چاپ خبر
معاون پرستاری وزارت بهداشت در نخستین جشنواره ایمنی بیمار در شهرکرد تشریح کرد
تاثیر‌ارتقای ایمنی بیمار، در افزایش کیفیت خدمات درمانی
روزنامه سپید   |   اخبار 2   |   28 مرداد 1398   |   لینک خبر:   sepidonline.ir/d66560

معاون پرستاری وزارت بهداشت گفت: «بین 5 تا 10 درصد هزینه‌های مربوط به سلامت، ناشی از خدمات بالینی غیرایمنی است که منجر به آسیب بیماران‌ می‌شود و در این میان سهم نارسایی سیستم‌ها بیش از نقش افراد است.»
به گزارش سپید، مریم حضرتی با بیان اینکه ارتقای ایمنی بیمار که چالش نظام سلامت در تمامی کشورهای دنیا محسوب می‌شود، از جمله مهم‌ترین عوامل موثر در افزایش کیفیت خدمات درمانی است، گفت: «درمان موفقیت آمیز بیماران، علاوه بر صلاحیت حرفه‌ای تک تک کارکنان ارائه دهنده خدمات درمانی، به گستره‌ای از عوامل دیگر نیز بستگی دارد.» معاون پرستاری وزارت بهداشت گفت: «مراقبت و خدمات درمانی غیرایمن علاوه بر تحمیل رنج به بیماران، هزینه‌های‌ اقتصادی سنگین نیز دربردارد، به طوریکه موسسه پزشکی آمریکا هزینه‌های مستقیم و غیرمستقیم ناشی از وقایع ناخواسته قابل پیشگیری را تا 17 میلیارد دلار تخمین می‌زند.»
حضرتی تصریح کرد: «بین 5 تا 10 درصد هزینه‌های مربوط به سلامت، ناشی از خدمات بالینی غیرایمنی است که منجر به آسیب بیماران می‌شود و در این میان، سهم نارسایی سیستم بیش از نقش افراد است.» وی بیان کرد: «در 22 کشور منطقه مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت (شامل ایران)، با جمعیتی بیش از 530 میلیون نفر،4500 بیمارستان و 800 هزار تخت در بخش عمومی و بیش از 4100 بیمارستان خصوصی، تعداد بستری‌های بیمارستان‌ها بیش از 30 میلیون بستری در سال برآورد می‌شود که براساس مطالعات، به طور متوسط، در حدود 10 درصد از تمام موارد بستری، بیماران به درجات مختلف دچار آسیب می‌شوند و این در حالی است که این خطاها تا 75 درصد قابل پیشگیری هستند.» معاون پرستاری وزارت بهداشت با اشاره به اینکه ایمنی بیمار و راهکارهای آن از مولفه‌های خدمات بهداشتی درمانی با کیفیت بالا و از عوامل اساسی در ارتقای کیفیت خدمات سلامت به شمار می‌رود، خاطرنشان کرد: «در دهه اخیر، با انتشار مستندات مبتنی بر شواهد از سوی مجامع علمی دنیا از جمله سازمان جهانی بهداشت، توجه جهانیان به موضوعات تهدیدکننده ایمنی بیش از پیش جلب شده است. بدیهی است، اولین گام در استمرار و تثبیت پیشرفت در زمینه ایمنی بیمار، توانمندسازی کارکنان خدمات سلامت در مراکز درمانی جهت دستیابی به باورها، هنجارها و ارزش‌های مشترک مرتبط به کیفیت و ایمنی است.»