روزنامه سپید | اخبار 3 | 03 مرداد 1398 | لینک خبر:
sepidonline.ir/d66349
مدیرکل امور غذایی بهداشتی و آرایشی سازمان غذا و دارو با انتقاد از تبلیغ کالاهای آسیبرسان سلامت نظیر نوشیدنیهای مالت در صداوسیما، گفت: «سعی کردیم توقف تبلیغات کالاهای مضر را پیگیری کنیم، اما بهانههایی مثل تامین بودجه از تبلیغات وجود دارد. اگر بودجه صداوسیما به قیمت به خطر انداختن سلامت مردم تامین میشود، باید این موضوع گفته شود.»
به گزارش سپید، وحید مفید با اشاره به اینکه معرفی محصولات برای هر تولیدکنندهای یک اصل است، گفت: «این معرفی محصولات باید در چارچوب و ضوابطی انجام گیرد. تبلیغات صداوسیما تقریباً از کانال اداره غذا و دارو نمیگذرد و در دو سالی که من در اینجا سمت داشتم، اداره بازرگانی صداوسیما مجموعاً سه یا چهار بار در خصوص سلامت تبلیغات مواد غذایی از ما استعلام گرفتند.»
وی با بیان اینکه شورای سلامت، نوشیدنیهای مالت را به علت داشتن قند بالا جزو کالاهای آسیبرسان قرار داده، گفت: «با وجود این، این نوشیدنیها در طی روز بارها از صداوسیما تبلیغ میشوند. این باعث تهییج مصرف میشود. ما یکی دو بار سعی کردیم توقف تبلیغات کالاهای مضر را پیگیری کنیم، اما بهانههایی مثل تامین بودجه از تبلیغات وجود دارد. اگر بودجه صداوسیما به قیمت به خطر انداختن سلامت مردم تامین میشود، باید این موضوع گفته شود.»
مفید ادامه داد: «صداوسیما ممکن است از راه تبلیغات، درآمد اندکی کسب کند، اما دولت باید چندین برابر درآمد صداوسیما را صرف کند تا سرانه مصرف یک ماده غذایی ناسالم را پایین آورد و سلامت جامعه به خطر نیفتد.»
وی در ادامه با اشاره به تصویب قانون ممنوعیت تبلیغات و معرفی محصولات و خدمات غیرمجاز و آسیبرسان به سلامت در رسانههای ارتباط جمعی داخلی و بینالمللی و فضاهای مجازی، گفت: «با تصویب این قانون در سال گذشته و تایید آن از سوی شورای نگهبان و ابلاغ آن توسط رئیسجمهوری میتوان گفت که قوانین در رابطه با تبلیغات مواد غذایی تقریباً کامل است.»