با اشاره به آغاز هماهنگی‌های سازمان حفاظت محیط زیست با وزارت کشور از یک ماه گذشته گفت: «حداقل تاثیر این هماهنگی بین دستگاهی، این است که از بدتر شدن شرایط جلوگیری می‌کند.»
تجریشی تصریح کرد: «ما در حال حاضر امکان اضافه کردن اتوبوس به مدار بهره‌برداری را نداریم اما با منابع موجود می‌توانیم نصب فیلتر دوده را بر اتوبوس‌ها اجباری و از تردد خودروهای دودزا و فاقد معاینه فنی و استفاده از گازوئیل‌های غیراستاندارد در نیروگاه‌ها و صنایع مختلف جلوگیری کنیم.»ایسنا